GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 75 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 65 73 74 75 76 77 85 125 175 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.221 - 2.250 / 10545

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2221
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Jos vaihtaa kasetin 11-28:ta 11-32: seen, niin pitääkö olla pidempi ketju?

  2. #2222
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko Katso viesti
    Jos vaihtaa kasetin 11-28:ta 11-32: seen, niin pitääkö olla pidempi ketju?
    Riippuu siitä että kuinka tarkalle on ketju mitoitettu, mutta monesti riittää hyvin. Joudut kokeilemaan, paljonko nyt jää löysiä isoilla rattailla?

  3. #2223
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti niklasso Katso viesti
    Ei toimi 10speed SLX vipu 105:n vaihtajan kanssa. Jos kuitenkin halutaan näitä käyttää yhdessä, täytyy vaijerin vetosuhdetta muuttaa esim Shiftmatella.
    Kiitos. Näperetelen vanhaan Kulkuriin jotain muuta.

  4. #2224
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Riippuu siitä että kuinka tarkalle on ketju mitoitettu, mutta monesti riittää hyvin. Joudut kokeilemaan, paljonko nyt jää löysiä isoilla rattailla?
    Kiitos. Kokeillaan.

  5. #2225
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ativan Katso viesti
    Kiitos. Näperetelen vanhaan Kulkuriin jotain muuta.
    Ai vanhaan, minä aja myös yhdellä vanhalla vähän pilkkeistä kootulla. Tässä on takana 105/5700 vaihtaja, siis kympille tarkoitettu, mutta ysipakka ja ysiketju, vipuina perusdeore M 590 ysinä, muutkin enintää ysivipuset käyvät. Ysisarjahan on vielä ihan hyvä ja edullinen, kestäväkin pakkoja saa monenlaisia. Hyvin tyytyväinen ole yhtenä pyöränä tähän ajokkiin. Niin ja kammissa on kaksi ratasta, kolmelle tarkoitettu vipu toimii ...

    https://www.bike-discount.de/en/shop/9-speed-438/l-24

  6. #2226
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    65
    No pistetään siis 9 kokeiluun. Kiitti

  7. #2227
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Kyselenpä taas tyhmiä, kun pitäisi halpisläskipyörää pimpata. DT Swiss BR2250 takakiekko, jossa nyt Shimanon 9-pakka. Ymmärränkö oikein, että tilalle menee heittämällä Shimanon 11-lehtinen mtb-pakka? Vai mitä tuo alla oleva tarkoittaa?

    "Shimano Freehub Body: 8-/ 9-/10-speed Shimano/SRAM; 11-speed Shimano MTB, 11-speed SRAM NX"

  8. #2228
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Kyselenpä taas tyhmiä, kun pitäisi halpisläskipyörää pimpata. DT Swiss BR2250 takakiekko, jossa nyt Shimanon 9-pakka. Ymmärränkö oikein, että tilalle menee heittämällä Shimanon 11-lehtinen mtb-pakka? Vai mitä tuo alla oleva tarkoittaa?

    "Shimano Freehub Body: 8-/ 9-/10-speed Shimano/SRAM; 11-speed Shimano MTB, 11-speed SRAM NX"
    sitähän se tarkoittaa, Shimanon 11road on sitten pitempi ja sramilla on lisäksi oma versio NX pakan lisäksi

  9. #2229
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Hyvä homma, sittenhän tässä pääseekin speksaamaan osia.

  10. #2230
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Moro,

    Kertokaas nyt tyhmälle miten tuollaisella 2x11 pakalla tulisi oikeaoppisesti vaihtaa jotta vastus kasvaisi tai laskisi lineaarisesti?

    Jos aloittaa edessä pienellä ja lähtee takaata pudottamaan raskaalle, niin jossain 7-rattaan kohdalla kun vaihtaa edestä isolle kasvaa vastus expotentiaalisesti jolloin takaata joutuu vaihtaa pari kevyemmälle ja ainakin omaan silmään vaikuttaa että ketju menee aika reilusti vinossa. :/

  11. #2231
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.397
    Jaa-a enpä ossaa sanoa ku maastoversiosta. Sillä mä pääasiassa ajan isommalla eturattaalla mut sitku menee möyrimiseksi ne se on pienellä rattaalla eli aika vähän vaihtoa on etuvaihtajalla

  12. #2232
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Aamun työmatkan ajelin nyt 90% edestä isolla, tällöin takaata voi käyttää 4:sta ja sitä suurempia. Kolmoselle vaihtaessa ketju alkaa hankaamaan etuvaihtajaan.

    Ärsyttävää vain, että kun takaata nousee kolmoselle ja tajuaa että tarvitaan vähän kevyempää välitystä joutui pudottaa edestä pienelle. Tällöin välitys menee aivan liian kevyelle jolloin takaata joutuu kelaa isommalle. Kaipa tämän ”eri suuntaan samaan aikaan” vaihtamisenkin oppii, mutta nyt meinaa mennä kyllä aika solmuun... Vai teenkö mä jotain faataalisti väärin?

  13. #2233
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tuoda, kerropas kenen vaihteet ja mitä osasarjaa ne on ? Jos maantie shimanoa,ni siel taitaa olla "trimmi"asennot käyttämättä etukahvasta ?

  14. #2234
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tuoda, kerropas kenen vaihteet ja mitä osasarjaa ne on ? Jos maantie shimanoa,ni siel taitaa olla "trimmi"asennot käyttämättä etukahvasta ?
    Sori, tuo tieto tosiaan unohtui. Vaihteet on Shimanon 105 2x11. Mitä tarkoittaa trimmi? Etuvaihtajassa huomasin että pudottaessa isolta pienelle, voi vaihtajasta vaihtaa "vielä yhden" pienemmälle. Etuvaihtaja ei tosin liiku (lepää rajoitinta vasten), mutta kaapeli löystyy silminnähtävästi. Takavaihtajalla tai etuvaihtajalla "isommalle" en vastaavaa ole huomannut.

  15. #2235
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Carl0s Katso viesti
    Aamun työmatkan ajelin nyt 90% edestä isolla, tällöin takaata voi käyttää 4:sta ja sitä suurempia. Kolmoselle vaihtaessa ketju alkaa hankaamaan etuvaihtajaan.

    Ärsyttävää vain, että kun takaata nousee kolmoselle ja tajuaa että tarvitaan vähän kevyempää välitystä joutui pudottaa edestä pienelle. Tällöin välitys menee aivan liian kevyelle jolloin takaata joutuu kelaa isommalle. Kaipa tämän ”eri suuntaan samaan aikaan” vaihtamisenkin oppii, mutta nyt meinaa mennä kyllä aika solmuun... Vai teenkö mä jotain faataalisti väärin?
    Kyllä sen kahdella kahvalla samaan aikaan (tai oikeastaan pienellä viipeellä, pienentää ketjujen rattaalta tippumisen riskiä mielestäni) oppii varsin nopeasti. Ensin naks vasemmalla ja sitten heti perään oikealla vastaavalla vivulla naks tai naksnaks. Näin siis maantiekahvoilla. Mielestäni helpompaa kuin trimmin hakeminen etuvaihtajalle.

    E: Trimmi tarkoittaa etuvaihtajassa ison ja pienen rattaan välissä olevaa asentoa, tuntuu kahvassa välinaksuna.

  16. #2236
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Kyllä sen kahdella kahvalla samaan aikaan (tai oikeastaan pienellä viipeellä, pienentää ketjujen rattaalta tippumisen riskiä mielestäni) oppii varsin nopeasti. Ensin naks vasemmalla ja sitten heti perään oikealla vastaavalla vivulla naks tai naksnaks. Näin siis maantiekahvoilla. Mielestäni helpompaa kuin trimmin hakeminen etuvaihtajalle.

    E: Trimmi tarkoittaa etuvaihtajassa ison ja pienen rattaan välissä olevaa asentoa, tuntuu kahvassa välinaksuna.
    Okei, oonkin miettinyt mikä tuo "välivaihe" tuossa etuvaihtajassa on. Nythän tuo siis toimii niin että 1 naksu pudottaa isolta pienelle. Tässä kohtaa etuvaihtaja lepää jo rajoitinruuvia vasten joten tuo toinen naksu ei enää liikuta etuvaihtajaa vaan ainoastaan löystää vaijeria. Vastaavasti isommalle vaihtaessa nyt ensimmäinen naksu vain kiristä vaijerin, ja toinen nostaa suoraan isolle. Normi ajossa napsuttelen siis vain kerran suuntaan tai toiseen "napsujen 2-3 välissä".

  17. #2237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Carl0s Katso viesti
    Okei, oonkin miettinyt mikä tuo "välivaihe" tuossa etuvaihtajassa on. Nythän tuo siis toimii niin että 1 naksu pudottaa isolta pienelle. Tässä kohtaa etuvaihtaja lepää jo rajoitinruuvia vasten joten tuo toinen naksu ei enää liikuta etuvaihtajaa vaan ainoastaan löystää vaijeria. Vastaavasti isommalle vaihtaessa nyt ensimmäinen naksu vain kiristä vaijerin, ja toinen nostaa suoraan isolle. Normi ajossa napsuttelen siis vain kerran suuntaan tai toiseen "napsujen 2-3 välissä".
    Kuulostaa siltä, että etuvaihtajan vaijeri on vähän löysällä.

  18. #2238
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Helpoiten tajuaa etuvaihtajan kahvan toiminnan, kun ottaa vaijerin irti vaihtajasta ja vaijerin päästä vetämällä naksuttelee kahvaa edestakaisin. Liian tiukalla olevat rajoitinruuvitkin voivat "leikata" trimmiliikkeen isolta pois. Silloin ei ole kuin kolme asentoa käytössä, eikä vipu edes liiku ison rattaan laitimmaiseen asentoon.

  19. #2239
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.397
    Tuo trimmi on kyllä ollu vähä hämmentävä maantiepyörässä. En ymmärrä miksi se pitää olla olemassa. Vois suunnitella ne vaihteet semmoseksi että ne ei hankaa häkkiin koko pakalla niinku muissaki

  20. #2240
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Onkohan siinä ison ja pienen rattaan välinen kokoero syynä trimmin "tarpeeseen"?

  21. #2241
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Maantiepyörissä trimmi on tarpeen lyhyen takahaarukan takia. IMHO.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #2242
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Maantiepyörissä trimmi on tarpeen lyhyen takahaarukan takia. IMHO.
    Hyvä huomio, kuinka paljon on tyypillisesti eroa maantiepyörän ja esim 26" jäykkäperä maasturin takahaarukassa?

  23. #2243
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Hyvä huomio, kuinka paljon on tyypillisesti eroa maantiepyörän ja esim 26" jäykkäperä maasturin takahaarukassa?
    Piti ihan piruuttani käydä kurkkaamassa Cuben sivuilta. 28" maasturissa Chain stay on 435mm, Cyclocrossissa 430mm ja maantiepyörässä 410mm.

    Testailin eilen tuota trimmiä ja tosiaan kyllähän se sieltä löytyy kun sitä osasi ettiä. Eli kun edessä ajaa isolla, ja vain kevyesti napauttaa alaspäin trimmaa etuvaihtaja vähän alemmaksi kuitenkaan pudottamatta ketjua. Pieneltä isolle vaihtaessa tuota ei kuitenkaan löydy.

  24. #2244
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Ainakin 2.sarjan 10s 105 kahvassa se on jo molemmissa päissä. Vanhemmasta, missä on vaijerit näkösällä, en osaa sanoa.

  25. #2245
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Hyvä huomio, kuinka paljon on tyypillisesti eroa maantiepyörän ja esim 26" jäykkäperä maasturin takahaarukassa?
    Ihan mittasin, 26" Poison Zyankalissa 427mm, Battaglin maantiepyörässä 405mm.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  26. #2246
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Onko tietoa mitkä palat käy Magura MT32 jarruihin? Myyntispekseissä lukee aina MT5 + MT7 mutta tuollaista 32:sta ei ole mainittu missään. Voishan ne joskus ottaa irti ja katsoa mitä siellä lukee mutta vielä jonkunmatkaa niissä on pintaa niin ei ole vielä ajankohtainen. Olis hyvä vaan olla valmiiksi palat kun sen vaihdon aika tulee.

  27. #2247
    Nickname Guest
    Löytyisikö hyviä ideoita miten saisi vanhan Shimano Suntourin kitka vaihdevivut tankoon kiinni? tai vaihtoehtoisesti saako Suntouria pelaamaan esim. tämmöisen "peruspyörän" pyöritettävällä vaihdekahvalla?

  28. #2248
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.436
    ^Käykö peukkuvivut kitkalla?
    http://www.sunrace.com/en/products/detail/slm10

  29. #2249
    Nickname Guest
    ^ Nuo voisi olla toimivat ja helpot vaihtaa nykyisten tilalle. Pitääpä laittaa tilaukseen.

    Lähetetty minun K7 laitteesta Tapatalkilla

  30. #2250
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    46
    Olen pistämässä uutta kiekkoa tilaukseen mun maasturi Konaan. Tällä hetkellä kiinni joku peruskiekko mihin ei levyjarru sovi ja haarukkaan taas ei vannejarru mene, eli ilman etujarrua tällä hetkellä.
    https://www.bikeshop.fi/Etukiekko-55...auppa/p720317/

    Tommonen tällä hetkellä korissa, noviisina en näistä mitään tiedä ja mietin että riittääkö tuo pelkkä kiekko, tuleeko tossa kaikki mukana että iskee kiinni vaan vai mitä pitää ottaa huomioon? Tarviiko lisäks vielä tilata jotain? Ajattelin eka tilata kiekon ja sumplia jarru hommat sen jälkeen.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •