Tere
Tommonen pyörä:
https://www.norco.com/bike-archives/2018/sight-a3/
Eli alunperin NX pakka, ketju, vivut ja vaihtaja. Kampisarja sr suntour ja keskiölaakeri sr suntour (Hollowtech2 sopiva). Navat deore.
Keskiö kesti reilun 500 km, vaihdettu shimano XT keskiö.
Ketju kesti 1200 km ja 1% venymä.
Vaihtajakin temppuili alussa ja Cage lock systeemi lensi jonnekin polun varteen...
Nyt uudella paremmalla pc1130 ketjulla rutisee kovaa poljettaessa, esim nousussa, siihen malliin että rattaat on ehtinyt tuon ekan ketjun aikana jo kulua. Toimii kylläkin ihan hyvin., ääni ärsyttää.
Siispä.
Kunhan tämäkin ketju on tiensä päässä, vaihdan koko voimansiirron.
Vaihtoehdot shimano slx, shimano XT tai sram GX. 1x11 siis kaikki.
Eli koko setti jostain bikediscountista vipuineen kampineen, kaikki.
Meneekö noi vaihtoehdot tuohon nykyiselle vapaarattaalle?
Jotain muuta huomioon otettavaa?
Shimano kiinnostaa ehkä enemmän, keskiökin on jo shimano, mutta toi vapaarattaan sopivuus ja hinta ratkaisee aika paljon, sekä varma toimivuus ja pitkäikäisyys. Grammoilla ei niin väliä, mut kaikkein paina i kaan ei tarvi olla.
Koska vapaaratas HG, tulee GX:lle huomattavan paljon lisähintaa XD-yhteensopivan vapaarattaan kanssa etenkään kun Shimanon napaan ei XD-vapaaratasta edes saa.
Ehdotus: SLX-takavaihtaja, SLX-takapakka, SLX/XT-ketju, XT-liipasin ja kampiin sopiva narrow-wide ratas tai Race Face Aeffect kammet.
SLX/XT:n takavaihtajissa suurin ero painossa. Samoin pakoissa ja koska sinulla teräksinen eikä alumiininen vapaarattaan runko, ei tarvitse olla huolissaan porautuuko SLX-pakan teräksiset lehdet siihen. XT:ssä kun on käytössä leveämpi alumiininen kiinnitys kuudelle suurimmalle rattaalle. Jos nykyisen 30 + 11-42 kevein välitys 30-42 on riittävän kevyt, semmoinen uuteen. Muuten 30 eturattaan kaveriksi 11-46 pakka. Tai jos tuntuu että huippunopeus ei riitä, 32 ja 11-46.
XT:n vivussa tulee tuplapainallus raskaammalle + instant release eli vaihde vaihtuu jo alas painettaessa, ei vipua vapauttaessa. Ketjusta en osaa sanoa tuoko XT lisäarvoa.
Suntourin kammissa ilmeisesti Suntourin oma directmount -kiinnitys? Jos siihen ei saa uutta ratasta, suosittelen Race Face Aeffect kampia. Ne käyvät nykyiseen keskiöön ja rattaan kiinnitys on yleinen (Race Facen) direct mount.
Niin ja vaijerinkuoreksi uusi Shimanon SP40 + metalliset päätyholkit.
Kiitos nopeista ja hyvistä vastauksista!
Eli Shimanolla jatketaan.
Onko sinulla hece joku syy, että käyttäisi tuota racefacea kampina eikä shimanoa, vaikkapa nyt sitä SLX:ää.?
Minulla tosiaan on jo shimano keskiö alkuperäisen suntourin hajottua ja suntourin kammistakin haluan eroon sitten kun päivitän.
Eikös esim. tämä olisi ihan sopiva tohon suoraan + mieleinen eturatas?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-brakes-671474
Onko jollakulla kokemuksia SLX kamoista? Kestäviä?
Ruuvasin jälkikasvun pyörään SLX-voimansiirron viime kesänä ja ihan kelvollisilta ne vaikutti. Itse kaipailin tuota Multireleasea testaillessa mutta siitä tietämätön ei ollenkaan.
Semmonen asia kannattaa aina muistaa Shimanon ja Sramin kanssa että Sramin xD vaparilla takapakan pienin ratas on 10-piikkinen ja Shimanolla 11-piikkinen. Sramilla voi pistää eteen pari piikkiä pienemmän rattaan ja raskaassa päässä välitykset ovat samat, kevyeen päähän tulee yksi pykälä lisää. Tosin täällä tuntuu olevan pelkkiä hyväjalkaisia niin heitä ei juuri kosketa. Mulla on esim 30/10 raskain välitys enkä tarvitse sitä kuin alamäissä tiellä. Kevyin taas 30/42 ja sinne tarvitsisi joskus vielä kevyempääkin eli kun uusin voimansiirtoa seuraavan kerran niin eteen menee 28 tai 26 ovaalilla tai ilman.
Teknisesti ja esteettisesti pidän direct mount -kiinnityksestä, ei turhia varsia kun ratas on suoraan muotoiltu sopivaksi. Lisäksi siihen saa tarvittaessa alle 30T rattaan ja Shimanon keskiöyhteensopivuudesta plussaa. Toki jos varma että 30T riittää eteen, ei noissa Shimanon kammissa mitään vikaa ole.
Ite yhistelisin ennemmin. Shimpan pakka ja ramimiehen GX:ää gripparilla. Tai jos kerran menee koko paletti uusiksi niin miettisin ankarasti ja vakavasti Kotkaa. Hinnoissa ei muuten ole suuren suurta eroa pl. XD-vapari (paitti jos ostaa painavan NX-pakan).
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Pyörässä nyt Shimano MT600 kammet ja 36/26T rattaat.
Onnistuuko 1x11 setti jos ottaa vain rattaat pois ja vaihtaa tohon isomman tilalle 32T tai 34T NW rattaan?
Pitääkö esim. laittaa jotain holkkeja väliin, että ratas tulisi lähemmäs keskiötä?
Onko GX-liipaisimessa mahdollisuus vaihtaa useampi ratas kerrallaan yhdellä painalluksella kuten XT-liipaisimissa on? Hatuttaa tuo NX:n rajoittunut toiminta, kun tottunut XT:hen.
Yksi kerrallaan isompaan välitykseen, useampi klik-klik-klik pienemmälle pitkällä vedolla.
Siis ei onnistu useampi ratas kerralla per painallus kumpaankin suuntaan?
Täytynee investoida 1x12 XT läskiin ja siirtää siitä M8000 kamat tuohon ja heittää nuo Sramit esim. Oulujokeen. Muutenkin tuon toiminta on kaikkea muuta kuin täsmällistä.
Toimiskohan tuo NX-vaihtaja XT:n liipaisimella? Vastaavaan modauksen oli joku ilmeisesti eagle-settiin tehnyt eli GX:ää ohjaamaan XTR-liipaisin.
Vai onko se liipasimesta johtuvaa? Mulla GX 11x vaihtaja X01 liipasimella ja on yhdistelmä jonka soisin toiseenkin pyörään jossa vielä 1x10, vaan koska SRAMin setti tulisi kalliimmaksi niin menen Shimanoon kunhan tässä jotain tilaa.
Shimanothan tuntuu aina toimivan, vaan on tuossa SRAMissa joku semmoinen miehekäs ote voimansiirrossa.
Grippari on kiva, saa pakan päästä toiseen vaihdettua kerralla jos tarvis.
Tuo isompaan suuntaan monta pykälää kerralla tuntuu äkkiseltään tarpeettomalta, toki siitä ei olisi haittaakaan. Gripparin kanssa mulla menisi lopullisesti konseptit ja feng shuit sekaisin. Tai sitten musta tulisi fani kun antaisin mahdollisuuden.
Tuosta miehekkyydestä, kyllähän SRAM sanoo KLONK ja Shimano sanoo niks. Oikeastaan ihan periaatteestakin haluan pitää molempia.
NX ei kyllä sano. Ei lähellekään. 1x11 Shimano kyllä pitää isomman KLONK-äänen. Olen lukenut useaan otteeseen tästä Sramin konemaisuudesta ja äijämeininkistä foorumilta, mutta tuo NX on kyllä ihan muuta maata.
Arvasinkin, että joku Sram-fanaatikko on gripparia tyrkyttämässä, mutta sellaista ei minun kalustooni tule. Tuo isompaan suuntaan useamman kerralla vaihtaminen on oikein hyvä, kun siihen tottuu. Ei sitä varmasti osaa kaivata, jos sitä ei ole käyttänyt. En minäkään ennen osannut, mutta nyt kun on 3.5v jälkeen yhtäkkiä kalusto alla, jossa sitä ei ole niin tuntuu todella antiikkiselta vehkeeltä.
En ymmärrä tuota 1 tai 2 pykälää raskaammalle vaihdon hehkutusta shimpalla. Se on älyttömän hidas. SRAMin triggerillä se on vaan double tap ja ja vaihto onnistuu. Haluat kolme? Kolme naxua. GX tasoisilla tai vanhalla x9:llä.
Mulla on kokemusta vain shimpan 10 ja 11 XT:stä ja se on todella huono. Voit napsia yhden tai kaks mutta sen vaikkapa se kolmas vaatii askartelua.
10 deoren vivulla pystyi nopeasti vaihtamaan x määrän mutta XT:llä ei. Pettymys oli aikanaan valtava kun vaihtoi vivun "parempaan".
Luulen, että jengi hehkuttaa tota vain six ku se on kalliimpi
Grippari toki bäst.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Psst älkää kertoko kellekään että minä sanoin näin mutta minusta tuossa triggerin kohdalla Shimano on SRAMia etevämpi juuri tuon x* kerralla vaihtomahdollisuuden takia mutta etenkin sen "molempaan suuntaan" liikkuvan triggerin takia. Pikku juttu, mutta jotenkin, joskus ja joissain tilanteissa näitä ominaisuuksia kaipaisin SRAMiini.
Muutoin; muistattehan rakkaat karvakoivet ja silosääret: "Friends don't let them real friends ride with Shimano"
Peikkomainen flaksi
Multi-release on sitten toinen tarina, mutta tiesin jo valmiiksi, että yksikään Sram ei siihen pysty niin en ottanut esille. Sitä todellakin kaipaa vielä enemmän kuin tuota useamman kerralla vaihtomahdollisuutta.
En nyt sitten ihan tosissani tässä väännä (koska Henk.koht. mieltymykset) mutta siis hetkinen, oikeasti joku kokee sen shimpan olevan parempi? En puhu nyt SX&NX mutta siitä etiäpäi 11 ja 12 systeemistä. Se shimppa on hitaampi ja epätarkka. XT pikkuliipasin on sellainen löysä ja heiluva. SRAMin on jäykkä ja liike on millin/kahden luokkaa. Sillä ampuu pykälää silimään minkä ehtii naputtelemaan ja kun liike on pieni o se ku hiiren nappia kliksuttelis.
Tää nyt vain ui-suunnittelijan näkökulmasta. Toki null and vois, koska grippari
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Kukaan ei ole hehkuttanut yhtään mitään, mutta arvasin kyllä, että Sramin ominaisuuksista kysyttäessä tälläinen fanipoikapaska nousi taas heti pintaan ja muiden arvostelu suunnilleen tyhmiksi. Tuo NX:kin maksaa about saman kuin SLX, joka on tunnetusti aivan toimiva osasarja. Luulisi Sraminkin pystyvän samaan, mutta ei näytä pystyvän. Ajakaa te millä ajatte minä ajan Shimanolla ja se on minun mielipiteeni eikä ole yhtään enempää väärä kuin teidän.
Mistä löytyisi ruuvit/spacerit, että saisi 1x ratasta siirrettyä vähän sisäänpäin?
Shimanon kammet.
Canyon Roadlite cf 9.0 2018, tommonen fillari kyseessä.
Olen muuttanyt sen 1x11 systeemiksi. Ketjuja olen kierrättänyt kahta kappaletta ja 0,75 venymässä vaihtanut nyt uudet alla (105laatuiset).
Kevyesti kun nyt polkee niin systeemi on hiljainen ja pelaa ok mutta kun ottaa voimaa käyttöön kuuluu ilmeisesti takapakan seudulta rahinaa ja kevyt tärinä välittyy jalkapohjiinkin.
Vaihteet on säädoissä ja vaihtaa oikein hyvin, ketju ei hypi hampaitten yli joka olisi selvä merkki siitä että pakka olisi sökö.
Uusin Dura acen voimansiirto siis kyeessä. Mikä ton rahinan aiheuttaa, voisko toi dura acen pakka sittenkin olla kulunut (6500km) ajettu ja ylivenyneillä ketjuilla en ole ajanut.
Rahinaa olen itsekin valitellut erityisesti Ultegra-tasoisten ketjujen yhteydessä. Ääni häviää kyllä heti kun putsaa hiekat pois rahisemasta. Tärinä kertoo jo kyllä toista kieltä.
Sen verran toteaisin omasta kokemuksesta, että kulunutkin pakka voi vaihtaa, tai vaihde sillä voi vaihtua, hyvinkin sutjakkaasti. Huonot ketjut alkavat kyllä syödä pakkaa nopeasti, minkä tuossa mainitsitkin. Lisäksi pakat kuluvat niin pahuksen eri tavalla riippuen ajeleeko asfaltilla vai hiekalla ja kuinka usein puhdistelee voimansiirtoa. Voi siis olla, että pakka on lopussa jo noillakin kilometreillä. Oletko tarkistanut, että onko pakka kunnolla kiinni? Entä vapaaratas siellä alla?
Olen tässä ajellut tänä vuonna n. 2000 km 1 x 11 -setillä GG-henkisessä kulkimessani. En ole lähtökohtaisesti suhtautunut 1 x 11-ratkaisuihin kovin intohimoisesti. Puhtaasti kiinnostuksesta tekniikkaan olen kokeillut. Tuntuu riittävän minulle työmatka-ajossa, bike packingissä ja gravel-rymistelyssä oikein hyvin. Heinäkuussa tarkoitus ajella Norjassa hieman kumpuilevampaa maastoa retkikamat mukana, joten katsotaan miten siellä pätee.
Kirjanmerkit