HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 132 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 82 122 130 131 132 133 134 142 182 232 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.931 - 3.960 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #3931
    hyvä postaus stenulta
    Voisiko tuosta voisi tehdä päätelmän että kun vetää kaksilehtisellä keskiöllä ketjun täysin ristiin; pikkukeskiöltä takapakan neljälle pienimmälle rattaalle, niin silloin ainoastaan saa suuremman kitkan aikaan kuin vastaava välitys olisi 1x setupissa ?
    toki pieniä watteja nuo maksimissaan 8w ovat, mutta kun lisätään levyjarrujen ilmanvastus vs vannejarrut (ulkomuistista 8w? Tähän löytyy jostakin linkki) niin pienistä puroista ne tehohäviöt muodostuvat.

    ensimmäisenä tuli mieleen TDF etappi 6, jossa Dylan Teuns pudotti Giulio Cicconen pudotti koko päivän hatkan jälkeen Les Planches des Belles Fiennesin loppunousussa. Ciccone ajoi Trek Emonda 1x levari pyörällä ja sen päivän aikana jokainen säästetty watti olisi ollut tarpeen.

    Myönnän olevani vanhan koulukunnan kasvatti, mutta kurapyörissä Virvelitehtaan 105 on luottosetti. Nykyinen nestejarru versio on mekaaniseksi vaihtajaksi jopa hyvä ja edullinen, eikä harmita jos se sen kanssa sattuu metsässä ajovirheitä ja vaihtaja osuu kiveen tai kantoon.

  2. #3932
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ultegran kompaktirattaat
    Kaivelin laatikoita, rattaat olikin 39/53 eli aika jäätävät... Toki pienempi limppu on ihan ok, mutta isompi se saisi ajatuksen tasolla olla max 48-50t. Siitä on niin monta vuotta kun ajoin 2x:llä etten enää muista. Myös Ultegran 6800-sarjan etuvaihtaja löytyi. Ehkäpä laitan 2x Exploron voimansiirroksi, nyt kun asiaan olisi vielä helppoa vaikuttaa...
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  3. #3933
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tolkun mies Katso viesti
    toki pieniä watteja nuo maksimissaan 8w ovat, mutta kun lisätään levyjarrujen ilmanvastus vs vannejarrut (ulkomuistista 8w? Tähän löytyy jostakin linkki) niin pienistä puroista ne tehohäviöt muodostuvat.
    Tuossa on linkki Spessun Tarmac SL6 levy- vs vannejarru aerotestiin:
    https://m.youtube.com/watch?v=XZex2zti-A0
    Levyjarruversio on vähän nopeampi.

  4. #3934
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.686
    Jos kerran alle 17-hampaisella rattaalla tehohäviöt muodostuvat liian suuriksi, niin miksei tehdä pakkoja, joissa pienin ratas olisi suurempi kuin se 10? Ehkä nyt 17T olisi pienimmäksi liian radikaali, mutta kun suuntaus on tupannut olemaan siihen että sitä pienintä ratasta pienennetään ja samalla sitä eturatasta.

    Kolme vuotta sitten kun kasasin mun täysjäykän maasturin 2x11 setillä, niin siinä on vielä "kunnolliset" etulimput. Nykyään nämä tuppaa olemaan edessä 40 ja siitä alle. Maastovehkeissä etenkin.

  5. #3935
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Jos tänään osuu eurojackpotissa, niin minut löytää huomenna aamulla kalasatamasta pyöräkaupoilta. Tuohon kun laittaa polkimet ja toisen mukitelineen, niin siinä olisi kaikki mitä grävelpyörältä haluaisin.

    Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla

  6. #3936
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kaivelin laatikoita, rattaat olikin 39/53 eli aika jäätävät... Toki pienempi limppu on ihan ok, mutta isompi se saisi ajatuksen tasolla olla max 48-50t. Siitä on niin monta vuotta kun ajoin 2x:llä etten enää muista. Myös Ultegran 6800-sarjan
    etuvaihtaja löytyi. Ehkäpä laitan 2x Exploron voimansiirroksi, nyt kun asiaan olisi vielä helppoa vaikuttaa...
    Jäätävä pakka taakse niin noilla rattailla menee ihan hyvin.

  7. #3937
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jäätävä pakka taakse niin noilla rattailla menee ihan hyvin.
    Käykö vai pitääkö olla isompi kuin 11-30
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  8. #3938
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ilman eurojackpottia, tai oikeastaan sen vastakohtaisella jackpotilla kököttää kasausta odottaen tämmöinen



    Tosiaan siellä Exploron fb-ryhmässä oli järkyttävää materiaalia joten laitoin dymo-koneen laulamaan ennen kuin tapahtuu mitään katastrofia. Sinänsä tuo satulatolpan kiristys on ihan ok, mutta se vaatii tutustumista

    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  9. #3939
    F. Kotlerburg Guest
    Joko saha otettu esille? Hieno on.

  10. #3940
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Jos tänään osuu eurojackpotissa, niin minut löytää huomenna aamulla kalasatamasta pyöräkaupoilta. Tuohon kun laittaa polkimet ja toisen mukitelineen, niin siinä olisi kaikki mitä grävelpyörältä haluaisin.

    Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Muuten ihan ok, mutta liikkuneeko se enää edes eteenpäin tehohäviön vuoksi.

  11. #3941
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Joko saha otettu esille? Hieno on.
    Viimeksi se meni kyllä dremelöimällä raakaa putkea Seuraavat katkaisut on tietyistä syistä suoritettu kaulaputki käpyä lukuunottamatta loppuun asti asennettuna, ajattelin taas tehdä samat
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  12. #3942
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kaivelin laatikoita, rattaat olikin 39/53 eli aika jäätävät... Toki pienempi limppu on ihan ok, mutta isompi se saisi ajatuksen tasolla olla max 48-50t. Siitä on niin monta vuotta kun ajoin 2x:llä etten enää muista. Myös Ultegran 6800-sarjan etuvaihtaja löytyi. Ehkäpä laitan 2x Exploron voimansiirroksi, nyt kun asiaan olisi vielä helppoa vaikuttaa...
    Kyllä minä laittaisin 1x

    Enemmän tuo vertailu oli tarkoitettu maantiekalustolle, eli ero tulee vasta kovissa vauhdeissa.

  13. #3943
    F. Kotlerburg Guest
    Olisi sinänsä mielenkiintoista nähdä miten pienemmät eturattaat vaikuttaisi tuohon tulokseen. 48 tuskin kukaan laittaa gravel-käyttöön ainoaksi rattaaksi, mutta omaan agendan ajamiseenhan nuo on mainioita.

  14. #3944
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kyllä minä laittaisin 1x

    Enemmän tuo vertailu oli tarkoitettu maantiekalustolle, eli ero tulee vasta kovissa vauhdeissa.
    Joo.. Jotenkin tuntui, kun tuossa työmatkalla fiilistelin, että 2x voisi olla virkistävää vaihtelua. Vähän puuduttavaa on niitata menemään aina sillä samalla etuvälityksellä, joka lisäksi 40-11 kombolla loppuu aavistuksen liian aikaisin. Kypsyttelen asiaa, mutta alan kallistua 2x:ään vaihtelun nimissä.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #3945
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Onks toin keltaisen varoitustarran tarkoitus jäädä tuohon. Jäätävä komistus kokonaisuudessa

  16. #3946
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Onks toin keltaisen varoitustarran tarkoitus jäädä tuohon. Jäätävä komistus kokonaisuudessa
    Kyllä jää. Siinä ei estetiikka paljon paina kun on tutkitusti katastrofialtis asentaja, ja voi käydä näin:

    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  17. #3947
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Joo.. Jotenkin tuntui, kun tuossa työmatkalla fiilistelin, että 2x voisi olla virkistävää vaihtelua. Vähän puuduttavaa on niitata menemään aina sillä samalla etuvälityksellä, joka lisäksi 40-11 kombolla loppuu aavistuksen liian aikaisin. Kypsyttelen asiaa, mutta alan kallistua 2x:ään vaihtelun nimissä.
    No juu, kyllähän tuollainen pyörä huutaa jotain 46 eturatasta ja pakka kasvaisi aika isoksi. Laita se shimanon uusi 2x gravelli setti.

  18. #3948
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Minulla Explorossa jarrukahvat sojottavat Saariselän röykytyksen jälkeen mihin sattuu, eli ovat irti. Kauheasti ei uskalla kiristää hiilikuitutangon takia. Pitäisikö tunkea tahnaa sinne väliin, vai mitä kannattaa tehdä? Sram Force kahvat ovat.

    Muuttivat vissiin tuota satulan kiristystä tämän vuoden malliin paremmaksi.
    Pyöräily on kivaa!

  19. #3949
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Käykö vai pitääkö olla isompi kuin 11-30
    Jäätävyyttä lähestyy, mutta kun on 53 kammissa, niin pykälän vielä vetäis jäätävämmäksi 12-30 t, yksi lehti keskemmälle ja eiköhän tuolla gg taipaleitten väliset asfaltit vetäis.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...00-12-30-51411

  20. #3950
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Enemmän tuo vertailu oli tarkoitettu maantiekalustolle, eli ero tulee vasta kovissa vauhdeissa.
    Tuskinpa käyrien väliset suhteet juurikaan muuttuisi, vaikka eturattaiden kokoa pienennettäisiin samassa suhteessa. Siihen mä en osaa ottaa kantaa, että huomaako tollasta maksimissaan noin 8 watin eroa missään. 1-vaihteinen vs. vaihdevoimansiirto eron huomaa kyllä.

    Eniten noissa käppyröissä mun mielestä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että on tyhmää ehdoin tahdoin olla käyttämättä etuvaihtajaa, jos sellainen pyörästä löytyy. Paitsi tietty kuntoilumielessä, jos haluaa tehostaa treeniä..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  21. #3951
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Minulla Explorossa jarrukahvat sojottavat Saariselän röykytyksen jälkeen mihin sattuu, eli ovat irti. Kauheasti ei uskalla kiristää hiilikuitutangon takia. Pitäisikö tunkea tahnaa sinne väliin, vai mitä kannattaa tehdä? Sram Force kahvat ovat.

    Muuttivat vissiin tuota satulan kiristystä tämän vuoden malliin paremmaksi.
    Laita vähän jotain grippi teippiä alle.

  22. #3952
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Eniten noissa käppyröissä mun mielestä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että on tyhmää ehdoin tahdoin olla käyttämättä etuvaihtajaa, jos sellainen pyörästä löytyy. Paitsi tietty kuntoilumielessä, jos haluaa tehostaa treeniä..
    Eikun just toisinpäin. Pientä ratasta ei kannata käyttää kuin pikku ykkösenä. Iso-iso rattailla häviö oli olematon, vaikka luulin tuon jarruttavan paljonkin.

  23. #3953
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Ei vaan toi mun kommenti oli tarkoitettu noille, jotka tuossa aikaisemmin olivat sitä mieltä, että eivät hyödy 2x-voimansiirrosta mitään, kun ajelevat aina pikkurattaalla edessä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #3954
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Laskekaas joku paljonko pitää fillaria keventää tuon 8 watin kompensoimiseksi. Salitreenejä ei kiinnosta aloittaa.

    Mut hei, joitain aikoja ollut ajossa DT:n soranjauhantaan spesifiset GR1600 -kiekot, sisäleveys 24mm ja tuntuis olevan tosi passelit tuollaisten 38-millisten kumien kanssa. Tekee noin kapeistakin kivan muhkut. Vaikka pinnoja edessä ja takana vain 24 niin tuntuvat jäykemmiltä kuin mun Iron Crossit.


  25. #3955
    Nyt saattaa olla läjä tyhmiä kysymyksiä, mutta LJL, vietkö siis rungon kivijalkaan, jossa asennetaan keskiö. Sitten viet myös kaulan sahattavaksi, ja liimaat itsellesi muistilapun runkoon mihin suuntaan satulatolppaa kuuluu kiristää?

  26. #3956
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tukkasotka Katso viesti
    Nyt saattaa olla läjä tyhmiä kysymyksiä
    Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

    vietkö siis rungon kivijalkaan, jossa asennetaan keskiö
    Kyllä, kun ei ollut käsillä oikeita työkaluja, se maksoi 26€

    Sitten viet myös kaulan sahattavaksi
    Kyllä teen sen aina itse, kerran on mennyt väärästä kohdasta mutta sen jälkeen 2 vai 3 mennyt taas paremmin

    liimaat itsellesi muistilapun runkoon mihin suuntaan satulatolppaa kuuluu kiristää?
    Näin siksi että satulatolpan kiristys on hieman omalaatuista suunnittelua, asiaa voi tutkia netistä jos kiinnostusta riittää. Ongelmana on että sitä voi erehdyksessä kiristää myös ikään kuin löysentämällä, joten jos tulee joskus joku mielenhäiriö, niin voi katsoa tarraa. Tarraa voi sitten harkita uudelleen kun on saatu asetukset kuntoon
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  27. #3957
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    Tuohon jäsenen LJL välityspohdintaan omiin kokemuksiin perustuen hiekkatiestöllä pidemmillä reissuilla olen tarvinnut tuon Cutthroatin kanssa jyrkimmissä pitkissä kohdissa 38-42 ja samalla välityksellä menee välillä teknisimmät maastopolutkin. Toisessa päässä 38-10 loppuu toisinaan vähän kesken, mutta tuohon ei isompaa eturatasta saa ja harkinnassa on ethirteen 9-42 pakka. Tuolla 38-9 välityksellä taitaa kylläkin hävitä kaikki teho voimansiirtoon, joten vähän mietityttää sekin. Ja vertailun vuoksi kuskilla on painoa alle 75kg ja ftp on parhaimmillaan vajaat 300W.

  28. #3958
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
    Ihmisen asiasta tietämättömyys tekee ihmisestä tyhmän?

  29. #3959
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jhalmar Katso viesti
    Tuohon jäsenen LJL välityspohdintaan omiin kokemuksiin perustuen hiekkatiestöllä pidemmillä reissuilla olen tarvinnut tuon Cutthroatin kanssa jyrkimmissä pitkissä kohdissa 38-42 ja samalla välityksellä menee välillä teknisimmät maastopolutkin. Toisessa päässä 38-10 loppuu toisinaan vähän kesken, mutta tuohon ei isompaa eturatasta saa ja harkinnassa on ethirteen 9-42 pakka. Tuolla 38-9 välityksellä taitaa kylläkin hävitä kaikki teho voimansiirtoon, joten vähän mietityttää sekin. Ja vertailun vuoksi kuskilla on painoa alle 75kg ja ftp on parhaimmillaan vajaat 300W.
    Joo, mulla hieman enemmän hyllyvää 77kg ja FTP 298 viimeksi kun kokeilin, lähinnä pohdin jalan riittävyyttä 53t limpulla. Asiaa lähes naisellisen kauan kypsyteltyäni päädyin siihen, että laitan etuvaihtajan pyörään ja kokeilen noita mörkövälityksiä, ja tarvittaessa pienennetään eturattaita. Saatan myös kaivata ovulaatiota, ainakin Rotor ja Carbon-ti tekevät ovaalilimppuja 2x:lle. Luulisin suorilta että tuo 39-30 välitys voi olla pikkuisen tiukka, ellei exploro lennä jollakin ylimaallisella tavalla umpihangessa
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  30. #3960
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tukkasotka Katso viesti
    Ihmisen asiasta tietämättömyys tekee ihmisestä tyhmän?
    Sellainen aavistus oli, että tästä otetaan itseensä. Oletko koskaan katsonut South Parkia?
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •