Lainaus Alkujaan tämän lähetti pkuitune Katso viesti
Osoittautuiko raato palautusvehkeeksi, kuten ensi alkuun pelkäsit, vai onko ihan iskemätön kapistus?

Millä tapaa XT:n liipaisin peittoaa tuon halvemman SLX:n? Mietin, että voisin itsekin tuon päivityksen tehdä, mikäli siitä olisi jotain konkreettista hyötyä. Dropperiin olen toistaiseksi ollut tyytyväinen, ja miksipä en olisi, sillä se on toiminut niin kuin pitää, eikä minulla toisaalta ole juuri kokemusta muista droppereista.
Kyllä se ihan pakasta vedetty oli, tai sitten käyttämätön showroom pyörä. Mitään jälkkiä ei ollut missään ja vähän huolellisemmin kasattukin naapurilla, tosin oli tässäkin eturattaan ketjuohjain löysällä, osasta stemmien pultteja puuttui prikat ja muuta pientä..

Markkinointitermeistä en tiedä noiden liipaisimien suhteen, mutta pienemmälle rattaalle tapahtuva vaihtotapahtuma on ihan erilainen SLX vs. XT. Siinä missä SLX:ssä painat namiskan eteen, niin takavaihtaja nytkähtää hieman pienemmälle päin, mutta iso nytkäys/varsinainen vaihto tapahtuu vasta kun päästät SLX:n vivusta irti. XT:ssä taas pamahtaa kerralla uusi vaihde eteenpäin painettaessa ja irti päästettäessä ei tapahdu enää yhtään mitään.

Samasta syystä XT:ssä voi vaihtaa kaksi kerrallaan pienemmälle rattaalle päin ja SLX:ssä vain yhden kerrallaan = tähän kun on tottunut, niin vaikea on naksutella enää yksi kerrallaan joka tilanteessa.. Lisäksi isommalle rattaalle vaihdettaessa XT:ssä pystyy vaihtamaan neljä kerralla ja SLX:ssä kolme -> tällä ei niinkään mitään merkitystä itselle, mutta samasta syystä XT:n vivun liike on lyhyempi joka on omaan sormeen myös paljon mukavampi. Lisäksi tuo Maguran jarrukahva/SLX-vaihtaja kombo ei vain ergonomisesti istu omiin sormiin mitenkään. Kun on ikänsä siirtänyt jarrukahvat niin paljon sisäänpäin ettei niitä käytä kuin päästä yhdellä sormella, niin tässä ajautuu tuo SLX:n vipu niin kauas ettei samalla otteella pysty enää vaihtamaan vaihteita = uusi vaihtaja tulee omalla clampilla, jotta saan etäisyyden itseä miellyttäväksi.

Ja mitä dropperin namiskaan tulee (itse tolppahan on ihan ok), niin se on melko jäykkä ja itse en halua peukaloa nostaa pois tangon alapuolelta missään tilanteessa = ote tankoon ei ole kovin turvattu jos peukalo on sen yläpuolella. Toki tuollakin pärjää, mutta itse käytän hissitolppaa niin paljon kaikissa pyörissä, että haluan sen olevan samassa paikkaa myös joka pyörässä.

Piti myös piruuttain vaihtaa nuo id38 kehillä olevat 3" Fat Freddiet tähän ja täytyy sanoa, että tälläiseksi "postimyyntipyöräksi" tässä on kyllä monia asia ihan fiksusti tehty. Chainstaykin on koneistettu ohut kalikka eturattaan takapuolelle asti (josta vasta muuttuu putkeksi), jolloin tuohon jää tilaa jopa tuolle 27,5x3" renkaallekin (minkä halkaisija on hyvin lähellä tuota vakiota 29x2.35").

Itselleni tämä tuli "do it all" yleispyöräksi, jolla voi hakea haastetta ihan lähipoluiltakin, käydä rouvan kanssa ajamassa lapissa (rouvalla täpäri, mutta meno sen verran rauhallisempaa, ettei se oikein itselle tunnu miltään jos täysjousto alla), mennä muksujen kanssa kokeilemaan pumptrackiä, heittää naapurin kanssa soratielenkkiä (kaksi pullotelinettä ihan jees kuumina päivinä) ja tehdä muutaman päivän pyöräretkiä teltan kanssa (isoon etukolmioon saan kivan kokoisen runkolaukun). Tässä kun lisäksi oli sama voimansiirtokin kuin muissa aktiivikäytössä olevissa maastokonkeleissa itselläni on, niin voin vaihtaa näppärästi renkaita kaikkien kesken muutamassa kymmenessä sekunnissa = laajentaa itselleni kaikkien pyörien käyttöä.

Merkkihän ei missään nimessä ole kovin "mediaseksikäs", ulkonäkö on niin ja näin (itse en tuostä värityksestä niin kauheasti perusta, mutta makukysymys sekin), mutta "Value for Money" on tässä omiin tarpeisiin paikkaamaan muiden pyörien jättämää aukkoa erittäin kohdillaan. Toki titaanirunkoinen olisi paljon hienompi, mutta silloin olisi pitänyt tyytyä pelkkään runkoon kokonaisen pyörän sijasta