GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 153 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 53 103 143 151 152 153 154 155 163 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.561 - 4.590 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #4561
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Ylöjärvi, Kyrönlahti
    Viestit
    60
    ^^ tec trrp 325 näköjään on nuo kiekot.

  2. #4562
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    https://www.bike24.com/1.php?content...0;mid%5B1%5D=1 Saman tehtaan kiekkoja on ollut viimeisen kymmenen vuotta. Olleet huolettomia nää halvemmatkin kuin myös maastopyöränkin kiekot. Zonda 17C omaa myös kohtuullisen vanteen sisäleveyden. Itse en parempaa siis kalliimpaa tiedä tarviivani.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  3. #4563
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Eipä edennyt neuvottelut actionsports:n kanssa, eivät suostuneet uskomaan mittaustuloksia vaan väittivät että ko. vanteet olisivat ehdottomasti mutkalla.. Trust pilotin mukaan aika moni muukin pettynyt ko. lafkaan:

    https://fi.trustpilot.com/review/www.actionsports.de


    Kivanlahdenpyörässä pyysivät palaamaan asiaan 100km jälkeen, mikä oli ihan hyvä ehdotus toki, mutta kun oli tullut jo hankittua pinnan jännitemittari, niin päädyin kiristämään pinnat lopulta itse.

    Seuraavat kiekot kasaankin itse :-)

  4. #4564
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nanolady Katso viesti
    ^^ tec trrp 325 näköjään on nuo kiekot.
    Päädyin haulla parisen vuotta sitten käytyyn keskusteluun, jossa jo samaa mietittiinkin. Kummat tahansa näistä meidän esittämistä kiekoista on ihan hyvä parannus pyörään. Kiekot vasta pyörän tekevät, vaikka amatööritason välineistä puhuttais.

    Maantiepyörään riittää 15 mm sisämitaltaan (15C) vanteet, tuskin pyörään yli 28 mm rengasta sopii. Tuolle 15 mm vanteelle olen laittanut 32 mm renkaan krossariin, eikä tuo ole vielä paha yhdistelmä. Krossariin 17 mm vanne on jo parhaimmillaan. Tämä on jo myös vähän jutustelua ab:n kanssa, sallittaneen.

  5. #4565
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    87
    Lyhyet ekat ajokokemukset Bontrager Aeolus xxx 6 avokiekoista. Renkaina Contin 5000 TL (tubeless).
    + Vanne on jäykkä eikä notku yhtään alla (oma elopaino 93kg). Tuntuu jopa jäykemmältä kuin aiemmat fulcrumit.
    + Hienon tuntuiset on ajaa kun kelaavat vauhteja huomattavasti vanhoja kiekkoja paremmin. Etenkin tasaisella ja alamäissä pääsee melko haipakkaa..
    + DTSwissin takanapa on täysin äänetön, mistä tykkään. saa keskittyä ympäristön ääniin täysin.
    + laseroitu jarrupinta jarruille on hyvä, ja jarrut toimii tehokkaasti ilman vinkumista (ainakin kuivalla, märällä ei testattu)

    (-) kovalla tuulella tuntui jonkin verran vetelyä sivulle mutta ei niin paljoa että olisi tarvinnut jarrutella. Hanskaa minusta ihan hyvin sivutuulen vaikka ovatkin korkeahkot.

    Vanteet ei ole mitkään superkevyet mutta tuntuu olevan kuitenkin paremmat nousuissa kuin vanhat (painonpudotus vanhoihin n. 300g?)
    Ajoin nyt ekan pitemmän lenkin 5.5bar etu 5.8bar taka ja vieläkin tuntui että olisi voinut vähän tiputtaa paineita, tuntui vähän kovahkolta vielä rengas alla.
    Vanteet laulaa kevyesti ajettaessa, tuo ilmeisesti normaalia hiilarivanteille - hauska ääni joka tapauksessa.

  6. #4566
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Kaverin puolesta kyselen - Cube Agree C:62-runkoon 120 kiloiselle kuskille kestävät kiekot? Levyjarruille ja läpiakseleilla siis. Niihin alle vielä 28 tai 32 mm GP5000 niin uskon menon olevan huonollakin asfaltilla aika mukavaa.

    (On meinaa 103 kiloisen alla Mavic Aksiumit ja GP4000S2:t 28 millisinä mukavat.)
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  7. #4567
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Ei taida tän hetkiseen Agree C:62 mahtua noin isoa rengasta.

    Ite en saanu mimmin pyörään edes 28mm gp4000 17c vanteella. Jäi renkaan korkeudesta kiinni. Pyörä oli Axial WLS C:62 SL, eli Agree mut eri väri, runkokoko 53.

    28mm 4-season mahtuu mutta tilaa jää niin vähän että tukka lähtee hiekkatiellä.

  8. #4568
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Ei taida tän hetkiseen Agree C:62 mahtua noin isoa rengasta.

    Ite en saanu mimmin pyörään edes 28mm gp4000 17c vanteella. Jäi renkaan korkeudesta kiinni. Pyörä oli Axial WLS C:62 SL, eli Agree mut eri väri, runkokoko 53.

    28mm 4-season mahtuu mutta tilaa jää niin vähän että tukka lähtee hiekkatiellä.
    Sinänsä kummallista sillä pyörässä on vakiona 28-622 renkaat.

  9. #4569
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Sinänsä kummallista sillä pyörässä on vakiona 28-622 renkaat.
    Ei ehkä ollenkaan kummallista sikäli että Visqu puhuu niin sanotusta naisten mallista eikä olisi ollenkaan tavatonta jos se eroaisi niin sanotusta miesten mallista muutenkin kuin värin osalta.

  10. #4570
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Totta, tuossa Axialiassa näköjään 25-622 vakiona.

  11. #4571
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Kuusankoski
    Viestit
    299
    Tuli mieleen, joten tietäjille kysymys: Tekeekö mikään valmistaja tubeless hiilarikiekkoja, joissa ei tarvitse käyttää tubeless teippiä?

  12. #4572
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    238
    Mulla DT Swiss PRC 1400 Spline ja ENVE G27 hiilarit tubeless ja toimii ilman teippejä.

  13. #4573
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Oliskohan Fulcrum ja 3T tehnyt myös. Aika monella valmistajalla jo valikoimassa.

  14. #4574
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.893
    Mulla on crossarissa Easton EC90 kiekot ja ei tarvitse teippailla. Kyllähän noita löytyy markkinoilta mavicilta, shimanolta ja varmasti monelta muultakin valmistajalta.

  15. #4575
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Sanoisin pikemminkin, että olisi melko tavatonta että naisten mallin runko eroaisi muotiltaan miesten pyörästä.

    Jotkut valmistajat näin tekevät mutta kyseisen C:62 SL mallin tapauksessa eivät.

    Näköjään SL ja SLT mallit ovat 25mm renkailla kun taas edullisemmat mallit on 28mm.

  16. #4576
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    87
    Ei ollu aeoluksessakaan teippejä

  17. #4577
    Jos/kun haluaisi päivittää nopeampiin ja kevyempiin dt r470 kiekoista niin mitä suosittelisitte?
    Budjetti setille alle 1500€ ja jos lähempänä tonnia sen parempi.
    Edit. Ainiin levyjarruversiota siis
    ikispessu muokkasi tätä : 16.06.2019 at 16.55 Syy: Disc

  18. #4578
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    284
    Minulla Roubaixissa alkuperäisinä DT-Swiss R470 ja päivityksenä huippukevyet kuitukiekot DT-Swiss Spline 28 C db. 1325g pari, tosin noiden kapea profiili ei ole nykyaikaa, mutta hyvin kulkee, pysyvät vuodesta toiseen luotisuorina. Reilun 1200 maksoin Toni&Tonille tarjouksessa. Vastaavas suosittelen, noi voivat olla jo myynnistä pois.

  19. #4579
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Kuitukiekot jollain 60mm profiililla. Reynolds? https://www.bike24.com/1.php?content...82%5D=1;page=3

  20. #4580
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Uudet kiekot maantiepyörään

    Racing Quattro carbonit, FFWD:ltä F3D/F4D? Tolla tonniviidelläsataa saa jo vaikka ja mitä kiinnostavaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  21. #4581
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Itse vähän liian monia kiekkoja jo ostelleena.. Voiko kiekkoja tosiaan päivittää merkittävästi nopeampiin? Mikä on merkittävä nopeusero?

    Vähän perehdyin aihepiiriin kun kuvittelin, että renkaan painolla olisi jotain merkittävää vaikutusta nopeuteen (ei ole, vierintä- ja ilmanvastus ratkaisee) ja epäilen, että kiekoissa on vähän sama asia. Jos 1500€ antaa (tämä heittona) 0,5% lisää vauhtia ei sillä ole merkitystä kuin huipputasolla.

    Olisiko tutkimuksia tiedossa asiasta?

  22. #4582
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Itse vähän liian monia kiekkoja jo ostelleena.. Voiko kiekkoja tosiaan päivittää merkittävästi nopeampiin? Mikä on merkittävä nopeusero?

    Vähän perehdyin aihepiiriin kun kuvittelin, että renkaan painolla olisi jotain merkittävää vaikutusta nopeuteen (ei ole, vierintä- ja ilmanvastus ratkaisee) ja epäilen, että kiekoissa on vähän sama asia. Jos 1500€ antaa (tämä heittona) 0,5% lisää vauhtia ei sillä ole merkitystä kuin huipputasolla.

    Olisiko tutkimuksia tiedossa asiasta?
    Eihän tuolla nyt tavalliselle kuntoilijalle ole juurikaan merkistystä. Ero on kuitenkin ihan merkittävä mutta hintaahan sille tulee. Tutkimuksia on varmaan tehty asiasta ihan tarpeeksi. Tästä helpommin ymmärrettävää dataa https://www.cyclingweekly.com/videos...o-wheels-video

  23. #4583
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Eihän tuolla nyt tavalliselle kuntoilijalle ole juurikaan merkistystä. Ero on kuitenkin ihan merkittävä mutta hintaahan sille tulee. Tutkimuksia on varmaan tehty asiasta ihan tarpeeksi. Tästä helpommin ymmärrettävää dataa https://www.cyclingweekly.com/videos...o-wheels-video
    Kiitos linkistä, onhan tuo ero yllättänkin selkeä. 2km/h nosto kolmen kympin nopeuksissa esim. lenkin keskinopeuteen on ison työn takana vain kuntoa nostamalla.

  24. #4584
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Tuossa tosiaan puhutaan aerokiekoista. Eli kyse vaikuttaisi olevan ilmanvastuksesta, ei niinkään painosta, mikä on linjassa renkaiden painon vaikutuksen kanssa. Saman ilmanvastuksen varmaan voi saada eri hintaisilla kiekoilla, joten kiekkojen ilmanvastuksen arviointi on olennaisempaa kuin painon katsominen niitä valittaessa.

  25. #4585
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti simtee Katso viesti
    Kiitos linkistä, onhan tuo ero yllättänkin selkeä. 2km/h nosto kolmen kympin nopeuksissa esim. lenkin keskinopeuteen on ison työn takana vain kuntoa nostamalla.
    Ja toisin päin: kunnon nostamista tuo 2 km/h lisäys lenkkivauhdissa ei auta ollenkaan No, onhan se tietysti mukava tunne, kun kulkee helposti. Kisoissa ja kuntoajoissa tuolla "ilmaisella vauhdilla" on jo ihan merkitystä.

    Työreissujen vuoksi olen joutunut ajelemaan ulkomailla tällaisella cx:llä jossa on norsunpainoiset kiekot ja kokonaismassa fillarilla noin 12 kg. 4-5 km/h eroa kotimaan lenkkien keskinopeuksiin fillareilla, joissa semiaerokiekkoa (esim. Bianchi Oltre XR4 plus American Classic 420, paino 7,6 kg ja Cervelo P2 plus FFWD F6R tuubit, paino 8,5 kg). Pitääkin ottaa wattipolkimet ensi kerralla mukaan, jotta näkee minkä verran noilla hitailla ulkomaanlenkeillä tulee tehoja.
    10k-kerhon jäsen

  26. #4586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Saman ilmanvastuksen varmaan voi saada eri hintaisilla kiekoilla, joten kiekkojen ilmanvastuksen arviointi on olennaisempaa kuin painon katsominen niitä valittaessa.
    Sanoisin myös asian olevan juuri näin.

    Itse aikoinaan tutkailin Tour-lehden 4/2011 testiä, jossa arvioitiin, että 500 grammaa kevyemmällä kiekkoparilla pääsee 10 %:n nousussa suuruusluokkaa 0,6 % nopeammin, eli esim. 25 km/h vauhdin sijaan 25,15 km/h. Mitä pienempi nousukulma, sitä mukaa pienenee myös hyöty, eikä tasaisella vanteen paino merkitse enää oikeastaan mitään.

    Em. lehden testissä myös ei-aerovanteiden osalta 200 euron Shimanon kiekkopari aiheutti keskimäärin 1,2 wattia enemmän ilmanvastusta 30 km/h:n vauhdissa kuin "nopein" ei-aerokiekko, eli nopeudessa mitattuna jotain 0,1 km/h luokkaa. Kallein n. 1200 euron ei-aeropari taas oli joka vauhdissa jopa hitaampi kuin tuo parinsadan halvin.

    Sama lehti testasi myös aerovanteita, joista nopein eli Zipp 808 aiheutti 40 km/h:n vauhdissa keskimäärin 10 wattia vähemmän ilmanvastusta kuin tuo Shimanon 200 euron setti. Nopeudeksi muutettuna tuo ero olisi jotain luokkaa 40 vs. 40,5 km/h.

    Tuon lehden tulokset siis tuulitunnelissa tehtyjä eri suuntaisten tuulien painotetun keskiarvon perusteella laskettuja arvoja, ja jonkinlaiset karkeat luvut wattien vaikutuksesta nopeuteen tuli itse haettua tuon saitin oletusarvoilla: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html. Tuulen nopeus ja suunta vaikuttaa kuskin ja koko pyörän kautta niin paljon enemmän nopeuteen kuin vanteen ominaisuudet sinänsä, että ulkoilmassa ei kyllä pätevää testiä voi tehdä oikein mitenkään, kun olosuhteet muuttuvat koko ajan ja puhutaan varsin pienistä eroista.

  27. #4587
    Joo kävin keskustelua myös paikallisen kauppiaan kanssa että kevyempi ei tarkoita välttämättä nopeampaa. Enemmän kiekkopäivityksessä kiinnostaa kyllä nopeus kuin keveys, tuskin nopeammat silti kovin paljon painavammatkaan ovat(?) vakiokiekkoihin verrattuna. Pitää tutkia. Kiitos vinkeistä.

  28. #4588
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    87
    Itellä nous lenkkikeskarit helposti 2-3kmh kun vaihtoi aerokiekot ja contin 5000tl. Aiemmat fulcrum7 ja ultremo zx. Eli kyllä ne kiekot enemmän kun tuon 0.5kmh antaa, etenkin +30kmh nopeuksissa ero on merkittävä

  29. #4589
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattipuh Katso viesti
    Itellä nous lenkkikeskarit helposti 2-3kmh kun vaihtoi aerokiekot ja contin 5000tl. Aiemmat fulcrum7 ja ultremo zx. Eli kyllä ne kiekot enemmän kun tuon 0.5kmh antaa, etenkin +30kmh nopeuksissa ero on merkittävä
    Tehomittarilla kyllä voi vakioida polkemiseen käytetyn energian, mutta mitenkäs vakioi sen tuulen, kun pelkkä 1 m/s enemmän vastatuulta aiheuttaa jo yli 2 km/h hitaamman vauhdin...

    edit: Itse asiassa nuo Fulcrum 7:t olivatkin myös mukana tuossa Tourin testissä, ja mitattu ilmanvastus selvästi korkeampi kuin em. Shimanoissa. Neljänkympin vauhdissa Zippiin verrattuna eroa oli peräti 18,4 wattia, eli nopeudessa mitattuna karkeasti 0,9 km/h:n tasoa. Yhdessä nopeampien renkaiden kanssa kyllähän keskinopeuteen alkaa olla jo vaikutusta, jos nuo aerovanteisiin vaihtaa. Eikä tämä muutenkaan tietysti yhden lehden testeistä ole kiinni.

  30. #4590
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Itse vertailisin kiekkopareja seuraavasti kotikonstein: Otetaan tyyni kesäilta ja mennään sopivan jyrkän mäen päälle. Nollavauhdista tietystä paikasta lasketaan alas ja annetaan rullata vapaalla niin pitkälle kuin menee. Vaihdetaan kiekot ja toistetaan lasku samassa ajoasennossa. Voi tehdä muutaman laskun yksillä kiekoilla ja ottaa vaikka keskiarvon. Kiinnostavia lukemia ovat minusta maksiminopeus ja se miten pitkälle pyörä rullaa. Tästä pystyy myös pureskelemaan tarkempia tietoja, jos osaa hieman fysiikkaa ja tietää mäen nousukulmia ynnä muita. Joka tapauksessa tällä käytännössä selviää mitkä kiekot ovat aeroimmat omassa pyörässä kun tuuli käy suoraan edestä. Kannattaa käyttää samoja ulko- ja sisärenkaita sekä paineita, jos haluaa vain kiekkojen eroja arvioida.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •