ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 11 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 1492

Aihe: Canyon Spectral:ON

  1. #301
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    ^ Noiden puslien välyksen toteamiseen ei tarvita työntömittaa, sen verran selvästi sen tuntee kun pyörän perää nostaa ja laskee.
    Ja ulkomaan foorumien mukaan noita puslia menee ihan yleisesti, mutta en näkisi sitä ongelmaksi kun eivät maksa ostettunakaan juuri mitään.
    Canyonin toimittamat puslat olivat lähetysluettelon mukaan nämä: 10000068IGUS BUSHING WFM-1012-10, 2,38€/kpl.
    Puslia ei sitten kannata ajaa loppuun sillä siinä kohtaa missä ne kuluu puhki rikkoontuu muutakin, ei niin halpaa osaa.

    Muista laakereista sen verran että on ne vaihdettavissa mutta tiukan asennussovitteen takia ei ihan helpolla. ja niitä saa irtonakin ostamalla:
    2kpl STD_BEAR_6801V_21x12x5_V-Typecageless_exp
    2kpl STD_BEAR_6801V_21x12x5_V-Type-cageless
    2kpl STD_BEAR_6901V_24x12x6-V-Type
    4kpl STD_BEAR_F6801_2RD_21x12x5_flange-onouter-ring-extended innering

    Kahden ensimmäisen eroa en tiedä.

    Lisääsin asennuksen yhteydessä extra suojuksen pariin laakeriin.
    Toiseen löytyi 6200-2RS laakerin suojista ja toiseen meni sopiva o-rengas laakeria pitävän holkin ympärille.





    Jos takajousitus alkaa yhtäkkiä rahisemaan, löytyy vika todennäköisesti täältä. Hiekka kahden alumiiniosan välissä tekee hermoja raastavan äänen, ja jäljet:


    Ja vielä yksi mahdollinen äänilähde takajousituksessa on löystyvä iskarin takapään pultti. Pitää inhottavaa naksumista kuten hiekka satulatolpan ja rungon välissä.

  2. #302
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    270
    Sama juttu minulla. Canyonille laitoin reklamaation ja vastaukseksi tuli hieman vähättelyä tyyliin "On mallien U-linkussa on normaalisti kun pyörän takaosaa nostaa rungosta pieni välys, tämä poistuu kun pyörän päällä on ajajan paino ja ajaessa sitä ei huomaa". Kuitenkin lähettivät uudet puslat "Jos haluan vaihtaa".

    Sanotaanko nyt kuitenkin sen verran tähän, että tässä on kohta neljännesvuosisata temuttu kaikenmaailman täysjousojen kanssa ja missään pyörässä ei tähän asti ole näin äkkiä välystä kyllä iskarin pusliin tullut, eikä ainakaan minulla oleva välys ole todellakaan mitään normaalia. Tuolla kun hetken vielä ajaa, niin alkaa metalli ottaa metalliin ja sen jälkeen ei paljoa puslan vaihdot enää auta..


    Eli kannattaa olla tarkkana tämän kanssa ja vaihtaa niitä puslia, eikä uskoa että "Kyllä siellä pitää väljää olla". Moitittiinhan noita puslia yhdessä ulkomaanlehden pyörätestissäkin kun olivat jo testin aikana kuluneet väljiksi..

    Ja hakpasille kiitoksia laakerinsuojien vinkistä - pitääpä yrittää itselle haalia samanlaiset.

  3. #303
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    101
    Väännetään vielä meikälle (ja ehkä muillekin) rautalangasta; Eli siis ongelma ilmenee ennenaikaisen kulumisen myötä niin, että takajouston linkkuun tulee löysiä kun sitä nostaa paikalla ollessa? Onko löysää sivuttaissuunnassa vai pystysuunnassa? Itselläni tuota ei vielä varmastikaan näy, eikä pitäisikään noin 100km jälkeen näkyä, mutta kuten sanoitte niin tärkeää osata varautua.

  4. #304
    Mulla takaa kuuluu välillä joku outo naksuminen, täytyypä tutkia tarkemmin! Omasta 6.0sta en ole irrotellut noita linkin osia vielä mutta vanhaan Radon 150 vaihdoin kaikki linkun laakerit ja jos tässä on yhtä tiukassa niin itku tulee isollakin miehellä. Ne piti Radonista siis raadella ihan atomeiksi ja ne tuli kuulat ja kehät irrallaan lopuksi sieltä - niin että säilyi laakeripesät edes jollain lailla inhimillisessä kunnossa.

  5. #305
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    Eli siis ongelma ilmenee ennenaikaisen kulumisen myötä niin, että takajouston linkkuun tulee löysiä kun sitä nostaa paikalla ollessa? Onko löysää sivuttaissuunnassa vai pystysuunnassa?
    Kyllä, ja löysää on vain pystysuunnassa. Lyhyt video:


    Unohtu mainita että kun lakereihin pääsee pöly myös ulkopuolelta, pultin ja laakerin väliin jää pieni rako. Tämän vuotokohdan poistin leikkaamalla pyöreät palat kirkkaasta gorillateipistä pulttien poteroiden päälle.
    Itse en voi jotenkin sietää ajatusta että kivipölylle on reitti edes laakerin tiivisteelle asti. Siitä syntyy rasvan kans tehokas hiomatahna.

  6. #306
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    85
    Nuo ongelmat kyllä kuulostaa ikäviltä. Itse miettinyt tätä mallia ostaa tänä kesänä, mutta tuo ongelmakohdat kyllä vähän ahdistaa ettei tekisi mieli olla muutaman viikon välein vaihtamassa osia.

  7. #307
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    No ei niitä kyllä muutaman viikon välein tarvitse vaihtaa, mulla ajettu nyt about 300-400km melko raskaissakin olosuhteissa pyörän kannalta eikä mitään välyksiä ole tullut.

  8. #308
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    Joo, ei näiden takia kannata jättää ostamatta. Eihän tämä hyvää pyörää pilaa kun ei päästä ongelmaksi asti. Eniten itsellä harmittaa valmistajan Suomen edustajan vähättelyt asiasta, sinne ei kuulu välystä, piste

  9. #309
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    333
    Hyvä vinkki tuo gorillateippi, tarvinee laittaa omaaankin asap. Oliko hakpas näin että ne uudet puslat mitkä laitoit ovat parempaa laatua mitä pyörässä alunperin olleet? Vielä en ole huomannut omassa mitään hämminkiä, kilsoja ~1200 km kasassa. Onhan näissä pyörissä takuu, se kannattaa muistaa jos ongelmia tulee (jabi).

  10. #310
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    101
    Hakpasille kiitos vastauksesta, täytyy omassa ensihuollossa vähän ihmetellä linkkuakin. Hyvää pointtia heitetty myös siltä kantilta kannattaako tätä pyörämallia hankkia ollenkaan jos on tällaista tyyppivikaa. Itselle tärkein asia on toimintavarmuus ja huolettomuus pyörässä, joten jos samaan hintaluokkaan saa toisen valmistajan mallin missä ei merkittävää tyyppivikaa ole, niin kyllä se mielestäni on silloin selkeästi parempi valinta. Tietysti mikään ei ole koskaan taattua ja joka valmistajalla on vähintäänkin maanantaikappaleita, mutta noin teoriassa olisin valmis jopa maksamaan huomattavasti enemmän, jos tiedän että saan varmasti luotettavan pyörän.

    Hinta-laatu suhde on kuitenkin edelleen Spectral On 6.0 mallissa erinomainen, vaikka puslia/laakereita pitäisikin vaihdella kerran 1-2v välein, koska varaosien hinta on pieni. Toisaalta taas sitten tämä potentiaalinen tyyppivika mielestäni laskee itse rungon arvoa melkoisesti, joten pistää miettimään kannattaako pyörän osiin paljoa panostaa/päivitellä... Ainakin kalliimmat mallit ovat tämän myötä mielestäni entistä huonompi hankinta, jos mukana tulevien osien sopivuutta tuleviin pyöriin ei pysty ennustamaan.

  11. #311
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hakpas Katso viesti
    Joo, ei näiden takia kannata jättää ostamatta. Eihän tämä hyvää pyörää pilaa kun ei päästä ongelmaksi asti. Eniten itsellä harmittaa valmistajan Suomen edustajan vähättelyt asiasta, sinne ei kuulu välystä, piste
    ööö...siis MITEN ja MITKÄ puslat vaihdetaan? Rautalankaa, kiitos

    https://www.canyon.com/on/demandware...-01_BOM_ts.pdf

  12. #312
    Onko kellään jatkunut epäsäännöllinen naksunta/rutina peräpäästä vielä satulaputken rasvauksen jälkeen? Täällä 150 km ajettu Spectral:ON 6.0, jossa tuota ilmenee. Itse paikallistaisin äänen pinnoihin ja tuntuukin että ääni tulee kun takavanteeseen kohdistuu vääntöä tai kiihdytystä. Ääni kuulostaa kovin siltä kun ristikkäiset pinnat kosketuskohdassa paukkuisivat. Puristelemalla pinnoissa ei tunnu löysyyttä, mutta eipä tuo vanne kauhean jäykältäkään tunnu.
    Vai voiko tuo olla jo esiasetta puslista? Ideoita?

  13. #313
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    270
    No ei ne puslat 150km matkalla sentään miksikään mene - niin vainoharhainen ei sentään kannata olla. Eikä niistä mitään ääntäkään lähde jos eivät ole jo todella väljiä - silloin voi täydessä ulosjoustossa kuulua vähän ylimäärä kolinaa.

    cyclomiha: Linkissäsi olevasta pdf-documentista vaihdetaan muovipuslat joidenka numero on 23. Jotta pusliin pääsee käsiksi pitää niiden sisään menevät ruuvitapit numero 20 irroittaa, mutta niitä ei saa irti ennen kuin ylempien tukivarsien yläpäät on irroitettu pois tieltä avaamalla ruuvit numero 19.

    Canyonin käyttämä rakenne/pusla ei sinällään ole mitenkään poikkeuksellinen, eikä sen takia kannata mitään turhaa hysteriaa siis kehittää. Tuntuu kuluvan vain normaalia nopeammin, mutta sinällään helppo, nopea ja halpa vaihtaa.

  14. #314
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
    cyclomiha: Linkissäsi olevasta pdf-documentista vaihdetaan muovipuslat joidenka numero on 23. Jotta pusliin pääsee käsiksi pitää niiden sisään menevät ruuvitapit numero 20 irroittaa, mutta niitä ei saa irti ennen kuin ylempien tukivarsien yläpäät on irroitettu pois tieltä avaamalla ruuvit numero 19.
    Kiitos Fillarillani ajettu vajaa 3000Km ja em. osat vaihtokunnossa.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #315
    Mun omalla 6.0 on nyt ajettu 500km ja kun etsimällä etsin niin löydän pienen välyksen juurikin perää nostettaessa mutta en vielä paikantanut että mistä se tulee mutta olettaisin että sama paikka.

    Täytyypä tutkia!

  16. #316
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hakpas Katso viesti
    Omassa Spectralissa alkoi pikkuhiljaa kuulua melkoinen naksuminen poljettaessa. Syyksi paljastui satulatolpan ja rungon välissä oleva hiekka.
    Suosittelen pyörän omistajia käyttämään satulatolppan irti. Omassa oli selvästi laitettu asennettaessa rasva rungon puolelle ja tolppa oli työntänyt kaiken rasvan edellään pohjalle. Itse tolpan varsi oli siis kuiva.

    Se yläpään kumitiiviste ei ainakaan omassa pyörässä ole täysin tiivis joten asia kannattaa tarkistaa. Tuossa vieressä on myös 2018 luomu Spectral jossa kumi puristuu hyvin tolpan varteen.

    Putsauksen jälkeen laitoin kumin ja tolpan saumaan eristysnauhan estämään sotkun pääsyn sisään.
    Moikka, sama ongelma täälläkin. Melkoinen naksuminen poljettaessa. Miten tuon satulatolpan irroittaminen käytännössä tapahtuu? Ei ihan minuutin homma ottaa satulaa pois koska dropperin kaapeli pitänee ujuttaa mukana?

  17. #317
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    289
    Millainen tankolaukku tai vastaava olisi hyvä Spectraliin? Sellainen johon saisi sisurin, rengastyökalut, tauko/sadetakin, co2-pumpun patruunoineen ja vielä jotain pikkutavaraa (kertakäyttöhanskat, ketjulukko jne) mahtumaan. Olisi mukava joskus ajella ilman reppua..

  18. #318
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    333
    Tuli eilen vaihdettua ketju, kilsoja alla noin 800 km ja takapakka Shimano CS-M8000. Vaihdon jälkeen pienin takaratas hyppii aika pahasti uudella ketjulla. Eli tänään pitää vaihtaa tuo pienin sprockettikin, kunhan käyn paikallisesta liikkeestä sellaisen ostamassa. Tuli tyrittyä kun ei heti suorilta ostanut noita sprocketteja bike-discountilta jossa ne ovat paljon halvempia, mutta tänään pitää tilata sieltä muutakin tilpehööriä eli ei onneksi kovin iso virhe ollut.

    Nyt kun Canyon on telakalla kunnes voimansiirto on kunnossa, tuli käytyä ensimmäistä kertaa Tunturi eMaxilla töissä. Huomasin että emaxin keskinopeus on sen 2km/h kovempi mitä Canyonissa tuolla työmatkalla eli pyörätietä ilman pysähdyksiä. Aiemmin kirjoittelin tästä aiheesta että keskinopeus jää Canyonissa 2 km/h liian alas mutta silloin ajattelin sen olevan normaalia. Pitääpä ottaa Canyoniin yhteyttä tästä. Tai ehkä lopultakin tuunaan jenkki-asetukset kehiin, se on toinen vaihtoehto vs. että alan lähettelemään pyörää Turkuun.

  19. #319
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Miten pakka voi olla 800 km jälkeen vaihtokunnossa? Eihän tullut hätiköityä? Oliko ketju pahasti venynyt, vai miksi vaihto? Jos tarkoitit pikkurattailla vaihtajan muovirattaita, niin eihän ne voi mennä pilalle 800 kilometrissä, saati hypyttää ketjua.

  20. #320
    Mulla oli eka ketju vaihtokunnossa 200km kohdalla ja pakassa on nyt 350km jälkeen jo hyvät muodonmuutokset. Kohta vaihtoon. En säästele tai sääli vaihtaessa, vaan runttaan vaihteet sisään täysi veto päällä. Niin ja kolmas takavaihtaja menossa, kun on menny keppejä läpi.

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  21. #321
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    NX-Eagle pakalla 2200km ja KMC-ketjulla 1800km. Nyt ketju 0,35% pidempi kuin uutena, laskettu koko pituudelta.
    Huollettu kohtuudella eikä ajossa säästelty ja ajettu pääasiassa maastossa.
    Ei hypi eikä pompi ketjut jos ei jotain eksy pakan rattaiden väliin...Ei ummarra moista kulutusta yllä...

  22. #322
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Mikä järki on tuossa vaihteen vaihdossa täysi veto päällä? Ei ole kovin vaikeaa ennakoida tai keventää vaihtoa. Mutta joo, käy se noinkin. Nopeesti noi ketjut kyllä venyy sähköllä, vaikka kuinka pitää huolen ettei kuivahda kesken lenkin. Kyllä pakalla kuin pakalla silti pitäisi useampi tonni mennä. Ei kait noi Shimanon pakat niin pehmeitä ole? Ei kyllä ole omaa kokemusta.

  23. #323
    Mun pyörä tuli tosin tehtaalta säätämättömällä takavaihtajalla, jolla oli varmasti iso syy alun nopeaan kulumiseen. Oireita ei juurikaan ollut, muita kuin hiukan kovempi ääni. B-säätö siis päin peetä

    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

  24. #324
    Liittynyt
    04/2017
    Paikkakunta
    Nivala
    Viestit
    64
    Mulla shimanossa aika lailla samat kilometrit kun alkoi hyppimään pienimmällä pakan rattaalla. Ketjun vaihto ei auttanut . Tilasin 2 pienintä ratasta uudet ja vaihdan takas vanhan ketjun . Pitää vielä katsoa voiko olla säätöjuttu,di2 vaihtaja. Voiko olla että ketju ei kierrä tarpeeksi rattaan ympärille ,eli vaihtaja jää taakse liikaa?

  25. #325
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Juu juu, pakkaan voi ostaa irtorattaita. Ei tullut mieleen. Voihan se olla säädöistäkin kiinni, mutta epäilen.

  26. #326
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    333
    Olis sillä vanhallaketjulla voinut vielä ajaa, ei se mitenkään paha ollut vielä, tarkoitus oli vaihtaa hyvissä ajoin eikä ajaa loppuun asti. Mutta uusi ketju hyppi pienimmällä rattaalla niin pahasti että se pienin ratas piti vaihtaa. Nyt kaikki pelaa taas hyvin. Noita rattaita oli vähän heikosti saatavana ja special-bike olis myyny mulle 110€ uuden takapakan vs 4€ irtoratas Saksasta ostettuna. Ajan työmatkalla enimmäkseen pienimmällä rattaalla ja kevennän vaihdoissa ja samoin ylämäkiin vaihdan pienempää vaihdetta eli koitan sääliä tuota voimansiirtoa. Puhdistusta ja öljyä aina tarpeen mukaan.

  27. #327
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Itselläni 11 lehtinen xx1 pakka ja vitja Levossa. Tonnin kilometreillä venyi noin 0,5%. Vaihdoin jo ketjun, kun sain siitä vanhaan akustiseen hyvän ketjun. Uutta ei voinut laittaa, koska takapakka jo 6 vuotta vanha, hyppi uudella yli. Uutta pakkaa ei taas raaskinut laittaa, koska saksanmaallakin 250 euroa. Ajetaan vanha eka loppuun.

  28. #328
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Pojalla kestää 500-600 km pakka sähköfilossa (Focus Jam2 / Shimano E8000). 9 ja 10-ratas alkaa hyppimään aina. Ajaa koulumatkaa koko ajan boostilla tolla ja taitaa pääosin ajaa vaihteilla 6-10... Kun kiihdyttää paikaltaan (kävelyvauhdista) 9 tai 10-rattaalla, niin kuluuhan ne. Ensin meinasin ostaa XT pakan ja irtorattaita, mutta samaan hintaan saa CS-HG50 11-36 -pakkoja 2kpl, kuin yhden XT + pikkurattaat. Olenkin ostanut noita halvempia pakkoja 27e/kpl bike-components.de.

  29. #329
    Kaveri on tilailemassa Spectral:ONia ja kyseli vinkkejä mitoitukseen koska tiesi että mulla on samanlainen. Huomasin, että Canyonin sivuilla olevan kokolaskurin parametrit ovat ilmeisesti muuttuneet samalla, kun koko sivuston ulkoasu muuttui. Kun tilasin oman pyörän keväällä, niin laskuri suositteli kokoa L vaikka kokeilin laittaa mittausvirhemarginaaliakin. Nyt tulee samoilla mitoilla suositukseksi koko M. Mistä mahtanee johtua, mene ja tiedä.

  30. #330
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    ^Itse kävin viime viikonloppuna Fiskarsissa ajamassa sekä Spectralin että Neuronin ja molemmat M-koossa. Pituutta (lyhyyttä) mulla on 173 cm, eikä kumpikaan pyörä tuntunut minusta liian isolta vaan varsin sopivalta ja ajotuntumaltaan samalta kuin mun M-koon eOneTwenty. Canyonin sivu suosittelee mulle S-koon runkoa...

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 04.03.2018, 15.45
  2. Canyon Spectral al vs. cf
    By titu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 28.02.2018, 13.40
  3. Canyon Grand Canyon AL 3.9 vs 5.9 erot? +Ehdotuksia 750€
    By Lewanderi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 07.06.2016, 17.36
  4. Canyon.com
    By Tommi Elomaa in forum Kaupat
    Vastaukset: 39
    Viimeinen viesti: 11.03.2016, 18.59

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •