Nainen on naiselle susi.
Noo, nämä 100m aiturit sentään pääsee MM-kisoihin.
Se tässä taitaa v-tuttaa.
Suomalainen yleisurheilu ei viime vuosina paljon hurraa-huutoja ole aiheuttanut. Hienoa että meillä on vihdoin jotain muutakin kuin keihäänheittäjiä...
Kaar ittelles vaa
mulla on huono itsetunto, on aina ollut ja on edelleen, eihän se nyt mikään yllätys voi olla. Onneksi osasin mitoittaa omat tavoitteeni realistisesti, eli sm-tasolle.
Totuus on kuitenkin tämä että eihän sieltä MM-kisoista mitään mitaleja kenellekään suomalaiselle, ei miehelle eikä naiselle tule, vai luuletteko että tulee? No hohhoijaa, onko jotain mitaliehdokkaitakin ?? no ei ole, eikä tule. Totuus voi tuntua karulta, mutta sitähän se elämä on.
Alisa Vainio joko ei starttaa tai keskeyttää maratonin. Hyryläinen on 30 parhaan joukossa. Keihäsmiehet ei pääse edes finaaliin. Kuten ei nämä supernais-aituritkaan.
vrt. MM-hiihdot, voi ehkä 2 himmeetä mitalia tulla. Yleisurheilussa suomalaisten tilanne on surkeampi.
Nainen on naiselle susi - sen olen itekin todennut niin urheilussa kuin töissäkin, ei ollu yllätys. Miesten kanssa on ollu mukavampi lenkkeillä, kisailla ( ikämiesten kanssa yhteislähtöjä) ja töissä.
Mutta kukaan ei voi kyllä vastaan sanoa...kun näillä pitkillä matkoilla 10 000m yms. ei kovasti ole siis 36 vuodessa menty eteenpäin... Me Sinikan (r.i.p.) kanssa pärjättäisiin kympillä nuoruutemme ajoilla vielä ihan hyvin sm-kisoissa, ja se on aika noloa.
Mä en vuosikymmeniin pystyny katsomaan naisten sm-kymppiä...pari vuotta sitten oli eka kerta kun pystyin...oma tausta vaikuttaa kyllä tähän tosi paljon, jos te ukkelit yrittäisitte ymmärtää siltä pohjalta.
Ainakin itse seuraan mielenkiinnolla MM-kisoissa suomalaisten suorituksia, vaikka mitalia ei tulisikaan. Loppukilpailuun pääsy on usein jo kova suoritus.
Toki vaikka Annimari Kortteen ja Reetta Hurskeen kehittymistä tämän vuoden aikana on ollut mielenkiintoista seurata. Topi Raitanen on pitkästä aikaa nostamassa estejuoksun tasoa lähelle euroopan kärkeä.
Onnistuessaan Alisa Vainio voi pärjätä jatkossa hyvin maratoneilla, sillä 2.33 ajalla oltaisiin monessa isossa kisassa (Berliini, New York) lähellä 10 sakkia.
Camilla Richardson on parantanut esteiden ennätystään tänä vuonna.
Jokainen tervejärkinen toivoo mm. yllämainituille onnistumisia. Toki voi olla joitain menneisyydessä eläviä katkeroituneita ihmisiä, jotka näkevät kaikessa negatiivista. Tällaisia ihmisiä tulisi lähinnä sääliä vaikka heidän älyttömät kommentit päähän ottaisivat
Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi
^ Karsintarajan saavuttaminen on jo kova suoritus nykyisin suomalaisille. Tempokisu oikeassa että nykyisin varsinkin kestävyyslajeissa Suomen kärkituloksien taso on jossain surkean ja säälittävän rajamailla. Sitten kun ei ole kärjessä leveyttä vaikea sieltä on synnyttää niitä yksittäisiä huippujakaan.
Elämme jälkiteollista aikaa jossa ihmisten fyysinen rappeutuminen alkaa jo hyvin nuorena, olemme tuoliin ja kännykän/videopelien ääreen lahoava kansakunta. Tilannetta ei paranna "kaikki pelaa"-mentaliteetti, jossa paremmuuteen ei kannusteta. Toki taso maailman laajuisesti on parantunut, mutta juostiin sitä Afrikassa, Venäjällä ja USA:ssa 30-40v sitten myös.
Käännettä parempaan ei liene näkyvissä, 10-15 vuoden päästä suomalainen yleisurheilija on todennäköisesti kesän arvokisoissa (olympialaiset, MM-kisat) harvinainen näky. EM-tasolla kenties vähän paremmin.
Yleisurheilua tulee seurattua muuten vaan ihan mielenkiinnosta satunnaisesti, urheilijan kannalta varmaan mukavaa kun pääsee kisoihin. Mitään menestysodotuksia ei kenenkään suhteen ole.
Matti Pitkon sanoin: Jos jonottaminen olisi urheilulaji, Suomi saisi siitä lajista kolmoisvoiton ( arvokisoissa )
Hieno 100m aitajuoksufinaali eilen Joensuussa. Nyt neidot ovat Euroopan kakkos ja nelosajalla, eli ei ne arvokisamitalit mitään utopiaa välttämättä ole.
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Naisten 100m aidoissa on kyllä loistava tilanne. Kolme hyvää aituria ja kun nuo kaikki kolme tai edes kaksi aituria ovat samaan aikaan lähtöviivalla niin tuo pistää juoksemaan kovempaa ja kovempaa ja tulokset ovat eilien kaltaisia. Hurskeella oli varmaan kovat paineet kun Dohan kisaraja otti aikansa. Nyt kun raja on alitettu ja paineet pois niin juoksu ja tekniikka on asettunut ihan eri tasolle.
Toki USA:ssa on vielä selvästi kovempia juoksijoita 100m aidoissa, mutta hienoa, että suomessa on euroopan kärkijuoksijoita. Topi Raitasella ja Camilla Richardsonilla on myös mahdollisuus menestyä euroopan tasolla
https://www.aamulehti.fi/a/cbb499bf-...b-71c2583ce441
Tampereen Pyrinnön Saga Vanninen on voittanut kultamitalin 17-vuotiaiden Euroopan nuoriso-olympiafestivaalin seitsenottelussa Bakussa. Tähän ikäluokkaan vielä vuoden ali-ikäinen Vanninen otteli uuden 17-vuotiaiden Suomen ennätyksen ja maailman tämän vuoden kärkituloksen 5 913 pistettä.
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Naisten 7-ottelustahan on tulossa uusi "100 m aidat". Nyt on lupaavia urheilijoita Sillman, Huntington ja yllä mainittu Saga Vanninen
Vai onko yläosat liian pieniä?( jutussa siis Annimari kritisoi numerolappuja jotka ei mahdu kokonaan yläosaan....)
( kyllä kiinnostavin laji on naisten 10 000m jos kaikki ilmoittautuneet on mukana, mitä kyllä epäilen, mutta toi 100m aidat juostaan samana perjantaina)
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000006189675.html
Niin entiiä onko siitä navan näkymisestä mitään etua kellon suhteen. Eivät taida uskaltaa ottaa sitä riskiä että laittas sen piiloon
Onhan nuo suomalaisten kilpailujen numerolaput isoja.
Naisten 10 000 ja 5000 ovat kiinnostavia. Tosin Alisa Vainio hävisi pienessä kilpailussa Minttu Hukalle pari viikkoa sitten, joten mahtaako olla kunnossa. Minttu Hukka on ollut USA:ssa opiskelemassa muutaman vuoden. Luuulen, että on mitaleilla. Johanna Peipposen ja Alisan kunto kiinnostaa varmaan monia. Oona Kettunen kokeilee vaihteeksi juoksua 5000:lla
Vaikea sanoa ilman tarkempaa lajianalyysia kuin tuo kuva, mutta ehkäpä, ehkäpä, juurikin aitajuoksussa ei välttämättä halua mitään rättiä siihen vatsan ja reiden väliin lätkyttämään. Mene ja tiedä.
Toki ymmärrän että tämäkin juttu lähti jonkun henkilökohtaisista ongelmista nykyurheilijoita kohtaan.
Kaar ittelles vaa
No näin se numerolappui mahtui ihan hyvin 80-luvun tyylillä, joskus oli kankaiset ja joskus paperiset ( kuten tempossakin). Meen tossa pikajuoksupiikkareilla, noi jalkalihakset, tai lihaksikkuuden, kyllä ottaisin takas
Mä haluan nähdä Annemarin ( os. Sandell) ja Alisan keskenään samassa kisassa, se on se juttu. Mutta mä epäilen että kumpikaan ei osallistu.
Se on Peiponen..eikä ikinä voi olla vertaamatta nykyisiä, ja 36 -vuotta vanhoja naisten kympin aikoja.
Edellisellä sivulla oli keskustelua magneettikuvan hinnasta. Tässä epäiltiin sitä, että 150 € kuva vaatii erikoislääkärin lähetteen.
Synlab https://ct.synlab.fi/hinnasto/ mainostaa tänään Helsingin Uutisissa, että kuva ilman lähetettä maksaa 199 € ja sisältää radiologin lausunnon. Noiden kanssa voinee mennä myös julkisen puolen lääkärille.
Itse olin Peijaksen sairaalassa nilkan revehtymän vuoksi. Lääkäri oli sama joka toimii myös yksityisellä
Se Synlab on sama kun entinen CityTerveys. Mä testasin niitten edullisen tavallisen röntgenin 49e > halvalla ei saa hyvää.
Toisekseen, kävin kans ite magneettikuvissa ( koskiklinikka) pään kuvaus; en ymmärtänyt lausunnosta kuin lauseen "käytävät hyvin ilmastoidut"muu oli ihan hepreaa, jotenkin on tunne että jos vaiva vaatii magneettikuvia, niin hoito vaatii myös erikoislääkärin hoitoa, varsinkin "jos jotain tarvii tehdä".
Aika moni erikoislääkäri tekee päivätöitä sairaalassa ja pitää yksityisvastaanottoa tiettyinä päivinä. ( eihän yksi palkka mihinkään riitä...toki ihan hyvä että pitävät vastaanottoa..)
Minun nilkan tapauksessa lääkäri oli Risto Nikku joka toimi myös HUS:n Peijaksen sairaalassa ja taisi maksaa n. 30 € (en muista enää tarkkaa summaa). Eli kävin omalla rahalla magneetissa (150 €). En muista miten tuo meni, meninkö vain julkiseen terveyskeskukseen nilkan vuoksi, kun työterveys ei sitä korvannut
https://www.aava.fi/asiantuntija/nikku-risto
Ja joka jutussa kun olen nyt näistä suomalaisista "lupauksista" lukenut, on maininta valmentajasta. Eikä etävalmennus toimi, hyvä olla lähellä.
- mietin vaan aina sitä että aika hyvin mä pärjäsin kun oikeesti minkäänlaista valmennusta ei ollut.
^ mä onnekseni pääsin Pekka Peltokallion yksityispotilaaksi, maksettiin leikkauksista vain julkisen puolen päivämaksu. Ihan mieletön apu meidän perheelle, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia hoidatuttaa jossain yksityisesti. Enkä usko että olisin saanut niin hyvää hoitoa, Pekka oli alansa paras ja myös ihmisenä minulle suurena apuna. Nyt jälkeenpäin kyllä naurattaa kun miettii mitä lääkkeitä sain leikkauksen jälkeen. Tuli tosi hyvää kipulääkettä Dolorinia ( 1 tabletti vastaan noin 4 panacodia) ja myös Ipesandrin-yskänlääkettä ( oli hieman vahvempaa kuin markkinoilta äskettäinpoistettu Codesan comp) ja mä olin 17-vuotias laiheliini![]()
Kohtuullinen aloitus naisten seiskassa Kalevan kisoissa. Neljä mimmiä yli 1000 pistettä pika-aidoissa: https://yle.fi/urheilu/3-10904973
Aivan upea avaus seitsenottelulle. Kaikki viisi kärkinaista juoksivat ennätyksensä pika-aidoissa 0,6 metrin myötäiseen. Maria Huntingtonin 13,09 tarkoittaa seitsenottelussa hurjaa pistepottia, 1111 pistettä. Jutta Heikkinen, Miia Sillman ja Hertta Heikkinen myös yli 1000 pisteen ja ennätyksiinsä.
1. Maria Huntington 13,09 1111 pistettä
2. Jutta Heikkinen 13,42 1062
3. Miia Sillman 13,72 1018
4. Hertta Heikkinen 13,74 1015
No höh. Spoilereita.
Lähetys tulee vasta 17.00
No erittäin hyvä että tää Kristiina Mäki jäi toiseksi 1500metrillä, Sara Kuivisto voitti selkeesti. Hyvä siksi että tuntuu tosi epäreilulta että tullaan joo suomenmestaruuskisoihin mutta arvokisoissa edustetaan oliko se Slovakiaa tai jotain? böö
Ihmetyttää kyllä tuo vuosi 1983 Kalevan Kisat Porissa. Jotkut pskaherrat sai tosi hienon ( elikkä pskamaisen) inspiraation että otetaan toi japanilainen A-tyttöjen ( alle 18v) huippu Akemi Masuda tänne mulle "kirittäjäksi", pelkkä häiriötekijä oli hän, siihen aikaan en tuntenu termiä "v*tutus" mutta sitä se oli, koin sen kiusantekona kun tuli joku japanilainen varta vasten Kalevan Kisoihin häirittemään. Voitin Suomen Mestaruuden, mutta tuntui häviöltä.
Samaa ei ole tapahtunu toista kertaa, että kisoihin kuskataan joku ulkomaalainen.
No, tunteroinen vielä ja jännitys tiivistyy kun naisten kymppi alkaa....
Peiponenki ilmeisesti juoksee 10k. Jännä nähä onko kuntoutunu yhtään sitte amsterdamin em 2016. Ennen sitä näki täällä rollos loikkimassa mutta nykyään se on vetäytyny jonnekki piiloon harjotteleen
..jaa joo, on mulla varmaan hallussani yksi ennätys - oon ihan varmana ainoo Suomen Mestari jolla EI ollu valmentajaa. Lukee ja kuuntelee, kaikilla on valmentaja, fysioterapeutti, lääkäri...ehkä ravintoterapeuttikin vielä![]()
^ nyt eniten kiinonnostaa vaan olisiko Annemari ja Alisa vihdoin samassa kisassa. Miesten kymppi voitettiin ajalla 30.21...joten tuskin naiset siitä minuutilla jää, kyllä se tulee olemaan vähän enemmän...
^ mahtavaa, sekä Alisa että Annemari OVAT kuin ovatkin kympin kisassa mukana, samoin Johanna ( Peiponen). Nyt on jännää...tosin 7 juoksijan ryhmä on jo erottautunut muista ( 20)
...jaha, kolmosen väliaika 10.16, sitä pitäisi nyt kiristää aika paljon; mulla oli kolmosen väliaika 9.52. siinä on nyt aika kato käynyt kärjestä, Annemari ei siinä pysy. Nuoremmat ( jotka hekin yli 20v) menee, mikä nyt ei ole yllätys.
Ja anteeksi nyt vaan, mutta näyttäähän noi Annemaria lukuunottamatta....aika pölsöiltä, ei erotu jalkalihakset eikä käsilihaksettuskin tulee 33 minuutin loppuaikaa, hyvä jos 34 alittuu.
- - ehkä mä jätän sanomatta, mutta you know - -
..edit. ja jännitys tässä nyt on vähentynyt, siinä on Johanna lähtenyt omille teilleen eikä Alisa pystynyt seuraaman. Ei sitä eroa kiinni enää saa ellei Johanna ihan täydellisesti sippaa. Ei kovin hyvää loppuaikaa tule kuitenkaan olemaan, seitsemän kilometriä aikaan 7 ja kymmeniä sekunteja. Mutta eihän nää enää 17-vuotiaita ole - Johanna on 28v ( oho) ja Alisa pian 22. Annemari lienee jo nelikymppinen....
just hianoo, se voittoaika on puolisen minuuttia huonompi kun vuonna 1983 just näin mä aattelin ja kas näin se meni. Ei selityksen sanaa.
Mitäs siihen sanotte? mun mielestä aika 34.04 ( huonoin hölkkäämäni kymppi) oli niin ala-arvoinen että merkkasin siihen kohtaan ristin. En mä itseäni nyt niin erinomaisena pitänyt, mutta tässä 36 vuoden jälkeen olen miettiny että olin mä aika hyvä. Itekseen harjoittelin, 17-vuotiaaksi ehkä vähän enemmän kuin "aika hyvä"...
Kyllähän se vainion askel näyttää lennoikkaimmalta että eiköhän se tuon vie
edit: Noh eipä vieny. Eihän tuo ollu edes väsyny maalissa. Peiponen anto kyl kaikkensa
Kirjanmerkit