GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 12 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 22 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 1492

Aihe: Canyon Spectral:ON

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Itse kävin viime viikonloppuna Fiskarsissa ajamassa sekä Spectralin että Neuronin ja molemmat M-koossa. Pituutta (lyhyyttä) mulla on 173 cm, eikä kumpikaan pyörä tuntunut minusta liian isolta vaan varsin sopivalta ja ajotuntumaltaan samalta kuin mun M-koon eOneTwenty. Canyonin sivu suosittelee mulle S-koon runkoa...
    Samanmittaisena arvon kanssa lähinnä M-kokoisen hissitolpan korkeutta 697-815mm että onko se sitten liikaa, kun S-kokoa suosittelee laskuri.
    Muutenhan tuossa on mitat aika lähellä muidenkin valmistajien M-kokoja
    Löytyisköhän Keski-Suomi (Jkl) suunnalta keneltäkään M-kokoista nähtäväksi?

Jjjooo... en kyllä muista kumpi se pyöristä oli (Spectral vai Neuron), mutta toisessa hissitolppa oli tosiaan niin pitkä, ettei voinut nostaa sitä ylös asti. En tosin jäänyt mittailemaan, että voisiko sitä vielä pudottaa. Mulla on jalan sisämitta 82 tjsp.

Eikö Canyonilta löydy testipyörää Suomesta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti launonen Katso viesti
    Samanmittaisena arvon kanssa lähinnä M-kokoisen hissitolpan korkeutta 697-815mm että onko se sitten liikaa, kun S-kokoa suosittelee laskuri.
    Itsellä M-koko ja pituutta 178cm. Haaramitta 85cm, jolla sopiva satulan korkeus on 75cm. Jos haaramitta olisi paljon lyhyempi, niin ongelmaksi voi tulla tolpan vaijerin mutkan aiheuttama ahdistus ko. vaijerille. Omassa oli kuljetusta varten tolppa painettuna sisään ja ei oikein toiminut kunnolla ennenkuin nostin tolpan tuohon käyttökorkeuteen. Tuli sitä kokeiltua pyörää kasatessa ihan sattumalta.

Vaihtamalla tolppa pykälän lyhyempään malliin ongelma tietenkin poistuisi ja välttämättä ei ihan hirveästi kustantaisi lisää, jos alkuperäisen myisi eteenpäin + ehkä stemmin vaihto 1cm lyhyempään voisi olla tarpeen (käsien pituus vaikuttaa).

Pyörä lyhenee 2cm M ->S kokoon mentäessä ja siinä on lisäksi sentin lyhyempi stemmi, kuin M-koossa, joten ehkä siinä koossa pitäisi sitten miettiä puolestaan stemmin pidentämistä.

Kyllä se toimii tolppa sisässäkin, mutta jos on ensin säädetty korkeammalle ja sitten vain väkisin painetaan tolppa sisään runkoon, niin vaijeri menee tuhannen mutkalle rungon pystyputken sisälle ja ei toimi kunnolla = pitää löysätä akun vieressä olevat kaksi vaijerien pidikettä ja vetää ylimääräiset vaijerit pois rungon pystyputken sisältä, jotta se kulkee jouheasti siellä.

Eihän se tolppa pääse edes painumaan niin alas, että vaijeri voisi alkaa ahdistamaan kun rungon pystyputkessa on mutkakin takajousituksen linkun kohdalla, mikä estää satulatolpan painumisen sitä kohtaa alemmaksi edes teoriassa = siitä on vielä pitkä matka itse vaijerin tekemään mutkaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti launonen Katso viesti
    Minulla mittaa 175 ja jalan sisämitta muistaakseen 82. Pyöränä M koon Spectral:On. Satulatolppassa varaa laskea noin 2cm.

Nyt alkaa olla omalla 2019 Spectral ON 6.0 -mallilla jotain 200-300km kohta takana vakio-osilla ajettuna ja ensihuolto/tarkistus kohta edessä.

Omia havaintoja:
    - Hyvin vähän loppupeleissä pyörän paino haitannut, vaikka sitä eniten etukäteen murehdin. Keho tottui parissa viikossa pyörän siirtelyyn ja heittelyyn, sen jälkeen en ole huomannut painoa.
    - Aiemmin vain jäykkäperällä ajaneena täpäri on tuonut omaan ajoon aivan eri tavalla vakautta, vauhtia ja luottamusta. Sähköllä on vieläpä pystynyt hinkkaamaan lyhyitäkin laskupätkiä ja reenin määrä tässä suhteessa on vaan kasvanut.
    - Pyörä antaa selkeästi panssarivaunu fiiliksen, yli vaan kaikesta jos vähänkään siltä näyttää että pääsee.
    - Vakio vaihteisto on alkanut yskimään, selkeästi jää tietyissä väleissä runnuttamaan eikä suorita vaihtotapahtumaa. Pientä yskimistä ollut havaittavissa alusta alkaen, varmaan säätää pitäisi mutta olen päättänyt ajaa osasarjan enemmän tai vähemmän loppuun ja sitten vaihtaa XT:n.
    - Dropperi ongelman olikin dokumentoinut jo täysin aiemmin tässä ketjussa.
    - Kuten muutkin tässä ketjussa todenneet, niin hiekkaa pääsee dropperin putken ja pyörän rungon väliin jos sitä liitoskohtaa ei korkeussäädön jälkeen laita umpeen esim. teippaamalla. Lähti natina heti itseltäkin kun irroitti, puhdisti, laittoi takaisin ja teippasi umpeen.
    - Pyörä ollut toistaiseksi täysosuma omaan käyttöön, nämä pienet ym. ongelmat olivat joko ennustettavissa (vaihteisto) taikka vain kiusallisia (dropperin kanssa säätö, tolpan natina). Eniten tulevaisuutta ajatellen tässä ketjussa mainittu takalinkun laakerien mitoitus ja siitä johtuvat ongelmat huolestuttavat, mutta jos puslia saa halvalla ja esim. kerran vuoteen vaihtamalla selviää niin ei vielä minusta pyörän muuten erinomaista hinta/laatu suhdetta pilaa täysin. Miinus kuitenkin tästä suunnitteluvirheestä.
    - Vaihteisto on ainoa selkeästi vaihtoon menevä osa, mitä pystyn nyt ennustamaan. Jos oikein viitsisi mukana tulevaa säätää ja huoltaa, niin kyllä silläkin tuhansia kilometrejä varmasti ajaa.
    - 178cm pituisena M koko ollut itelle aika passeli, varmaan L menisi myös koska M tuntuu melko ketterältä, parempi kuitenkin näin.

Mun omalla Spectral:ON 6.0lla on nyt ajettu vajaa 600km ja ajattelin eilen tarkistella tuota linkun laakerointia. Se on kyllä hämmentävän avonainen kokonaisuus. Tällä ajolla sinne oli kertynyt ihan huomattava määrä kaikenlaista sontaa. Toinen noista laakereista (vasen) joilla linkku kiinnitetään runkoon on varmasti, kuten yllä joku mainitsi - liian kireällä sovitteella tai sitten se on jo ottanu siipeensä koska se ei pyörinyt kunnolla ja rohisi jonkin verran.

Testiluonteisesti asentelin O-renkaita sinne ( https://adobe.ly/2FoDY5L ) linkin kuvien mukaisesti poislukien tuon ensimmäisen kuvan ylin O-rengas joka ei kokonsa puolesta mahtunut sinne. Sattui olla sopivan kokoisia renkaita jotka eivät ahdista merkittävästi liikkuvien osien välissä mutta tiivistävät kuitenkin. Katotaan jonkun matkan päästä minkälaisessa kunnossa ovat renkaat ja onko ollut mitään vaikutusta tuon pölyyntymisen suhteen.

Itse oli 184cm ja mulla on L kokoinen fillari, haaramitta noin 90cm.

Satulatolpan välin tilkitsin jo uutena hyvällä sähköteipillä joka on pysynyt paikoillaan!

Nuo kuulalaakerit siinä rungon kiinnityksessä kannattaa vaihtaa heti ensimmäisellä avauskerralla. Rohina johtuu niiden muodonmuutoksista, eikä ne tule toimimaan edes puhtaina pitkään, kun laatu vaan ei ole kovinkaan kaksinen. Laakerin suojauksen tyyppi(VRS) ei myöskään sovellu maastopyörä käyttöön, vaan sinne kannattaa pistää 2RS tyyppiset laakerit, vaikka SKFn mallistosta.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PETEBJ75 Katso viesti
    Nuo kuulalaakerit siinä rungon kiinnityksessä kannattaa vaihtaa heti ensimmäisellä avauskerralla. Rohina johtuu niiden muodonmuutoksista, eikä ne tule toimimaan edes puhtaina pitkään, kun laatu vaan ei ole kovinkaan kaksinen. Laakerin suojauksen tyyppi(VRS) ei myöskään sovellu maastopyörä käyttöön, vaan sinne kannattaa pistää 2RS tyyppiset laakerit, vaikka SKFn mallistosta.

Oletko PETEBJ75 itse vaihtanut nämä, ja jos niin satutko muistamaan tuota laakerin tyyppiä? - Sen kyllä varmasti jostain saa näppärästi selville ja avaaminenkin oli kohtuullisen yksinkertaista mutta kysyn kuitenkin.

Vanhaan fillariin kun olen laakereita vaihtanut niin olen aina uusinut niin että oli sielä mitä tahansa niin olen hakenus paikallisesta laakerikaupasta laadukkaat 2RS suojatut laakerit joka paikkaan.

EDIT: Vastaan itselleni eli on ilmeisesti tuo Canyonin paketti GP0117 jossa laakerit kokoa 15x21x5 joka viittaisi sitte 6801 tai 61801 laakeriin.

Alkuperäinen ainakin minulla on 6801 VRS ja tilalle meni 6801 2RS. Nyt en muista mikä haarukan laakeri on tyypiltään, mutta ihan yhtälailla vaatii päivitystä.

Minulla alkuperäinen on tyyppiä 61801VRS. Se on ns. gageless-malli jossa on enemmäm kuulia eikä lainkaan kehikkoa. Se esim. kestää suurempia voimia kuin 6801.

Minkälaisia auton vetokoukkuun kiinnitettäviä telineitä teillä on käytössä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    Nyt alkaa olla omalla 2019 Spectral ON 6.0 -mallilla jotain 200-300km kohta takana vakio-osilla ajettuna ja ensihuolto/tarkistus kohta edessä.

Omia havaintoja:
    - Hyvin vähän loppupeleissä pyörän paino haitannut, vaikka sitä eniten etukäteen murehdin. Keho tottui parissa viikossa pyörän siirtelyyn ja heittelyyn, sen jälkeen en ole huomannut painoa.
    - Aiemmin vain jäykkäperällä ajaneena täpäri on tuonut omaan ajoon aivan eri tavalla vakautta, vauhtia ja luottamusta. Sähköllä on vieläpä pystynyt hinkkaamaan lyhyitäkin laskupätkiä ja reenin määrä tässä suhteessa on vaan kasvanut.
    - Pyörä antaa selkeästi panssarivaunu fiiliksen, yli vaan kaikesta jos vähänkään siltä näyttää että pääsee.
    - Vakio vaihteisto on alkanut yskimään, selkeästi jää tietyissä väleissä runnuttamaan eikä suorita vaihtotapahtumaa. Pientä yskimistä ollut havaittavissa alusta alkaen, varmaan säätää pitäisi mutta olen päättänyt ajaa osasarjan enemmän tai vähemmän loppuun ja sitten vaihtaa XT:n.
    - Dropperi ongelman olikin dokumentoinut jo täysin aiemmin tässä ketjussa.
    - Kuten muutkin tässä ketjussa todenneet, niin hiekkaa pääsee dropperin putken ja pyörän rungon väliin jos sitä liitoskohtaa ei korkeussäädön jälkeen laita umpeen esim. teippaamalla. Lähti natina heti itseltäkin kun irroitti, puhdisti, laittoi takaisin ja teippasi umpeen.
    - Pyörä ollut toistaiseksi täysosuma omaan käyttöön, nämä pienet ym. ongelmat olivat joko ennustettavissa (vaihteisto) taikka vain kiusallisia (dropperin kanssa säätö, tolpan natina). Eniten tulevaisuutta ajatellen tässä ketjussa mainittu takalinkun laakerien mitoitus ja siitä johtuvat ongelmat huolestuttavat, mutta jos puslia saa halvalla ja esim. kerran vuoteen vaihtamalla selviää niin ei vielä minusta pyörän muuten erinomaista hinta/laatu suhdetta pilaa täysin. Miinus kuitenkin tästä suunnitteluvirheestä.
    - Vaihteisto on ainoa selkeästi vaihtoon menevä osa, mitä pystyn nyt ennustamaan. Jos oikein viitsisi mukana tulevaa säätää ja huoltaa, niin kyllä silläkin tuhansia kilometrejä varmasti ajaa.
    - 178cm pituisena M koko ollut itelle aika passeli, varmaan L menisi myös koska M tuntuu melko ketterältä, parempi kuitenkin näin.
    Älä ylianalysoi, vaan aja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuha Katso viesti
    Itsellä ollut auton perässä jo useamman vuoden Thulen teline kahdelle pyörälle. On todella ollut kätevä. Takaluukun saa kippitoiminnon ansiosta helposti auki.
    https://www.thule.com/fi-fi/fi/bike-...7-pin-_-941000

Tsiisus, just tuota pelkäsinkin, että ainut jonka ilmotettaisiin toimivan olisi Thulen kalleimpia mallia.. Eikö pyörää saa kiinni sellaiseen perusrimpulaan V-malliseen telineeseen kiinni?

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...y%F6r%E4teline olen tuota teline ongelmaa miettiny kans aiemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuha Katso viesti
    Ihan kuulaan kiinnitettävä v-mallinen teline. Kun ottaa akun irti pyörästä, niin ei jää niin paljon telineen varaan. Olen kuskannut sillä sähköpyörää monesti ja aina se on siellä mukana tullut.

Moro,

aikaisemmin oli keskustelua että tohon 6.0:aan olisi joku suunnitellut laittavan Shimanon deore XT:tä eli samaa kuin mikä on tuossa 7.0:ssa. Onkos tullut säädettyä? Tuohon saatanan NX Eagleen alkaa palaa käpy kun indeksointi ei mainaa pysyä kohillaan millään. Mietin et ostaisin romut ja veisin vaan liikkeeseen asennettavaksi seuraavat osat:

Eturatas: https://www.bike-components.de/en/Sh...inring-p59255/
    Loput rojut: https://www.bike-discount.de/en/buy/...spec-ii-578475

Noilla varmaan pitäisi onnistua?

Miksi eturatas pitäisi vaihtaa? Ja tuo vaihtovipu taitaa olla sitä mallia mitä ei saa yksinään kiinni vaan vaatinee shimanon jarrukahvan, en ole varma.
    Samantapaiset ajatukset itsellä NX eaglesta. Sitä kun kokeilee ilman ketjua niin välyksiä tuntuu joka suuntaan joten ei ihme jos ei vaihteet aina osu.

Hola,

kattelen noita omani speksejä ja eturatas on mallia: CNRI SRAM EAGLE 104mm EMTB 34T bk. Mä pikkasen epäilen että SRAM ja Shimanon komponentit ei leiki kivasti keskenään. En tosin ole tarkistanut.

Ja oikeassa olit. Tämä on siis se upgrade setti joka piti linkata: https://www.bike-discount.de/en/buy/...h-11-46-578477

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hakpas Katso viesti
    Miksi eturatas pitäisi vaihtaa? Ja tuo vaihtovipu taitaa olla sitä mallia mitä ei saa yksinään kiinni vaan vaatinee shimanon jarrukahvan, en ole varma.
    Samantapaiset ajatukset itsellä NX eaglesta. Sitä kun kokeilee ilman ketjua niin välyksiä tuntuu joka suuntaan joten ei ihme jos ei vaihteet aina osu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti spektraali Katso viesti
    Moro,

aikaisemmin oli keskustelua että tohon 6.0:aan olisi joku suunnitellut laittavan Shimanon deore XT:tä eli samaa kuin mikä on tuossa 7.0:ssa. Onkos tullut säädettyä? Tuohon saatanan NX Eagleen alkaa palaa käpy kun indeksointi ei mainaa pysyä kohillaan millään. Mietin et ostaisin romut ja veisin vaan liikkeeseen asennettavaksi seuraavat osat:

Eturatas: https://www.bike-components.de/en/Sh...inring-p59255/
    Loput rojut: https://www.bike-discount.de/en/buy/...spec-ii-578475

Noilla varmaan pitäisi onnistua?
    Mun pyörään teetätin liikkeessä tuon XT konversion. Eturatasta ei vaihdettu. XT omasta mielestä huomattavasti parempi eli ei tosiaan hermot mene noiden vaihteiden vaihtojen kanssa. SRAMin osilla ehdin ajaa 450km, Shimanon osilla nyt ajettu about 800-900 km.

Moro,

paljonko jouduit köyhtymään kaiken kaikkiaan tuosta operaatiosta osat+työ jos saa kysyä? Tilasitko itse osat ja kiikutit liikkeesen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tane Katso viesti
    Mun pyörään teetätin liikkeessä tuon XT konversion. Eturatasta ei vaihdettu. XT omasta mielestä huomattavasti parempi eli ei tosiaan hermot mene noiden vaihteiden vaihtojen kanssa. SRAMin osilla ehdin ajaa 450km, Shimanon osilla nyt ajettu about 800-900 km.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti spektraali Katso viesti
    Moro,

paljonko jouduit köyhtymään kaiken kaikkiaan tuosta operaatiosta osat+työ jos saa kysyä? Tilasitko itse osat ja kiikutit liikkeesen?
    Noin 150€ mutta siinä tehtiin ensihuolto samalla + sw päivitys

Kumma juttu, mulla ajettu noin 500km ja kaverilla 700km eikä vaihteissa mitään valittamista, yhden kunnon kurarallinkin olen ajanut. Korvakkeen suoruudesta on kyllä melko tarkka.

Linkuston puslat on molemmista väljät ja kaverille luvattu jo lähettää uudet, minulle ei ole edes vastattu vaikka yhteydenotostani on jo 3vrk

Puslat vaihdettu. Puslien läpi menevät tapit ovat kuluneet olemattoman voitelun vuoksi, puslat olivat vielä ehjät (eivät kuluneet puhki). Ajoa noilla takana noin 100h ja vajaa 3000Km

Olisiko syytä uusia seuraavalla kerralla kun puslia taas uusii?

30km/h keskarilla menty 3000km. Hurjaa kyytiä, kumma juttu jos puslat vähä kuluu 😁

Canyon Spectral:ON

Tuplapostaus

Canyon Spectral:ON

Tuli tuplat

Hmm...ehkä kuitenkin noin 2500km ja tunteja on näemmä jo yli 100 Kolmannet ketjut menossa ja takapakan pikkurattaitakin on jo vaihdeltu uusiin. Ketjuvoimansiirto ON hanurista...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cyclomiha Katso viesti
    Hmm...ehkä kuitenkin noin 2500km ja tunteja on näemmä jo yli 100 Kolmannet ketjut menossa ja takapakan pikkurattaitakin on jo vaihdeltu uusiin. Ketjuvoimansiirto ON hanurista...
    Ilmeisesti XT sarjasta kyse, kun takarattaita saa vaihdettua?

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 04.03.2018, 15.45
  2. Canyon Spectral al vs. cf
    By titu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 28.02.2018, 13.40
  3. Canyon Grand Canyon AL 3.9 vs 5.9 erot? +Ehdotuksia 750€
    By Lewanderi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 07.06.2016, 17.36
  4. Canyon.com