Jossain taitaa olla vikaa. Tai siis lähinnä iskarissa. Kyllä pohjaamiseen tuolla sägillä pitäisi pudotuksen olla selvästi puolta metriä korkeampi.
Semmonen Jeffsy syntyi talven aikana, jousitus vaihtui kokonaan sekä runko kävi maalauksessa.
![]()
Embrace the moment
Todella hieno! Väri on upea ja näyttää tosi laadukkaasti maalatulta ja lakatulta.
Mielestäni iso positiivinen parannus verrattuna siihen alkuperäiseen väriin ja liiaalliseen oranssiin sen kanssa.
Paljonko tuollainen maalauttaminen laatupajalla maksaa?
Samaa mieltä oranssin kanssa ja tuntuu että vieläkin voisi vähentää, katsotaan ja kokeillaan. Lakka näyttää erityisen hyvältä kun sen vahasi huolellisesti ja sekin on vasta kovettumis vaiheessa, kuukauden päivät menee mutta eipähän tuolla näillä leveysasteilla polkujakaan vielä näy. Rungon maalaus maksoi 350€ mikä oli mielestäni hyvinkin kohtuullinen kun osia oli purettuna 4 ja pientä piperrystä tuollainen fillarin runko ammattimiehelläkin. Ruiskumaalaus.
Embrace the moment
Sulla on iskari varmaan jotenkin rikki. Kokeilin uutena jotain melkeen 50% sägiä mun Jeffsyssä Fox DPS factory iskarissa ja en silti saanut sitä pohjaamaan mun ajossa Espanjassa enkä Suomessa. Sen jälkeen sieltä poistettiin Fillariosassa kaikki volume spacerit ja se on silti riittävän progressiivinen mun ajoon.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
-19 mallin Capra kuskien mielipiteitä pyörästä kuulisin mielellään, mäessä varmasti loistava mutta miten polkuajo? Testeissä kehuttu jopa leikkisäksi mutta myös vakaaksi vauhdissa, hienoa jos nämä ominaisuudet on saatu yhdistettyä.
Itsellä pelkästään positiivista kokemusta 2019, 29-Caprasta polkuajosta reilun kolmen kuukauden ajalta. Ei oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa - positiivista paljonkin. Juu, pyörässä on varmaankin paljon 'ylimitoitusta' tähän käyttöön: jousitus, jarrut, jne, mutta en ole mitenkään kokenut tätä haitaksi. Kiipeää Eaglen avulla kuin Cauris ja tasamaalla vauhti on ainoastaan kiinni polkijan reisivoimasta. Hyvin on ryhmälenkeillä mukana pysynyt. Vakiorengastus on dh-painotteinen, mutta toisaalta on ainakin pitoa ja kestävyyttä kivien raapimisiin. Omasta mielestä Capran paras 'ominaisuus' on runko itsessään - todella matala 'stand over', joka yhdistettynä hissitolppaan on mielestä todella hyvä käytännön ajotilanteissa. Joo, ja tietty kun pyörää suuntaa alamäkeen, niin tällöin hauskuus vasta alkaa :-)
Itsellä Pole Evolinkki 158 niin tottunut kyllä pitkäjoustoisella polkujakin ajamaan, ainut mikä Polessa pikkaisen sylettää on tietynlainen kikkailun hankaluus, ajomiehet sen kyllä handlaa Polellakin mutta kun toisena pyöränä Vituksen sähkäri niin on se vaan paljon helpompi käsitellä pikkupyörityksessä vaikka on painava..
Näyttää tällä hetkellä olevan 1000 euron alennus kaikista Pro Race -malleista. Aika hyvä diili jos nyt on uutta fillaria vailla.
Mä oon huomannut ton saman, että en tykkää ajaa liian pitkällä reachilla ja akselivälillä olevalla pyörällä ja sen takia rullailenkin edelleen tyytyväisenä omalla '16 mallin Jeffsy:lla.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Nappasin 29 jeffsyn 1685 eurolla. Oli yhtä kokoa vissiin 1 kpl jonka sain jo ostoskoriin ja 5min päästä olikin out of stock. Illalla sai sen kuitenkin uudestaan koriin ja ostettua. Toivoa sopii ettei ole varastosaldomoka ja pyörä on tulossa.
On kyllä kohtalaisen hyvä hintalaatusuhde jo tuossa!
Jahkailin ja jahkailin kun olen just kahen koon välissä enkä osannut päättää Capra vai Jefsy kun Jefsy pro race malissa +10mm joustoa, olis varmaan ollu aikamoinen jokapaikan vehje, ja nyt näyttää olevan "out of stock"Ehkä hyvä niin, on se kuitenkin järkky määrä rahaa vaikka tonnin ois pois saanutkin.
Posti kertoo että jeffsy paketti on lähellä. Ensimmäinen täpäri itselle niin kannattaako jotain pultteja erityisesti tarkistaa/käyttää irti/rasvata/laittaa lukitetta linkustosta tms? Olin lukevinaan esim. canyonin ketjussa että kaikki ei ole ollut aina valmiiksi kunnossa ja on tullut ongelmia.
Mietin myös rengastusta,näyttää olevan maxxis minion dhr II molemmissa päissä. Jostain muistan lukeneeni että rullaavampi takarengas voisi olla hyvä, koitetaan kuitenkin mille tuo tuntuu.
Ei varmaan haittaa tarkistaa onko pultit kiristetty oikeisiin momentteihin ja muutenkin silmäillä läpi runko ja osat naarmujen/kolhujen varalta. Muutaman reissun jälkeen on hyvä tarkastaa, ettei pultit ole löystynyt kun osat hakevat paikkaansa.
Testaa ensin miltä tuntuu nuo renkaat ja tee sen jälkeen päätös. Kesällä rullaavampi takarengas on kätevä ja helpottaa tasaisia osuuksia.
Onnea uuden pyörän omistajalle ja kovaa ajoa.
Ekat kilometrit saatu alle ja onhan tuo hauskan oloinen peli. Alamäkijuurakko/kivikko on siistiä ryskää menemään kun voi ajaa niin kovaa. Ylämäkeen on ihan yhtä raskas kun muillakin pyörillä, ei kevyt mutta ei nyt mikään kauhea tankkiVähän yllätyin miten napakka ajotuntuma on tasamaa juurakkopolullakin, vieläkin saa persettä nostella tai sitten pitää opetella iskarien säätöä. Tossa tuli pike rc ja monarch r.
Renkaista en ole varma kun on niin vähän kokeillut erilaisia. Kyllä noilla minion dhr II renkailla ajaa mutta kiinnostaa mihin muut on päätyneet suomen maastossa. Onhan nuo raskaammat ajaa kun tottunut xc renkaisiin mutta on pitoakin eri lailla kun tulee vauhtia. Ehkä jotain välimaastoa xc kumin ja tommosen ison nappularenkaan välillä?
e: semmonen huono puoli tässä pyörässä on että enää ei voi syyttää mitään muuta kuin omaa huonoa kuntoa ja taidon puutetta jos homma ei suju
Mulla pyörii 95% ajasta Suomessa ajellessa Jeffyssä 29x2.35" Maxxis Ikon Exo TR 3C MaxxSpeed takana ja edessä 29x2.4" Maxxis Ardent Exo TR Dual.
Eteen saatan joskus laittaa 29x2.5" Maxxis Minion DHF Exo TR 3C MaxxTerran ja yleensä sillon taakse menee tuo Ardent.
Itselleni ei Ardent riitä pidon puolesta yleisrenkaaksi (jolla ajetaan myös sadepäivinä tai niiden jälkeen märällä). Ardentit edessä ja takana 2.4 leveinä takajäykässä 29-pyörässäni käytössä ja aina on kaduttanut, jos sillä on märille juurille tai kallioille lähtenyt. Kuivalla menee toki ja työmatkalla taas on puolestaan liikaakin tietty. Olen nyt vaihtanutkin taakse rullaavamman ja edessä on Ardent. Mutta menen metsään tällä pyörällä vain kuivalla ja kostealla taas lähden täpärillä jossa Minionia ja vastaavaa.
Minulla olisi kysymys liittyen Capra 27 Al Base/Capra 29 Al Base kokoon. Itse olen 183cm pitkä ja jalan sisämitta n. 85-86cm ja pituuden puolesta olen juuri L- ja XL välimaastossa.
YT:n sivuilta L koko 174-184cm pituisille kuskille ja XL koko 183-193cm pitkille, kumpaan kannattaisi kallistua?
2fat4u
Lyhyt jalkaisen piti ottaa M, koska hissitolppa. Muuten L ja 177cm. Ottaisin XL sinuna, ongelma voi olla ainoastaan tuo hissitolppa.
Olen hankkimassa ensimmäistä täpäriä. Neuron cf 8.0 on testiajon jälkeen tuntunut sopivalta, vaikka budjetti paukkuukin yli jo tässä.
Olen 176 ja lyhyt jalkainen (inseam alle 80). Neuron M koossa on muuten OK, mutta satula jää ehkä sentin liian ylös. Pitäisi ehkä vaihtaa 125mm dropper siihen. Muuten mitat ovat tosi hyvät, eli S kokoon en oikeinkin menisi.
Nyt kuotenkin alkanut kiinnostamaan tuo YT jeffsy 29 base. Olisi alumiinirunkoinen ja vähän halvempi. Osat kuitenki hyvät. En vain ole koskaan tätä ajanut, mutta mittojen mukaan voisi M koossa olla hyvä. Reach vähän lyhyempi kuin Neuron cf 8.0ssa, mutta satula jäänee alemmas. Keulakulma 27.5 molemmissa, joka saisi olla vielä loivempi. Kuitenki omat ajot perus trail mättöä, eikä alamäkiajoa.
YT jeffsy 29 hiilikuitu olisi ilmeisesti eri goemetrialla.. Miksi? Onko YTllä alennuksia joskus ja mitä mieltä uskallanko tilata ilman testiajoa? Kumman valitsisitte, cf 8.0 Neuronin vai base Jeffsyn?
Jostain syystä yt uusiessaan (olikohan se keväällä, vaikea muistaa. edit: oli heti tammikuussa) Jefsyn viimeksi jätti tosiaan alu-versiot vielä vanhalle geometrialle. Odotin senkin kyllä muuttuvan perässä kesään mennessä mutta onhan tässä aikaa jo vierehtänyt. Itse kokisin henkisesti vaikeaksi ostaa Jeffsyn jo pari vuotta vanhana mallina vaikka hyvähän sekin on varmasti. Jeffsyn osalta ostaisin kuituisen tai jos se ei ole mahdollista odottaisin alu-version päivittymistä tai hankkisin toisen merkkisen pyörän.
Alennuksia YT:llä on perinteisesti syksyllä/loppuvuodesta kyllä ollut. Vähän sellainen tunne, että joskus joitain sellaisiakin malleja ja kokoja yksittäisinä jotka nyt näyttävät olevan sold out.
Ostin alu-runkoisen Jeffsyn vuosi sitten. Valitsin L-koon rungon pituuteni (182 cm) perusteella, mutta lyhytjalkaisena (inseam muistaakseni 83 cm) satula jäi vähän ylös. Alkuperäinen dropperi oli 4-asentoinen, joten silläkään ei saanut kontrattua liian korkeata satulapintaa. Vaihdoin dropperiksi halvan 120 mm Brand-X:n, johon en voisi enempää olla tyytyväinen.
Hankintaa tehdessä aloitin miettimällä Neuronia, mutta lopulta tein valinnan Jeffsyn ja Spectralin välillä.
Mikäs politiikka yyteellä on noiden pyörien suhteen. Jos joku malli on loppuunmyyty niin tuleeko sitä enää ikinä vai pitääkö odottaa että tulee seuraavan vuoden malli?
Tekee lisää uudeksi kaudeksi mutta väri, osakokonaisuus ja hinta saattaa päivittyä. Vaikka runko siis ei muutu.
Menee vaikeaksi tämä oikean koon valinta. Eli 176 ja inseam alle 80. Olen selannut mm jenkkien foorumeita ja vahva viesti on ollut "size up with YT". Eli kun itse olen M ja L välissä, pitäisi valita L ja vaihtaa siihen 125 dropper.
Mun Trek Farley on 17,5. Se on aika sopiva, mutta enne pieni kuin iso. Olen ostamassa ensimmäistä täpäriä ja ajot on perus polkuajoa. Niin kuin jo ylempänä kerroin Canyon Neuron CF 8.0 koossa M on muuten just hyvä koko, mutta satula jää tässäkin aavistuksen ylös. Valinta siis joko Jeffsy AL base ja Neuron CF 8.0 välillä.
Onko jollain Jeffsyä Turun lähellä jos pääsisi sovittamaan?
Jos inseam on tosiaan alle 80, ei välttämättä edes 125mm dropper auta. Minulla inseam on 86-87 ja reverbin kanssa varaa jää ehkä 3 cm. Tähän vaikuttaa tietysti satula, polkimet, kengät sekä ajohousujen pehmuste. CF-versiossahan on lyhyempi seat tube, joten siihen mahtuu pidempi tolppa. CF olisi myös pidempi, AL-versiossa olisit varmaan M-koon ylärajoilla. Koeajo olisi suositeltava.
Tuo "size up with YT" taitaa tarkoittaa cf malleja vuodelle 2019. Itse olen 174,5cm pitkä ja inseam n. 81, otin jeffsy 29 cf pro racessa L koon, koska olin ihan yläpäässä M kokoa sivujen mukaan. Satulaa oon nostanu noin 4cm "pohjasta" 150mm dropperilla. Ainut muutoksen minkä tein oli stemmin vaihto 50mm -> 35mm.
Yt:n sivut myös näyttää että L koon CF mallissa seattube on 435mm kun taas AL mallissa L koossa 480mm.
Kirjanmerkit