Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
Kyllä se ihan pakasta vedetty oli, tai sitten käyttämätön showroom pyörä. Mitään jälkkiä ei ollut missään ja vähän huolellisemmin kasattukin naapurilla, tosin oli tässäkin eturattaan ketjuohjain löysällä, osasta stemmien pultteja puuttui prikat ja muuta pientä..
Minulta puuttui kanssa osa stemmin pulttien prikoista... Lisäksi oli tuo takavaihtajan liipaisin löysällä. Taisin selvitä siis yllättävän vähällä,tai sitten minulla on vielä jotain isompaa löytämättä

Markkinointitermeistä en tiedä noiden liipaisimien suhteen, mutta pienemmälle rattaalle tapahtuva vaihtotapahtuma on ihan erilainen SLX vs. XT. Siinä missä SLX:ssä painat namiskan eteen, niin takavaihtaja nytkähtää hieman pienemmälle päin, mutta iso nytkäys/varsinainen vaihto tapahtuu vasta kun päästät SLX:n vivusta irti. XT:ssä taas pamahtaa kerralla uusi vaihde eteenpäin painettaessa ja irti päästettäessä ei tapahdu enää yhtään mitään.

Samasta syystä XT:ssä voi vaihtaa kaksi kerrallaan pienemmälle rattaalle päin ja SLX:ssä vain yhden kerrallaan = tähän kun on tottunut, niin vaikea on naksutella enää yksi kerrallaan joka tilanteessa.. Lisäksi isommalle rattaalle vaihdettaessa XT:ssä pystyy vaihtamaan neljä kerralla ja SLX:ssä kolme -> tällä ei niinkään mitään merkitystä itselle, mutta samasta syystä XT:n vivun liike on lyhyempi joka on omaan sormeen myös paljon mukavampi. Lisäksi tuo Maguran jarrukahva/SLX-vaihtaja kombo ei vain ergonomisesti istu omiin sormiin mitenkään. Kun on ikänsä siirtänyt jarrukahvat niin paljon sisäänpäin ettei niitä käytä kuin päästä yhdellä sormella, niin tässä ajautuu tuo SLX:n vipu niin kauas ettei samalla otteella pysty enää vaihtamaan vaihteita = uusi vaihtaja tulee omalla clampilla, jotta saan etäisyyden itseä miellyttäväksi.
Kiitos detailista selityksestä. Yritin itsekin tuotavertailua tehdä valmistajan mainospuheiden perusteella, mutta ne eivät oikein maallikolle auenneet. Tämä selitys auttaa todella paljon! Ehkä minullakin esiintyneet vaihtamisongelmat johtuvat tästä liipaisimen toimintalogiikasta,eikä niinkään vaijerin kanittamisesta tai jotain muusta varsinaisesta viasta/ongelmasta.

Eikös tämä liipaisin ole se "liipaisin-to-be", jos haluan käyttää tuota samaa kiinnitystapaa, joka SLX:n liipaisimessa on: https://www.bike-discount.de/en/buy/...b-right-450106

Ja mitä dropperin namiskaan tulee (itse tolppahan on ihan ok), niin se on melko jäykkä ja itse en halua peukaloa nostaa pois tangon alapuolelta missään tilanteessa = ote tankoon ei ole kovin turvattu jos peukalo on sen yläpuolella. Toki tuollakin pärjää, mutta itse käytän hissitolppaa niin paljon kaikissa pyörissä, että haluan sen olevan samassa paikkaa myös joka pyörässä.
Jees, tämän pointin ymmärsin itsekin heti, kun googlailin vähän,millaisia erilaisia liipaisimia tuolle hissitolpalle on. Kuten sanottua, olen kertakaikkisen noviisi maastopyöräilyssä, minkä vuoksi tämäkin asia tuli uutena tietona...