ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 66 / 80 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 56 64 65 66 67 68 76 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.951 - 1.980 / 2384

Aihe: Keski-Uudenmaan kuvarastit

  1. #1951
    Ei liene Keski-Uudenmaan käytetyimpien alikulkujen joukossa. Eikä aivan kärjessä kelvien ylläpitotärkeyslistallakaan. (Kuvassakin pitäisi näkyä viime talven tai ehkä sitä edellisenkin talven jäljiltä poistamatta jäänyttä tai jätettyä hiekkaa.)

    Uskallan kuitenkin väittää että tämän alikulun on nähnyt ohiajaessaan jos ei muuten hyvinkin runsaslukuinen joukko potentiaalisia kuvarastinhakijoita, Mutta koska alikulku edustaa mielestäni erinomaisen hyvin aikansa kelvisuunnittelua ja -rakentamista, väitän myös että aiheeseen ihan vaan muun pyöräilyn ohessa ja käytännön kautta perehtymään päässyt fillaristi voi niin halutessaan jäljittää ja löytää tämän(kin) rastin.

  2. #1952
    Jos edellinen rasti oli tyyppiä (K), niin tämä joka ei tunnu ketään kiinnostavan on mallia (T).

  3. #1953
    Mitä tästä rastista osaisi kertoa? Tuolla aurinkoisellakin puolella kulkee kelvi, joskin vasemmalla se päättyy miltei samantien. Se lieneekin eräs syy siihen miksi alikulku on ilmeisen vähän käytetty.

    Oikealla, ehkä noin puolen kilometrin etäisyydellä tästä unohdetusta, sijaitsee toinen, joka on ymmärtääkseni paljon käytetympi. En lähde arvailemaan kumpi rakennettiin ensin vai rakennettiinko ne samoihin aikoihin.

    Tie joka alitetaan ei liene pyöräilijöiden erityisessä suosiossa. Mutta nimenomaan tällä kohtaai kuvaajan selän takana kulkevaa kelviä ajetaan luullakseni verraten paljon.

  4. #1954
    No, olkoon! Jään sitten historiaan Keski-Uudenmaan viimeiseksi osoittautuneen kuvarastin laittajana. Harrastus kukoisti(?) aikansa, sinnitteli sitten jonkin ja kuolla kupsahti kevään ja kesän 2019 taitteessa.

    Onneksi murheen voi unohtaa ajamalla pienen lenkin vaikkapa Rusutjärven ympäri. Tai voi toki jatkaa entiseen malliin ja olla piittaamatta koko touhusta tai sen lopahtamisesta.

  5. #1955
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Rasti 543 oli ITE-taiteella koristeltu alikulkutunneli Rusutjärventien risteyksen paikkeilla.




    Sama katutaiteen suuntaus näkyy uudessakin.


  6. #1956
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    No niin, minäkin kävin siellä eilen:
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

  7. #1957
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    No eihän tuo uusi rasti nyt niin vaikea ole.. ? Mitä tuosta nyt vinkkaisi.. Juice aikanaan totesi Pieksamäestä, että "asema on ja vähän vankilaa.. " Sama pätee tämänkin rastin "kotikylään".


  8. #1958
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Kerran aiemminkin oli rasti, jossa oli tuollainen vanhan ajan savupiippu, pyöreä tosin. Noilla huudeilla (luulisin, että noilla) piippuja on enemmänkin.

  9. #1959
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Sekä Kerava että Jokela täyttävät lisävihjeen ehdot ja molemmilla on teollisuushistoriansa. Mutta tämä rastihan ei ollut ihan mikä tahansa vanha ja hylätty tehdasrakennus vaan Suomen Vanutehdas, joka rakennushistoriallisesti arvokas kohde ja tärkeä osa tiilitehtaan aluetta ja Jokelan taajamaa. Vuonna 1920 rakennettua tehdasta laajennettiin jo vuonna 1938 ja vuonna 1956 se kaksinkertaistui pinta-alaltaan. Pohjamuodoltaan neliömainen piippu, segmenttikaariset ikkunat ja loiva harjakatto ovat rakennuksen tunnusomaisia piirteitä.



    Vanutehtaalla valmistettiin alkuvuosina muun muassa vaatturinvanua, tilkettä rakennusten eristeeksi ja flokkia, jota käytettiin patjojen täytteenä. Alkuvuosina työ oli likaista ja pölyistä, sillä tilkkeitä ja flokkia revittiin vanhoista juuttisäkeistä ja puuvillalumpuista, joita tuotiin ulkomailta asti. Vähitellen tuotanto muuttui. Puuvillavanusta tehty täkin täyte oli siistiä, valkoista ja pehmeää. 1950-luvulla Jokelassa valmistettiin muun muassa puhdistettua puuvillavanua eli pumpulia, selluloosavanua, haavasiteitä ja terveyssiteitä, 1970-luvulla tuotantoon tuli valmisvaippoja ja kertakäyttöisiä sairaalatuotteita. 1981 sairaalatuotteita valmistanut Tamro Oy osti kilpailijansa ja keskitti heti kaiken vanun valmistukseen liittyvän toiminnan Kaukasten tehtaalle Hyvinkään puolelle ja vaihtoi Jokelan tehtaan tuotantosuunnan ambulanssien rakentamiseen ja sisustukseen Neuvostoliiton vientiä varten.

    Rakennus on hahmoltaan varsin komea. Vanhimman osan ikkuna-aukot ovat kauniisti kaarevat ja muutenkin eri rakennusvaiheet erottuvat sen julkisivusta hyvin. Nykyisin rakennus on tyhjillään ja se on ränsistynyt tihutöiden ja tulipalojen vuoksi.






    (Kuvat ja tekstilainaukset Virtuaalituusulasta.)

    Rasti taisi olla numeroltaan 544.

    Uuden rastin löytämiseen riittää kun on ajanut fillarilla ja tuntee pyöräteitä, mutta ei hyvästä yleissivistyksestä, paikallishistorian tuntemuksesta tai monipuolisesta kulttuuriharrastuksesta tässäkään puuhassa haittaa ole.


  10. #1960
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Rastina 545 oli liikennemerkki Tuomonkadun alkupäässä. Mitään kovin suuria yleissivistyksellisiä tai kulttuuriharrastuksellisia piirteitä en tästä löytänyt, mutta joku varmaan selventänee nuo näkökulmat lähiaikoina.




    Ja uusi rasti on viehättävä oman genrensä edustaja, mutta missä?


  11. #1961
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Mitään kovin suuria yleissivistyksellisiä tai kulttuuriharrastuksellisia piirteitä en tästä löytänyt, mutta joku varmaan selventänee nuo näkökulmat lähiaikoina.
    Sisälukutaitoisille lienee ollut selvempi juttu ettei rastista pitänytkään mainittuja seikkoja etsiä saati löytää. Mutta ei varmasti ollut haittaa jos Museoviraston suojelema kulttuurimiljöötä Tuusulan Rantatieltä Ainolan, Aholan ja Suvirannan kautta Kallio-Kuninkalaan oli tuttu. Ja onhan siellä Pekka Halosen akatemiakin...

    Pyöräilijän yleissivistyksen kuulunee lisäksi se että jos tuosta kääntyy, pyörätie jatkaa hiekkapintaisena. Jos haluaa pysytellä pikipinnalla, kannattaa jatkaa suoraan vielä vähän matkaa ja kääntyä vasta Ristinummentien alitettua pääradan. Horsmatien, -kaaren, Poikkitien ja Pohjoisväylän kautta pääsee mukavasti Lahdentielle.


    Uuden rastin etsinnässä ei liene puolestaan ole haittaa osuuskauppatoiminnan historian tuntemuksesta, mutta luulen silti että paikallistuntemus on se joka tässäkin jyllää...

  12. #1962
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Hmmm.. ajattelin että tämä olisi helppo, mutta ei näköjään. Osuuskauppatoimintaan tuo kiinteistö tosiaan liittyy, vieläpä tarkemmin ilmaisten siihen edistysmieliseen osuuskauppaliikkeeseen. Viimeksi tuossa oli Siwa, ja vaikka se onkin lopettanut, Rinki-kierrätyspiste takapihalla toimii edelleen.

    (Kuva Googlen Streetview-palvelusta)


  13. #1963
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Hmmm.. ajattelin että tämä olisi helppo, mutta ei näköjään.
    Niin, onhan se varmasti mukavampi päätellä että rasti on hakematta siksi ettei se ollutkaan helppo kuin myöntää itselleen että rasti on hakematta siksi että se on niin tylsä ja ketään kiinnostamaton.

    No, mä puhun vain itsestäni eli ulkopaikkakuntalaisesta maantiefillaristista: onhan tuosta ohi ajettu ennen ja jälkeen myymälän lakkauttamisen ja niin porukkalenkeillä kuin (kuten viimeksikin) kuvarastilenkilläkin.

    Muuten voisin kuittailla vielä sen verran että niin uunoa tämän ketjun seuraajaa ei varmasti ole joka ei paikkaa tuntemattakin hoksannut jo sinisestä ovesta että kyseessä on nimenomaan Siwan entinen liiketila. Ja taitaa olla vaikeampi löytää ruokakauppa, toimiva tai autio, jonka välittömästä läheisyydestä *ei* löytyisi kierrätyspistettä ja kirjelaatikkoa.

    Jokohan tällä kuittailulla olisi saanut itsensä motivoitua eli kääntämään ohjaustankoa tarvittavaan suuntaan? Täytyy ehkä vielä ajatella että kuvarastipyöräily on kuten maantiepyöräilykin: yksilölaji mutta samalla oleellisesti myös joukkuelaji ja joskus täytyy olla valmis tekemään töitä joukkueen hyväksi...

    Etukäteen voisin ehkä vielä kertoa että kyseessä on vähän surullisen kuuluisakin Siwa, sillä se oli ennen lakkauttamistaan kahdesti otsikoissa: ensin se joutui kahden naamioituneen ja aseellisen miehen ryöstämäksi ja sitten melkeinpä kymmenen vuotta myöhemmin kaksi ilmeisen tunnettua paikallista surullisen hahmon ritaria keksivät aseistautua metalliputkin ja toistaa ryöstön mutta jäivät valvontakameroiden kuvien perusteella kiinni. Molemmilla kerroilla saaliina oli se tavanomainen: "vähäinen summa rahaa".

  14. #1964
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Kellokoski
    Viestit
    181
    Kyllähän toi helppo oli. Itse en tiennyt mutta isäntä kertoi heti missä ollaan.
    Eli Pertun ex-siwa

  15. #1965
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nelli Katso viesti
    Kyllähän toi helppo oli. Itse en tiennyt mutta isäntä kertoi heti missä ollaan.
    Eli Pertun ex-siwa
    Varo minkälaisia kuvia julkaiset - tuollainen satulalaukku suorastaan houkuttaa tyylipoliisin kimppuun.

    Nimimerkki kokemusta on.

  16. #1966
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Tyylipoliisin antamaan huomautukseen voi suhtautua myös eräänlaisena kohteliaisuutena, sillä sehän tarkoittaa että pyörä oli muuten (eli tyylipoliisin silmää pahasti häirinnyttä seikkaa lukuunottamatta) täysin esittelykelpoinen ja olisi ollut elementissään hienommissakin ympyröissä!

    Mutta huolimatta siitä että säännöt sallivat uuden rastikuvan postaamisen myöhemminkin, kunhan sen tekee tai pyrkii tekemään - tarkkaa sanamuotoa en muista enkä näe aiheelliseksi tarkistaa - mahdollisimman pian, olisin itse valmis antamaan *vakavan* huomautuksen tai jopa varoituksen jokaiselle, joka ei malta odottaa sen vertaa että saa postata samalla uuden rastikuvan. Voi toki olla että ainuttakaan innokasta rastinhakijaa ei satu olemaan odottamassa, mutta kyse on tietyssä määrin periaatteesta ja huomaavaisuudesta muita kuvarastiharrastajia kohtaan


    PS En myönnä enkä kiellä että edellisen kommenttini kätketty mutta varsinainen tarkoitus oli houkutella tai ärsyttää muita(kin) hakijoita liikkeelle - ja olen vilpittömästi iloinen, mikäli siinä onnistuin

  17. #1967
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Kellokoski
    Viestit
    181
    Tällä kertaa vähän liiankin helppo. Monta muutakin vaihtoehtoa oli mutta muistin vasta kun olin jo pitkällä ohi. Tänään oli vaan niin mukava sotkea menemään

  18. #1968
    harmis Guest
    Muutamia satoja kertoja on tullut tuon kyltin ohi juostua/pyöräiltyä. No enpä usko että juhannuksenakaan jaksan niin pitkää lenkkiä ajaa että noutaisin

  19. #1969
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Juhannuksena olisikin jo myöhäistä

  20. #1970
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nelli Katso viesti
    Tällä kertaa vähän liiankin helppo.
    Rohkenisin väittää ettei liian helppoja kuvarasteja olekaan, sillä jos vain on hakijoita, rasti on aina sopivan helppo tai sopivan vaikea jollekin. Ja jos ei ole aktiivisia hakijoita...

    Rasti 547 oli Kellokosken taajamakyltti, sen näki sokea Reettakin, mutta ainakin minä jouduin jonkin aikaa pyörittelemään päänsisäistä karttaani ennen kuin oivalsin miltä suunnalta ja mitä tietä Kellokosken taajamaa rastikuvassa lähestyttiin. (En oikeastaan koskaan aja juuri tuota kohtaa Kellokoskentietä. sillä jos tulen lännestä kierrän poikkeuksetta Niittykulmantien ja Linjatien kautta - ja jos tulen idästä käännyn aina kuvassa oikealle vievälle Kaunisnummentielle.)




    Uusi rasti on valokuvana melkoisen epäonnistunut, mutta toivottavasti parempi kuvarastina ja ehkäpä joku siitä sentään kiinnostuu ellei peräti innostu...


  21. #1971
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Tulos ei vieläkään ole kovin kaksinen, mutta sentään yritin vähän parannella kuvaa:



    Mitään fiksua tahi nokkelaa lisävihjettä minulla ei ole antaa, mutta kyseessä on niin sanottu maantierasti, jollaista joku voi tylsänäkin pitää. Eli mihinkään ennestään tuntemattomien teiden gravel-seikkailuihin ei tämän rastin etsimiseksi ole tarvetta. Kuvaa ottaessani taisin seistä keskellä asfalttitietä.

  22. #1972
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Vanha rasti oli Kaskelantien varressa sijaitseva vanha Toimelan seurantalo




    Toimelan seuratalon pystytti Keravan Pienviljelijäyhdistys talkoilla vuonna 1937, nykyisin se on ympäristöyhdistyksen käytössä. Julkisivuiltaanmelko pelkistetyn rakennuksen sisäänkäynnit ovat kuistittomia. Seuratalo on yksinäisellä paikalla Kaskelantien varressa. Metsän reunustamallasisäpihalla on pieni ulkorakennus. (https://www.kerava.fi/Documents/Asui...nventointi.pdf)

    Uusi rasti on tuttu hahmoltaan, näitä on Tuusulanjärven ympäristössä useita. Mutta mikä niistä on kuvassa?


  23. #1973
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Sellaisena pienenä vihjeenä, että tuossa taustalla olevassa rakennuksessa harjoitetaan puunjalostukseen liittyvää liiketoimintaa.

  24. #1974
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Rasti ei ole huono eikä edes tylsä. Mutta vaiikka olisin ajanut miljoona kertaa muuntamotornin ja maalaamattoman talousrakennuksen välistä kulkevaa asfalttitietä - jota totta puhuakseni en edes ollut kuvasta huomannut ennen kuin se minulle osoitettiin - en olisi niitä pannut merkille saati sitten yhdistää mielessäni kuvarastin hakuun riittävällä tavalla.

    Pagodikattoiset muuntajathan ovat niin olennainen osa Tuusulan rakennettua kulttuurimaisemaa että on vähän ihme juttu ettei kukaan ole saanut aikaiseksi niistä sivustoa tai edes karttaa - vai olenko vain avuton enkä löydä netistä etsimääni? Klapitehtaita, halkoverstaita ja polttopuukombinaatteja taitaa olla siellä sun täällä (eivätkä kaikki niistä edes mainosta verkossa?)?

    Joku voisi systemaattisesti seurata sähkölinjoja ja ajamiaan asfalttiteitä vaikkapa satelliittikuvasta ja ennen pitkää oikea muuntaja varmasti löytyisi. Itse en sellaista harrasta vaan kuvarastin haku onnistuu jos on onnistuakseen sillä että päässä syttyy lamppu. Sitten ehkä tsekataan ensin StreetView-kuvasta mutta muuten lähdetään ja ajetaan.

    Eilen olin jo päättänyt että kun kukaan muu ei näytä rastia hakevan, niin minun se on tehtävä. Eli kaavailin ajavani Tuusulanjärven ympäristön pienempiä asfalttiteitä vaikka sen viisi tuntia, jos tehtävä sen vaatisi...mutta on tunnustettava että motivaatio ei tuulessa riittänyt eikä pää kestänyt sitä että Paijalassa silmiin osui samanlainen pari - josta tosin näki heti ettei se ollut yhtään sopiva ja jonka sitä paitsi tiesin olevan jo vuosia sitten rastina olleeksi - ja tajusin että tämä oli sillä lailla hullua ettei se ollut enää kivaakaan.



    PS Siihen on syynsä miksi itse laitan rastikuvieni muodoksi ja kooksi 1 023px × 614px

    PPS Onneksi lauantaina alkaa Ranskan ympäriajo: ei tarvitse kolmeen viikkoon hakea rasteja kuin korkeintaan Helsingistä

  25. #1975
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Hmm.. mitä tuohon nyt sanoisi vielä vihjeeksi... Tämä on "sen toisen" tuusulalaisen järven rantamaisemissa (tai no ainakin melkein, tuollaisella kiinteistövälittäjä-asteikolla "aivan vieressä").

  26. #1976
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Kaksikymmentä minuuttia ylläolevan viestini kirjoittamisen jälkeen aloin laittaa ajovaatteita ylleni. (Onnekseni en ehtinyt nähdä ylläolevaa YocceT:n viestiä, sillä sen luettuani olisin kiertänyt Tuusulanjärven ja koko sen ympäristön kaukaa...)

    Tämän kellokupolikattoisen, julkisivuiltaan rapatun ja valkoiseksi maalatun, Tuusulan sähkölaitoksen silloisen johtajan Lauri Lindbergin vuoona 1930 suunnitteleman muuntamomallin kauniin edustajan löytäkseen piti käydä ajamassa edellisellä, keskenjääneellä hakulenkillä ajamatta jääneitä teitä.

    Rastin 549
    muuntamo sijaitsee sillä tavalla hauskasti että se saattaa hyvinkin jäädä ohikiitävältä maantiepyöräilijältä, ajaapa tämä kumpaan suuntaan tahansa, huomaamatta tai puiden ja niiden vihreyden taakse piiloonkin - ja joka tapauksessa Rusutjärventieltä katsottuna muuntamon tunnistaminen juuri rastina olevaksi Annankorvenkujan puolelta kuvatuksi muuntamoksi oli ainakin meikäläiselle lähes ylivoimaisen vaikea tehtävä. Nytkin kävi niin että ajoin ensin ohi...




    Uusi rasti:



    Hetken kestäneen kesäsadekuuron jälkeen oli taas mukava jatkaa matkaa. Sade oli niin ohutta ja vähäistä ettei se taida edes näkyä kuvassa.
    Firlefanz muokkasi tätä : 05.07.2019 at 09.48

  27. #1977
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Minun piti hoitaa työpäivä ensin loppuun. Mutta tulihan ajeltua, se on varmaan pääasia.

    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

  28. #1978
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Minun piti hoitaa työpäivä ensin loppuun. Mutta tulihan ajeltua, se on varmaan pääasia.
    Kuvarastiketjuissa pitäisi olla se Stravasta tuttu kudospeukkunappi!

    Muu elämä voi joskus olla ihan kivaa ja mahdollistaahan juuri se meistä useimmille koko pyörätouhun, mutta kiihkeässä kuvarastikisassa se on aivan liian usein pelkkänä esteenä ja haittana!

    Toivottavasti saat uuden rastin myötä uuden mahdollisuuden juottaa kilpailijoillesi niukkaakin niukemman tappion karvas kalkki!

  29. #1979
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Jos postauksesi olisi tullut esim. noin tuntia aikaisemmin, niin olisin voinut etsiä uutta rastia samalla reissulla.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,0 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

  30. #1980
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Ihan vaan vinkkinä, että Nurmijärvellä on myös noutamista odottava rasti..

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •