Samaa mieltä. En ole kilsoja laskenut mutta mitä niitä on tässä neljän ajokauden (jolloin on kuitukehäisiä ollut käytössä) aikana tullut, niin eipä ole kulumaa syntynyt jarrupintoihin. Kokemusta Zippin ja ACE:n kehistä, kohta Primenkin. Paloina olen aina käyttänyt Swiss Stopin keltaisia. Alukiekoistakaan en ole saanut jarrupintoja uralle kuin ex-rapakelitykin Fulcrum seiskoista ja nekin oli lähinnä kosmeettista.
Sadekelillä välitön ”purevuus” huononee, mutta silloinkaan pyörä ei ole mikään jarruton. Kompensoituu helposti puritusvoimalla, ainakin Ultegran jarruissa on hyvä tuntuma moduloinnin kannalta, ja tarvittaessa saa lukotettuakin.
Ylläolevat ihan vaan omakohtaisia kokemuksia.
Paljon kiitoksia kommenteista. Into on kova ja välillä raha polttaa taskussa, hyvä saada ohjeita jarrun painamiseen ja maan pinnalle palaamiseen.
En kyllä huomannut juuri mitään muuta eroa kuin vapaarattaan äänen, kun ostin kevyemmät amuliinivanteet toisiksi vanteiksi.
Alumiinikiekkojen vaihto toisiin maantiepyörässä parin sadan gramman painonsäästö mielessä on sarjassa marginal gains...Varsinkaan kun ei tiedä tuleeko tuo tuskin havaittavissa oleva painoero kehistä vai navoista. Mitään todellista toiminnallista eroa tuskin havaitsee. Eri juttu sitten, jos oikeasti tarvitsee toiset kiekot tai haluaa tubelekset tms.
Toki uudet osat on kivoja ja jos ne saa ajamaan enemmän, niin rahan käyttö on ihan perusteltua.
Mun vanhimmat käytössä olevat kuitukiekot on FFWD:n f5r firman omilla navoilla. Olisko noin 10 vuotta sitten, kun ostin ne käytettyinä. Kilometreistä en osaa sanoa. Paljon. Takanapa vaihtoon tänä vuonna, koska siirryin Campasta Shimano/Sram leiriin. Menishän 11sp campa pakkakin, mutta oli kustannustaloudellisempaa vaihtaa napa. Vapaaratasta ei ollut tarjolla.
Mutta toimii ja jarruttaa. Sateellakin ja porukassa, kun tietää mitä tehdä. Palat on kulutustavaraa ja halpoja. Kiekot painaa karvan yli 1,2 kiloa, fillari (Scott Foil) ajokunnossa pl. satulalaukku 7,15 kg (52 koko). Arkikäytössä toiset hiilarikiekot, joilla robustimmat tuubit. 200g lisäpainoa. Kalliiksi tulisi saada levaripyörä samaan painoluokkaan. Ei tämäkään halpa ollut.
GG-pyörässä levarit. Ehkä hankin joskus siihen hiilarikiekot, ehkä en. Jarruttaahan tollakin.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mitä raati suosittelee Shimanon RX-010:n seuraajaksi? Budjetti noin 350e.
Nykyiset kiekot ovat mielestäni melko pehmeät ja hieman jäykempiä tekee mieleni, painoa kuskilla 96kg ja pyörällä 9kg.
Uusien kiekkojen tulee käydä on pikalinkuille ja 140mm centerlock-levyille.
Olen katsellut sillä silmällä Mavic Aksium Elite UST Disc -kiekkoja jotka mahtuvat ajattelemaani budjettiin oikein hyvin(pikalinkkuadapterit mukana).
Toisaalta, kuinka suuri ero on Mavicin Cosmic Elite UST:ssä verrattuna Aksiumiin? Hintaero ei kuitenkaan ole ihan niin suuri.
Käyttö on toisaalla kuntoajoa, pitkiä reissuja sekä toisaalla usein putkelta täysillä sprinttaamista.
El Cheapo muokkasi tätä : 05.07.2019 at 21.53
Mavicin Cosmic Elitet oli jonkin aikaa käytössä ja kyllä ne ihan kelpo kiekot ovat. Muistelen että Mavicin edullisten kiekkojen takanavoissa on jokin hassu konstruktio ? Joku muovipusla ? Meillä (minulla ja pojallani) kestivät, vaikka nuori mies antoi reippaasti watteja niille.
Nykyään katsoisin Fulcrumin Racing 4 -kiekkoja. Varmaan edullisemminkin löytyy jostakin. https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod166434
Kertokaas hyviä vaihtoehtoja GG pyörään läpiakselille hintahaarukalla 700 - 1000€.
Kriteereinä keveys ja kestävyys. Mielellään tietenkin vanteen sisäleveys vähintään 20mm...
Millä kiekoilla jengi ajaa GG kisoja ?
Fulcrum Racing Quartro Carbon vannetta ei speksata suoraan tubeless readyksi. Lähikuvia kun katsoo, niin vanteessa on täysin kelvollisen näköinen tubeleshylly ja reikiäkään ei näytä olevan kuin venttiilin kohdassa.
Osaako kukaan valoittaa miksi ne ei silloin ole TR vanteet ja mitä niille pitää tehdä jos tubeleksena käyttää.
Harkinnassa jos klikkaisi ostoskoriin mikäli syksyn/talven mittaa osuu sopivia tarjouksia tuosta vanteesta.
Onko kenelläkään kokemuksia Reynoldsin AR58- kiekoista? Noita näyttää olevan monissa Canyoneissa ensiasennuskiekkoina. Kohtuuhintaiset ovat.
https://reynoldscycling.com/products/ar-58
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Onko kenelläkään kokemuksia Signaturen kasaamista FLY-kiekoista? Itseä kiinnostaisi F4-malli tubelesskiekkoina. Itse liikkeeseen olen laittanut sähköpostia, ja kysellyt kiekoista, mutta oiskohan puljussa kova kiire tai kesälomat päällä, kun ei vastausta heru. 🤔
Jos ei tänä päivänä palvelu pelaa sähköpostin kautta, niin kyllä niitä vanteita löytyy muualtakin! 👍
Mutta jos jollain kokemuksia FLY-avokiekoista, niin mielelläni ottaisin tietoa vastaan.
Myös Vision SL 40 avokiekkosetti kiinnostaa. Oiskohan tästä setistä hyvää sanottavaa?
Minulla on gravelissa Fly tuubikiekot ja toiset tubeless versiot. Maantiepyörässä kans Fly tuubikiekot. Kaikissa on DT Swiss 240 navat. Todella hyviä ovat, ei mitään huomauttamista!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitos! Onko noi Flyn tubelesskiekot kuin jäykät? Ja osaatko sanoa, mitä ne painaa?
Jyrin kannattaa tilata ne Shimanon kiekot jos äänettömiä vapareita halajaa
Mitä korkeampi profiili sitä jäykempi vanteen pitäisi olla. En usko, että nykyisin on mitään kovin lötköjä 40mm+ profiilin kuituvanteita tarjolla ja varsinkaan, kun vanne ei ole tehty kevennystarkoituksessa. Voisi sanoa, että tälläisessä tilanteessa hubilla on suurempi vaikutus. Joskus myös kuullut liian jäykän vanteen mahdollisesti aiheuttavan brake rubia (taisi olla Enven), mutta saa korjata. DT240 ei ole ihan jäykimmästä päästä flangen vuoksi, mutta ihan hyvä yleiskäyttöön.
Minkälainen sisäleveys mahtaa olla Flyn avo-vannejarrukiekoissa?
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Minun Fly tubeless kiekot ovat gravel pyörässä ja kiekon sisäleveys on 26 mm, renkaat WTB Byway, 47 mm. On vielä Ertron speksien mukainen. Profiili ei ole korkea, 25 mm, mutta ei notku. DT240 ääni on siedettävä. Paino kiekkoparille jäi muistaakseni alle 1500 gr!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bianchini halpis-ensiasennustakavanne-Fulcrum halkesi. Tilasin Bikesterista Campan Zondat ja hommasin myös uudet sisärenkaalliset Contin GP 5000 -renkaat alkuperäisten Hutchinsonin Equinox 2:n tilalle. Ei GP 5000 + Zondassa mitään ajamiseen liittyvää valittamista ole, mutta ne ovat selvästi äänekkäämpi yhdistelmä kuin alkupräiset. Tuntuu, että Zondat toimivat kaikupohjana ja GP 5000 kerää asfaltista kaikki äänet. Kun ajaa valkoista reunaviivaa, niin on hiljaista. En osaa arvioida, kumpi mahdollisesti on suurempi syyllinen ääneen.
Osaisivatko tietäjät auttaa, kun on alkanut tässä himotella päivittää pyörään uudet kiekot. Tällä hetkellä Bianchissa alla alkuperäiset Shimanon RS100. Polkijalla painoa 80kg ja pääasiallisesti kuntoilu mielessä polkua, sekä yksin että ryhmässä, silloin tällöin myös eripituisissa kuntotapahtumissa. Hintahaarukka on 500-1000 euroa.
Tässä asiaa pohtiessani ja pyöritellessäni ovat seuraavat vaihtoehdot pyörineet mielessä:
DT Swiss PR1400 Dicut 32 Oxid https://www.rosebikes.fi/dt-swiss-pr...e=28%22%2F700C
Mavic Ksyrium Pro https://www.rosebikes.fi/mavic-ksyri...8%22%2F700x25C
Fulcrum Racing Quattro https://www.mantel.com/fi/fulcrum-ra...xzI3N0YXJ0Mw==
Olisivatko jotkut näistä tilaukseen laitettavat? Muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Itsehän kovin vähän näistä kiekoista tiedän, muuta kuin mikä silmää miellyttää.
Tubeless valmiit ei välttämättä tarvitse olla, jokseenkin vieroksun ainakin toistaiseksi tubeleksi ryhtymistä, mutta ikinähän ei tiedä.
Harvalla varmaan kaikista noista kokemusta, mutta ainakin itse olen tykästynyt kovin DTSwiss napoihin joissa on tuo ”ratchet” vapaaratas. Lisäksi en kyllä vieroksuisi Tubelessta. Mukavampi kuin sisuri ja esim eilen tuli pieni reikä. Huomasin että takarengas oli hieman löysä. Kun olin huoltoaseman lähellä menin lisäämään ilmaa, vähän aikaan kuului suhinaa jonka jälkeen litku paikkasi reiän.
Ride and Smile!
Mitä mieltä noista halvoista "Ozuz" merkkisistä Kiinan kuitukiekoista? Katselin eka DT Swissin R1400-R1600 mutta sitten halusin hiukan profiilia enemän, 50 mm olisi aika hyvä kompromissi aeron kannalta, ja vaihtoehdot olivatkin erittäin kalliit. Yoeleo olisi hyvä mutta hinta pomppaa reippaasti.
https://www.aliexpress.com/item/33049774415.html?
https://www.aliexpress.com/item/33040301727.html?
"OZUZ Carbon Wheels 38 50 mm Deep Road Bike Wheels R36 Hub Straight pull 25mm Wide Wheelset Matte Glossy 3k 700C Clincher Wheels"
Tuossa rikki mennyt versio, en tiedä kuinka yleistä:
https://www.youtube.com/watch?v=vlslWvBWdyo
Kun kerran kysyit mielipidettä: mielummin käytettyä fillaritorilta.
Yllä oleva ei pohjaa kokemukseen vaan on vain itsesäilytysvaiston aikaansaama mielipide. Sinänsä mielipiteeni sisältää henkilökohtaisen ristiriidan, koska minulla on arkikäytössä kiinankuitutuubikiekot: https://www.wheelsfar.com/
Jossain menee raja ja mulla se asettui tuohon.
Kirjanmerkit