GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 148 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 48 98 138 146 147 148 149 150 158 198 248 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.411 - 4.440 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Tarkemmin sanoen siinä lukee:

Humallahden uimala
    sijaitsi tällä paikalla vv. 1919-1955
    Seura asetti tämän muistolaatan
    50-vuotisjuhlapäivänään 19.3.1966
    Helsingin Uimarit r.y.

Vähän "vanhan ajan meininkiä" veteraanin kertomana;-)

Ylempänä tai taaempaa samalla kalliolla sijaitsi jossain määrin legendaarinen kahvila Mississippi (joka sekin paloi, muistaakseni tyhjillään - vai ainoastaan talviteloilla? - oltuaan vuonna 1975),

Helsingin kilometritehdas kävi kallioilla marraskuussa 2016.

PS Uusi rasti on kuvanakin sillä lailla nerokas että olen jo nyt varma että kun se haetaan tulen lyömään kämmenellä otsaani ja kysymään itseltäni miten mä en totakaan oivaltanut

Kulkuaukko ja mutkaa meluseinässä Kustaa Vaasan tien varrella. Rasti 1576.

Uudessa jatketaan rakenteellisen meluntorjunnan - miten ihastuttavan kapulakielinen termi - kiehtovassa maailmassa.

casanova muokkasi tätä : 09.06.2019 at 20.09 Syy: karttalinkki, 147

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Uusi rasti on kuvanakin sillä lailla nerokas että olen jo nyt varma että kun se haetaan tulen lyömään kämmenellä otsaani ja kysymään itseltäni miten mä en totakaan oivaltanut
    Läps.
    ^Tuonne joku dejavuu sen sijoitti, mutta en vaivautunut tarkistamaan kun järki sen kielsi.

Meluestettä en tunnistanut, mutta älysin sentään että tuossa ollaan bussipysäkillä. Meluesteeseen en ole tainnut kiinnittää minkäänlaista huomiota pyörän satulassa istuessani, mutta sen takana näkyvään taloon kylläkin. Sitäkään en ole osannut sen enempää ihmetellä, olen vain arvellut sen olevan Käpylän raviradan perua ja nykyään jonkinlaisena liikuntapuiston kentänhoitajien tukikohtana tai vastaavana - mutta sehän onkin tosiaan asuinkäytössä mikä puolestaan selittää tuon muuten oudohkon meluestepätkän.

Rakennus näkyy kartalla vuoden 1960 opaskartassa muttei sitä aikaisemmissa. Kuitenkin vanhemmissakin ilmakuvissa paikalla näyttäisi olleen rakennnus (tai rakennuksia), muttei välttämättä sama:

Koska luullakseni useimmat meistä ovat tuosta ajaessaan pysytelleet toisella puolella Koskelantietä, meille on varmasti tutumpi tämänkaltainen näkökulma rastiin 1577 - joka muuten jääkin pohjoispuolisten meluvallien taakse:

Koska arvelin että aitoihin, esteisiin ja portteihin ollaan taas joksikin aikaa kyllästytty ja koska kesä on sentään kukkeimmillaan, valitsin uudeksi rastiksi tällaisen:

Vaikeaksi sitä ei missään nimessä ole tarkoitettu vaan sellaiseksi joka olisi hauska käydä hakemassa tai jota olisi hauska etsiä ilman sen kummempia taustatutkimuksia tai edes suurempaa aavistustakaan!

Ilmeisesti on taas minun vuoroni. Jonkin sortin virkistysalue Viikintien ja Viilarintien välissä. Rasti 1578.

Uusi on.

casanova muokkasi tätä : 14.06.2019 at 13.28 Syy: karttalinkki, 148

Kyseinen alue taisi olla jonkinsorttista teiden väliin jäänyttä joutomaata, joka vain on unohdettu tai jätetty odottamaan tulevaisuutta ja parempaa käyttöä. Sen muistan varmasti että sitä suunniteltiin rakennettavaksi asuinalueeksi jo ennen kuin alettiin puhua Jokeri-radasta - ja taisi käydä itse asiassa niin että periaatteessa valmiit suunnitelmat jäivät pölyttymään kun suuremmat visiot nostettiin päättäjien pöydälle,

Koirienkoulutusalue on ollut tuossa oikealla puolella "aina", samoin sen takana oleva palstaviljelysalue. Vasemmalla oli pitkään Itä-Helsingissä harvinainen mahdollisuus pelata futista nurmella; vaikkei siinä mitään virallista kenttää ollutkaan, oli sentään maalit molemmissa päissä.

Mutta jo varsin pian eli kun astumme 2020-luvulle alkaa tapahtua ja paikalle nousee Karhunkaatajan asuinalue:

"Myllypuroon suunnitellaan uutta asuinaluetta noin 3 500 asukkaalle. Niin kutsuttu Karhunkaatajan alue sijaitsee Viikintien ja Viilarintien välisellä alueella tulevan Raide-Jokeri-pikaraitiotien reitin varressa. Kaavaluonnoksessa esitetään, että alueelle rakennetaan pääosin 4–7-kerroksisia asuinkortteleita. Pääkatujen varrella olisi myös korkeampaa rakentamista. Viilarintien ja Viikintien risteys siirrettäisiin Myllärintien kohdalle, jonne tulisi myös uutta asuinaluetta palveleva Raide-Jokerin pysäkki. Pysäkin viereen on kaavailtu päivittäistavarakauppaa.

Tällä hetkellä Karhunkaatajan alue on pääosin metsää, ja siellä sijaitsee koirien koulutuskenttä ja viljelypalsta-alue. Asemakaavassa säilytettäisiin suuri osa metsästä. Virkistysalueelta tulisi yhteys Herttoniemen ja Hallainvuoren metsäalueille uusien kortteleiden lomitse kulkevaa puistokatua pitkin. Viilarintien yli on suunniteltu uusi kävelysilta Myllypuron vesitornin suuntaan."

PS Uusi rasti kuuluu - jälleen kerran - luokkaan "P-leen inhottavat", mutta katson että niitäkin tarvitaan! Ja silloin tällöin erityisesti niitä!

Meluestettä en tunnistanut, mutta älysin sentään että tuossa ollaan bussipysäkillä. Meluesteeseen en ole tainnut kiinnittää minkäänlaista huomiota pyörän satulassa istuessani, mutta sen takana näkyvään taloon kylläkin. Sitäkään en ole osannut sen enempää ihmetellä, olen vain arvellut sen olevan Käpylän raviradan perua ja nykyään jonkinlaisena liikuntapuiston kentänhoitajien tukikohtana tai vastaavana - mutta sehän onkin tosiaan asuinkäytössä mikä puolestaan selittää tuon muuten oudohkon meluestepätkän.
    En ihan tosissani tarkoittanut, että kyseinen aita olisi varsinainen melueste, mutta melua ja muuta liikenteen pahaa vastaan se varmasti on rakennettu. Tuollaisen lauta-aidan tarjoama melusuoja ei varmaan kovin kummoinen ole. Paikalta ohi kulkiessa miltei Koskelantiessä kiinni oleva tönö on ihmetyttänyt itseäni vuosikaudet. Liikuntavirastossa (mikä mahtaa nykyinen nimi ollakaan) kentänhoitajana ym. työskentelevä tuttu taisi joskus mainita, että heidän joku päällikkönsä asuu siinä, kätevästi kentän laidalla.

PS Uusi rasti kuuluu - jälleen kerran - luokkaan "P-leen inhottavat", mutta katson että niitäkin tarvitaan! Ja silloin tällöin erityisesti niitä!
    P-leen inhottava!? Kehtaatkin arvostella vaivoja säästelemättä etsimääni uutta paikkaa, josta löytyy samaan tapaan koivuja ja muita lehtipuita, avointa nurmea ja heinikkoa, kaartava sorapolku ja vielä kantokin. Parempaa ei nyt tähän hätään löytynyt!

Viikonloppureissulta äsken palatessani yllätyin, että rastia ei ollut haettu. Joko tämä on vaikeampi kuin kuvittelin tai sitten muutkin foorumilaiset ovat olleet kiireisiä omissa menoissaan. Rasti ei mihinkään häviä kuin hakemalla, joten ei huolta.

Uusi kuva ei paljoa uutta informaatiota tuo, eikä tuo tämä tekstikään. Niin se tällä kertaa vain on.

Ei mulla muuta kuin että korjaan tai täsmennän että edellisessä eli Viilarintien-Viikintien rastissa kulkee vanha tie, ei mikään hemmetin sorapolku!

Ja voinhan mä samalla sanoa senkin että ei olisi pitänyt yllättyä siitä ettei rastia ollut viikonlopun aikana kerrassaan mainioista ajokeleistä huolimatta haettu. Hakemattomuuteen tosin lienee muitakin ja varsin mahdollisesti etupäässä muita, yleiseksi katsottavia ja muissakin kuvarastiketjuissa vaikuttavia, syitä kuin että rasti sattuu olemaan erityisen inhottava, harvinaisen epäkiinnostava tms.

PS Vantaalla näkyy rasti seisseen kohta viikon päivät...

Mulla oli lauantaina mahdollisuus ajella, mutta ei tuolla ensimmäisellä vihjeellä tullut pienintäkään hajua joten vain Espoon rasti liikkui. Nyt vähän ehkä toivoa, mutta on liian hyvä sää metsästää puistokaarta virtuaalimaailmassa. Ne jotka tietää paikan, tietää, minä en

Kesään sopien yritin löytää vihjettä ajatellen jonkun kartan, josta olisin löytänyt kaikki kaupungin jäätelökioskit (tai sellaista varten vuokratut maa-alueet). Kovin kattavia tietoja kioskeista ei löytynyt, mutta ainakin lippakioskeja ym. on löydettävissä mm. linnuntietä n. 1,0 km länteen, n. 1,8 km etelään sekä n. 1,9 km koilliseen. Mainittakoon vielä, että muistan melko suurella varmuudella ostaneeni jäätelön kesällä 2008 silloisesta Siwasta noin 250 metrin päässä kannosta itään.

Rasti joko löytyy kartassa olevalta alueelta tai ei löydy.

Mainitut kioskit näkyvät yo. kartalla. Entistä Siwaa ei näy.

Aiemman rastin äärellä näkyi sitä hakiessani jos jonkunlaista piskiä juoksemassa. Tämän rastin läheisyydessä voi tavata isompia eläimiä.

Rasti 1579 oli siinä mielessä nerokas ettei se sijainnutkaan puistossa, siis puistopuistossa, vaan Keskuspuistossa, Pasilan rullakiekkokentän, jonka kaupunki ilmeisesti tuntee Mansikkamäen kentän hockey-aitauksena, välittömässä läheisyydessä, vaikkei se rastikuvasta ilmennytkään.

Uusi rasti sijaitsee ihan oikeassa puistossa, jolla on nimikin. Jos kuva olisi paremman kuvaajan paremmalla kameralla ottama, siinä näkyisi hyvin yöttömän yön kunniaksi tankoon nostettu Suomen lippukin, mutta nyt sen näkee vain hyvällä tahdolla ja hieman mielikuvitustakin käyttäen.

Haa, kun sanoin että vihjekuvan jälkeen oli toivoa, aistin että jonkun kentän vieressä tuo oli. Rastiajelut nyt juhannustauolla, lähimetsät sähkömaasturilla ja aamukahvit termarissa ovat olleet kohteena.

Toi rasti vähän ärsytti koko ajan kun oli sellanen fiilis että se on lähellä tota viime viikkojen työmatkatemporeittiä EKP:n läpi Heppatallit - Pasila kohtaa ja olihan se .. joka päivä siitä tuli mentyä

Vanha rasti 1580: Maria Hammarenin mäki Roihuvuoressa

Uusi:

Äh, nyt kartalla on kaksi täppää samassa kohdassa. Miten ylimääräisen saa deletoitua?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Ylimääräinen täppä poistettu. (Onnistuu suoraan kartasta "deletoimalla", ei "editoimalla")

Rasti 1580 oli tosiaan Maria Hammarenin mäki

"1876 syntynyt Maria Sofia Hammaren, sittemmin Johansson, rakensi puolisonsa, puutarhuri Johan August Johanssonin kanssa samalle mäelle Björkbackaksi kutsutun huvilan. Johanssonit perustivat kauppapuutarhan, jonka tuotteet kuljetettiin hevoskärryillä Helsingin Kauppatorille myyntiin. Roihuvuorentie 6:n paikalla oli rivistö kasvihuoneita. Kaalimaat levittäytyivät Roihuvuorentien molemmin puolin. Björkbackan pihapiiristä ovat jäljellä suuret koivut ja syreenipensaat. Suuressa siirtolohkareessa on Hammarenien muistolaatta."

Helsingin Kilometritehdas kävi puistossa toukokuussa 2016

No, ootteko pihalla vai lomalla?

Tässä vink

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    No, ootteko pihalla vai lomalla?
    Suoraan kysymykseen tällä kertaa suora vastaus: sekä että, mutta ehkä kuitenkin enemmän pihalla. Tosin mahdollisesti hieman vähemmän uuden kuvan jälkeen, mutta edelleen vähän turhan paljon pihalla. Ja vaikken olisikaan, mulla on juuri nyt buukattuna muita, maantieajoja. Vaikka eihän se ole mikään tosieste tai hyväksyttävä syy: kuvarastin hakuun tarvittavan koukkauksen voi tehdä lenkillä kuin lenkillä eikä tuollekaan rastille ajamista pidä arvioida sopimattomaksi tai liian hankalaksi kapeilla nakkirenkaillakaan...

Mutta kiinnostukaa ja innostukaa te muut! Kantakaa kortenne yhteiseen kuvarastikekoon!

PS Larelle tiedoksi: Vantaallakin on kuvarasteja! Siis jos et itse ole lomalla ja/tai pihalla.

PS Larelle tiedoksi: Vantaallakin on kuvarasteja! Siis jos et itse ole lomalla ja/tai pihalla.
    Sekä Espoossa, triplankin yritys vaatisi nyt vain 60km ajoa..

Mä olen Porissa. Paikallinen rasti tiedossa. Mistä mulle pyörä?

Minä olen nyt lomalla. Viikon verran olen myös ollut niin tukevassa kesäflunssassa, että rastien hausta ei ole tullut yhtään mitään.

Helsingin kuvarastit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mä olen Porissa. Paikallinen rasti tiedossa. Mistä mulle pyörä?
    Hae joku koeajolle

Täälläkin ollaan lomalla, pyörät pakattu peräkärryyn. Perhana jos iskee kesäflunssa.

Kurtturuusuja villissä idässä, Gunillanmäen IT-patteri Rasti 1581

liikettä rasteihin

Rastissa 1582 näkyi Lasse Virénin jalka.

Uudessa näkyvät uudet jalat:

Vanha on Convolvulus, Viktor Janssonin veistos vuodelta 1931, kuten kuvasta tarkkanäköisimmät saattavat nähdä. Rasti 1583. Se ei todellakaan ollut vielä ollut rastina keskeisestä sijainnistaan huolimatta.

Sadas haettu rastini. Taidan uskoa, että osaan tämän. Kun puoliskokin alkaa jo huomautella. Toisaalta, ilman tätä olisi moni mielenkiintoinen paikka jäänyt näkemättä, tai edes käymättä ajatuksissani. Ja hauskaa on ollut kesää-talvea vuodesta 2013, ensimmäinen haettu rastini oli 545.

Hyviä hakuja!
    Historic muokkasi tätä : 05.07.2019 at 12.42 Syy: Linkitys, höpinä
    Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Uusi pitäisi löytyä aika pian, jos kukaan on katsellut ilmakuvia vähänkään yhtä paljon viime aikoina kuin minä olen.

Pyörätietä ei ole lähelläkään. Itse jouduin hinaamaan viimeiset 50 metriä, kun juuri ennen kuivalle kalliolle pääsyä ruohikkonousussa loppui kitka kesken. Takaisin päin ajoin koko matkan.

Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Tavanmukainen "mies se on hävinnytkin" -kuva. Mutta aivan niin kuin kuvarasti oli hyvä tekosyy käydä Kaisaniemen puistossa patsasta katsomassa, niin toiseksi jääminen on hyvä tekosyy lähteä hakemaan uutta rastia, sillä kuten tunnettua "yrittänyttä ei laiteta".

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •