Jos haluaa pitää ketjun Squirt Luben lisäyksen jälkeen puhtaana, niin veikkaan että tarvitsee tosiaankin puhdistaa ketju melko hyvin vanhoista rasvoista tai tehdasrasvoista.
Oma kokemus: alkuperäisten tehdasrasvojen ja Squirtin + katupölyn/hiekan/siitepölyn sekoitus näytti tuottavan vain mustaa mönjää, jonka nyt pesin pois ketjupesurilla ja laitoin uudet Squirtit 60 ajetun kilometrin jälkeen. Ehkä pysyy siistimmän näköisenä.
Aion myös jatkaa 3 kierrätetyn ketjun taktiikkaa ja vaihdon/irrotuksen yhteydessä tehopestä ketjun noin 500-1000 kilometrin välein, niin ketju voi kestää vielä pidempään.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179...y-MP-Ketjuoljy
Koekaniini tiedottaa: 400 km soratielenkillä testattu ja mainioksi havaittu. Ainakin kun kuuntelin kavereiden ketjuja kymmenen minuutin sadekuuron jäljiltä lenkin loppuvaiheessa![]()
Cycling El Burro
Varmaan kohta lakkaa helpottamasta
Jäi se toinen ominaisuus kertomatta: paljonko kerää likaa?
Sadetta kestäviä on kyllä tarjolla, mutta poikkeuksetta kaikki tekevät sellaisen vaikeasti pestävän tahmakerroksen.
Sunnuntain jälkeen saat viiltävää palautetta tuosta töhnästä. Purkki oli onneksi aika iso, eli hinta on ehkä ihan järjen rajoissa.
Tökötti on ohutta ja öljymäistä. Tämä tosiaan iso plussa. Ei jätä tahmaista pintaa.
Ainoastaan liukas ja kiiltavä voimansiirto. Eli jos tuo tosiaan kestää sadettakin, niin on kyllä 10x kivempaa ainetta, mitä esimerkiski muc-offin wetlube.
Yksi parhaista voiteluaineista on parafiinin ja parafiiniöljyn seos, joka kuumennetaan juoksevaksi ja ketjuja uitetaan siinä n. 10 min. Parafiini tunkeutuu sinne minne pitääkin eli niveliin. Voimansiirto pysyy puhtaana ja kestää pitkään yhdellä käsittelyllä! Ceramicspeedin testin mukaan tehohäviö muihin voiteluihin verrattuna pienin.
https://www.ceramicspeed.com/media/3...s-combined.pdf
^Tuossahan on itse asiassa kaksikin testiä. Katsoitko myös sen uudemman, jossa myös Squirtlube on mukana?
Kuinka usein tuota parafiinisoppaa pitäisi keitellä? Itse en ainakaan viitsisi kun valmistakin hyvää tavaraa on tarjollaAlkujaan tämän lähetti Caley Fretz
![]()
Squirt on nopea ja sen tosiaan huomaa ajossa hiljaisina ketjuina. Ihan jees kuivalla kelillä, jos ei saa allergiaa siitä vahamössöstä joka tukkii joka paikkan.
"Parafiinisopan" kerrottiin kestäneen pitkälti toista tuhatta kilometriä (eli tarkalleen ottaen jopa 650 mailia) ja märissä oloissa puolet siitä.
Testeistä tuoreempikin on vuodelta 2014 eli sitä myöhemmin markkinoille tuodut voiteluaineet tietenkin puuttuvat - eikä kaikkia tunnettuja ja/tai hyvinä pidettyjä aineita ollut otettu (tai saatu mukaan). Eli Holmenkolin tai Rein kannattajien ei ole syytä huolestua...
Squirtin on syytä antaa levätä yön yli, mikäli haluaa minimoida "vahamössön" määrän. Jos on tottunut voitelemaan ketjun sen alapuoliselle osalla tiputtamalla, voi kokeilla mitä vaikutusta on kun laittaa vahatipat yläpuoliselle osalle. Joka tapauksessa ylimääräinen vaha on syytä pyyhkiä saman tien eli ennen sen kuivahtamistaniin eturattaista kuin takapakasta ja rissoistakin (sikäli kuin niihin on vahaa tarttunut).
Squirtin kanssa on sekin ongelma, että se tekee normi öljyn kanssa vielä komeamman jankkikerroksen. Eli minusta ei oikein sovi, jos samalla pyörällä ajetaan sateellakin. Lomalla ajattelin kyllä taas sillä ajella. Kuivaa lämmintä ja pölytöntä. Toimii.
Mitä tukkii? En ole ikinä huomannut Squirtin lähtevän ketjuista mihinkään. Ehkä sitä varisee matkalle, mutta tuota ajatusta vahamössöstä en ymmärrä.
Ei minulla sen kanssa ole ollut ongelmia sateellakaan. Ainoa moittiminen tulee ketjujen ja rattaisen ruostumisesta talvella, mutta ei minua pieni pintaruoste suuremmin huoleta, kun se lähtee ajamalla pois.
Itse teen parafiini käsittelyn kerran viikossa ja hyvin pelittää. Askarteluliikkeestä kilon pussi parafiinirakeita ja marketista parafiiniöljyä. Pari desiä rakeita kattilaan ja sitten öljyä perään. Testailee veitsen kärjellä seoksen sopivuutta. Eli, veitsen kärjellä sekoitetaan keittoa ja annetaan sitten veitsen jäähtyä kunnolla. Hiero veitseen jäähtynyttä massaa sormien välissä. Pienen hankauksen jälkeen sen pitää aavistuksen sulaa hankauksen lämmöstä. Jos ei sula, niin hieman lisää öljyä seokseen. Tai, sitten rakeita, jos sulaa heti sormien välissä. Keittämistä juuri sulamislämpötilassa, niin kauan, että mikroporeilu ketjun nivelistä alkaa ja sitten loppuu. Sitten ketjut ylös kattilasta ja ylimääräisten vahojen pyyhkiminen rätillä. Yhdellä seos satsilla tekee useamman viikon käsittelyt. Halpaa ja helppoa, sekä ennen kaikkea puhdas ja kitkaton voimansiirto.
Olen ajanut Squirtilla voidellulla ketjulla nyt pari viikkoa kuivilla keleillä muutaman kymmenen kilsaa noin joka toinen tai kolmas päivä. Aivan mahtavaa ainetta. Ketju ei kerää moskaa ja näyttää aivan uudelta. Välillä olen pyyhkinyt pölyt pinnasta rätillä ja pistänyt yöksi lisää Squirttia. Ennen ajoa pyyhkii ylimääräiset vahat pois. Suosittelen.
Jos monella kielellä kirjoitettua seurataan tätä ketjujen voitelutinkaa niin riittääkö miljoona sivua ???
arctic biker muokkasi tätä : 18.06.2019 at 05.53
I väntan på ännu dåligare tidet
Kerron verrannoksi oman prosessini. Otan noin kerran viikossa pullon Squirtia käteeni lenkin jälkeen. Asetan pullon nokan ketjua vasten nokka alaspäin ja pyöritän kampia ketjun yhden kierroksen verran. Laitan pullon hyllylle takaisin ja menen suihkuun.
Jos tykkää askerrella, kuten jotkut tykkäävät vaikka laittaa ruokaa, niin silloin tuollainen parafiinijuttu on varmaan todella hyvä, kun tekeminen itsessään on jotain, josta ihminen ilmeisesti nauttii. Helpoksi tuota ei kuitenkaan voi sanoa.
Nyt laitan Squirtin kans kokeiluun. Ketjusta liuotettu nyt kaikki rasvat pois ja Squirtit kehiin. Katsotaan parin viikon päästä kokemukset.
Perusteellisen liuotinpesun jälkeen oman kokemuksen mukaan käsittely kannattaa uusia melko piakkoin ja varsinkin jos ketju kuulostaa äänekkäältä. Pyyhkäsee aina ketjun ulkopinnan pelkällä liinalla samoiten rissat ja eturattaat.
Squirt itsessään niin halpaa ainetta, että olen uusinut tällä menetelmällä käsittelyn parin sadan km välein. Pysyy äänettömänä ja puhtaana eikä aikaakan mene kuin muutamia minuutteja.
^^^Niin, askarteluahan tuo on. Puhdistan ketjut myös täydellisesti ennen parafiini dippausta. Varmaankin turhaa hyötyihin nähden, mutta mukavaa puuhastelua.
Squirt on toki hyvää ainetta, mutta sekin on kuivuttuaankin tahmeaa ja kerää likaa. Toki paljon vähemmän kuin (monet) muut aineet eli en missään nimessä mitään negatiivistä halua sanoa. Käytän sitä osassa pyöristä.
Parafiinisysteemi on toki aikaavievä, mutta ei kovin jos sen tekee aina kolmelle ketjulle kerralla. Lisäksi se säästää aikaa, koska voimaansiirtoa ja ketjua ei tarvitse putsata oikeastaan ollenkaan. Ketjun voi pistää käsittelyyn suoraan ilman mitään puhdistusta, koska niihin ei oikeasti tartu yhtään likaa. Käytettyjä ketjuja voi käsitellä paljain käsin eikä käsiin jää mitään mikä ei toisella kädellä pyyhkäisemällä lähde pois. Nämä kokemukset siis Molten Speed Waxista, joka on valmis parafiinipohjainen tuote (plus muita lisäaineita). Niille en suosittele, joille voimansiirron krominen kiilto on tärkeää, koska ajossa tuota parafiinia murenee pois ja kertyy rattaiden reunoille ennen maahan putoamista ja Molten sisältää myös jotain mustaa lisäainetta.
Esitän myös eriävän mielipiteen väitteestä, että optimaalinen ketju on myös hiljainen. Kyllä vaihdepyörän ketjun on pakko olla väljä ja toimiessaan pitää sitä omaa ääntänsä. Jos se on niin täynnä mömmöjä, ettei siitä tule normaali voimansiirron ääntä, niin silloin mömmöjä on liikaa optimaalisen toiminnan kannalta. Asiaa on tutkittukin, mutta valitettavasti tälläkään kertaa ei ole linkki tallessa.
Olen ehkä hieman kömpelö tuon parafiinipölyn suhteen. En ole siitä kuullut muualla, kuin täällä. Sen pölyäminen on mahdotonta, jos seos on lähellekkään oikea!
^En keksi keinoa millä saisin parafiinikäsitellyistä ketjuistani irtoamaan yhtäkään hilse hiukkasta. On tainnut joltain unohtua se parafiiniöljy seoksesta, jos saa valmiista tuotteesta yhdenkin hiukkasen irtaantumaan ketjuista.
Sama rautalangasta väännettynä: Oikein parafiinikäsitellyistä ketjuista ei irtoa koskaan, eikä missään olosuhteissa yhtään mitään.
^Ehkä tuo Molten on sitten erilainen koostumukseltaan kun nuo itse sekoitellut. Siinä kyllä ketju on käsittelyn jälkeen ihan täynnä tavaraa ja täysin jäykkä kuivuttuaan. Pitää taivutella auki nivelet ja sitten ensimmäisen kilometrin ajon aikana tulee murusina liika pois. Muruset putoo pois, näkyy lähinnä vaihtajan pikkurattaissa, joissa on varmaan öljyjämää niiden laakerista.
^Juu, katsoin tuon Moltenin videon ja on kyllä hilseilevää, koska parafiiniöljy puuttuu. Samalaista hilsettä saa kun sulattaa pelkät parafiinirakeet, ilman parafiini öljyä. Kokeilin kerran ja jäi viimeiseksi kerraksi se kokeilu.
Kirjanmerkit