GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 68 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 58 66 67 68 69 70 78 118 168 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.011 - 2.040 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2011
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    ...meneekö ihan normaalilla takavaihteiston säädöllä.....
    Miten kampisetin vaihto vaikuttaa takavaihtajan toimintaan? JOS jotain säätötarvetta ilmenee niin edessä. Eikä sielläkään jos rattaiden koko ja ketjulinja säilyvät samana.


  2. #2012
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Ennakkokyselyä mitä pitää ottaa huomioon.

    Shimano 10sp järjestelmään on tulossa 11sp kampisetti ja uusi keskiö. Kahvat, takapakka ja ketju on 10sp. Minulle on useasta lähteestä sanottu että saa pelittämään ihan moitteetta, mutta onko tuossa vaihdoksessa otettava jotain erityistä huomioon, esim etuvaihtajan uudelleen säätö vai meneekö ihan normaalilla takavaihteiston säädöllä. Osaa vähän varautua kun pääsee noita vaihtamaan paikalleen kun saapuvat.
    Mulla on justiinsa tuommoinen kokoonpano. Edes etuvaihtajan säätöä ei tarvinnut muuttaa, kun vaihdoin pelkän kampisetin. Shimano R565 50-34 muuttui Ultegra cf-6800 50-34 settiin.

  3. #2013
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mulla on justiinsa tuommoinen kokoonpano. Edes etuvaihtajan säätöä ei tarvinnut muuttaa, kun vaihdoin pelkän kampisetin. Shimano R565 50-34 muuttui Ultegra cf-6800 50-34 settiin.
    Mulla vaihtuu FSA Gossamer 50-36- Ultegra 6800 50-34 ja siis keskiö tuohon ultegraan sopivaksi.. Pikkurattaan muutos ei taida vaikuttaa mihinkään koska kun vaihdoin FSa kammissa 34 rattaan 36 niin se toimi ilman säätöjä. Ultegraan myös tarkoitus laittaa 36 pikkuratas jos jostakin sattuisi löytymään.

  4. #2014
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Cyklossa 46/36 eturattaat ja lyhythäkkinen (SS) Ultegra 6800 takavaihtaja, takapakka 11-28. Kun pakka kuluu loppuun, olen harkinnut tilalle 11-32 tai 11-34 pakkaa. Ilmeisesti tuo ei onnistu lyhythäkkisellä takavaihtajalla vaan pitäisi olla pitkähäkkinen (GS). Riittääkö että vaihtaa häkin ( jos sellaisen onnistuu jostain löytämään, aika huonosti näyttää olevan tarjolla) vai pitääkö vaihtaa koko takavaihtaja?

  5. #2015
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Auttaisko mitään jos eteen panis 34t rattaan pienemmäksi? Ei tarvitsisi muuta muutosta.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-silver-47751

  6. #2016
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Auttaisko mitään jos eteen panis 34t rattaan pienemmäksi? Ei tarvitsisi muuta muutosta.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-silver-47751
    Harkitsemisen arvoinen ehdotus. Pyörässä on FSA:n eturattaat (FSA Gossamer Pro Cross 36-46 Mega 11), joten tuo linkkaamasi Ultegran ratas ei taida sopia?

  7. #2017
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    En ole käsitellyt noita kampia, mutta mielestäni normaalit viisipulttiset compact rattaat käy. Mustanakin löytynee tuolta.
    Tässä linkki kampiin CRCn sivuilta.
    https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod129442

  8. #2018
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Harkitsemisen arvoinen ehdotus. Pyörässä on FSA:n eturattaat (FSA Gossamer Pro Cross 36-46 Mega 11), joten tuo linkkaamasi Ultegran ratas ei taida sopia?
    Jos FSA:n pulttijako (BCD) on sama 110 mm kuin Ultegran, niin pitäisi kyllä sopia. Ja juuri eilen kun pälyilin noita 6800-takavaihtajan kapasiteetteja, niin muistelisin lyhythäkkisen kiristyskapasiteetin olevan 33 hammasta ja 28 hammasta suurin takana. 36/46+11/28 tekee 28 hammasta, joten kiristyskapasiteetti riittää kyllä (ja luultavasti myös 11/30-takakasetti toimisi, Shimanon ilmoittamat arvot ovat usein suht konservatiivisia).

    34 pienemmäksi rattaaksi eteen on kyllä tässä tapauksessa sikäli parempi ratkaisu, ettei tarvitse ketjun lyhyeksi jäämisestä huolehtia toisin kuin rattaita suurentaessa.

  9. #2019
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Jos FSA:n pulttijako (BCD) on sama 110 mm kuin Ultegran, niin pitäisi kyllä sopia.
    Ei sovi vaikka BCD on sama kun tuossa Ultegrassa on 5-pulttia ja tuossa FSA:n spiderissä epäsymmetrisesti 4.

  10. #2020
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565

  11. #2021
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Kuten tuosta TERUn linkkaamasta kuvasta näkyy, kammissa on 5 pulttia. Mutta onko 10 speed ja 11 speed rattailla jotan eroa, minulla on 11 lehtinen takapakka, tuo TERU:n linkkaama ratas on 10 speed.

  12. #2022
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Juuri tuo 34t ratas ollut pitkään talvisin omissa kammissani monenlaisen isomman rattaan parina, ei tosin 11 sarjaisen kanssa. Oletan ettei toiminnassa ole mitään ongelmaa, toimintatakuuta en anna.

  13. #2023
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Shimanon 8s vaihtaja toimii 7s pakan ja 7s liipasimen kanssa. Ja takapakassa näyttäisi olevan 7 vaihdetta. Tuskin siis käy 8+ pakat ko. vapaarattaaseen.
    Vastaus olikin kun hän kysyi mistä hän oli saanut päähänsä että oli 8-vaihteinen. Ehkä hän lukenut vaihtajasta sen ja ei laskenut lehtiä ollenkaan.

  14. #2024
    Tuomiota mikä mahtaa olla vialla:


    Takavaihtaja XX1 11spd (1x11) kesällä lopetti toimintaansa ja vei ketjut jumiin pakan ja vanteen väliin. Tästä selvittiin rukaamalla ketjut paikoilleen ja tarkistamalla rajat ja ketjun kireys.
    Vaiva ei vaan poistunut ja ongelmana on että ketjut tuntuu rahisevan tuntemattomasti ja välillä hyppää ulos rissoilta sivuun häkin viereen.
    On koitettu seuraavat korjaustoimet:
    - rajat säädetty
    - vaijerin kireys tarkastettu monesti
    - tarkastettu että rissat on oikeinpäin
    - ketjut vaihdettu
    - vaihtajan korvake vaihdettu


    Mikä mahtaa olla ongelmana vaihtajassa?

  15. #2025
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vaihtajan häkin aisat propelilla, kun ketju mennyt pakan ja pinnojen väliin, se on aikamoinen rymäys. Häkin aisat irti toisistaan ja oikaisu aisa kerrallaan.

  16. #2026
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Just meinasin kirjoittaa saman kuin Teru. Sitten vielä vaihtajan oikaisun jälkeen täytyy saada vaihtajan korvake oikeaan asentoon jos vaihtaja ei ole linjassa pakan kanssa.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  17. #2027
    Hei, ei meinaa löytyä oikeaa avainta takapakan (kierre) avaamiseen. On huomattavasti isompi, kuin useimmat. Käykö tuohon millainen avain? Vinkkejä?
    Saanee selvää, vaikka kuva jäi vähän epäskarpiksi (anteeksi!)
    Edit: Upotuksessa jotain hässäkkää..
    kulkurixii muokkasi tätä : 02.05.2019 at 17.55 Syy: kuvahässäkkää

  18. #2028
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^Ei se mitään kun se ei näy.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  19. #2029
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Onko kenelläkään kokemusta tai mielipiteitä, toimiiko 3 mm offsetillä oleva eturatas nykyisen rattaan tilalla, jossa offset on 6 mm? Saako vaihteet säätöihin pienimmällä vaihteella? Vai meneekö ketjulinja liian vinoon? Kokeilemalla se tietysti selviää, mutta kokeilu maksaa sen 60-70 euroa.

    Pyörä on 26" kiekoilla oleva PIVOT Mach 5.7c, jossa on normaalit navat (ei boost). 2.8" plus kumeilla ja i40 kehillä ketju menee pienimällä vaihteella sen verran läheltä rengasta, että mutakelillä rengas pyyhkii mudat ketjuihin. Olisi kiva saada edes milli pari lisää väliä.
    Vastaan itse itselleni, jos tästä joskus jollekkin on hyötyä. Vaihdoin X-Sync 2 Eagle CF 3mm Offset Boost Chainring eturattaan. Sain 7 mm välystä ketjun ja renkaan väliin pienimmällä vaihteella. Näyttää ja tuntuu ok:lta korjauspukissa. Testaiajot jää hieman kuivemmalle päivälle, jonka jälkeen lisää kokemuksista. Tosiaan ketjut tippuu suurimalta takarattaalta taaksepäin pyörittäessä. En usko, että siitä on haittaa. Välillä tippui vanhalla setupillakin.

  20. #2030
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Onko tuo akselin päässä oleva halkaistu pusla irrotettavissa?
    Lähtihän se kun vähän käytti voimaa, kiitokset!

  21. #2031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^Ei se mitään kun se ei näy.
    Entä nyt?

  22. #2032
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kulkurixii Katso viesti
    Hei, ei meinaa löytyä oikeaa avainta takapakan (kierre) avaamiseen. On huomattavasti isompi, kuin useimmat. Käykö tuohon millainen avain? Vinkkejä?
    Villi veikkaus on, että on uniglide vapaaratas. Eli tuossa pienimmässä rattaassa on kierre. Siis tuon vapaarattaan päällä on kierre johon tuo pienin ratas on kierretty. Setä Sheldon tietää paremmin:
    https://www.sheldonbrown.com/k7.html
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  23. #2033
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Villi veikkaus on, että on uniglide vapaaratas. Eli tuossa pienimmässä rattaassa on kierre. Siis tuon vapaarattaan päällä on kierre johon tuo pienin ratas on kierretty. Setä Sheldon tietää paremmin:
    https://www.sheldonbrown.com/k7.html
    Hmmm, kiitos vinkistä. Haiskahtaa uniglidelta. Nopeella vilkaisulla ei mikään yleisin meininki enään ja varaosat kiven alla. Oiskohan järkevintä vaihtaa koko systeemi.. Tohon kun joutuis kai säätämään normipakkaa viilan kanssa jne., plus pienin ratas kai olisi pakko sit olla tuo nykyinen (lukko).

  24. #2034
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Cyklossa 46/36 eturattaat ja lyhythäkkinen (SS) Ultegra 6800 takavaihtaja, takapakka 11-28. Kun pakka kuluu loppuun, olen harkinnut tilalle 11-32 tai 11-34 pakkaa. Ilmeisesti tuo ei onnistu lyhythäkkisellä takavaihtajalla vaan pitäisi olla pitkähäkkinen (GS). Riittääkö että vaihtaa häkin ( jos sellaisen onnistuu jostain löytämään, aika huonosti näyttää olevan tarjolla) vai pitääkö vaihtaa koko takavaihtaja?
    Yleinen harhaluulo on, että vaihtajan häkin pituudella olisi jotain tekemistä sen kanssa kuinka iso takapakan suurin ratas voi olla. Lyhythäkkisen vaihtajan kapasiteetin (33) puolesta tuo 11-34 takapakka toimisi noilla eturattailla ihan ok, mutta vaihtaja ei varmaankaan "taivu" niin ison rattaan alle ilman jotain roadlinkkia tms., koska Shimano ilmoittaa maksimi takarattaan kooksi 28T. 11-30 varmaan vielä toimisi, ja korvakkeesta riippuen ehkä jopa 11-32?

  25. #2035
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Yleinen harhaluulo on, että vaihtajan häkin pituudella olisi jotain tekemistä sen kanssa kuinka iso takapakan suurin ratas voi olla. Lyhythäkkisen vaihtajan kapasiteetin (33) puolesta tuo 11-34 takapakka toimisi noilla eturattailla ihan ok, mutta vaihtaja ei varmaankaan "taivu" niin ison rattaan alle ilman jotain roadlinkkia tms., koska Shimano ilmoittaa maksimi takarattaan kooksi 28T. 11-30 varmaan vielä toimisi, ja korvakkeesta riippuen ehkä jopa 11-32?
    Ei ymmärrä. Kait tuolla häkin pituudella nyt tietysti on tekemistä sen kanssa kuinka iso takaratas on verrattuna pienimpään. Johonkinhan se tarvittava "lisäketju" pitää varastoida. Ainakin omassa 1*12v läskissä on "aika" pitkä häkki juuri rattaiden kokoeron vuoksi.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  26. #2036
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Takavaihtajien tiedoissa on maininta suurimmasta rattaasta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  27. #2037
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ei ymmärrä. Kait tuolla häkin pituudella nyt tietysti on tekemistä sen kanssa kuinka iso takaratas on verrattuna pienimpään. Johonkinhan se tarvittava "lisäketju" pitää varastoida. Ainakin omassa 1*12v läskissä on "aika" pitkä häkki juuri rattaiden kokoeron vuoksi.
    Häkin pituus vaikuttaa juurikin tuohon kapasiteettiin eli siihen miten pitkän ketjun kanssa toimii (chain wrap), eikä siihen toimiiko takavaihtaja vaikkapa 34 tai 36 hampaisen takarattaan kanssa. Eli tässä tapauksessa vaihtamalla häkkiä pidemmäksi ei vaihtajan geometria muutu, vaan sen maksimi takarattaan koko pysyy samana eli 28T. Maastopuolella esim. Shimanolla 11-46 takapakan kanssa riittää 1x kampien kanssa medium häkkinen takavaihtaja, vaikka isoimmalla takarattaalla kokoa onkin.

  28. #2038
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Jos haluaa asian varmistaa niin avainsanat esim. shimano compatibility...tai
    https://productinfo.shimano.com/#/com
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  29. #2039
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tytär raahasi Crescent-mummiksensa huoltoon minulle. Ketjut olivat paksun sonnan peitossa ja "venyneet". Niinpä päätin, että helpommalla pääsen kun haen tuohon uudet ketjut *netistä. "Yhden koon sukkahousut" löytyi 4,90€ huimaan hintaan ja ketjuliitin vissiin ~1€ päälle. Hämmästys oli melkoinen kun uudet ketjut jurisi ja paukkui alla melkoisesti. Aikani ilmiötä hämmästelin ja kummastelin. Rattaat Nexuksessa ja edessä näyttivät ihan toimivilta. Takaisin *nettiin ja ostin sitten reilulla kympillä Shimanon 1v/nexus-ketjut. Jo vain - nyt toimii Ei ymmärrä miten virvelitehdas on osannut tuollaisenkin perustekniikan kolvata vain omalla ketjullaan toimivaksi....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  30. #2040
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    118
    Entäs jos virvelisalaliiton sijaan halavat ketjut oli vaan halvalla tehdyt?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •