Rasti ei ole huono eikä edes tylsä. Mutta vaiikka olisin ajanut miljoona kertaa muuntamotornin ja maalaamattoman talousrakennuksen välistä kulkevaa asfalttitietä - jota totta puhuakseni en edes ollut kuvasta huomannut ennen kuin se minulle osoitettiin - en olisi niitä pannut merkille saati sitten yhdistää mielessäni kuvarastin hakuun riittävällä tavalla.
Pagodikattoiset muuntajathan ovat niin olennainen osa Tuusulan rakennettua kulttuurimaisemaa että on vähän ihme juttu ettei kukaan ole saanut aikaiseksi niistä sivustoa tai edes karttaa - vai olenko vain avuton enkä löydä netistä etsimääni? Klapitehtaita, halkoverstaita ja polttopuukombinaatteja taitaa olla siellä sun täällä (eivätkä kaikki niistä edes mainosta verkossa?)?
Joku voisi systemaattisesti seurata sähkölinjoja ja ajamiaan asfalttiteitä vaikkapa satelliittikuvasta ja ennen pitkää oikea muuntaja varmasti löytyisi. Itse en sellaista harrasta vaan kuvarastin haku onnistuu jos on onnistuakseen sillä että päässä syttyy lamppu. Sitten ehkä tsekataan ensin StreetView-kuvasta mutta muuten lähdetään ja ajetaan.
Eilen olin jo päättänyt että kun kukaan muu ei näytä rastia hakevan, niin minun se on tehtävä. Eli kaavailin ajavani Tuusulanjärven ympäristön pienempiä asfalttiteitä vaikka sen viisi tuntia, jos tehtävä sen vaatisi...mutta on tunnustettava että motivaatio ei tuulessa riittänyt eikä pää kestänyt sitä että Paijalassa silmiin osui samanlainen pari - josta tosin näki heti ettei se ollut yhtään sopiva ja jonka sitä paitsi tiesin olevan jo vuosia sitten rastina olleeksi - ja tajusin että tämä oli sillä lailla hullua ettei se ollut enää kivaakaan.
PS Siihen on syynsä miksi itse laitan rastikuvieni muodoksi ja kooksi 1 023px × 614px
PPS Onneksi lauantaina alkaa Ranskan ympäriajo: ei tarvitse kolmeen viikkoon hakea rasteja kuin korkeintaan Helsingistä![]()
Kirjanmerkit