ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 73 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 75 83 123 173 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2161
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    251
    Mulla viime kesäksi ostettussa Cannondalen Synapse Carbonissa isommalla eturattaalla ajellessa hinkkaillut vaihtajan "rajoitin" ketjua alusta asti, siksi pääosin pienemmällä pärjännytkin. Alla muutama kuva, joissa osassa takaa käytössä isoin ja osassa pienin ratas, nokkelimmat varmaan päättelevät kummin päin. Mielestäni tuo säätö pitäisi olla noin kohdillaan, kun takana isoin vaihde, eli jää se ~2mm tilaa, mutta tuolloin kuudella pienimmällä vaihteella hankaa sitten tuo rajoitin ketjuun. Osaako joku auttaa miten tämä ongelma paranisi? Onko kyse säädöistä, vai onko tuo rajoitin vain liian kapea, ehkä vääntynyt tms? Tuollaisena tuo verkosta tilattaessa tuli, ei ole itsellä ainakaan taaturmaa tähän tullut. Alla linkit muutamaan kuvaan, kun en näitä pixabaystä tähän onnistunut linkkaamaan:

    https://pixabay.com/fi/photos/shiman...htaja-4261759/

    https://pixabay.com/fi/photos/shiman...htaja-4261760/

    https://pixabay.com/fi/photos/shiman...htaja-4261761/

    https://pixabay.com/fi/photos/shiman...htaja-4261762/

    https://pixabay.com/fi/photos/shiman...htaja-4261763/

  2. #2162
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Pitäis olla tunnukset tuonne pixabayhin et näkyis kuvat.
    Mikäs shimpan sarja kyseessä ? Miksi et käytä etuvaihtajan trimmisäätöä ? ,sehän on juurikin noita tilanteita ajatellen hyvä.
    Mekaanisissa vivuissa oli/on kaksi napsua suuntaansa,eka on trimmi ja se seuraava napsu sitten siirtää sen ketjun sinne halutulle rattaalle.
    Viisaammat kertonee lisää.

  3. #2163
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    251
    Tässäpä kuvia. Digielämön harjoittelua...

    Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

  4. #2164
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Välinaksut käyttöön, pienimmällä vaihteella alarajoitin juuri niin ettei ketju hankaa sisempään aisaa, vaijerista vain löysät pois ja vähällä hienosäädöllä vaijeri sopivaan kireyteen. Muutoin kaiken perussäädön pitää olla kunnossa. Nyt välinaksut, tai trimmit ovat molempiin suuntiin käytettävissä ja molemmilla eturattailla voi pakan käyttää kokonaan. Ihan ristissä ei pidä pidempään ajaa.

  5. #2165
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    251
    Noin. Opitaan tätä päivää, myös kuvien liittämistä. Nuo trimmihommat meni yli hilseen, mutta kai nyt pitäisi etuvaihtaja saada muutenkin kohdalleen(?), ei minään dissauksena!

  6. #2166
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    251
    No hitto. Välinapsut oon jo unohtanutkin, tai ehken ole niiden merkitystä sisäistänyt oikein koskaan. Täytyypä napsutella niitäkin.

    Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

  7. #2167
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Nyt katselin kuvia ja ihan säädöillä tuosta selviää, muutoin kaikki kunnossa.

    Suurimmalla vaihteella vaijeria hiukan kireämmälle ja ylärajoitinta tarvittaessa hiukan auki, häkin tulisi vielä sopia vähän liikahtamaan ulospäin kun kahavasta kääntää ja ketju on jo isommalla rattaalla.
    Alarajoitinta yritin edellisessä selittää.
    On tuossa hakeminen joskus...

  8. #2168
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    251
    Kiitoksia tästä. En muista säätelinkö tätä pyörän saadessani. No, otetssn nyt hyökkäys. Eiköhän tuon kohdalleen saa näillä ohjeilla!

    Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

  9. #2169
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Pyörässäni on Shimano CS-HG200 9-vaihteinen takapakka ja olisin uusia ketjuja ostamassa. Mitä tietoja ketjuista pitää tarkastaa että sopivat, riittääkö että tietää pelkän pakan koon, eli omassa tapauksessa yhdeksän?

    Nykyinen takapakka: https://www.bikester.fi/shimano-cs-h...ch-376482.html
    Nykyiset ketjut: https://www.kmcchain.com/en/product/...ain-z9-9-speed

    Näistä jompaa kumpaa mietin, mitä eroa noilla kahdella on?

    1. https://www.wiggle.co.uk/sram-pc951-9-speed-chain/
    2. https://www.wiggle.co.uk/sram-pc971-9-speed-chain/

  10. #2170
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Molemmat käyvät, kalliimmassa näyttäisi olevan nikkelipinnoitus joka saattaa lisätä sen kestoa. Tuolla hintaerolla ottaisin sen enempiä miettimättä.

  11. #2171
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Molemmat käyvät, kalliimmassa näyttäisi olevan nikkelipinnoitus joka saattaa lisätä sen kestoa. Tuolla hintaerolla ottaisin sen enempiä miettimättä.
    Selvä homma, pistetään tilaukseen! Kiitos

  12. #2172
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Uskaltaako noita Prestallisia sisäkumeja käyttää vanteissa, jossa on aiemmin käytetty Dunlopillisia? Eli onko tuo halkaisijassa oleva 2mm (8mm vs. 6mm) heitto miten merkittävä asia?

  13. #2173
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Minä laittaisin teippiä tai kutistesukkaa venttiilin varteen ja antaisin palaa.

  14. #2174
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Uskaltaako noita Prestallisia sisäkumeja käyttää vanteissa, jossa on aiemmin käytetty Dunlopillisia? Eli onko tuo halkaisijassa oleva 2mm (8mm vs. 6mm) heitto miten merkittävä asia?
    Usein prestasisureissa on siinä muttereissa semmonen kaulus joka täyttää tuon rakosen.

  15. #2175
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Uskaltaako noita Prestallisia sisäkumeja käyttää vanteissa, jossa on aiemmin käytetty Dunlopillisia? Eli onko tuo halkaisijassa oleva 2mm (8mm vs. 6mm) heitto miten merkittävä asia?
    Käytin minä vuosia roska/kalja/työmatkapyörässä eikä mitään kamalaa tapahtunut.


  16. #2176
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    Usein prestasisureissa on siinä muttereissa semmonen kaulus joka täyttää tuon rakosen.
    Ja jos ei ole, niin vaikka (galvanoituvasta?) eristysnauhasta voi tehdä pienen kauluksen. Ite en miettisi hetkeäkään.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  17. #2177
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.239
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Käytin minä vuosia roska/kalja/työmatkapyörässä eikä mitään kamalaa tapahtunut.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä nuo roska/kalja pyörät tarkoittavat? Työmatkapyörän kyllä ymmärrän.

  18. #2178
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä nuo roska/kalja pyörät tarkoittavat? Työmatkapyörän kyllä ymmärrän.
    Noo... sellainen monikäyttöfillari, joka on roska. Mutta sillä voi ajella työmatkoja, maastohommissa siirtymiä ja baarireissuja ynnä muuta sellaista. Sellainen, josta pitkään toivoin varastetuksi joutumista.

    Tosin sitä tuli nyt päivitettyä isolla kädellä (kenties Suomen ainut ysäri-Kuwahara, jossa hiilarikammet?*) F-torilöydöillä eikä se enää mikään roskapyörä varsinaisesti ole. Itse asiassa säätämössä odottaa vielä runkokin ja sitten siitä tulee ihan hieno


    *EDIT: itse asiassa odotin taannoiseen fiilistelykuvaan kommenttia "Onko tossa romussa hiilarikammet!?!" tjsp.


  19. #2179
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.239
    Kiitos, nyt selvisi. Hyvä ettei varastettu baarireissulla, koska siitä tuli hieno.

    Multa aikoinaan pöllittiin monta fillaria kun olin mennyt niillä baariin. Eivät olleet
    enää aamulla tallella, kun menin noutamaan. Yksi oli lukittu rungosta pyörätelineeseen,
    niin olivat vieneet myös sen telineen pyörineen.

  20. #2180
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Mitä eroa on dt swiss:in rachet mtb ja maantie vapaarattailla?

    Idea olisi ostaa xt12 upgrade kitti. Vanha mtb dt350 vapaaratas jäisi ylimääräiseksi. Tämän ylimääräisen vapaarattaan voisin laittaa kuluneen dt240 road disc vapaarattaan tilalle.

  21. #2181
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Luulisin että 11s maantievapari on pitempi booriltaan, kuin 11s maasto.

  22. #2182
    F. Kotlerburg Guest
    Kyllä. 11spd maantiepakka ei mene tuohon maastovapariin.

  23. #2183
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Jatko kysymys.

    Dt swiss:in vapaarattaasta(alumiini) ovat kuluneet hg-splinet osittain niin paljon, että rattaat pääsevät hieman pyörimään. Kilometrejä takana n. 4000.
    Onko tuo vapari heikko, vai olenko tehnyt jotain väärin? Saako tuolle vaparille käyttöikää lisää, vai onko vaihtaminen ainoa tapa korjata ongelma.

    Vastaavasti notubesin 8v vanhan vaparin splinet ovat vielä kunnossa - tai kuluma ei tunnu ajossa.

  24. #2184
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Jos ratas on syönyt vaparin niin kyllä se vaihtokunnossa on. Voit yrittää lisätä pakan ja navan väliin ohuen välirenkaan, jolla siirrät pakkaa hieman ulommas jos rungossa riittää vara ja näin hankkia vähän lisäaikaa vaparille. Sramin XD-navoissa tulee välirengas yleensä mukana, mutta XD ei kärsi tuosta samasta kulumisilmiöstä. Muistaakseni myös keskiöön tarkoitetut välirenkaat sopii Shimanon vapariin välirenkaiksi.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  25. #2185
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Onko ko. Stanin vapaaratas alumiinia vai terästä? Alumiininen luonnollisesti herkempi kulumaan. En tunne maantiepakkoja, mutta maastopuolella suosin kalliimpia pakkoja, joissa 6-7 suurinta rataas kiinni leveämmällä alumiinispiderillä, niin eivät ainakaan ne pureudu vaparin runkoon. Siltikin pienemmät rattaat ovat pureutuneet kaikkiin kolmeen omistamaani alumiinisiin vaparin runkoihin. DT:n vaparin rungon saa myös teräksisenä, painaa tietysti alumiinista enemmän.

  26. #2186
    Käykö 7-vaihteisen pyörän uudeksi vaihtajaksi mikä tahansa vai pitääkö olla samaa mallia? Olettaen että vaihtajasta löytyy se 7 vaihdetta.

  27. #2187
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rahkarotta Katso viesti
    Käykö 7-vaihteisen pyörän uudeksi vaihtajaksi mikä tahansa vai pitääkö olla samaa mallia? Olettaen että vaihtajasta löytyy se 7 vaihdetta.
    Ei kelpaa. Eri valmistajilla on eri määrä vetoa vaihdekahvoissa (ellei ole ns. kitkavaihtaja tietyn mitan vaijeria vetävän vaihtajan sijaan).

    Vaihtajan häkin pituus pitää riittää huomioiden rattaiden koko etu- ja takavaihteessa (max cog capability).

    Ja sitten vielä maasto- ja maantievaihtajat erikseen, tosin joissakin tapauksissa näitä voi sekoittaa

    Sen sijaan takavaihtaja ei tiedä vaihteiden määrästä mitään, joten jos ketjun leveys ei tule ongelmaksi, voi käyttää eri vaihdemäärän vaihtajaa. 11-vaihteisen vaihtajaan tuskin mahtuu 7-vaihteisen ketju kulkemaan.

    ”Rear derailleur compatibility” googleen kertoo lisää.

  28. #2188
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Jos vaihtaja on S.I.S, (shimano indexing system), niin saman järjestelmän 7-vaihteiset käy.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  29. #2189
    Selvä juttu. Unohdin muuten viestissäni mainita, että kyseessä on siis napavaihteinen pyörä, jota olen laittamassa kuntoon (ja samalla ensimmäinen pyörä, jota olen fiksaamassa enempää kuin paikkaamassa kumia/öljyämässä ketjuja...). Vanha rannevaihtaja on kaputt ja uusien kahvojen kanssa sen käyttö olisi muutenkin tuntunut tosi kankealta, joten ajatuksena olisi vaihtaa se peukalolla säädettävään vaihtajaan.

    Vanha:


    Ja "uusi", jollainen löytyisi valmiiksi:

    Näiden yhteensopivuus vielä vähän askarruttaa, kun selvyyttä ei löytynyt edes Shimanon sivuilta.

  30. #2190
    Saakohan I-Spec II vaihtajan kiinni I-Spec B jarrukahvan runkoon jos vaan ottaa vanhasta vaihtajasta irti tuon I-Spec B kiinnittimen ja laittaa sen tuohon uuteen I-Spec II vaihtajaan?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •