Oma näkemys Gravelpacking mushroomhunting pyörästä. Tässä maastosemmalla kiekkosetillä. 700cx45 ridlerit pääasiassa alla, ja niillä pääsee metässäkin jo ihan kivasti sieniä poimimaan.
[IMG][/IMG]
https://aijaa.com/rH5qwD
Ensimmäisest tatit ja haperot on nähty, mutta samoin kuin mustikan poiminnassa, edelleen puuttuu hyvä tapa kuljettaa ne maastoajosta kotiin.
Toki näin, mutta ikun hankitaan uutta kalustoa, mukaan tulee kaksi muutakin seikkaa. Itse en hankkinut gravelia vain graveliin, vaan moneen muuhunkin käyttöön. Toisekseen, miksi tyytyä minimalistiseen välttämättömyyteen.
Gravel on kaikkea paitsi asfalttia - eikä sitäkään usein voi kokonaan välttää reaalimaailmassa - eikä se juuri missään ole "samanlaista". Gravelin luonteeseenhan kuuluu olennaisena osana että tien (tai vastaavan) pinnan laatu ja kunto vaihtelee huomattavasti yksittäisen lenkin sisälläkin.
Tai sitten ei. Sillä eihän pyörä tai millaiseen käyttöön se on suunniteltu ja tarkoitettu tai missä se on toimivin tai parhaimmillaan muihin, hiukan toisenlaisiin pyöriin verrattuna ratkaise sitä millaista #suomigravelia joku fillaristi jossain päin Suomea ajaa.
Ulkoilutie on ulkoilutietä missä tahansa, latupohja latupohjaa, entinen pururata entistä pururataa, hennoilla nimismiehen kiharoilla paikoin oleva hiekkatie...jne jne jne. Eri leveyspiiri tai postinumero tee ajamisesta sen kummallisempaa.
Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin. Itse miellän "Gravel grindingin" nimenomaan vaihtelevien tiepohjien (gravel road) ajeluksi, johon tosiaan ei kuulu metsässä juurakkopolkuja rymyäminen. Polkujen ajelu on maastopyöräilyä. Eli omasta mielestä ei ole mitään tarvettaa jollekin naurettaville hissitolpille, 2" / 650B renkaille, jousituksille, 1x vaihteistoille tms. turhalle, mitä nyt kovasti markkinoidaan.
Jokainen tietenkin ajelee miten tykkää ja millä kalustolla haluaa, mutta näin itse näkisin asian.
On jengillä kyllä hienoja pyöriä! Oma silmäkin alkaa pikkuhiljaa lämpeämään tuolle 650b x 47mm sliksirengastukselle, kun niitä on tullut tarpeeksi katseltavaksi. Bässin pyörän maalipinta on kyllä älyttömän tyylikäs, minkä merkkinen runko tuo on? Sourin pyöriä harkitsin yhtenä vaihtoehtona ja olisin vastaavan värin ottanut sieltä katalogista.
En tiedä saako tällä minun uudella pyörällä enää ajaa tässä ketjussa ollenkaan vai pitääkö siirtyä monstercross ketjuun. Kuten Stenukin totesi, niin eihän kaikenlaista tarvitse ja se on omasta päästä/kropasta kiinni millaisia kompromisseja haluaa tehdä. Kaikki pyörähtän on osittain kompromisseja minu mielestäni. Contin sliksipuolen cyclocrossrenkailla (35-37mm) on tullut ajettua monenlaisilla alustoilla ja pidän niitä edelleen oikeen hyvinä yleisratkaisuina. Isompirakeinen soratie on tosin melko pelottavaa ajaa ja sen takia päädyin itse siihen, että pyörään saisi mahtua isompi rengas alle. Mulla oli aika pitkään pyörityn mielessä retkikelpoisuuden parantamiseen ja yli 100kg kuskin turvalliseen kuskaamiseen liittyvät ratkaisut. Päädyin sitä kautta saatavuus ja hintapoliittisena ratkaisuna Konan Sutra LTD:n kanssa kassalle. Olin alunalkaen varma, että ostan Salsan Warbirdin yleispyöräksi, mutta sitä ei saanut isossa koossa Suomesta.
Jos lyhyenä yhteenvetona vasta reilun 100km ajelujen jälkeen jotain sanoisin, niin onhan tuo hauska pyörä ajella. Ihan selkeästi leppoisampaan ajoon tehty kuin oma Cuben crossari, joka jää hoitamaan toistaiseksi maantiepyörän virkaa. Kona tuntuu enemmän rauhalliseen ajoon tehdyltä varmalta pyörältä, ajaminen on todella vakaata ja pyörää tekee mieli haastaa esimerkiksi helpoilla poluilla. 1x vaihteisto on monipuolisempi, kuin mitä ajattelin tai pelkäsin, mutta ketjulinja on kyllä välillä niin vinossa, että voimansiirto tulee todennäköisesti kestämään aika vähän kilsoja. Eteen ostan Pelagon commuter tarakan ja siihen sitten remmeillä retkikamat, kameraa sun muuta kiinni.
![]()
Nimenomaan. Siksi tuollaiset listat mitä edellä esitettiin, että mitä ei ainakaan tarvi on ihan spedeä. Nimimerkillä eilisellä gravel-lenkillä alko 140mm laikoilla ja hydraulilevyillä jo jarrupala haisemaan. Jossakin vaan on isompia mäkiä ja isompaa murkulaa. Vannejarruilla ois tullu itku. Lisäksi reitillä oli sellaista murkulaa, että yli 40mm kumia olisi todellakin tarvinnut, mutta täällähän on juuri julistettu totuudeksi, että ei tarvita.
Paljon tästä gg:stä puhutaan ja aika moni pyöränkin näyttäisi hankkineen. Mutta missä kaikki gg pyöräilijät oikein ajelee? Kehä 3 ulkopuolella, lähinnä Sipoon hiekkateitä, ajeltuani useamman vuoden niin ei siellä ketään näe. Viime vuonna yhden nuoren parin kanssa ajettiin vähän matkaa Keravan joen vartta pohjoiseen ja tänä vuonna näin auton ikkunasta yhden miehen ylittävän Lahdentien juuri ennen Keravan valoja. Tilanne muuallakin etelä Suomessa samanlainen. Viikon päivistä tai kellon ajoistakaan ei voi olla kysymys koska ajot arkisin, viikonloppuisin, päivällä, illalla.
Kaikki viisi Suomessa gg:n hankkinutta on täällä foorumilla. Eikä me ehditä ajamaan, kun pitää roikkua täällä. Tosin ei mun gg ajokunnossa olekaan...
Gravel grinding on soratie ajelua. Piste. Sitä mitä suomen maaseudulla ollaan tehty jo -50 luvulla. Ei mitään pään kokoista murikkaa tunturin rinteessä. Siellä missä ei henkilöautolla pääse siellä ei puhdasta gravelia voi ajaa.
Se että lähes kaikki (minä myös) "gravel" lenkillä ajaa asfalttia tai oikaisee polun kautta missä on juurakkoa ja pään kokoisia kiviä ei muuta noita pätkiä miksikään graveliksi.
Eli puhdasta gg:tä voi ajaa vaikka sillä mummon pyörällä eikä tule yhtään ikävä keulan joustoa, hissitolppaa tai levyjarruja. Se että sitä ei halua ajaa mummopyörällä johtuu taas henkilökohtaisista haluista kuten mullakin on. Pitää olla kippurasarvea ja levyjarruja.
Mutta puhdas gravel grinding on sitä soratie ajelua eikä se muuksi muutu vaikka lenkillä jossai poikkeaa tai ostaa etujousitetun monsteri pyörän. On se kumma että tästä suomen perinteisimmästäkin pyöräily lajista pitää tehdä näin monimutkaista![]()
Kukaan ei puhunut mistään pään kokoisesta murikasta![]()
Cannondale Topstone 105 tänään aamun soranjauhannassa. Ilman satulalaukkua ja pulloja on kokoonpanon paino 9,4kg. Vaihdettu satulatolppa, satula, tanko, stemmi ja kiekot.
Lenkki kulki Pohjois-Savossa ja Kainuussa. Metsäkoneen ja sateen pehmentämää metsäautotietä, karkeaa soraa ja erittäin hyvässä kunnossa olevaa soratietä. Kolme ja puoli tuntia ilman auton kanssa kohtaamista. Kaksi ja puoli tuntia ilman ihmisen tai asutuksen näkemistä. Gravel heaven.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mun mielestä nää kaikki listat on ihan väsyneitä missä joku internetissä päättää miten joku asia kuuluu hoitaa. Itse ajan 40mm renkailla joilla pärjää suurimman osan lenkeistä, mutta tulee välillä vastaan teitä joihin toivoisi varustautuneensa paremmin soveltuvalla renkaalla. Talvella/syksyllä varsinkin.
Sit tää että polkuja varten pitää hankkia maastopyörä. Itse, kuten varmaan moni muukin tulee varmaan maantiepyöräilyn puolelta eikä omista maastopyörää ja gg-fillarin hankin juuri "do it all" fillariksi. Mun mielestä hissitolppa sopii vallan mainiosti gg-fillariin jos sellasen kokee tarpeelliseksi. En ole koittanut mutta maastossa/poluilla (vaikka näissä ei saa gg fillarilla joidenkaan mukaan ajaa) varmasti hyvä varuste.
Pääasia on, että oli varustetaso/halu mikä tahansa niin nauttii ajamisesta! Listat voi heittää roskiin ja kaikkien tulis harrastaa ihan omalla haluamallaan tavalla.
Ohi aiheen mennään, mutta.. Mitä lie muut mieltä, mutta minusta joku juurakkopolku gravelilla tai krossarilla on melko ankea yhdistelmä.
Sora ja hiekkatiet ovat teitä, niille tarvitaan tiepyörä jossa on tierenkaat. Maastossa on parempi maastopyörä jossa maastorenkaat.
Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta tuo tuolla jossain ylempänä oleva määritelmä gravel grindauksesta kuulostaa juurikin siltä, joka tehdään do it all -tyyppiseltä fillarilta. Gravel fillarin määritelmä ei oo kauheen selkeä mulle, eikä varmaan kenellekään, koska tää on trendikäs juttu johon varmasti alan myynti/markkinointihenkilöt tarttuvat ja repivät kaiken rahan minkä saavat. Joka vuosi tulee joku uus juttu joka on "ihan must" gravel grindaukseen.
Pahoittelen jos käytän näitä määritelmiä väärin
PS. Missä menee määritellyn monster crossin ja gravel fillarin rajat? Rengaskoossa?
Monster crossi on nimensä mukaisesti crossi eli maastopyörän rungolla oleva kippurasarvi. Eli rengastilan lisäksi myös vaakaputki saattaa olla enemmän slouppaava ja keulakulma loivempi.
GG pyörä on entisaikojen CC pyörä jota taas koskee kisasäännöt. Ja siis GG:tä ei koske joten on tuotu leveämpää rengasta (ei kuitenkaan maastopyörän tilaa) ja matalampaa keskiötä jne...
@ilkkaluukkonen. Runko on tehty Sipoossa, kun ite tekee rungon niin saa myös päättää mihin genreen se menee![]()
maali on oranssi candy suoraan teräskselle, jonka päällä kultainen helmiäisväri. Ei tule kestämään, mutta maalaan sitten uusiksi kun alkaa olemaan rottanen.
tarakat on työnalla, eteen tulee tuohinen kannellinen sienikori niin ei tatit lennä pahassakaan nimismiehenkiharassa.
myös bolt-on runkolaukku tulee reissuhommiin. Aika do it all pyörä, mukavasti meni kolme tuntinen polkulenkki sipoonkorvessa ja eilen meni kapee nakeilla 60km sipoon ja pornaisten hiekkateitä kivasti myös.
Onko? Soratietä se oli ja osittain kivituhkapintaista ulkoilureittejä. Soratie vasta lanattu 5-10cm raekoon murkulalla. Pitkiä mutkaisia laskuja. 40mm kumilla ajoin, mutta välillä hirvitti. Ihan eri asia, kun jotku Sipoon savitiet, joita jotkut pitää ainoana totuutena gravelista.
Viimeiset pari sivua ollut tässä ketjussa kyllä semmoista paskaa, että suosittelen ihmisten nyt vain menemään ajamaan niitä hiekkatielenkkejään ja aivan sama millä pyörällä. Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.
AamenSuosittelen Tonavan vartta Donaueschingenistä itään, neljäs päivä menossa tässä. On kaikkea soratien ja sileään asfaltin väliltä, ajaa voi millä vain, mutta itse en tulisi alle 32mm renkailla mukavuussyistä, suositus 45mm.
Joskus vielä ajan koko pätkän Mustalle merelle.
Ei voi mennä ajamaan, ennen kuin on määritelty, että millä ja minkälaisella pyörällä niitä hiekkatielenkkejä saa ajaa. Ja saako samalla fillarilla ajaa öljysoralla? Metsään nyt ei kuitenkaan saa mennä, eikä asfaltille. Mulla on yleensä lenkillä mukana huoltoauto, jossa kolme erilaista runkoa, kuusi keulaa, neljät kammet ja kuudettoista kiekot, joista kolmet valmiiksi nastarenkailla. Viisi erilaista satulatolppaa, on hissiä ja liukuporrasta.
Lisäksi peräkärrissä pukukoppi, jossa vaihtaa succikset lökäreihin tai päin vastoin aina tilanteen mukaan. Yksi kypärä, josta saa lipan irti. Kahdet hanskat ja neljät aurinkolasit, joissa linsseinä Prizm Road, Prizm Trail, Prizm Gravel ja Prizm Juurakkoperkeleylämäki.
Alumiinisessa on 2x10 vaihteisto, kadenssin vuoksi parempi. Lisäksi siinnä on valmiiksi jo dynamokiekko ja pitkät lokarit. Kumitki kelpaa soratielle, vaikkei niin hyvin kuin tuon.
Eikä sen jättäminen ulos kauppareissun ajaksi hirvitä niin paljoa. U-lukkoa en ole aatellut kuljettaa mukana.
Kirjanmerkit