GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 123 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 73 113 121 122 123 124 125 133 173 223 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.661 - 3.690 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #3661
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kammet väärässä asennossa, ei jatkoon.
    Yritin parantaa.


  2. #3662
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Oma näkemys Gravelpacking mushroomhunting pyörästä. Tässä maastosemmalla kiekkosetillä. 700cx45 ridlerit pääasiassa alla, ja niillä pääsee metässäkin jo ihan kivasti sieniä poimimaan.

    [IMG][/IMG]
    https://aijaa.com/rH5qwD

  3. #3663
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Ensimmäisest tatit ja haperot on nähty, mutta samoin kuin mustikan poiminnassa, edelleen puuttuu hyvä tapa kuljettaa ne maastoajosta kotiin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Olen jäsen stenun kanssa samaa mieltä, ettei soratiehommissa _välttämättä_ tarvita mitään siltä listalta. Useimmat gravelit ajaa vaikka maantiepyörällä.
    Toki näin, mutta ikun hankitaan uutta kalustoa, mukaan tulee kaksi muutakin seikkaa. Itse en hankkinut gravelia vain graveliin, vaan moneen muuhunkin käyttöön. Toisekseen, miksi tyytyä minimalistiseen välttämättömyyteen.

  4. #3664
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Juu Suomi-gravelilla tarkoitin sananmukaisesti Suomi-gravelia. En Länsi-Uusimaa-gravelia, joka ei kyllä mitenkään erityisellä tavalla poikkea Suomi-gravelista, kuten tuossa joku jo aikaisemmin huomauttikin.
    Joo gravel on joka puolella Suomea samanlaista. Tai sitten ei.

  5. #3665
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Toki näin, mutta ikun hankitaan uutta kalustoa, mukaan tulee kaksi muutakin seikkaa. Itse en hankkinut gravelia vain graveliin, vaan moneen muuhunkin käyttöön. Toisekseen, miksi tyytyä minimalistiseen välttämättömyyteen.
    Tietenkin jokainen valitkoon romppeensa oman näkemyksensä mukaan. Ei se maantiepyörä ole minunkaan ykkösvaihtoehto gravelhommiin.

  6. #3666
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Joo gravel on joka puolella Suomea samanlaista. Tai sitten ei.
    Gravel on kaikkea paitsi asfalttia - eikä sitäkään usein voi kokonaan välttää reaalimaailmassa - eikä se juuri missään ole "samanlaista". Gravelin luonteeseenhan kuuluu olennaisena osana että tien (tai vastaavan) pinnan laatu ja kunto vaihtelee huomattavasti yksittäisen lenkin sisälläkin.

    Tai sitten ei. Sillä eihän pyörä tai millaiseen käyttöön se on suunniteltu ja tarkoitettu tai missä se on toimivin tai parhaimmillaan muihin, hiukan toisenlaisiin pyöriin verrattuna ratkaise sitä millaista #suomigravelia joku fillaristi jossain päin Suomea ajaa.

    Ulkoilutie on ulkoilutietä missä tahansa, latupohja latupohjaa, entinen pururata entistä pururataa, hennoilla nimismiehen kiharoilla paikoin oleva hiekkatie...jne jne jne. Eri leveyspiiri tai postinumero tee ajamisesta sen kummallisempaa.

  7. #3667
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin. Itse miellän "Gravel grindingin" nimenomaan vaihtelevien tiepohjien (gravel road) ajeluksi, johon tosiaan ei kuulu metsässä juurakkopolkuja rymyäminen. Polkujen ajelu on maastopyöräilyä. Eli omasta mielestä ei ole mitään tarvettaa jollekin naurettaville hissitolpille, 2" / 650B renkaille, jousituksille, 1x vaihteistoille tms. turhalle, mitä nyt kovasti markkinoidaan.
    Jokainen tietenkin ajelee miten tykkää ja millä kalustolla haluaa, mutta näin itse näkisin asian.

  8. #3668
    On jengillä kyllä hienoja pyöriä! Oma silmäkin alkaa pikkuhiljaa lämpeämään tuolle 650b x 47mm sliksirengastukselle, kun niitä on tullut tarpeeksi katseltavaksi. Bässin pyörän maalipinta on kyllä älyttömän tyylikäs, minkä merkkinen runko tuo on? Sourin pyöriä harkitsin yhtenä vaihtoehtona ja olisin vastaavan värin ottanut sieltä katalogista.

    En tiedä saako tällä minun uudella pyörällä enää ajaa tässä ketjussa ollenkaan vai pitääkö siirtyä monstercross ketjuun. Kuten Stenukin totesi, niin eihän kaikenlaista tarvitse ja se on omasta päästä/kropasta kiinni millaisia kompromisseja haluaa tehdä. Kaikki pyörähtän on osittain kompromisseja minu mielestäni. Contin sliksipuolen cyclocrossrenkailla (35-37mm) on tullut ajettua monenlaisilla alustoilla ja pidän niitä edelleen oikeen hyvinä yleisratkaisuina. Isompirakeinen soratie on tosin melko pelottavaa ajaa ja sen takia päädyin itse siihen, että pyörään saisi mahtua isompi rengas alle. Mulla oli aika pitkään pyörityn mielessä retkikelpoisuuden parantamiseen ja yli 100kg kuskin turvalliseen kuskaamiseen liittyvät ratkaisut. Päädyin sitä kautta saatavuus ja hintapoliittisena ratkaisuna Konan Sutra LTD:n kanssa kassalle. Olin alunalkaen varma, että ostan Salsan Warbirdin yleispyöräksi, mutta sitä ei saanut isossa koossa Suomesta.

    Jos lyhyenä yhteenvetona vasta reilun 100km ajelujen jälkeen jotain sanoisin, niin onhan tuo hauska pyörä ajella. Ihan selkeästi leppoisampaan ajoon tehty kuin oma Cuben crossari, joka jää hoitamaan toistaiseksi maantiepyörän virkaa. Kona tuntuu enemmän rauhalliseen ajoon tehdyltä varmalta pyörältä, ajaminen on todella vakaata ja pyörää tekee mieli haastaa esimerkiksi helpoilla poluilla. 1x vaihteisto on monipuolisempi, kuin mitä ajattelin tai pelkäsin, mutta ketjulinja on kyllä välillä niin vinossa, että voimansiirto tulee todennäköisesti kestämään aika vähän kilsoja. Eteen ostan Pelagon commuter tarakan ja siihen sitten remmeillä retkikamat, kameraa sun muuta kiinni.


  9. #3669
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Yritin parantaa.
    No nyt!

  10. #3670
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Sitä vaan ajan takaa, että varmaan jokainen saa päättää mitä ajaa ja millaisen pyörän tarvitsee, mutta monilla lajeilla on ihan määritelmät. .
    Nimenomaan. Siksi tuollaiset listat mitä edellä esitettiin, että mitä ei ainakaan tarvi on ihan spedeä. Nimimerkillä eilisellä gravel-lenkillä alko 140mm laikoilla ja hydraulilevyillä jo jarrupala haisemaan. Jossakin vaan on isompia mäkiä ja isompaa murkulaa. Vannejarruilla ois tullu itku. Lisäksi reitillä oli sellaista murkulaa, että yli 40mm kumia olisi todellakin tarvinnut, mutta täällähän on juuri julistettu totuudeksi, että ei tarvita.

  11. #3671
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin....
    Jokainen tietenkin ajelee miten tykkää ja millä kalustolla haluaa, mutta näin itse näkisin asian.
    Tämä. Jos ei kaipaa jotain ominaisuutta, ei hanki sellaista. Mutta ei se siitä kuitenkaan mitään totuutta tee, että mikä on "oikein" tai "väärin".

  12. #3672
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.404
    Paljon tästä gg:stä puhutaan ja aika moni pyöränkin näyttäisi hankkineen. Mutta missä kaikki gg pyöräilijät oikein ajelee? Kehä 3 ulkopuolella, lähinnä Sipoon hiekkateitä, ajeltuani useamman vuoden niin ei siellä ketään näe. Viime vuonna yhden nuoren parin kanssa ajettiin vähän matkaa Keravan joen vartta pohjoiseen ja tänä vuonna näin auton ikkunasta yhden miehen ylittävän Lahdentien juuri ennen Keravan valoja. Tilanne muuallakin etelä Suomessa samanlainen. Viikon päivistä tai kellon ajoistakaan ei voi olla kysymys koska ajot arkisin, viikonloppuisin, päivällä, illalla.

  13. #3673
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Kaikki viisi Suomessa gg:n hankkinutta on täällä foorumilla. Eikä me ehditä ajamaan, kun pitää roikkua täällä. Tosin ei mun gg ajokunnossa olekaan...

  14. #3674
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Gravel grinding on soratie ajelua. Piste. Sitä mitä suomen maaseudulla ollaan tehty jo -50 luvulla. Ei mitään pään kokoista murikkaa tunturin rinteessä. Siellä missä ei henkilöautolla pääse siellä ei puhdasta gravelia voi ajaa.

    Se että lähes kaikki (minä myös) "gravel" lenkillä ajaa asfalttia tai oikaisee polun kautta missä on juurakkoa ja pään kokoisia kiviä ei muuta noita pätkiä miksikään graveliksi.

    Eli puhdasta gg:tä voi ajaa vaikka sillä mummon pyörällä eikä tule yhtään ikävä keulan joustoa, hissitolppaa tai levyjarruja. Se että sitä ei halua ajaa mummopyörällä johtuu taas henkilökohtaisista haluista kuten mullakin on. Pitää olla kippurasarvea ja levyjarruja.

    Mutta puhdas gravel grinding on sitä soratie ajelua eikä se muuksi muutu vaikka lenkillä jossai poikkeaa tai ostaa etujousitetun monsteri pyörän. On se kumma että tästä suomen perinteisimmästäkin pyöräily lajista pitää tehdä näin monimutkaista

  15. #3675
    F. Kotlerburg Guest
    Kukaan ei puhunut mistään pään kokoisesta murikasta

  16. #3676
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506


    Cannondale Topstone 105 tänään aamun soranjauhannassa. Ilman satulalaukkua ja pulloja on kokoonpanon paino 9,4kg. Vaihdettu satulatolppa, satula, tanko, stemmi ja kiekot.

    Lenkki kulki Pohjois-Savossa ja Kainuussa. Metsäkoneen ja sateen pehmentämää metsäautotietä, karkeaa soraa ja erittäin hyvässä kunnossa olevaa soratietä. Kolme ja puoli tuntia ilman auton kanssa kohtaamista. Kaksi ja puoli tuntia ilman ihmisen tai asutuksen näkemistä. Gravel heaven.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #3677
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kukaan ei puhunut mistään pään kokoisesta murikasta
    No ei kai kukaan alle pään kokoisissa murikoissa tarvi yli 40mm kumia

  18. #3678
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    No ei kai kukaan alle pään kokoisissa murikoissa tarvi yli 40mm kumia
    Ja tarvitseeko kukaan missään alle 40 millin kumia?

  19. #3679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin. Itse miellän "Gravel grindingin" nimenomaan vaihtelevien tiepohjien (gravel road) ajeluksi, johon tosiaan ei kuulu metsässä juurakkopolkuja rymyäminen. Polkujen ajelu on maastopyöräilyä. Eli omasta mielestä ei ole mitään tarvettaa jollekin naurettaville hissitolpille, 2" / 650B renkaille, jousituksille, 1x vaihteistoille tms. turhalle, mitä nyt kovasti markkinoidaan.
    Jokainen tietenkin ajelee miten tykkää ja millä kalustolla haluaa, mutta näin itse näkisin asian.
    Mun mielestä nää kaikki listat on ihan väsyneitä missä joku internetissä päättää miten joku asia kuuluu hoitaa. Itse ajan 40mm renkailla joilla pärjää suurimman osan lenkeistä, mutta tulee välillä vastaan teitä joihin toivoisi varustautuneensa paremmin soveltuvalla renkaalla. Talvella/syksyllä varsinkin.

    Sit tää että polkuja varten pitää hankkia maastopyörä . Itse, kuten varmaan moni muukin tulee varmaan maantiepyöräilyn puolelta eikä omista maastopyörää ja gg-fillarin hankin juuri "do it all" fillariksi. Mun mielestä hissitolppa sopii vallan mainiosti gg-fillariin jos sellasen kokee tarpeelliseksi. En ole koittanut mutta maastossa/poluilla (vaikka näissä ei saa gg fillarilla joidenkaan mukaan ajaa) varmasti hyvä varuste.


    Pääasia on, että oli varustetaso/halu mikä tahansa niin nauttii ajamisesta! Listat voi heittää roskiin ja kaikkien tulis harrastaa ihan omalla haluamallaan tavalla.

  20. #3680
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Ohi aiheen mennään, mutta.. Mitä lie muut mieltä, mutta minusta joku juurakkopolku gravelilla tai krossarilla on melko ankea yhdistelmä.

  21. #3681
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuomariKuolo Katso viesti
    Ja tarvitseeko kukaan missään alle 40 millin kumia?
    Eli 40mm on optimi kaikkeen. Ja pitää muuten paikkansa, on tossa teräs-gg:n alla

  22. #3682
    Sora ja hiekkatiet ovat teitä, niille tarvitaan tiepyörä jossa on tierenkaat. Maastossa on parempi maastopyörä jossa maastorenkaat.


  23. #3683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Toi on ihan totta, mutta sitten toisaalta ei pitäisi käyttää Gravel Grinding-fillari määritelmää, puhua do-it-all-fillarista? Lokeroinnin etuhan on se, että yhdellä termillä porukka saa karkean kuvan ainakin siitä, minkälainen fillari tässä on kyseessä.
    Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta tuo tuolla jossain ylempänä oleva määritelmä gravel grindauksesta kuulostaa juurikin siltä, joka tehdään do it all -tyyppiseltä fillarilta. Gravel fillarin määritelmä ei oo kauheen selkeä mulle, eikä varmaan kenellekään, koska tää on trendikäs juttu johon varmasti alan myynti/markkinointihenkilöt tarttuvat ja repivät kaiken rahan minkä saavat. Joka vuosi tulee joku uus juttu joka on "ihan must" gravel grindaukseen.

    Pahoittelen jos käytän näitä määritelmiä väärin

    PS. Missä menee määritellyn monster crossin ja gravel fillarin rajat? Rengaskoossa?

  24. #3684
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Monster crossi on nimensä mukaisesti crossi eli maastopyörän rungolla oleva kippurasarvi. Eli rengastilan lisäksi myös vaakaputki saattaa olla enemmän slouppaava ja keulakulma loivempi.

    GG pyörä on entisaikojen CC pyörä jota taas koskee kisasäännöt. Ja siis GG:tä ei koske joten on tuotu leveämpää rengasta (ei kuitenkaan maastopyörän tilaa) ja matalampaa keskiötä jne...

  25. #3685
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    @ilkkaluukkonen. Runko on tehty Sipoossa, kun ite tekee rungon niin saa myös päättää mihin genreen se menee
    maali on oranssi candy suoraan teräskselle, jonka päällä kultainen helmiäisväri. Ei tule kestämään, mutta maalaan sitten uusiksi kun alkaa olemaan rottanen.

    tarakat on työnalla, eteen tulee tuohinen kannellinen sienikori niin ei tatit lennä pahassakaan nimismiehenkiharassa.
    myös bolt-on runkolaukku tulee reissuhommiin. Aika do it all pyörä, mukavasti meni kolme tuntinen polkulenkki sipoonkorvessa ja eilen meni kapee nakeilla 60km sipoon ja pornaisten hiekkateitä kivasti myös.

  26. #3686
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mä nyt jankkaan, en niin tosissani, mutta tuo nyt sitten ei varmaan ole enää gravelia? XC ajoa?
    Onko? Soratietä se oli ja osittain kivituhkapintaista ulkoilureittejä. Soratie vasta lanattu 5-10cm raekoon murkulalla. Pitkiä mutkaisia laskuja. 40mm kumilla ajoin, mutta välillä hirvitti. Ihan eri asia, kun jotku Sipoon savitiet, joita jotkut pitää ainoana totuutena gravelista.

  27. #3687
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Viimeiset pari sivua ollut tässä ketjussa kyllä semmoista paskaa, että suosittelen ihmisten nyt vain menemään ajamaan niitä hiekkatielenkkejään ja aivan sama millä pyörällä. Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.

  28. #3688
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.
    Aamen Suosittelen Tonavan vartta Donaueschingenistä itään, neljäs päivä menossa tässä. On kaikkea soratien ja sileään asfaltin väliltä, ajaa voi millä vain, mutta itse en tulisi alle 32mm renkailla mukavuussyistä, suositus 45mm.

    Joskus vielä ajan koko pätkän Mustalle merelle.

  29. #3689
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Viimeiset pari sivua ollut tässä ketjussa kyllä semmoista paskaa, että suosittelen ihmisten nyt vain menemään ajamaan niitä hiekkatielenkkejään ja aivan sama millä pyörällä. Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.
    Ei voi mennä ajamaan, ennen kuin on määritelty, että millä ja minkälaisella pyörällä niitä hiekkatielenkkejä saa ajaa. Ja saako samalla fillarilla ajaa öljysoralla? Metsään nyt ei kuitenkaan saa mennä, eikä asfaltille. Mulla on yleensä lenkillä mukana huoltoauto, jossa kolme erilaista runkoa, kuusi keulaa, neljät kammet ja kuudettoista kiekot, joista kolmet valmiiksi nastarenkailla. Viisi erilaista satulatolppaa, on hissiä ja liukuporrasta.

    Lisäksi peräkärrissä pukukoppi, jossa vaihtaa succikset lökäreihin tai päin vastoin aina tilanteen mukaan. Yksi kypärä, josta saa lipan irti. Kahdet hanskat ja neljät aurinkolasit, joissa linsseinä Prizm Road, Prizm Trail, Prizm Gravel ja Prizm Juurakkoperkeleylämäki.

  30. #3690
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miksi sillä alumiiniversiolla ajelisi mielummin nuo? En kysy vittuillakseni vaan siksi kun en ymmärrä.
    Alumiinisessa on 2x10 vaihteisto, kadenssin vuoksi parempi. Lisäksi siinnä on valmiiksi jo dynamokiekko ja pitkät lokarit. Kumitki kelpaa soratielle, vaikkei niin hyvin kuin tuon.
    Eikä sen jättäminen ulos kauppareissun ajaksi hirvitä niin paljoa. U-lukkoa en ole aatellut kuljettaa mukana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •