ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 133 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 83 123 131 132 133 134 135 143 183 233 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.961 - 3.990 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #3961
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tätä hauskempaa projektia ei ole eikä tule olemaan😅

  2. #3962
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kutakuinkin ikuisuus sitten tällä foorumilla on mainittu, että ketjuvälityksen hyötysuhde laskee reilusti, kun mennään pieniin rattaisiin. 15 piikin kieppeillä käyrä jyrkkenee selvästi. Ongelma vaan on se, ettei eteen meinaa mahtua riittävän isoa eturatasta ilman muita ongelmia.

    Mutta, ko. tutkimuksen hyvä puoli on se, että jatkossakin useamman eturattaan sarjoja tulee olemaan. Tästä eritoten markkinamiehet tykkää. Siinä kohden, kun geometriaan ei enää keksi muutoksia ja jousituksissa on enemmän älyä kuin ajajissa, voidaan kaivaa vanha tutkimus ja kehittää uusi 4x vaihteisto ylivertaisella hyötysuhteella. Samalla markettipyörien parhauden mittariksi palaa vaihteiden määrä, selkeä, helposti ymmärrettävä luku.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  3. #3963
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Joo, mulla hieman enemmän hyllyvää 77kg ja FTP 298 viimeksi kun kokeilin, lähinnä pohdin jalan riittävyyttä 53t limpulla. Asiaa lähes naisellisen kauan kypsyteltyäni päädyin siihen, että laitan etuvaihtajan pyörään ja kokeilen noita mörkövälityksiä, ja tarvittaessa pienennetään eturattaita. Saatan myös kaivata ovulaatiota, ainakin Rotor ja Carbon-ti tekevät ovaalilimppuja 2x:lle. Luulisin suorilta että tuo 39-30 välitys voi olla pikkuisen tiukka, ellei exploro lennä jollakin ylimaallisella tavalla umpihangessa
    https://absoluteblack.cc/chainrings.html löytyy ovaalia joka lähtöön ja koodilla TRYOVAL on ainakin aikaisemmin tullut ilman postikuluja.

  4. #3964
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Onneksi tuli sekin todettua ajoissa, että...

    CHAINRING FIT
    Max inner ring: 36T
    Max outer ring: 50T

    Eli ei noilla 53/39 rattailla tee mittään. Vojjj bergele. Mistäköhän pk-seudun pyöräliikkeestä saisi ekonomisesti ei-itkettäviä (eli sydäri kun katsoo natsien vertailuhintaa) rattaita
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  5. #3965
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kannattaa tilata se shimpan uusi gr kampisarja ja myydä 53/39 setti pois.

    Edit: Ai juu, olisiko vähän kiirus

    Tuo 50/36 on muuten hyvä setti. Laitat sellaisen jos löytyy.

    Edit2: äh, se grx on 48/31, eli normaali 50/34 johon itse vaihtaisin 36 rattaan kaveriksi. Tai sitten rotorin ihanuutta ovaaleilla suoraan.

  6. #3966
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Mistäköhän pk-seudun pyöräliikkeestä saisi ekonomisesti ei-itkettäviä (eli sydäri kun katsoo natsien vertailuhintaa) rattaita
    Hi5bikesista katselin jotain Eastonin dm-eturatasta Sutraan (harkiten että josko olisi vähän isompi kuin max. 36 pykäläinen rallinaama) niin hämmästelin että oli halvempi kuin netissä. Ei se silti halpa ollut, että tiedä häntä..

  7. #3967
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Tuo 50/36 on muuten hyvä setti. Laitat sellaisen jos löytyy.
    Joo laitan niin isot kun menee. Asetoni & Asetonista oli tilapäisesti loppu ko. rieskat 6800 Ultegran kammille... Ei ehkä kovin sallittua kysyä mutta... Olkoon.

    Pistin ärsyttävästä-kakkosesta tulemaan Carbon-ti:n tarjouksessa olleet ovaalit 50/36, Ultegran 11-30 pakan ja Dura-Acen ketjun. Josko noilla työmatkaa taittuisi x kilometriä.

    Saapahan odotellessa rauhassa niputtaa pyörää, tai siis enimmäkseen putsailla vanhoja osia.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  8. #3968
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Mutta, ko. tutkimuksen hyvä puoli on se, että jatkossakin useamman eturattaan sarjoja tulee olemaan. Tästä eritoten markkinamiehet tykkää. Siinä kohden, kun geometriaan ei enää keksi muutoksia ja jousituksissa on enemmän älyä kuin ajajissa, voidaan kaivaa vanha tutkimus ja kehittää uusi 4x vaihteisto ylivertaisella hyötysuhteella. Samalla markettipyörien parhauden mittariksi palaa vaihteiden määrä, selkeä, helposti ymmärrettävä luku.
    Tämä. Eiköhän tämäkin kiikku heilahda kohta toiseen äärikohtaansa ja nähdään 3x vaihteistojen paluu. Sittenhän mun vintage-Kona on taas kuuminta hottia. Billet-eturattaineen.

  9. #3969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Mutta, ko. tutkimuksen hyvä puoli on se, että jatkossakin useamman eturattaan sarjoja tulee olemaan.
    Kyllä niitä tulisi olemaan ihan jo useamman eturattaan tarjoaman laajemman ja/tai tiiviimmän välitysvalikoiman vuoksi.

  10. #3970
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Hieno kuvaaja tehohäviöistä. Hauska yksityiskohta on, että Shimanon 2x-systeemissä iso-iso -yhdistelmä eli ketjut maksimaalisen ristissä on tehohäviöltään parempi kuin SRAMin 1x-systeemin suora ketjulinja. Olen tietämättäni ollut edelläkävijä iso-iso-yhdistelmän käytössä.
    Tämä jäi kyllä vähän vaivaamaan. Kuinkahan paljon eroa tuo se, että kyseessä on Shimano vs. Sram eikä pelkästään 2x vs. 1x

    Miksi ei ole testattu Sram 2x vs. Sram 1x. Kyllähän noita 2x sarjoja Sramiltakin vielä löytyy

  11. #3971
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Pistin ärsyttävästä-kakkosesta tulemaan Carbon-ti:n tarjouksessa olleet ovaalit 50/36, Ultegran 11-30 pakan ja Dura-Acen ketjun. Josko noilla työmatkaa taittuisi x kilometriä.

    Saapahan odotellessa rauhassa niputtaa pyörää, tai siis enimmäkseen putsailla vanhoja osia.
    Liimaa vielä tarra bb:n viereen. Tuli mieleen, että tuo max. 50t on tietystikkin pyöreälle rattalle. Kuitusorvi. Rousk.

  12. #3972
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    ^ Hyvä pointti tuo ovaalin koko, koska vasta vertailin 36T Rotorin QX1 ovaalia ja absoluteblackin 38T pyöreää -> suurin halkaisija oli molemmissa sama.

  13. #3973
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Jaa täällä on tätä ykskakkaa kakskakkaa juttua. Mulla on molempia. Pohjanmaalla riittäis aivan hyvin 42 edessä ja 11-32/36 takana. Normaalisti. Helsingissä on tasan yksi mäki (Pikkukoski) jossa 32/32 on siin ja siin pääseekö ja viitsiikö, eli jopa 2x ei aina riitä, riippuen millä pyörällä on liikkeellä. Sinänsä jatkossa voin vaihtaa jonkun 1x pyörän 2x pyöräksi, joita mulla muutenkin on enemmän. Joskus ihmettelen miks ihmeessä kaikki 11-12 pyörääni eivät ole 2x9 vaihteisia. Talvella voi kans tarvita pienvälityksiä enemmän.

  14. #3974
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Liimaa vielä tarra bb:n viereen. Tuli mieleen, että tuo max. 50t on tietystikkin pyöreälle rattalle. Kuitusorvi. Rousk.
    Totta. Let's see. Voin mallailla 53t:llä clearancea

    Malli on siis tämmöinen, todennäköisesti jonkun verran isompaa clearancea vaatii kuin pyöreä...

    LJL muokkasi tätä : 27.07.2019 at 19.39
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #3975
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Saa 1x systeemillä ääripäät hoidettua, mutta tasangoilla joutuu ojaan monta kertaa. Isot portanvälit kompastuttaa.

  16. #3976
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Tunnustan, että tuli tuossa 1x Sutrassa (36 edessä ja 10-42 takana) heti mieleen 2x kun sillä asfalttia töihin pistelin, nimenomaan välityshyppyjen suuruuden takia. Soralla ei niinkään. Mutta sitä varten pyöriä on se N kpl, pitää ajella asfaltit sillä missä on se 2x tai peräti 3x ja 27 vaihdetta

  17. #3977
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    3x ja Di2 synchro olisi aika namuyhdistelmä. Eteen esim. 22-36-53 ja taakse 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-28. Löytyisi vaihteita pienillä väleillä ja niin pitkiä kuin lyhyitäkin välityksiä. 22-piikkinen edessä ei paina paljon mitään, mutta sillä saa bonkki/kramppi-mäkivälitykset. Pitkä (kapasiteetti 48) maastotakavaihtajan häkki riittää. Jos eturattaissa on tuossa liian isot hyppäykset, niin 4x toimisi luultavasti vielä paremmin.

  18. #3978
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Kokeilin, niin Exploroon ei mene Ultegran 39t sisempi limppu. Ottaa kiinni runkoon hieman ennen kuin kammet lopullisessa kireydessä. Ulkoa 53t ei tee niin tiukkaa, voi olla että se jopa menee, mutta enemmän huolestuttavaa tuo 36t ovaalin sopivuus. Täytyy ehkä laittaa vielä ärsyttävään-kakkoseen viestiä että laittaa Rotorin pienemmät limput. On tämä taas... Harrastamista
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  19. #3979
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kokeilin, niin Exploroon ei mene Ultegran 39t sisempi limppu. Ottaa kiinni runkoon hieman ennen kuin kammet lopullisessa kireydessä. Ulkoa 53t ei tee niin tiukkaa, voi olla että se jopa menee, mutta enemmän huolestuttavaa tuo 36t ovaalin sopivuus. Täytyy ehkä laittaa vielä ärsyttävään-kakkoseen viestiä että laittaa Rotorin pienemmät limput. On tämä taas... Harrastamista
    Voithan sinä laittaa pienemmän rattaan pyöreänäkin ja isommankin jos tuo 50t ovaali ei mahdu. Jos tarkoitus on ajaa maantietäkin, niin en kyllä tinkisi 50t pienemmäksi.

  20. #3980
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Se on nyt näköjään semmoinen homma että jos ovaalit haluaa niin 50/36t on pienin mahdollinen combo. Pientä uhkapeliä ja pidetään tilaus. Viime kädessähän se on ennen tankoteippausta mahdollista vaihtaa vielä 1x:ään.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  21. #3981
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Voithan sinä laittaa pienemmän rattaan pyöreänäkin ja isommankin jos tuo 50t ovaali ei mahdu. Jos tarkoitus on ajaa maantietäkin, niin en kyllä tinkisi 50t pienemmäksi.
    Joo näin on. Se 50t ovaali menee lähes täydellä varmuudella, mutta 36t saattaa olla pakko vaihtaa pyöreäksi.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  22. #3982
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kyllähän noita 2x sarjoja Sramiltakin vielä löytyy
    Juu löytyy, mutta eihän niitä kukaan pyöriin enää laita, kun eivät saaneet sitä etuvaihtajaa kunnolla toimivaksi koskaan. (Senpä takia ne sen 1x-systeeminsäkin aikoinaan kehitti.. ) Siksi Sram 1x vs. Virveli 2x on aivan relevantti vertailu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #3983
    Rival 2x11 toimii täydellisesti greivelpyörässä. Kolme vuotta ollut käytössä ja ei ole tarvinnut säätää vaihteita kertaakaan.

  24. #3984
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Noissa 2x systeemeissä pitää ottaa huomioon, että monilla eturatasyhdistelmillä välitykset menevät täysin päällekkäin. Sen verran mitä olen laskenut, niin ainakin 42+32 ja ehkä muissakin, joissa erona on 10. Olen noita joskus laskenut.

  25. #3985
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Päällekkäisiä välityksiä tulee monilla ratasyhdistelmillä. Tuosta huvikseni laskin 3x11-maantievälitykset, jotka antaisivat 25 uniikkia välitystä. Di2-synchromoodissa tuon saisi varmaan toimimaan siististi?




  26. #3986
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Se on nyt näköjään semmoinen homma että jos ovaalit haluaa niin 50/36t on pienin mahdollinen combo. Pientä uhkapeliä ja pidetään tilaus. Viime kädessähän se on ennen tankoteippausta mahdollista vaihtaa vielä 1x:ään.
    Tuommonen 48/32 ovaalina vois olla myös melko hyvä: https://absoluteblack.cc/oval-road-c...-for-110-4bcd/

  27. #3987
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jhalmar Katso viesti
    Tuommonen 48/32 ovaalina vois olla myös melko hyvä: https://absoluteblack.cc/oval-road-c...-for-110-4bcd/
    Juu, men nej. Katsoin kyllä läpi Absoluteblackin tarjonnan mutta rattaiden "muotoilu" (ei siis ovaali vaan se joku jyrsintä pinnassa) on yksinkertaisesti niin sysi-revasta ettei pysty.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  28. #3988
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Näin siksi että satulatolpan kiristys on hieman omalaatuista suunnittelua, asiaa voi tutkia netistä jos kiinnostusta riittää. Ongelmana on että sitä voi erehdyksessä kiristää myös ikään kuin löysentämällä...
    Minä olen standardi-mies joka tykkää standardi-osista standardi-rungossa.

    LJL ostama innovaatio veisi minulta yöunet ja tukan päästä.

  29. #3989
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Ainakin vähän tulee sellainen olo, että tässä ollaan tietoisesti hankkimassa ongelmia etuvaihtajan toiminnan suhteen ja sitten voidaan taas huudella täällä, että 2x-systeemit ja etuvaihtajat on syvältä...

    Mun kokemuksen mukaan kun riittää jo se, että originaalit pyöreät eturattaat vaihtaa pyöreisiin tarvikerattaisiin, niin kannattaa valmistautua kompromisseihin vaihtamisen sujuvuuden ja toimintavarmuuden kanssa. Mutta saatanhan mä olla väärässäkin, kun ei ole ovaaleista kokemusta.

    Yleisesti ottaen, jos haluaa mahdollisimman sujuvaa etuvaihtajan toiminaa, kannattaa rakentaa välitykset niin, että pärjää mahdollisimman pienellä eturattaiden kokoerolla. Esim. cx-ratastus 36/46 vaihtaa sujuvammin kuin perinteinen maantiekompakti 34/50.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #3990
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ammoisina aikoina, jo muinaiset roomalaiset... ei sentään, mutta muinoin kisapyörissäkin oli enimmäkseen kympin ero rattaissa, ajoivat 52/42 rattailla. Hyvin tuo toimi omassa maantiepyörässäni kitkavivuin, jäihän se vaihteiden raksuttelu sitten vähemmälle kuin kahvoilla. Omissani nykyisin sekavia rattaita, monien valmistajien, mutta ei paljon tarvitse etuvaihtajan säätöä asennuksen jälkeen tehdä, simppeli osa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •