
Alkujaan tämän lähetti
stenu
No mitä luulet, että olis tapahtunut vannejarrujen kanssa? Tuo levyjarrujen levyjen kuumeneminen on ihan normaalia ja johtuu siitä, että levyjarruissa jarrulevyn halkaisija on pieni, jolloin jarruttamiseen tarvitaan jarrupaloihin puristusvoimaa ja sitä kautta kitkaa huomattavasti enemmän kuin vannejarruissa. Vannejarruissa vastaavaa kuumenemista ei pääse yhtä helposti tapahtumaan, koska tarvittava kitka on niin paljon pienempi. Joku ehkä osaa laskea kuinka paljon tarvittaassa voimassa on eroa.
Ja juu, tiedostan erinomaisesti levyjarrujen edut vannejarruihin verrattuna, mutta myös niiden varjopuolet ja se, että gg-maastot olisi yhtäkkiä muuttuneet niin hurjiksi ajaa, että niissä ei "pärjää" vannejarruilla on suurimmaksi osaksi täyttä tuubaa.
Ps. Onnneksi on olemassa muunkinlaisia vannejarruja kuin cantilevereita. Cantileverit on järkevä valinta vannejarruiksi (kilpa)cyclocross-käyttöön niiden runsaan mutatilan vuoksi, mutta gg-pyörään ei ole oikeastaan mitään perusteltua syytä laittaa cantilevereita. Hyvät mini-v:t hakkaa huonot levarit jarrutustehossa moninkertaisesti ja oikeastaan jo niissäkin on jarruvoimaa liikaa, koska renkaasta loppuu pito huomattavasti aikaisemmin kuin jarruista pysäysvoima.
Kirjanmerkit