mitäs semmoisella ulkona testatulla ftp:llä tekee, jota ei pysty ulkona ajamaan ?
No niinpä 🤣
Kuninkaanmäki - Mäntsälä, 38km. Loivaa nousua ja laskua välillä, pitkää suoraa. Leveä piennar, tosin tärinäraita vähän haittaa samoin yhdet liikennevalot. Liikennettäkin riittää, juhlapyhinä on hiljaisempaa.
https://www.strava.com/segments/12654046
Tämä on hyvä. Kiitos tiedosta ja informatiivisesta vastauksesta!
^ Keravan kohdalla ainakin on valot, en nyt muista Järvenpäätä, saattaa siinäkin olla. Itse ajoin tuon pari vuotta sitten vähän kokeilumielessä kovempaa. Keravan valoissa jouduin silloin ainoastaan pysähtymään.
Kyllä kai Stravaan segmenttejä mahtuu, siitä vaan piirtelemään.
Luuletko tosiaan että joku on ajanut tai joskus maailmassa ajaa punaisilla risteyksen läpi tavoitellessaan KOM:ia (tai edes PR:ää) kyseisellä 38 km:n segmentillä?
Itse luulisin että niillä jotka ajavat sen alle tuntiin on lukuisia muita tapoja hakea kunnostautumista tai mitä nyt KOM:ien metsästyksellä haetaankaan.
Muille taas liikennevaloihin pysähtyminen on joko melko merkityksetön tekijä, jonka vaikutus sitä paitsi kompensoituu sen aikana tapahtuvalla palautumisella, jonka ansiosta fillari kulkee loppumatkan taas kovemmin kuin pysähtymättä ajaen.
Segmenttejä voidaan luoda ja luodaan myös muussa mielessä kuin KOM-kilvoittelua varten.
PS Olen muuten ajanut siitä päin punaisia, mutta se tapahtui sellaiseen aikaan jolloin muita liikkujia ei kerta kaikkiaan ollut...
Joillekin pyöräily ei ole mitään ilman Stravaa ja sieltä tavoteltavia KOM:eja tai omia enkkoja. Varmasti tollakin segmentillä, joku tulee ajaamaan punasia päin ku hakee omaa ennätystään. Olettaisin, että PRO kuskit osaa ajaa järkevästi. Ei ton pätkän KOM:ia oteta pelkällä myötätuulella, mutta Stravassa on kaiken tasoisia kuskeja ja jotkut haluaa kokeilla omia rajojaan. Sen takia en ymmärrä, miksi pitää tehdä liikenteessä vaarallisia segmenttejä. Viikolla liputin yhden segmentin pois, kun oli kaksi risteystä ja jälkimmäinen oli alamäkeen missä oli kerrostalo peittämässä näkyväisyyttä toiseen suuntaan. Sen segmentin keskinopeus vajaa 40 km/h vaikka alkumatka oli ylämäkeen. Jos joku väittää, että se on turvallista ollut ajaa tai tavotella siihen ennätystä, niin valehtelee.
^Luulen et tuollakin saralla pahimpiin ylilyönteihin sortuu ne keillä on kaikista vähiten näytettävää, ts. kaikki keinot sallituja kun kyse on Strava- ja keskinopeusurheilusta.
Aiheeseen: 276W/ 4,56W/kg
Tuolle pätkälle ajetaan nimenomaan komi helposti syksyn myötätuulessa. Nytkinhän kom on ajettu sweetpot teholla.
Mulla on erittäin vahva käsitys ja luja luulo siitä että nämä todelliset tai kuvitellut henkensä kaupalla ja muitakin vaarantaen liikennesäännöistä piittaamatta KOM:eja tai segmenttiennätyksiään hakevat fillaristit valitsevat ihan toisenlaisia kohteita harrastukselleen. Tunnin herkeämätöntä ponnistelua vaativa suoritus on heille vieras laji.
Vaarallisten segmenttien liputtamiselle nostan hattua, mutta tämä segmentti - jota en ole tehnyt- ei mielestäni kuulu niihin ainakaan ensimmäisten joukossa. Rehellisesti sanottuna en näe siihen pienintäkään syytä.
Keravantien liikennevalot ovat muuten ne ainoat tällä segmentillä. Järvenpäässä on stopmerkit niille jotka eivät aja Lahdentietä...
PS Taas ollaan menty off-topicin puolelle niin että ryskyy, mutta minkäs teet.
Mun mielestä Kuninkaanmäki-Mäntsälä väli FTP-testina on ehdottomasti paras ajaa esim. juhannus- tai joulupäivän aamuna aikaisin. Hiton vähän muuta liikennettä kun kaikki krapulapäissään nukkumassa tai muuten vaan kotona.
PS. En yhtään ymmärrä, miksi Strava ja segmentit tässä aiheessa yhtäkkiä nousi näin esille. Eihän se millään tavalla liity mihinkään FTP-testiin ja missä sen voi ajaa. Taitaa Strava ja sen segmentit olla joku paholaisen keksintö. Pahempi kuin ilmastonmuutos. Ei olisi varmaan pitänyt laittaa linkkiä esille. Segmentin saa ihan vapautuneesti liputtaa ihmishenkiä vaarantavana tuotoksena pois, en ole sitä tehnyt.
pulmark muokkasi tätä : 20.05.2019 at 09.40
Tein Sufferfestin Full Frontal -testin. En ollut kovin palautunut, tosin vähän tarkoituksellakin, jotta virhemarginaalit jäänee pienemmiksi.
5 sekunnin tehot olivat 1190 W. Jonkun verran tuntui jäävän varastoon, kun olen Zwiftissä saanut 5 sekunnin ajaksi lukemia 1250-1300 W. Tosin en usko saavani ikinä maantieolosuhteissa sellaisia ulos. 5 minuutin tehot olivat mielestäni melko huonot, 399 W. Tuossa näkyy se, kun siirtyy voimalajista kestävyyslajiin eikä elimistö siedä happoja kovin hyvin - viimeiset 2 minuutia vedin pohkeet krampissa. 20 minuutin testi oli tuskaa, mutta pääsin siinä ihan ok lukemiin, 334 W. Lenkkeihin verrattuna tuo lienee melko edustava kuva FTP:stä, joutui runttaamaan aika kovaa, varsinkin kun 5 minuutin testistä jalat olivat aika hajalla. Minuutin testistä tuli sitten 638 W. W/kg -lukemat ovat minulla melko huonot, kun kehonpaino on siinä 95-96 kg tällä hetkellä. Olen onneksi saanut lähtötasoon nähden jo n. 6-7 kg pois, mutta aika hitaasti tuo paino tuntuu lähtevän rasvan muodossa ruokavaliosta huolimatta. Tavoitepaino vuoden loppupuolella olisi alle 90 kg ja ensi vuonna mielellään sinne 86-87 kg. Sitten luulisi kulkevan jo vähän kovempaa.
Sufferfestin mukaan olisin aika-ajaja, mikä oli hieman yllättävää. Ehkä W/kg -lukemat vaikuttavat, luulin olevani sprintteri, koska jaloista lähtee hetkellisesti aika paljon watteja. Vo2-puoli oli heikkous, "Sustained Efforts" sen sijaan vahvuus. Pitänee tehdä lisää kevyitä lenkkejä PK1-alueella ja intervalleja. Aika paljon olen tehnyt sweet spot -lenkkejä näin pyöräilyharjoittelun alkupuolella, jonka avulla olen ilmeisesti saanut FTP:tä ylös, mutta nyt wattimittarin kanssa on ollut helpompi pitää tehot ja sykkeet oikealla tasolla.
W/kg on merkitystä käytännössä vain ylämäessä. Suomessa käytännössä W on ratkaisevaa, joten noilla tehoilla kulkee käytännössä yhtä kovaa kuin jos olisit 8-10kg kevyempi. Ja huomaa, että painon pudotuksessa on riskinä, että myös tehot putoo. Eli nyt lisenssi hankintaan ja kisaamaan.
Olettamalla, että käytössäsi on traineri/wattimittari, joka mittaa tehot kutakuinkin oikein.
Kun kirjoitin sanan ”käytännössä”, olin kyllä tietoinen poikkipinta-alan vaikutuksesta ilmanvastukseen. Kun moukari isketään ajo-asentoon nyt ja 10 kiloa köykäisempänä, ovat erot kohtalaisen merkityksettömiä tuulitunnelissa. Riippuen tilanteesta, voi muutos olla jopa ilmanvastusta lisäävä.
Ja ero kutistuu olemattomiin, kun moukari ajaa kisaa peesissä.
Sent from my iPad using Tapatalk
4iiii Precision kalibroituna + Elite Direto on välineinä, joten wattien osalta liikutaan varmaankin aika lähellä todellisuutta. Painonpudotuksen kanssa pitää tosiaan olla varovainen, kun voimaominaisuuksia on treenattu 10 vuotta eikä niitä kannata hukata turhaan. Hartiat eivät ole mulla kovin aerodynaamiset, mutta selän ja jalan alueella on suurin osa massasta. Saa nyt nähdä pääsisikö kisassa edes sinne peesiin, kun jalat eivät kestä kramppaamatta kovin monta nykäisyä. Lyhyet ylämäet (30 sek luokkaa) menee tosin helposti ylös, mutta noutaja tulee painon vuoksi vähänkin pidemmissä pätkissä.
Ja vieläkin eri mieltä.
Mietis tilannetta, kun moukari ajaa vaikkapa hatkassa 60kg pienen ja laihan kaverin kanssa. Se pieni kaveri saa täydellisen peesin ja watit tippuu pk1 tasolle. Iso kaveri ei taas saa oikein yhtään peesiä. Tuon huomaa helposti vaikkapa paritemposta. Pienellä kaverilla on naurettavan pienet avg watit setissä ja siltikin se isompi saattaa olla jarruna, kun mennään kovaa. Ja totta kai se isompi sippaa paljon aiemmin, koska energiaa kuluu julmasti enemmän.
Eli tottakai raakawatti ja varsinkin lyhyet tehot ovat suomessa tärkeitä, mutta tuo w/kg kuvastaa kyllä minun mielestä paljon paremmin todellista kulkua, kuin ftp.
Sä vertaat kahta eri ihmistä ja minä kirjoitin / vastasin vertaamalla samaa ihmistä kahdessa eri painossa. Ja siitähän tässä oli kysymys: alkaako moukarin fillari liikkumaan ratkaisevasti kovempaa, kun hän pudottaa painoa 10 kiloa nykyisestä? Ja siihen vastasin, että eipä juuri.
Tuo, mitä tuossa kirjoitit, ei muutu yhtään, vaikka moukari olisikin sen 10 kiloa kevyempi. Eli sen pienen kaverin peesihyöty ei vähene sanottavammin, vaikka moukari laihduttaa 10 kiloa.
UCI:lla on muuten kieltävät säännöt siitä, että muokkaa kehon muotoja lisukkeilla.
Aikoinaan porua nostatti, kun F. Schleck muovasi itselleen 15-20w hyödyn keinotekoisella ”kaljamahalla”. Laittoi Camelbakin vatsan puolelle ja sai väitetysti tästä aeroetua.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kyllä se 10kg vaikuttaa paljon. Fillaroinnissa se tuppaa lähtemään sieltä yläkropasta. Lisäksi 10kg vaikuttaa niihin lyhyisiinkin mäkiinkin jo reilusti.
Olen pahoillani, mutta ei. Kuvitellaan tilanne:
A ajaa 100 kilometriä Stadista Hämeenlinnaan (nousua 100m). Painoa 75 kiloa koko systeemillä, watit 225 eli 3w/kg. Laskennallinen aika tyynessä on silloin noin 3 tuntia hyväpintaisella tiellä kädet kahvoilla. B ajaa saman ja samoin, mutta hän raahaa 90 kiloa 270 watilla eli 3w/ kiloa kohti. Hämeenlinnassa hän on 12 minuuttia aikaisemmin.
Sent from my iPad using Tapatalk
Laskitko aero eron mukaan? Pieni kaveri kulkee oikeasti tosi paljon kovempaa vaikkapa 200w teholla.
Tuo on laskettu toki vain likimääräistämällä tuon painoisten poikkipinta-aloja. On mahdollista, että tosi oudoilla kehon muodoilla eroa varmaan saadaan häivytettyä. Esim toisella luonnottoman kapeat ja toisella luonnottoman leveät hartiat.
Parhaat aika-ajajat ovat harvoin keijusarjaa. Eikä isollakaan kiritykeillä ole vaikeuksia ajaa vuoristokauriiden kanssa kilpaa tasamaalla. Aika vähän keijukaisia on eksynyt Paris-Roubaixin podiumille.
Mutta alkuperäinen asia edelleen: kulkeeko moukarin fillari 335w teholla merkittävästi kovempaa nyt vai 10 kiloa kevyempänä, kun nautitaan näistä maamme tasoisista pinnanmuodoista. Tai kulkeeko sen pienen kaverin fiilari hitaammin 200w teholla, jos 60 kilon sijaan painoa on 66 kiloa (+10%). Juu ei ja ei.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kisoissa nyt ei ajeta 100km tasaisella teholla vaan ajo on jatkuvaa iskutusta. Luulisin että painavamman kaverin on kuluttavampaa reagoida iskuihin kun niitä tulee kymmeniä muutaman tunnin kisan aikana. Joku kuntoajo jossa peesataan tasaisella teholla on ihan eri asia rasittavuuden osalta. Vaikka suomessa ei mitään oikeita mäkiä ole niin maasto on ainakin pääkaupunkiseudulla välillä hyvinkin kumpuilevaa.
Moukarin tehot on hyvät. Niillä pysyisi Elitessäkin mukana jos painoa olisi 20 - 25kg vähemmän
Kisojen vaatimuksista ihan samaa mieltä. Tasateholla vaan on helpompi kuvata, mitä 50 watin ero saa aikaan siihen, kuinka kovaa pyörä kulkee.
Se, onko 10%:n painonpudotuksesta merkittävää hyötyä kykyyn sietää iskuja, onkin sitten kimurantimpi juttu. Siis olettamalla, että tehot ja tehoprofiili säilyy tuollaisena.
Kirjanmerkit