ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 43 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43 44 45 53 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.261 - 1.290 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

^Samaa tullut nyt käytettyä, aiemmin oli Rexiä joka sekin oikein hyvää ja pitää ketjut/rattaat todella siisteinä mutta huono ruostesuoja. Holmenkollen tässä suhteessa paljon parempi, ehkä vähän enempi paskottuu mutta muuten tuntuisi olevan loistokamaa.

Ei voi arctic bikerkaan väittää vastaan jos sanon että paljon aikaisemmin olisi päässyt loistoaineen käyttäjäksi jos olisi foorumia lukenut ja Holmenkollin ilosanamaa levittäneitä uskonut!

PS Muistutan sitten siitä että pulloa on syytä ravistaa joka kerta ja oikein kunnolla. Samaan on syytä tietysti öljyjenkin kanssa, mutta ehkä kannattaa ravistaa entistä hartaammin,

Enpä ole millään tavoin stressannut ketjun keräämästä kakasta. Sen kaks tonnia 9-ketjulla ajeleepi, lasken kilsat tarkkaan. Kirjanpito on kaikille tosi monelle ajovehkeelle. Kulumista en mittaile enkä varsinaisesti ketjuja kierrätä, pyrin kyllä pitämään hyllyssä 500 km sisäänajettuja ketjuja. 10- ja 11-kamat kestää sitten vähemmän, mutta eniten ajetuissa on 9-vaihteet eikä maksa tänä päivänä paljon. Maalla kyllä kattelin, kun sukulaismies kaatoi saavista oikein tuhtia moottoriöljyä. Olin niin äimistynyt, etten sanonut mitään. Hyvin silläkin ajeli.

Törkeän kallistakin mainittu öljy on, 100:lla millillä saa kaks ketjua.

Rexin Domestiqueta olen käyttänyt jo tovin mutta seuraavaksi kokeilen Muc-Offin Hydrodynamic lubea.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ...Holmenkollin...

PS Muistutan sitten siitä että pulloa on syytä ravistaa joka kerta ja oikein kunnolla. Samaan on syytä tietysti öljyjenkin kanssa, mutta ehkä kannattaa ravistaa entistä hartaammin,
    Sama pätee Squirtlubelle.

Onko jollain suoritettuna käytännön kokemuksiin perustuvaa vertailua Holmenkol vs Squirt? Itse olen siirtynyt useiden eri tuotteiden kautta käyttämään Squirtiä, johon olen kyllä ollut tyytyväinen.

Jostain löytyy minun aihetta ainakin sivuava kommentti tai kommentteja, muistaakseni toveri JackOjan kanssa vertailimme kokemuksia. Hän oli tyytyväinen Squirtin kestävyyteen pitkillä sadelenkeillä ja sen toimintaan useampien perättäisten märänkelin lenkkienkin jälkeen, minä en ihan. Saattoi olla käyttäjien taidossa tai käyttötavoissa eroa ja sillä vaikutusta.

Holmenkol on hyvä kaikessa missa Squirt on hyvä, aivan yhtä hyvä kaikilla tavoin ja lisäksi edellämainituilta ominaisuuksiltaan parempi. Tähän arviooni pitää suhtautua sillä varauksella että en aja maastoajoa enkä hiekkakuopparallia tai jotain muuta missä Squirt voi aivan mahdollisesti olla parempi. Mutta maantieajoon ja ympärivuotiseen cyclogravelulkoilutiekelvipyöräilyyn suosittelen ehdottomasti Holmenkollia.

Holmenkol Lube Extremestä: SquirtLuben huono puoli on, että se pitää laittaa ketjuun lämpimässä eli talvella sisätiloissa ja antaa kuivua (odottaa).

Tarvitseeko Holmenkol tällaista eli lämpimiä sisätiloja talvella? Tai kuivumisaikaa?

Jos nimittäin joskus tulevaisuudessa vaikkapa muuton yhteydessä ei ole sisätiloja joissa SquirtLuben levitys ja kuivuminen talvella onnistuu helposti ja laatu on samankaltainen, niin vaihto voisi kannattaa. Voi pistää nimen korvan taakse. Tai miksei kokeilla/vaihtaa jo samantien, niin ei tarvitsisi noista SquirtLuben huonoista puolista välittää tai miettiä.

Mistähän johtuu, että tuo Holmenkol ei ilmeisesti testatessa ole saanut erityisen hyviä arvosanoja lian kerääntymisestä? Suht helposti ymmärrettävää metodia käyttivät ainakin taannoin Tour-lehden testissä, eli punnitsivat hiekkamäärän, joka tarttui kullakin voiteluaineella käsiteltyyn levyyn. Ainakin tuolla metodilla Holmenkol sai varsin keskinkertaisen tuloksen likaantumisesta. Vai olisiko niin, että ajaessa ropisee sitten tehokkaammin pois kuin monilla muilla tuotteilla.

Käytin itse jonkun aikaa samaisessa Tour-lehdessä testin kärkeen sijoitettua Dynamicin halpaa Kettenöliä, joka tässäkin ketjussa muutamaan kertaan on tuon vertailun johdosta mainittu. Vasta kuukausi takaperin huomasin Dynamicin sivuilta, että lehden taulukossahan oli ollut paha painovirhe, ja testivoittajatuote olikin oikeasti aivan toinen, eli nykyään All Round Lube -nimellä kulkeva Kettenschmierstoff. Virhe oli korjattu, kun sama taulukko julkaistiin Bike-lehdessä seuraavana vuonna. No, kyllähän tuo Kettenöl (eli nykyään City Bike Lube) ihan asiansa ajaa, vaikka vähän jäykkää tavaraa onkin.

Nopeat kommentit: kumpaakin ainetta olen laittanut samalla metodilla eli kuivassa ja lämpimässä sisätilassa ja antanut kuivua (yleensä yön yli); muusta ei ole kokemusta.

Holmenkolilla käsitelty ketju voi kyllä olla likainen tai likaisen näköinen, mutta sen hienoksi puoleksi olen kokenut että pyyhkäisy rätillä riittää ja ainakin ketju näyttää puhtaalta ja pysyy hiljaisena; millaista mönjää linkkien välissä tai nivelten sisäsllä silmältä näkymättömissä on, siitä en sano mitään

Mulla on talvella käytössä helevetin kylmä ja vähemmän kylmä talli joka oikeilla pakkasilla saattaa pysyä plussan puolella. Auton sisätilalämppärillä sitten hieman paranee.
    Dynamicin Dry lube ,se paras, on kyllä noissakin oloissa hyvin juoksevaa, kosteuttahan se ei kestä yhtään.

Yliään tää ketjunhuolto ja paras öljy on alue jossa näkemykset eroaa laidasta laitaan. Mun tämänhetkinen kokemus on se että oikeesti märkiä kelejä sietävistä öljyistä on Holmenkol vähiten likaa keräävä. Tällä mennään.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Mikä olisi paras ketjujen voiteluaine maantielle kuivalle kelille? Eli haussa voiteluaine, joka ei keräisi likaa ketjuun / voimansiirtoon ja kestäisi sen n. 200km kesäkelin maantieajoa kuivassa säässä. Nyt olen käyttänyt Shimanon PTFE lubea ja se kerää kyllä paskaa voimansiirtoon aivan liikaa. Jo 50km lenkin jälkeen hiekka rahisee voimansiirrossa ja ketjut mustana, vaikka levityksen jälkeen mahdollisimman huolella pyyhkinyt ylimääräiset pois =/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Mikä olisi paras ketjujen voiteluaine maantielle kuivalle kelille? Eli haussa voiteluaine, joka ei keräisi likaa ketjuun / voimansiirtoon ja kestäisi sen n. 200km kesäkelin maantieajoa kuivassa säässä.
    SquirtLube ja Holmenkol ja Rex.

SquirtiLubesta oma kokemus (mutta ei suinkaan maantiepyörällä), noista kahdesta muusta olen lukenut kehuja tästä topicista.

Rex voitelee paremmin kuin vesipohjainen Squirtlube, mutta kerää omasta kokemuksesta kuivalla maantielläkin pölyä ynm. kohtuullisesti. Puhdistus tämän jälkeen työläämpää. Squirtia käytettäessä olen pyyhkinyt ketjun puhtaaksi jopa 200km välein ja laittanut uuden käsittelyn. Ketju pysyy hiljaisena ja puhtaana.

Tästä tosin voi päätellä, että Rexillä voiteluväli on pidempi mikä sinällään jo oikeuttaa likaisempaan ketjuun. Olen nähnyt kuitenkin Squirtin 5min kevyen puhdistuksen + käsittelyn parhaimpana vaihtoehtona omiin tarpeisiin kun kerrostaloasujalle pyörän pesu ja liuottimien kanssa pelaaminen on työlästä ja Rex vaatii tätä.

Viime kerralla testasin paikallisen liikkeen uutta ketjuvahaa, Blub waxlube. Verrattuna Squirttiin hyvin juoksevaa ja osa aineesta valui ketjulta suoraan maahan. Käytin tätä ensimmäistä kertaa täysin puhtaalle ultraäänipesurilla putsattuun ketjuun ja voi olla, että vaha ei päässyt täysin imeytymään sisälle saakka. Ensimmäisellä lenkillä kuulosti vajaavaiselta voitelulta ja tokalle lenkille laitoin sit Squirttia mikä korjasi tilanteen. Annan tuolle Blubille viellä uuden mahdollisuuden nyt kun saanut hieman pysyvämpää sisävoitelua pohjalle.

Rex kerää kyllä likaa varsinkin jos sitä on liikaa. Ketju pysyy Rexiä käyttäessä melko puhtaana jos aina ennen uutta voitelua pyyhkii kuivalla paperilla ketjun pinnasta kaiken mitä lähtee, ja laittaa sitten vain pisaran per nivel. Mitään vesi/pesuaine/liuotinputsausta ei tarvitse tehdä, koska ketju ei rahise sisältä.

Kiitos vinkeistä. SquirtLubea ei taida kotimaasta saada? Onko kokemuksia Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube vs. Squirt / Rex ? Muc-Offia saisi tuosta paikallisesta liikkeestä nimittäin, mutta jos sekin sotkee niin sitten ennemmin tilaan ulkomailta vaikka tuota Squirttia...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    kerrostaloasujalle pyörän pesu ja liuottimien kanssa pelaaminen on työlästä ja Rex vaatii tätä.
    Itsekin kerrostaloyksiössä asujana haluaisin pelata mahdollisimman vähän liuottimien ja pesujen kanssa, koska tilat siihen niin olemattomat... Toiveissa olisi siis voiteluaine, jonka kanssa tosiaan vain riittäisi että lenkin jälkeen pyyhkäisee rätillä nopeati ketjun puhtaaksi ja esim. n. 200km välein lisää uuden kierroksen öljyä.

Annatteko voiteluaineen imeytyä kauan ketjuun ennenkuin pyyhitte ylimääräisen pois ? Olenko ollut hakoteillä, kun menetelmä ollut seuraava:

1. Likaisen ketju "puhdistus" rätillä, johon suihkutettu Brake Cleaner tai WD-40. Rätti ketjun ympärille ja ketjua pyörittäen taaksepäin.. (Tästä vaiheesta olisi mukava päästä eroon, niin että puhdistukseen riittäisi vain ketjun pyyhkäisy puhtaalla paperilla / liinalla, eikä tarvitsisi kaivella hiekkojan rattaista ja vaihtajista)
    2. Voiteluainetta tippa per rulla
    3. Ketjun pyöritystä n. 10 kierrosta
    4. Ylimääräisen öljy poisto, puhdas rätti ketjun ympärille ja pyöritystä.

Tämä jälkeen vielä ennen lenkkiä kohta 4. uudelleen.

Ainakin tonitoni.fi pitää squirtlubea hyllyssä. Kait sitä muualtakin saa. Googlen mukaan muualtakin saa.

Itse en pyyhi squirtlubea pois. Annan kuivua yön yli. Letkulla puhdistuu kasetti ja ketju.

Squirt on siitä kiva että jos tippuu johonkin niin ei jää jälkiä. Mitä nyt vähän vahamainen läikkä ehkä.

Olisi kiva ostaa isompaa pulloa, ostin keväällä 120 ml pullon ja olen sen melkein tuhlannut jo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Rex kerää kyllä likaa varsinkin jos sitä on liikaa. Ketju pysyy Rexiä käyttäessä melko puhtaana jos aina ennen uutta voitelua pyyhkii kuivalla paperilla ketjun pinnasta kaiken mitä lähtee, ja laittaa sitten vain pisaran per nivel. Mitään vesi/pesuaine/liuotinputsausta ei tarvitse tehdä, koska ketju ei rahise sisältä.
    Pisara per nivel luonnollisesti. Jossakin kohtaa testasin myös pyyhkästä voitelun + pyörittelyn jälkeen myöhemmin imetymisen jälkeen kevyesti liinalla. Vähensi likaantumista, mutta tiedä sit onko tämäkään kannattavaa. Joko putelin annostelema tippu on liian iso / omat vaatimukset liian korkealla / käyttäjävirhe.

Vaikka pesu ei olisi tarpeellista niin oman kokemuksen mukaan silti sitä pölymönjää jää pelkällä ulkopinnan pyyhkimisellä niin paljon ketjun sisällekkin, että olen tykännyt saada ketjun puhtaakseni ennen uutta voitelua harjaamalla. Myös rissat ja takapakka tulee pyyhittyä.
    Maasturissa mulla on Rexin voitelu ja siihen se passaa oikein hyvin, kun pyöräkin valmiiksi kurainen. Kestää kosteakin menoa.

Tosiaan liuotin oli aikaisemmassa postaukssa liian voimakas termi, ei tarvi ihan kuitenkaan sitä, mutta ei kuitenkaan lähde kunnolla irti kuumalla vedellä + normaalilla pyöränpesuaineella. Vastaavasti nämä vesipitoset vahat lähtevät hyvin.

Eivät nämä aineet ole täysin vertailukelposia, mutta kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla Rexiä. Paremmalla voitelulla tuntui vaihteiden vaihto myös astetta rivakammalta omassa pyörässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Ainakin tonitoni.fi pitää squirtlubea hyllyssä...
    Muistaakseni Signaturekin on joskus mainostanut.

Olisi kiva ostaa isompaa pulloa, ostin keväällä 120 ml pullon ja olen sen melkein tuhlannut jo
    Mulla on puolen litran pullo kestänyt jo monta vuotta, vieläkin on kolmasosa jäljellä. Mä toivoisin, että olisin ostanut pienemmän jotta pääsisin kokeilemaan Rexia ja Holmenkolia

Liityn siihen laulukuoroon joka ylistää Holmenkollia ja/tai Squirtia. Kertosäkeessä sanat menevät jotenkin "Öljyt sä voit aivan unohtaa-aa-aa", mutta sehän ei nyt ihan pidä paikkaansa, onhan öljy(i)lle fillarissa muitakin käyttökohteita kuin ketjut.

McCarbon taisi kotimaisena nettikauppana myydä Holmenkolia, sisään käveltävässä liikkeessä en ole sitä nähnyt (mutta en kyllä etsinyt enkä kysellytkään).

Ehkä yllättävän riittoisaakin ainetta se on, helppo annostella tippoina, vieläpä pieninä tippoina niin ettei rataskin ole muutaman käsinpyörittelykierroksen jälkeen voideltu.

PS Emme me vahankäyttäjät edes löydä keskenämme muuta koulukuntaeroa kuin että toiset haluavat välttämättä laittaa ainetta "alakautta" ja toiset pitävät parempana "yläkautta". Kukaan ei kai laita molempiin

Tää Holmenkollen Lube Extreme on eka ketjuöljy jota ei ylimääräisiä mene mun historiassa eli erittäin riittoisaa. Hintansa haukkuu, sillai on nyt kokemusta että tätä käytän loppuikäni. Ainoa mitä en tiedä kuin toi oikeesti pakkasilla pelaa. Ens keväänä viisaampi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Nyt kun on noin vuosi täynnä käyttöä niin kyllä paras on https://moltenspeedwax.com
    Vaatii toki alkupanostuksia, kuten esimerkiksi vähintään 3 ketjua, mutta alhaisin kitka testeissä (Friction facts kunnes tämä "katosi" sivuston kaupallistuessa) ja se, ettei kerää likaa YHTÄÄN eikä sotke YHTÄÄN, korvaa vaivan. Toisaalta 3 ketjun kierrätys on muutenkin järkevää.

Squirt on paras perinteisistä, mutta kyllähän sekin on kuivuttuaankin vielä tahmea, kerää likaa ja mustuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Mikä olisi paras ketjujen voiteluaine maantielle kuivalle kelille? Eli haussa voiteluaine, joka ei keräisi likaa ketjuun / voimansiirtoon ja kestäisi sen n. 200km kesäkelin maantieajoa kuivassa säässä. Nyt olen käyttänyt Shimanon PTFE lubea ja se kerää kyllä paskaa voimansiirtoon aivan liikaa. Jo 50km lenkin jälkeen hiekka rahisee voimansiirrossa ja ketjut mustana, vaikka levityksen jälkeen mahdollisimman huolella pyyhkinyt ylimääräiset pois =/
    Tässä erinomainen öljy https://velosport.fi/verkkokauppa/fi...ine-p-64024-63

Tuon aineen tuoteselosteesta ei puuttunut kuin se, että sitä voi myös syödä jos lenkillä alkaa heikottamaan

Motonetillä on myös vastaava:
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179...y-MP-Ketjuoljy

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kiitos suosittelijoille, nyt on muutama lenkki takana ketju SquirtLubella voideltuna ->WAU, olen myyty mies! Aivan uskomatonta kuinka puhtaana ketju ja voimansiirto pysyvät verrattuna aiempiin litkuihin mitä olen käyttänyt. Harmittaa, ettei ole tätä autuutta älynnyt jo aikoja sitten.. Täytyy tilata varastoon toinen puteli ettei vaan joudu hätäpäissään turvautumaan ketjun sotkijaöljyihin.

ps. tilasin tuolta, kun sai aika edukkaasti https://www.cykelgear.dk/tilbehor/ol...remiddel-120ml

^ Tuolla hinta näyttää olevan 59 DKK:ta eli 7,9 euroa, mikä tosiaan on aika halpaa verrattuna esim. Wigglen 9,5 euroon (joka vielä on tällä hetkellä out of stock) tai Amazon.de:n 11,3 euroon. Vähän yllättävää, minkähänlainen liike tuo on? Mutta tuohon Tanska-liikkeeseen lisäksi tulee vielä Suomeen 5,2 euron postikulut, jos ei mitään muuta tilaa (tai ei tilaa yli 100 euron).

Olin myös yllättynyt Squirt Luben toimimisesta ja ketjun puhtaana pysymisestä, ainoa huono puoli on kesällä kuivumisaika ja talvella tarve levittää ja kuivua lämpimissä sisätiloissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Motonetillä on myös vastaava:
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/606179...y-MP-Ketjuoljy

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Olikos tästä millaisia kokemuksia? Vai pitääkö ryhtyä kaniiniksi - siis koe-sellaiseksi?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Eilen taas paskaista ketjua katsoessani tulin siihen tulokseen, että on aika kokeilla tuota hehkutettua Squirt Lubea. Tilasin myös tuolta Tanskalaisesta verkkokaupasta, kun tuntui olevan lähikaupoista lopussa. Nyt vain odotellaan pakettia saapuvaksi ja sitten päästään testailemaan tavaraa.

^Squirtilla on käyttöön ja asentamiseen ohjeita: http://squirtcyclingproducts.com/wp-...HowTo-RevB.pdf .

Jos ketjussa on jo jotain vanhaa öljyä tai ottaa uuden ketjun käyttöön, se pitäisi puhdistaa rasvanpoistajalla. Mikä on järkevää kun öljy ja vaha ovat erilaisia aineita.

Itse nyt uuden ketjun yhteydessä kuitenkin vain pyyhin isommat tehdasrasvat ulkopuolelta ja laitoin muutaman kilometrin ajelun jälkeen Squirtin sillä logiikalla, että se auttaisi tiputtamaan jo tällä tavalla isoimmat liat -- tai ainakin aiemmin. Mutta voikin vain olla että sisällä olevat tehdasrasvat ja Squirt eivät sekoitu hyvin ja isompi rasvanposto/ketjunpesuoperaatio olisi tarpeen. Saa nähdä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •