GP5000 32 leveys 15c vanteella on 30.8 siis 0.2 leveempi kun GP 4000 28 (30.6)
GP5000 32 leveys 15c vanteella on 30.8 siis 0.2 leveempi kun GP 4000 28 (30.6)
Aika kiinnostava. Lähinnä esimerkki kuinka iso vanteen vaikutus on. 28 mm 5000 TL 21c vanteella on 30.4 mm leveä eli melkein saman kokoinen. Pitäisikö mitata korkeudet (jota 32 renkaassa oletettavasti suhteessa enemmän)?
32 5000 15c vanteen yläreunasta ylös päin 28.8 aikasemmat kumit noin 20mm korkeita esim ultra sport 25mm. eli jarrulänkille hiukan viilaa et mahtuu pyörii.32 / 5000 xxxxx 5 tähteä paremmasta en tiedä, pehmeemin menee routaisilla reikäisillä teillä 135 kilosen alla ja kyllä rullaaa
Ostin maastopyörääni GP5000 32mm. Paljonkohan näissä tulisi käyttää ilmaa?
Ite painan 74 ja pyörä ehkä 12. Jos olen ymmärtänyt oikein, valmistajan minimi on 85ps (5.8) ja maksimi 100 (renkaassa lukee 7 bar maks). Netin laskurit antaa alle 5 bar lukemia, mut meneekö nuo rikki niin pienillä? Kävin ajelemassa 6 bar äsken, joka tuntui sopivalta luvulta valnistajan spekseihin peilattuna. Maantiekumeilla en ole ennen ajanut.![]()
Minkähän takia tuo valmistaja sitten ilmoittaa tuon n. 5.8bar minimiksi, jos ihmiset kuitenkin ajelee pienemmillä?
^Välttää syypäänä olemisen vanteiden rikkoutumiseen, kun joku ajaa kuoppaan tai rotvalliin pienemmillä paineilla. Ei mene heidän piikkiinsä eikä lyö vanteelle, kun painetta on tarpeeksi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leveät vanteet lisäävät kylkiviiltojen todennäköisyyttä. Kapealla vanteilla rengas on profiililtaan hehkulamppu ja kivet ym.eivät pääse yhtä helposti vahingoittamaan renkaan kylkeä. Leveällä vanteilla kylki on kuitenkin usein vanteen pinnan tasalla, jolloin viiltoja tulee helpommin.
Rule #1: Obey The Rules
Joo, vähän ihmettelin tuotakin, kun en kuitenkaan mikään läski ole (78kg).
Mielenkiintoista. Näiden perusteella olen käyttänyt aivan liian kovia paineita, kun olen pitänyt maantiepyörässä 28mm GP4000s renkaissa edessä ja takana n. 7 bar paineita 75kg kokonaismassalla (kuski 65kg + pyörä juomapulloineen yms.), taulukon mukaan paineet pitäisi olla vain n. 4bar/4.5bar. Mikä haitta korkemmasta paineesta / Mikä etu olisi käyttää matalampia paineita?
Olen ajanut 28mm GP4000s renkailla nyt tällä kaudella näillä Etelä-Suomen kuoppaisilla asfalteilla + kelveillä ja kanttareiden yli 2900km ja eilen tuli ensimmäinen rengasrikko. Takakumiin tullut n. 0,5cm poikittaissuuntainen viilto kyljen ja päälipinnan taitteeseen, siitä sitten joku pistänyt sisäkumin puhki. Näyttää sen verran ikävälle tuo viilto, että täytyy varmaan tilata uusi ulkorengas. Sinänsä harmi tuo viilto, koska muuten kumit näyttävät vielä hyville.. Mikä lienee kokemusten perusteella keskimääräinen kestoikä näillä meikäläisillä maanteillä ko. ulkorenkaille?
Edit: tekisi mieli kokeilla Latex -sisäkumia nyt sitten samalla, että huomaako eroa rullaavuudessa? Näyttää vain aika heikolle Latexien saatavuus 28mm kumeille. Michelinillä löytyy 18/20 ja 22/23 versiota. Uskaltaako tuota 23 käyttää 28mm ulkokumissa vai kasvaako puhkeamisvaara venymisen takia aivan kohtuuttomasti?
Ellei viilto ole todella pitkä, sen korjaaminen paikalla on ihan OK.
Misukan latexi on aivan järjettömän kokoinen. Jopa niin iso että se asentaminen 25 mm renkaaseen on vaikea ilman että se jää jonnekin väliin. Ihan surutta 28 renkaaseen (olen käyttänytkin) ja uskaltaisin laittaa vielä isompaankin.
Rengaspaineista voidaan väitellä kunnes taivaalta sataa haukia. Ei sun 7 bar mitään varsinaista haittaa ole. On vaan mukavampi ajaa vähän pienemmillä. Itse olen 6,5 bar saanut käärmeenpuremia (25 mm ja 80 kg) joten pidän paineita joilla renkaat kestää. Nyt kun ajan sisuritta voi tiputtaa ja ajelen 4,5 bar.
oma huomionäissä maantie kumeista 15c vanteellä että nämä GP 4 JA 5000 noin 10 mm. korkeempia kun muut alle 32mm maantiekumit ja siitä johtuen vanne kauenpana asfaltista voi ajaa matalammilla paineilla. kyyti pehmeämpää ja ei tule niitä käärmeen puremia soratiellä niin helposti
Olen käyttänyt max. 24mm speksattua latexia 32mm kumeilla ilman ongelmia. Ja samaa latexia sen jälkeen taas pienemmässä.
Ulkorenkaankin saa rikki reikään ajaessa. En ajelisi 4,5bar paineilla maantiekumeilla ainakana porukkalenkillä missä ei näe eteensä. Vaikka olisi tubeless.
Mulla on menny useamman kerran misukan lateksi hajalle asentaessa ja viimeksi eilen kun lähes tyhjää rengasta aloin pumppaan niin jossain välissä se oli ja hajosi. En osta noita enää. Vittorialla on kapoisempia lateksejä 23-25mm renkaisiin.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
https://www.parktool.com/product/eme...tire-boot-tb-2
Tiptoppikin pysyy, mutta jos kudoslankoja katkennut, niin alkaa pullottamaan kovemmilla paineilla. Nuo parktoolin paikat eivät juurikaan veny.
Tänään asensin Viistonniset Michelinin latekseilla ja hyvin meni ilman työkaluja. Kumilaatu tuntui uskomattoman "pehmeältä", joten on odotettavissa perjantain lenkille miellyttävää ajoa. Laitoin nyt traktorin renkaan levyiset, eli 25 milliset, koska asvaltti ropo on ruvennut hakkaamaan käsiä/ranteita paskaksi. Joudun alentamaan paineita mukavuus tasolle, koska tiet ovat menneet niin paskaksi. Lisäksi pyörätiet ovat Päijät-hämeessä aivan paskoina, koska muutaman metrien välein ovat katki ja hakkaavat käsiin normi paineilla. Onneksi en niitä joudu usein ajelemaan.
Nuo Parktoolin ulkorengaspaikat on tarkoitettu vain "kotiin pääsemiseksi" eikä pysyviksi ratkaisuiksi. Sama onnistuu taskusta löytyvällä tyhjällä geelipaketilla.
Tätä on moni muukin valitellut ettei latexien asennus meinaa onnistua, mikähän ihme siinä on syynä. Ei ole itsellä Michelin eikä Vittorian latexien kanssa ollut ikinä mitään ongelmaa. Butyylejä on joskus sen sijaan ollut valmiiksi rikkinäisiä.
Sisuri hajoaa asennusvaiheessa, jos se jää rengasmuovin ja vanteen väliin. Siinä menee pas2 lateksi ja butyyli. Ei ne muuten hajoa.
MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000
Latexien ongelma on vain niillä vihreillä Misukoilla. Ne pullottaa joka paikassa kun on kooltaan maastureihin sopivat. Muut latexit on kooltaan "normaalit". Ja kyllä misukat saa asennettua ehjinä mutta ei kiireellä.
Juu toki olen niitä vihreitä misukoita onnistuneestikin asentanut. Kuitenkin riskit sisurin hajottamiseen on suuremmat kun se tursuilee yli renkaan sisältä ja etenkin jos ulkorengas on kovin napakka vanteelle eli joutuu rautoja käyttään urakalla.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Kertokaas noviisille, että kestääkö tuo gp5000 32 hiekkatieajoa? Mulla on nyt cyklossa 19mm vanteella WTB 37c kokoinen rengas ja mieluusti laittaisin jotain "rullaavampaa" alle, joka kestäisi myös hiekkatiellä. Pääosa ajosta on kuitenkin maantietä, mutta hiekkaosuuksia riittää lähes jokaiselle lenkille. Kuski on noin 95-100kg, riippuen ruoka-ajoista.
- Born to be Wild... paitsi himassa -
Mulla 28 mm GP5000TL ja olen ihan surutta ajanut soralla ja hiekalla. Ainakin tähän asti kestänyt. Pitoa ei kyllä ole häävisti mutta selviää kun ajaa rauhallisesti.
Hiekkatietä on niin monenlaista.. karkeasta sepelistä siloiseen torpparinasvalttiin. Niin että ihan kovin eksaktia vastausta on vaikea antaa. Viimemainittuhan on kuin asvalttia ajelisi..
Kirjanmerkit