Kyllähän tämä siltä alkaa kuulostaa että kannattaa newtonit ja akkuwatit tuplata.
Mietiskellään,
Kiitos.
Kyllähän tämä siltä alkaa kuulostaa että kannattaa newtonit ja akkuwatit tuplata.
Mietiskellään,
Kiitos.
Niinhän siinä kävi, että tänään erehdyin marssimaan Fahhard XXL kauppaan ja siellä kokeilin BMC pyörää. Sitä sai käydä ihan ulkona asti kokeilemassa ja tykästyin kovasti. En osaa sanoa, miksi se tuntui paremmalta kuin aiemmin tilaamani Cube. Mutta joku teki pyörästä jotenkin kevyemmän ajettavan. Ohjaustanko oli makuuni ihan pikkusen liian alhaalla, mutta siihen laittavat erilaisen kiinnikkeen jolloin se nousee sen pari senttiä ylemmäs.
Ei siinä auttanut kun latoa luottokortti tiskiin. Ensi viikolla saa pyörän hakea jahka ovat korottaneet sen ohjaustangon ja laittaneet rapakaaret paikalleen.
Bike Discountista tilaamani pyörän peruin saman tien... eivät olleet ilmeisesti kerinneet sitä edes lähettää vielä
Tämmönen pyörä nyt tuli ensimmäiseksi sähköpyöräkseni, toivattavasti tämä osottautuu hyväksi hankinnaksi.
https://www.fahrrad-xxl.de/bmc-speed...three-x0040046
Hieno pelihän tuo BMC on ja geometrialtaan huomattavasti modernimpi kuin Cube. Vielä kun laittaa tuohon hissitolpan, niin sillähän ajaa vaikka mitä (ja se kyllä kannattaa laittaa, vaikka tuntuu siltä ettei tarvitsisikaan).
Maastoajossa hissitolppa on ehdoton, mutta kyllä itse käytän sitä paljon myös kaupungissa. Esim. liikennevaloihin lasken tolpan alas niin ei tarvi "nousta" pois pyörän päältä. Sähkömaastopyörässä hissitolppa on ehkä vieläkin toimivampi kuin luomumaasturissa koska sähkön kanssa voi polkea "tehokkaasti" myös satula alempana joten vaikeammissa maastokohdissa voi laskea satulaa ja polkea silti tehokkaasti. Esim. mutkaiselle vauhdikkaalle polulle lasken hieman satulaa niin painopiste laskee ja pyörän kallistelu mutkiin on helpompaa. Sitten kun siirtyy suoralle siirtymälle, nostan satulan optimaaliseen polkemiskorkeuteen.
Kannattaa kokeilla ensin tarviiko hissitolppaa. Itse revin sen irti aina heti ensimmäisenä uudesta pyörästä ja laitan kiinteän tolpan tilalle.
Kommenttini on mielipide mutta saattaa joskus sisältää myös pienen määrää faktaa.
Ehkä kun hissitolppaan ei ole tottunut, niin ei sitä kaipaakaan.
Tosin, näillä mitoilla ei ole tottunut ns.vakiopyöriinkään: kun 187cm mitasta jalkoja 94cm, ja käytöksen lisäksi jäykkä selkä niin ....![]()
Kyllähän sitä hissitolppaa pitää opetella käyttämään ihan tietoisesti etenkin jos on yhtää enempää ajanut ilman sitä. Itsellä tolppa jää joskus yläasentoon metsässäkin ja vasta jossain teknisemmässä paikassa muistaa että ai niin, kun ei pääse siirtämään painoa takarenkaan päälle. Olen koittanut opetella käyttämään sitä jatkuvasti, mutta aika nihkeää tuntuu olevan...
Ei kyllä pystyis enää ilman hissitolppaa olemaan, ja samaa mieltä ElBiken kanssa että tulee tosiaan ajettua enempi satula alhaalla sähkärillä kun luomulla.
Sitä pitää opetella käyttämään ja kun tottuu niin itseä vähän jo pelottaa että kuinka nopeasti tolppa kuluu vaihtokuntoon kun lenkin aikana se liikkuu melkein yhtä paljon kuin etujousen pumputJos ajan hitaaisiin patteihin/kumpareisiin satula optimaalisessa polkemisasennossa eli ylhäällä, niin tuntuu että täysjoustopyörällä käydään montun pohjalla "pohjalla" ja kummun laella taas lähdetään lentoon. Kun satulaa laskee muutaman sentin niin ajo on paljon vakaampaa ja jaloilla voi keventää töyssyissä siten ettei käytännössä edes nouse irti satulasta mutta melkein. Talvella vaikeilla ja kapeilla poluilla tullut välillä ajettua jopa satula aivan alhaalla niin painopiste pysyy alempana ja sitä myöten myös tasapaino. Alamäissä tiputan satulan aivan alas - vaikka ajaisin seisaaltaan. Nimittäin muutaman kerrank käynyt siten että satula jäänyt ylös ja alamäessä tulee eteen joku este jonka yli yrittää hypätä niin satulapa estää tehokkaan ponnistamisen ja saattaa jopa olla vaaraksi kun hypyssä nappaa takapuoleen (pyörää ei saa tarpeeksi ylös).
Itse huomannut että satulan korkeuden jatkuva vaihtelu estää myös puutumista eli ei jumita selkä eikä ala painaa satula kun välillä istuu alempana ja välillä satula oikein ylhäällä. Itsellä on aina ollut ongelma että pitkässä staattisessa ajoasennossa alkaa puutua takapuoli, nivuset tai toinen jalka. Ratkaisua on haettu niin satulan korkeudella, erilaisilla satuloilla kuin muunkin ajoasennon hiomisella. Parhaimmaksi konstiksi olen havainnut ajoasennon pienen vaihtamisen vähän väliä niin tukilihakset ei jumitu yhteen asentoon. Hissitolpalla saa satulan "paineen" siirrettyä välillä takaosalle (laskemalla satulaa) ja välillä etuosalle. Samalla myös lonkan ja selän kulma muuttuu.
Osaisko joku arvioida hinta/laatu-suhdetta näille:
Ghost Kato Hybrid FS S3.9 - 504 Wh - 2018 - 29, 2.599,- € https://www.fahrrad-xxl.de/ghost-kat...s3-9-x0037914#
Cube Stereo Hybrid 120 EXC 500, 2.812,40 € https://www.bike-discount.de/en/buy/...-n-blue-656681
Maastopyöräilykokemusta ei oikeastaan ole, mutta mieli tekisi kulkea kuntopolkuja ja metsäpolkujakin sen verran mitä pyörä taipuu, huvin ja kuntoilun merkeissä. Luomuhybridillä ajellut tähän saakka ja joskus sähköavusteista kokeilleena tuntuisi, että sähkömaasturi voisi olla mun juttu. Kovin isoja summia ei tietty ensimmäiseen e-pyörään kehtaisi laittaa ja harkitsin lähinnä joitain alle 2000e hintaisia jäykkäperiä, mutta vähän mietityttää, että olisikohan kuitenkin nopeuden kasvaessa stereojousto tarpeen. Tuo 2,6-2,8ke sähkötäpäristä on ilmeisesti aika halpa hinta, mutta liekö näissä tarjouksissa jotain sellaista, ettei niihin kannattaisi tarttua?
^Molemmissa laatumoottorit ja 500Wh akut, tuolla hinnalla ei voi mennä pahasti pieleen, mainitut muuten pitäisin aina vähimmäisvaatimuksena jos asiallinen e-pyörä haussa.
Paremmin Bosch moottoreita tuntematta valitsisin tuon Cuben. Jousituksen osat herättää enemmän luottamusta ja muutenkin toimivaa perusosaa.
Vain hissitolppa puuttuu ja kuvan perusteella kovin pitkäiskuista siihen ei taida sopia pitkän seat tuben takia.
Olisi ensimmäinen sähkömaastopyörä hankinnassa ja mielelläni täpärin hommaisin. Budjetti kolmen tonnin kieppeillä.
Verkkokaupassa on näkynyt pyöriä hyvillä alennuksilla esim. tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...vihrea-M-44-cm.
Mielipiteitä Meridasta? Parempia ehdotuksia?
Sanoisin että tuohon hintaan ja Suomesta ostettuna asiallinen peli.
Herttoniemestä saa tuollaisia (huom. hinta): https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/rex-graveler.-e9-9-emtb-27-5/?gclid=EAIaIQobChMIiMC4gc2B4wIVxBwYCh1-4gvWEAEYASAAEgJPD_D_BwE 100 Nm, akku 614 Wh. ElektroRad 2/19 testissä pyörä sai miinusta siitä, että se lähtee lapasesta !
Sattui silmään myös Electrobiken myymä R Raymon E-Seven Trailray 7.0 https://www.electrobike.fi/sahkopyor...ilray-7-0.html
Mitä mieltä tästä? Erona nyt ainakin moottori Shimano E7000 vs Yamaha PW-SE
Molemmat hissitolpalla, vaihteisto Shimano vs Sram. R Raymonissa molemmat iskarit RockShox ja vähän suuremmalla joustolla.
Onko näissä muita merkittäviä eroja?
Wigglessä korotetut alennukset vaihteeksi, platina -17% pois, mm Vitus E-Sentier 2200€, vituksen molemmat täpärit oli kadonnut tuolta.
Canyonn Spectral 6.0 on kotiutunut ja 50 km hauskuutta takana 😝
Ensinnäkin tämä oli ensimmäinen täpärinini - voi kun olis jo aikaisemmin saanut nauttia takajouston tuomasta takapään pidosta!
Kuten aikaisemmin kerroin oli etujousto luomupyörän "hauskuus" kadonnut. Ikä tekee tehtävänsä 😕
Kuten "hakpas" veikkasi ettei sähköavusteisen pyörän hankinnan jälkeen tule yhtä hauskaa - vaan paljon hauskempaa - olen nyt aivan haltioissani 👍
Olen ollut kuin pikku poika yhtä innoissaan sen jälkeen, kun keväällä sai pyörän ensimmäistä kertaa ulos asfaltin höyrytessä ja pyykkipojalla pinnoihin "räpättimen".
Spectral - aivan uskomaton peli - en ole ikinä ajamalla ajanut niin jyrkkiä nousuja! Ihan pelotti, että menee selälleen. Ja se vauhdin hurma!
Huomasin muuten myös, että kadenssini vanhoilla "väsyneillä" jaloilla nousi jostain 75 paikkeilta nyt jo 85-90:neen!
Jos joku vielä empii sähköavusteisen pyörän hankintaa, niin voin vakuuttaa, että jos tällainen kohta seitsemänkymppinen ukko saa taas nuoruuden intoa ja MTB-pyöräilyn hauskuuttta takaisin, niin älkää odotelko, vaan hankkikaa sellainen NYT - sen voi aina päivittää uudempaan, mutta ikää tulee joka päivä lisää!
IMHO ja kiitos myös valinnassa avustaneelle "järtsy"lle!
No mutta hienoa että pyörä on mieleinen! Ei muuta kun kovaa ajoa!
Olen tässä pari viikkoa pähkäillyt pitäisikö rakentaa sähköpyörä itse kunnes tänään törmäsin tämmöiseen:
https://e-spin.fi/tuote/nishiki-dura...00w-laskipyora
Bafang keskiömoottori akkuineen tulisi maksamaan erikseen ostettuna reilusti päälle tonnin ja tuohon kun ostaa pyörän niin itse kasattuna se olisi ~2k€ paikkeilla. Tuon valmiiksi kasatun fillarin hintalappu miellyttää tuolla kokoonpanolla, iso akku ja tehokas moottori. Komponenteista en niin tiedä, mietteitä?
Onko tämän foorumin porukoilla kellään Rocky mountain powerplay sähköpyörää ? Tehokas peli ja luullakseni hinnat suhteessa uusimpiin törky kalliisiin halvemmat .
Jos itse kasaat kannattaa myös harkita TSDZ2 moottoria, sitä saa netistä 48V ja 750 W versiona noin 300€. Siihen saa myös laitettua 52V:n akun. Suomessa sitä myy greencycle muistaakseni KM2-nimellä on aika hintava.
Siihen kun laittaa sitten open source ohjelman, niin on loistava. Tietysti kun itse tuunailee, pitää myös kolvin pysyä kädessä.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...arbon-r-786733
Crusheria jo hyvään hintaan
Oma crusher tuli n. 2vk
Kävin paniikissa ostamassa Focus Jam 2+ 6.7plus shimanon lisäakkupaketin. Liekkö mistään kotoisin?
Vai oiskoha sitä ilman akkuakin pärjäilly, niin ois 500e säästäny.. Mutta melkeenpä latailtava sisällä akkua ja varmaan tuon ulkoisen voi ladata sisällä?
Vai oiskoha toi Merida e one sixty ollut parempi hinta/laatusuhteeltaan?
En tykkää tuosta integroidusta akusta latausmahdollisuuksien puutteiden takia.. mutta kaippa se toimii jos irrallisen saa irti. Saako pyörää kuitenkin säilyttää ulkona esim. -20 keleillä satunnaisesti, ottaen lisäakun matkaan sisälle jolla sitten suhailee talvella?
maustevoi muokkasi tätä : 09.07.2019 at 09.03
Olen omaan jamiin oikein tyytyväinen. Lisäakku on itselläkin ja se on tosi kätevä, koska yleensä en tarvitse sitä niin ei ole turhaa painoa. Jos on pidempi polkaisu tai paljon nousuja tiedossa niin sitten mukana. Turhan fiinisti tehty se lisäakkupaketti, ihan kuin jossain agenttisalkussa olisi lisäosineen.
Sehän on sitten joko lisäakku tai runkoakku käytössä. Jos kytket lisäakun piuhan, se ei käytä runkoakkua.
Paljos tuolla vakiona Focuksessa olevalla 378Wh akulla pääsee rauhallisessa ajossa? Lähinnä työmatka ajossa.
Kirjanmerkit