ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 66 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 56 64 65 66 67 68 76 116 166 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.951 - 1.980 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1951
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Toi sramin 11s maastopakka kay simppa yhteensopiviin vapareihin 9 - 11s.Nyt kun sulla on 11s vapari ja 11s pakka, et tarvitse sitä spaceriä.

  2. #1952
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Siis seis. Shimanon HG-vaparille menevät 8-12s vaihteiset maastopakat ovat samanlevyisiä, eli sama kuin road 10s. Jos vapaaratas on road 11s, spaceri tarvitaan.

  3. #1953
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Maastopyörän kieko, veikkaan että siis menee nyt ilman spacereita, katotaan kun saan muut vannehommat ensin tehtyä.

  4. #1954
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mulla on jotain rapia 10 kiekkosettiä kertynyt yli 20 vuoden aikana, pirullakaan muista mikä pakka ja millä spacerillä milläkin vapaarattaalla pitäis olla. Onneksi noita rinkuloita piisaa , lievää arpomista välillä on. Ja pari kierrepakkaa ,ihan ok kuntoista ja sopiva kieikkokin!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #1955
    Onko jarrukahvojen työsylinterin koko miten vakio? työmatkafillariin kasailen maasturin ylijäämäosia ja vois Maguran jarruihin vaihtaa tektron sirommat kahvat. Vanhat Magurat joissa kahva on mallia moottoripyörä ja tektron jarruihin pitäs uusia palat jos niitä meinais käyttää.

  6. #1956
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Isompi ongelma saattaa olla letkujen kiinnitysten erilaisuudet eri merkkien välillä.Saattanet löytää letku-/liitin settejä,esim. Jagwire, https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/jagwire-pro-quick-fit-adaptor-kit-magura/rp-prod150875, .Joita sitten kahteen eri jarruun hommaamalla yhdistelee itse sopivaksi setiksi.
    Saattaa alkaa tulla hintoihinsa,mutta jos on haluja rassailla . . .

  7. #1957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Isompi ongelma saattaa olla letkujen kiinnitysten erilaisuudet eri merkkien välillä.Saattanet löytää letku-/liitin settejä,esim. Jagwire, https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/jagwire-pro-quick-fit-adaptor-kit-magura/rp-prod150875, .Joita sitten kahteen eri jarruun hommaamalla yhdistelee itse sopivaksi setiksi.
    Saattaa alkaa tulla hintoihinsa,mutta jos on haluja rassailla . . .
    Mikäs tuossa estää lyhentämästä jarruletkua ja laittamasta uuden insertin ja oliivin?

  8. #1958
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Itsellä meni pari vuotta sitten pg-1130 11s (road) vapaarattaalle ilman speiseriä. Mutta tosiaan maantie- ja maastovaparit taitaa olla sen pari milliä eri pitusia.
    Helppo kuitenkin kokeilla kumpi toimii. Jos ilman speiseriä kiristyy tarpeeksi, niin sitten vaan kovaa ajoa. Jos taas pakka jää helisemään, niin speiseriä väliin ja kovaa ajoa.
    Ilmottele kumpi toimii. Väittäisin, että et tarvi speiseriä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ilman spaceria toimi

  9. #1959
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    33
    Nykyinen takavaihtaja Sram X7. Käykö Shimanon takavaihtaja (vähintään Slx tasoa ja 11-speed) samaan korvakkoon?

  10. #1960
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kempula Katso viesti
    Nykyinen takavaihtaja Sram X7. Käykö Shimanon takavaihtaja (vähintään Slx tasoa ja 11-speed) samaan korvakkoon?
    Käy.

  11. #1961
    Pyörästäni (maastopyörä) meinaa loppua isot eli raskaat vaihteet kesken tiellä ajaessa. Kyseessä sähköpyörä jolla ajelen työmatkaa ja kauppa-ajoja sekä tielenkkejä. Koska en ole ollenkaan perehtynyt vaihteiston sielunelämään niin kertoisitteko minulle, tarvitseeko vaihtaa takapakka vai selviäisikö pelkän eturattaan vaihdolla? Nyt edessä 32t ja takana Shimano HG500 10s 11-42t. Haluaisin nykyisen isoimman vaihteen päälle vielä pari isoa vaihdetta ja vastaavasti pienempiä vaihteita joutaisi pari pois. Jos vaihtaisi eturattaan 34t:ksi niin kuinka iso vaikutus sillä olisi?

  12. #1962
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makarooni Katso viesti
    Pyörästäni (maastopyörä) meinaa loppua isot eli raskaat vaihteet kesken tiellä ajaessa. Kyseessä sähköpyörä jolla ajelen työmatkaa ja kauppa-ajoja sekä tielenkkejä. Koska en ole ollenkaan perehtynyt vaihteiston sielunelämään niin kertoisitteko minulle, tarvitseeko vaihtaa takapakka vai selviäisikö pelkän eturattaan vaihdolla? Nyt edessä 32t ja takana Shimano HG500 10s 11-42t. Haluaisin nykyisen isoimman vaihteen päälle vielä pari isoa vaihdetta ja vastaavasti pienempiä vaihteita joutaisi pari pois. Jos vaihtaisi eturattaan 34t:ksi niin kuinka iso vaikutus sillä olisi?
    Kadenssin ollessa 90, 32t-11t rattaille tulee nopeudeksi laskennallisesti 36,5kmh. 34-11t rattaille 38,8kmh. 36-11t rattaat antaa nopeudeksi jo isomman eron alkuperäiseen, eli 41kmh, olettaen että mahtuu pyörimään

    Tämä esimerkki oli laskettu samankokoisilla renkailla

  13. #1963
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Minulla on sähköpyörässä 38 ja 11-42. Riittää mainiosti, voi kiivetä seinää ja polkea vielä 40 km/h vauhdissa.

  14. #1964
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hanski85 Katso viesti
    Kadenssin ollessa 90, 32t-11t rattaille tulee nopeudeksi laskennallisesti 36,5kmh. 34-11t rattaille 38,8kmh. 36-11t rattaat antaa nopeudeksi jo isomman eron alkuperäiseen, eli 41kmh, olettaen että mahtuu pyörimään

    Tämä esimerkki oli laskettu samankokoisilla renkailla
    Muutos kuulostaa melko pieneltä, jospa sitten miettis 36t tai jopa 38t kuten Haraldilla. Mutta ilmeisesti eturattaan vaihdolla selviäisi? Onko helppo vaihtaa itse ja miten osaan valkata oikean pituisen ketjun?

  15. #1965
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Plussaat vaan saman verran kuin eturatas kasvaa

  16. #1966
    Liittynyt
    09/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8
    Läskipyörän taka-akselin pikalinkku on sen verran kärsinyt, että pitää kiinnittää nippusiteillä, ettei aukea väärässä paikassa. Ajattelin uusia koko roskan vähintäänkin paremmalla kamppeella tai pikalinkuttomalla akselilla, kun aika harvoin sitä tulee availtua työkaluttomissa olosuhteissa.

    Nykyinen on mallia Formula FQR-12M ja pituudeksi akselissa lukee 222.5 mm. Peräpää käsittääkseni 190mm 12mm läpiakselilla, 1,75 kierre.

    Mitä vaihtoehtoja tuon korvaamiselle löytyy ja mitä eroja noilla ontoilla putkilla voi ylipäätään olla?

    Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

  17. #1967
    Onkos ketää muuta törmänny samaan ongelmaan eli uusissa shimano 105 hydraulisis kahvoissa esiintyy kamalaa rätinää kun on vähänki epätasainen maasto? Vanhat 5800 ei tätä ikinä tehneet. Varsin vittumainen ääni.

  18. #1968
    Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta bilteman shimano HG-53 ketjujen tuotekuvauksessa lukee: "Vain 27-vaihteisiin pyöriin, joissa on 9-osainen takahammaspyörästölle". Eli siis onko tuo "Vain"-sana tuossa hieman virheellinen ilmaisu, koska itselläni 1x9 systeemi johon ketjun laittaisin?

  19. #1969
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti polkuauto Katso viesti
    Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta bilteman shimano HG-53 ketjujen tuotekuvauksessa lukee: "Vain 27-vaihteisiin pyöriin, joissa on 9-osainen takahammaspyörästölle". Eli siis onko tuo "Vain"-sana tuossa hieman virheellinen ilmaisu, koska itselläni 1x9 systeemi johon ketjun laittaisin?
    On.

  20. #1970
    Moi,
    Mulla on vähän tuunattu fillari, josta on on etuvaihtaja poistettu alkuperäisine rattaineen ja se on korvattu 32 piikkisellä eturattaalla, Edellinen omistaja oli ajellut ensisijaisesti maastossa.

    Haluaisin tuohon nyt arviolta 38-40 piikkisen, jotta matka-ajoja ei tarvitsisi veivata raskaimmalla vaihteella. Omat ajot on ensisijaisesti hiekkateitä ja kinttupolkuja.


    tarvittava ratas on 104mm x 4 pultin malli, mutta kun noita selailee, niin on vaikka mitä erilaisia, sekä Wide-Narrow malleja.


    Osaisiko joku opastaa, minkälaisen tilaan ? + mistä kannattaa?

  21. #1971
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Vaikka tuolta https://www.bike24.com/1.php?content...ge=2;orderby=2 . Jos haluaa päästä erityisen halvalla niin ebaystä/aliexpressistä löytyy edullisia NW-rattaita.

  22. #1972
    Kiitos, halpa ei ole ensisijainen vaatimus, ilmeisesti tuo linkitetty on OK, pitää pääsiäisen aikana tilata moinen, jos ei PKS seudulta löydy hyllystä kohtuu hinnalla. Tuolta löytynee bash ring varmaan kanssa

  23. #1973
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Hi5bikesilla on ainakin valikoimassa NW-rattaita ja varmaan bash ringiäkin löytyy https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/331...ring-38t-black

  24. #1974
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Calle.private Katso viesti
    Kiitos, halpa ei ole ensisijainen vaatimus, ilmeisesti tuo linkitetty on OK, pitää pääsiäisen aikana tilata moinen, jos ei PKS seudulta löydy hyllystä kohtuu hinnalla. Tuolta löytynee bash ring varmaan kanssa
    Niitä on vaikka missä kioskeissa. Ihan normitavaraa.

    Muista uudet ketjut myös.


  25. #1975
    Luulin kanssa näin, mutta erään kohtuukokoisen liikkeen mekaanikko laittoi tälläisen vastauksen kysymykseeni:
    "104mm x 4 pultin ratasta meillä on yhtä mallia 42 hampaisena. Siinä on tosin sellainen ongelma että hampaita joutuu hieman viilaamaan jotta se toimii hyvin."

    Tuo viilaus asia jäi hieman mietityttämään.

  26. #1976
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Ibikessa hypistelin eilen näitä
    http://ibike.fi/tuote/1xr-104mm-retaining-chainring/


  27. #1977
    Hip Hei!
    Olen aloitteleva pyöräilijä ja hommasin Cervelon S2:n viime syksynä. Itse olen sen verran uusi pyöräilymaailmassa, joten pää menee nopeasti sekaisin kun osille on tarjontaa paljon ja moneen hintaan. Tarkoitus olisi rakennella pyörästä mieleisempi vaihtamalla kiekot ja samalla myös vaihtaa vannejarrut levyjarruihin. Mitkä nyt ovat hyviä kiekkoja ja mitkä hyviä levyjarruja sopusuhtaiseen hintaan? Pyörästä olisi aikomus tehdä treeni- ja triathlonpyörä.

  28. #1978
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cerppi Katso viesti
    Hip Hei!
    Olen aloitteleva pyöräilijä ja hommasin Cervelon S2:n viime syksynä. Itse olen sen verran uusi pyöräilymaailmassa, joten pää menee nopeasti sekaisin kun osille on tarjontaa paljon ja moneen hintaan. Tarkoitus olisi rakennella pyörästä mieleisempi vaihtamalla kiekot ja samalla myös vaihtaa vannejarrut levyjarruihin. Mitkä nyt ovat hyviä kiekkoja ja mitkä hyviä levyjarruja sopusuhtaiseen hintaan? Pyörästä olisi aikomus tehdä treeni- ja triathlonpyörä.
    Noin sekunnin miettimisellä voi olla aika vaikeaa laittaa levyjarruja. Ei taida rungossa ja haarukassa olla edes paikkoja levyjarruille.

  29. #1979
    Kuinka usein nuo öljyt kannattaisi vaihtaa hydraulisiin jarruihin?

  30. #1980
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^ Itse vaihtanut silloin, kun öljy on mustaa. Ilmaamiset tarpeen mukaan, jolloin näkee, jos öljy tosiaan on mustaa. Vuoden tai parin välein öljyn vaihto, aika iso haarukka. Riippuu paljolti jarruista ja käytöstä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •