Pyörällä, ja vielä useammin ladulla törmää ihmisiin joiden ei tarvitse väistää, vaikka heidän etenemisensä on täysin järjenvastaista. Väärää puolta tai alamäkeen luistellen vaikka ylöspäin on tulijoita ym.
Pyörällä, ja vielä useammin ladulla törmää ihmisiin joiden ei tarvitse väistää, vaikka heidän etenemisensä on täysin järjenvastaista. Väärää puolta tai alamäkeen luistellen vaikka ylöspäin on tulijoita ym.
Jälkien perusteella joku oli kehdannut ajaa tuosta lumipöperöstä polkupyörällä vaikka oikea paikka olisi ollut ajotiellä. Sinänsä jännä ero Espoon ja Hki:n välillä kun Espoossa hiljaisella 30 km/h asuinkadulla laitetaan pyötäily kielletty merkki kun sen varrella on joku varikko josta ajaa kuorma-auto pari kertaa päivässä ja laitetaan fillarit kiertämään puolen kilometrin päästä metrin levyistä ulkoiluhiekkapolkua jalankulkijoiden seassa. Missä on tällä hetkellä varmaan puoli metriä lunta. Mutta ehkä tuosta kuusi metriä leveästä jalkakäytävästä olisi voinut pienen palan voinut lohkaista fillareille.
![]()
Tuohan on Telakkakadulta, jossa rannanpuoleinen kelvi tai siis kelvi joka on vain rannan puolella on jonkin isomman remontin takia suljettu eli kyseessä on tilapäinen kiertotie. Tilapäisyys tosin kestänee tavanomaista pitempään - ja voi olla ettei liikennejärjestelystä päätettäessä muistettu että meille tulee talvikin ja että talvella olosuhteet voivat olla kovin talviset.
Pääsyy siihen miksi pyöräilijät komennetaan tai päästetään oikein luvan kanssa ajamaan ajoradalla lienee siinä että Tehtaankadun ja Punavuorenkadun välillä jalkakäytävä on liian kapea jaettavaksi. Syy siihen miksi järjestely jatkuu tuolla viimeisellä korttelinvälilläkin - taitaa olla Mallaskadun ja Bulevardin väli? - ei ole minullekaan ilmeinen.
Paikalla on kyllä kolmenkympin nopeusrajoitus eivätkä autoilijat ole ohi edes pyrkineet niinä kertoina kun olen siitä ajanut, olisi kieltämättä mukavampi siirtyä ajoradalta, olipa sitten kääntymässä Hietelahdenrannan suuntaan tai Bulevardille.
Igluauto soitti äänimerkkiään takana pyörätiellä että tiesin väistyä laitaan. Kaikki ikkunat jäässä
sisältä ja ulkoa kuten koko auto. Hyvä että näki minut vaikka ei ehkä KLVn merkkiä polkupyörän ja jalankulkijoiden kuvalla eikä "Läpiajo kielletty" aikaisemmin, tosin nekin osittain lumen peitossa.
Ehkä vaan niin lyhyt matka ettei sen takia ruvennu kiertelemään teitä pitkin ja harjaamaan lumia tai raappaamaan laseja kun siellä ei ajele virkavaltakaan.![]()
epäasiallinen maastopyöräilijä
Minä niin yritin ajella mahdollisimman reunassa....vastaan tuli ( suojatien korokkeella) iso ukko ison koiransa kanssa. "Pitääkö päälle tunkea perkele..." kääk apua...onneksi suojatien eteen pysähtyny autoilija pelkällä läsnäolollaan pelasti mun, ukko ei uskaltanu usuttaa sitä koiraansa kun siinä oli silminnäkijä. Kiitos valkoisen fiatin kuskille, sä pelastit mut!
Se missä sitten on turvallisinta onkin hyvä kysymys. Onko turvallisempaa taluttaa ajokelvottomalla kelvillä vai siirtyä ajoradalle jossa (oma kokemus) kilometrin pätkällä kolme autoa veti mielenosoituksellisesti punttia hipoen ja keskaria heilutelle ohi ja lopuiltakin sai loska-vanoista kurat koivilleen ja naamalleen. Pari sitten jäi junnaamaan perään ja rakensi jonoa taakseni. Kaikki vilkkaalla leveällä tiellä. Jäi sitten se kokemus viimeiseksi.
Vaihtelevaa vastatuulta...
höh? mitä ite olen autotiellä fillaroinut niin tosi hyvin ollaan suhtauduttu, pari poikkeusta mutta olkoot. Jospa pienenkokoinen pyöräilijä on "hellyyttävämpi" että ei toi varmaan umpihangessa jaksakaan. Iso mies on eri asia. Eli pienestä koosta on taas hyötyä.
Olisko se koko... Kyllä naispyöräilijät päivää piristää niin paljon, että ei paljon henno alkaa motkottamaan. Oli pieni taikka isompikin.
Kevät on selvästi tullut ja pyöräliikenne vilkastunut. Jäiden sulaminen on lisännyt pyöräilijöiden rohkeutya hakeutua toistensa seuraan ja tämä on näkynyt lisääntyneenä peesausinnokkuutena kevyenliikenteenväylillä.
Eikä siinä. Onhan se kevyempää niin ja voin minä vetää jos ei omaa vauhtia kovempaa tarvitse yrittää. Mutta. Älkää tulko peesiin sillä tavalla hiipien. Muutamallekkin olen jo paikalla sanonut, että saa siinä takana ajaa, kunhan ilmoittaa kohteliaasti olemassaolostaan. Siinä voi nimittäin muuten käydä niin, että tyhjennän sieraimestani katupölyt ja muut epäpuhtaudet olan yli ja takarenkaan tuntumaan huomaamatta ilmestynyt matkakumppani saa tavaran naamallensa. Yritän kyllä muistaa tarkistaa selustan ennen operaatiota, mutta joskus on käynyt niinkin, että unohtui.
Toinen skenaario on se, että saan jostain idean alkaa kokeilemaan jarrujen purevuutta oikein todella tai keksin tehdä äkkinäisen sivuttaisliikkeen. Tällaisissa tilanteissa olisin todennäköisesti myös itse haitan kärsijänä, eikä ajatus juuri miellytä. Idean alkusyy voi olla juuri tehty keväthuolto, kuoppa, eteen ilmestyvä enemmän tai vähemmän kiinteä este, orava tai mikä tahansa muu ärsyke. Näistä lähinnä ensimmäiset kaksi ovat sellaisia tianteita, jonka eteen tullessa ehdin tarkastaa selustan mahdollisten tuulensuojastanautiskelijoiden varalta.
Eli ilmoittakaa olemassaolostanne, tehkää selväksi sijaintinne tai jättäkää turvaväli. Jäätä ei enää ole, sepeliä on. Eikä se pyörä heti pysähdy asfaltillakaan.
Tästä ongelmastahan toki pääsisi ajamalla kovempaa, mutta ei sitä aina viitsi ja sitäpaitsi aina tahtoo löytyä se, joka pysyy vaivatta vauhdissa.
^ hahaa ja kevyt kiepsaus lattialle
Munamankeli on tainnut saada kyseiset räät hiipimisensä seurauksena pläsiinsä, hekoti
tänään kävi taas sen matemaattisen todennäköisyyslaskennan mukaa mahdottomia eli kaksi pyöräilijää, autotiellä Pakilassa, ei ristinsielua, ylämäessä menin ohi kun kohdalla yht´äkkiä hitaampi pyöräilijä (täysjousto, ajokamat jne joten ei ihan siviili) alkaa kääntää yllättäen vasemmalle, näytti että jostain syystä alkaa vauhti loppua eli teki kiemurtelua kun parhain alppien ajokauris tjms, ei siinä mäessä ollut kääntymistä mihinkään, joten en keksi syytä miksi yllättäen lähti kääntymään.... onneksi ohitin kuten aina, mahdollisimman kaukaa joten meni vain läheltä....
Hyvä esimerkki siitä, mihin tarvitaan riittävä sivuttaisetäisyys etenkin, kun jo ennalta oli nähtävissä pyöräilijän ongelmat hallita tilanne.
Matemaattisen todennäköisyyden mukaan 2 pyöräilijää + sinä (autolla?) on tosiaan mahdoton yhtälö, kun tuloksena on "ei ristinsielua". Mutta liittyikö tilanne jollain tavalla viestiketjun otsikkoon?
Tänään n. klo 17 aikoihin Helsingissä Vauhtitien viereisellä pyörätiellä ajaessani kääntyi viereistä jalkakäytävää samaan suuntaan liikkuva rullalautailija täysin yllättäen eteen. Edelläni meni vielä toinen pyörä joka ohitti lautailijan, eikä jalkakäytävällä ollut ketään muita tulossa tai muita esteitä tai kohdalla jalkakäytävää tien yli mistä olisi mitenkään voinnut "aavistaa" tilannetta. Onneksi jalkakäytävän puoli oli tyhjä ja sieltä pääsi ohi alla puolen metrin marginaalilla, eli aika lähellä oli. Laudan päällä oli vielä aika partainen kaveri eli jonkin verran liikennekokemusta olisi pitänyt jo karttua...
Villähteellä on saatu korjattua kelvillä ollut töyssy, jossa tapahtui paha kaatuminen viime vuonna. Ely-keskus on saanut jostain miljoonan euron korjausmäärärahan siihen. Paikka on kooltaan noin 1x4 m. Valitetavasti tarvittiin onnettomuus ennen kuin korjaus saatiin aikaiseksi.
No rain - no gain.
Hieno juttu - ja vetäähän jo ajatus siitä miten töyssyn korjaamisen on saatu ja käytetty miljoonan euron korjausmääräraha suupielet ylöspäin!
Mutta kun mä olen mikä olen ja tänään vielä väärällä jalalla yösnoussut, niin en voi olla kysymättä että onko minkäänlaista tietoa olivatko sikäläiset fillaristit ilmoittaneet, huomauttaneet tai valittaneet paikasta tienpitäjälle tai jollekin Lahden kaupungin asiasta vastaavalle taholle? Ja jos olivat, onko tietoa miksei niin sanotusti mitään tapahtunut? Ja edelleen, selvitettiinkö asiaa tai vastuukysymyksiä onnettomuuden jälkeen?
PS Sipoossa Uuden Porvoontien kelvillä on ollut yksi ainakin yllätetyksi tulleelle pyöräilijälle paha töyssypaikka niin kauan kuin minä muistan, mutta vaikka sitä ei jostain syystä ole saatu korjatuksi silloinkaan kun vain muutaman sadan metrin päässä on jotain sentään korjailtu), paikka kyllä merkittiin selvästi molemminpuolin pimeässäkin näkyvin varoitustolpin.
Paikasta yhtään mitään tietämättä mitenkähän rahat ovat jakaantuneet? Tässä yksi vaihtoehto: Suunnitteluun sata tonnia, tekemiseen toinen satanen, viimeistelyyn viisikymmentätonnia. 300 000 konsulttipalkkioihin ja loput tutustumismatkoihin suurinpiirtein samanlaisiin korjauskohteisiin.
^Sanoisin että suunnittelun ja rakennuksen katteisiin + korruptiokaveripoliitikon taskuun
--
UIkoilukartta
No pitää haaveilla että tuonne Ulkoliikuntaan tulee fillarireititkin joku päivä
Ei tämä nyt avautumista ole, mutta en nyt jaksa etsiä parempaakaan ketjua. Tänään tulin keskustasta Roihikan rantaa pitkin, niin siinä oli yksi herrasmies perus-hybridillä (mallia market?) ja full-face -kypärällä. Taisi olla keltainen. Jos joku tunnistaa itsensä, niin eihän siinä mitään. Saahan sitä tuollaista kypärääkin käyttää. Tai vetää alamäkeä hybridillä.
Ei tämä nyt avautumista ole, mutta en nyt jaksa etsiä parempaakaan ketjua. Tänään tulin keskustasta sörnäisten rantaa pitkin, niin siinä oli yksi herrasmies perus-hybridillä (mallia market?) ja pyöräilytrikoilla. Taisivat olla mustat. Jos joku tunnistaa itsensä, niin eihän siinä mitään. Saahan sitä tuollaisia housujakin käyttää. Tai vetää ylämäkeä hybridillä.
Ite ajelin viime kevään ensihätään rakettisuojalasit ja sitten sammakkomaiset mopolasit normisilmälasien päällä. Tuli yllättävä hermovika, eikä toinen silmä räpsynyt eikä mennyt kiinni. Mielummin fillarilla jatkoin työmatkoja kumminkin, joten pakko oli jotain suojainta keksiä nopeesti.
Etenkin sateella se oli kyllä vaikeeta elämää, onneks tilanne lopulta palautu sen verran, että ihan vaan silmälaseilla taas meen.
Jonkun mielestäni tuollainen voisi kuulua muotipoliisin virka-asioihin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...iketju/page45&
En millään jaksa uskoa että huumori työntäisi niitäkään liikunnan ja pyöräilyn harrastajia jotka sattuvat kuulumaan foorumin lukijoihin yhtään kauemmaksi.
Ja jos ei ymmärrä sitä mitä "tyylipoliisilla" pyöräilijöiden keskinäisessä leikinlaskussa tarkoitetaan, kannattaa ehkä ottaa selvää ja kysyä huumorintajuisemmilta ystäviltään (mikäli semmoisia löytyy). Etenkin jos on aikaisempaa kokemusta siitä että saattaa olla luonteeltaan jossain määrin tosikko tai huonosti huumoria ymmärtävä ihminen.
PS Mutta foorumillahan kaikki on mahdollista ja kirjoittaja saattoi vain vetää roolia tai esittää kommenttinsa kieli poskessa ja vakavalla naamalla naurua pidellen![]()
Joo, siis tuo mainitseman full-face -hybridisti, niin enhän tiedä herrasta mitään. Saattaa olla joku vamma esimerkiksi leuassa / naamassa, jolloin ff-kypärän käyttö, varsinkin vielä kun hiekkaa on edelleen siellä-täällä siivoamatta, on ihan hyvä asia. Joku leukaremontti, niin varmasti itsekin ajelisin tuollaisella.
Tänään Helsingissä Tilkanvierron ja Tilkankadun risteyksessä pyöräilijä, joka siis tuli jalkakaytävää (Tilkanviertoa pitkin länteen) ja ylitti suojatien (ei pyörätien jatke) Paciuksenkaaren yli kommentoi (ilmeisesti) minulle (ko. pyöräilijän editse kääntyessäni), joka tulin pyörätietä ja käännyin ensin Tilkankujalle tarkoituksena jatkaa ajorataa pitkin Tilkanviertoa että "Vi...". Kuulin ainoastaan ensimmäisen tavun, eli jää arvailujen varaan mitä tuolla tarkoitti. Kääntymistä ilmoittavaa käsimerkkiäkin käytin, joten en oikein usko etta vilkun puuttumisesta oli huomauttavinaan.
Ko. paikka on hieman hankala, jos katsoo Google mapsia (streetview) tai ulkoilukarttaa, niin noiden perusteella Tilkanvierron kohdalla on pyörätie mutta nykyisinn tuossa ei ole erotettua pyörätietä tai kevyenliikenteen väylän merkkiä ollenkaan. Tuohonkin paikkaan olisi hyvä saada hieman selkeämmät merkinnät.
Kirjanmerkit