LostInLaplandAjopyoraFanticContinentalHuntteriVelosport
Sivu 42 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

  1. #1231
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Onneksi laki on jo muuttunut hieman pyöräilijöitä suosivampaan ja myös liikenneturvallisuuden kannalta parempaan suuntaan.
    Täytyy vain toivoa että silloin kun laki kirjoitetaan uusiksi niin että on kaikille kiistatonta ja selvää että ajoradalla saa aina ajaa pyörällä vaikka vieressä kulkisi pyörätie, siihen kirjoitettaisiin selvä maininta että pykälässä joka kieltää kahden ajoneuvon ajamisen vierekkäin ei tarkoiteta polkupyöriä ekä se niin muodoin koske polkupyöräiljöitä vaan autoja, traktoreita, leikkuupuimureita ynnä muita.

  2. #1232
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Olenko Kuovipolku kirjoittanut parijonosta? Ajelin sen autoletkan ensimmäisenä siinä pyörien perässä tovin aikaa, joten ehdin hyvin arvioimaan muodostelmaa ja sen liikkumista. Kukaan autojonossa ei muuten näyttänyt agressioita, kiltisti siinä roikuttiin perässä ja odoteltiin mahdollista ohituspaikkaa. Kukaan pyöräilijöistä ei näyttänyt, että nyt voi ohittaa tai yrittänyt siirtyä sivummalle/parijonosta.

  3. #1233
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Kevät on tullut Maantiepyöräilijätkin liikkeellä
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  4. #1234
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^ja kohta kesäpyöräilijät.

    Ilmeisen vaikeeta joillekin autoilijoille oppia ne vähät väistämisen pääsäännöt kun
    ovat niin "oikeassa" ja "etuajo-oikeutettuja" kiertoliittymistä pois kääntyessään.
    oem muokkasi tätä : 01.04.2019 at 20.06 Syy: loivensin
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  5. #1235
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Mitä jos jättäisit ammattilaispyöräilyfantasiasi ammattilaisille.
    Pahoittelen toimintaani, toivon, ettei ammattihaaveilijoiden ansiotaso ole kärsinyt kohtuullista enemmän.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Barracuda Katso viesti
    Aika kapeilla tangoilla on fillarit varustettu, ainakin kapeammilla kun mun 42 cm. Niitä kun laittaa neljä rinnan nollan turvavälillä saadaan kylmällä matematiikalla 168cm.
    Siis ajoneuvot ovat rinnakkain vain silloin, kun ohjauslaitteet ovat samalla tasolla ja kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden? Poliisin tiellä antamien lausuntojen mukaan rinnakkain ajaminen on laveampi käsite, mutta oikeuden päätöstä en ole vielä saanut, vain suullisia huomautuksia ja yhden mielensä pahoittaneen poliisin kiroilut, kun utelimme hältä syytä tulla ohitustilanteeseen kolmanneksi ja ylittävän sulkuviiivan näin tehdessään.
    Ohjaustangon leveys yleensä on keskeltä keskelle eli 42cm tangon ulkolaitoijen väli on isompi, kuin kylmässä matematiikassasi tai vaihtoehtoisesti Sinulla ei ole normikippuratankoa pyörässäsi.
    Sinällään kiinnostaisi, missä opetetaan kylmää matematiikkaa? Siitä ei ollut kursseja Helsingin Yliopistolla opiskeluaikoinani.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  6. #1236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Olenko Kuovipolku kirjoittanut parijonosta? Ajelin sen autoletkan ensimmäisenä siinä pyörien perässä tovin aikaa, joten ehdin hyvin arvioimaan muodostelmaa ja sen liikkumista. Kukaan autojonossa ei muuten näyttänyt agressioita, kiltisti siinä roikuttiin perässä ja odoteltiin mahdollista ohituspaikkaa. Kukaan pyöräilijöistä ei näyttänyt, että nyt voi ohittaa tai yrittänyt siirtyä sivummalle/parijonosta.

    Et kirjoittanut, hyvä mies, et ollenkaan! Sinähän puhuit porukasta joka "perseili ajamalla 3-4 rinnakkain". Sehän oli varmasti kaikille koko ajan erinomaisen selvää. Enhän minäkään olisi heti ensimmäiseksi esittänyt miten ja miksi parijonossa ajava porukka voi takanatulevan autoilijan silmissä näyttää 3-4 rinnakkain ajavalta tai miten parijonossa ajettaessa voi syntyä jonkin hetken kestäviä vaiheita jolloin 3-4 todella ajaa rinnakkain.

    Mutta se siitä ja varsinaisia aiheitani tässä viestissä ovat:



    (1) Jos jonkun tien päällä tavatun tai nähdyn porukan tunnistaminen kiinnostaa tai sen kokee tarpeelliseksi esimerkiksi suoran palautteen antamiseksi, niin ensinnäkin silloin auttaa jos antaa mahdollisimman tarkan ajan ja paikan ja ennen kaikkea kuvauksen porukan koosta, ajoasujen väreistä ja mahdollisesti erottuneista merkeistä tai logoista

    Toiseksi nykyään on niin että "kaikki" ovat Stravassa eli sellaista porukkaa tuskin maanteillämme liikkuu jossa yhdenkään ajajan lenkkitiedot tarkkoine reitteineen ja aikoihin eivät olisi löydettävissä. Jopa äärimmäisen helposti Flyby-toiminnon avulla silloin kun on itsekin Stravassa, mutta se voi olla mahdolista pienellä salapoliisityöllä vaikka olisi Stravasta kieltäytyvä tai vaikka olisi ollut liikkeellä ilman GPS-seurantaa ja -reittitallennusta.

    (Autoilija joka yhtenään kokee joutuvansa kärsimään fillariporukoiden perseilyn takia voisikin pitää jonkinlaista laitetta toimintavalmiudessa...)



    (2) Huomattavasti tärkeämpänä asiana kiinnostaisi miten hyvin keskivertoautoilija ymmärtää pyöräilijöiden mahdollisesti näyttämiä merkkejä siitä milloin on sopiva hetki lähteä ohitukseen ja miten paljon
    keskivertoautoilija katsoo voivansa luottaa siihen että ohitus tällöin todella on turvallinen. On näet käynyt niin että porukasta on annettu merkki ja kädet ovat viuhtoneet usean ajajan voimin toistamiseenkin, mutta autoilija ei ole suostunut ohittamaan - ja joskus sen vuoksi hänen taakseen onkin sitten kertynyt useamman auton letka.

    Pyöräilijänä luulisi että sivulle nostettu ja eteenpäin nopeasti heiluva käsi on yhtä selvä ja yksiselitteisen helposti tulkittava merkki kuin stopmerkkiin nostettu tai taaksepäin heilutettu käsikin, mutta niin ei ilmeisesti ole asianlaita. Tai sitten jotkut autoilijat eivät vain haluakaan lähteä ohitukseen (koska heillä ei mielestään ole kiire tai he ovat kääntymässä aivan lyhyen matkan päässä).

  7. #1237
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Pahoittelen toimintaani, toivon, ettei ammattihaaveilijoiden ansiotaso ole kärsinyt kohtuullista enemmän.

    Siis ajoneuvot ovat rinnakkain vain silloin, kun ohjauslaitteet ovat samalla tasolla ja kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden? Poliisin tiellä antamien lausuntojen mukaan rinnakkain ajaminen on laveampi käsite, mutta oikeuden päätöstä en ole vielä saanut, vain suullisia huomautuksia ja yhden mielensä pahoittaneen poliisin kiroilut, kun utelimme hältä syytä tulla ohitustilanteeseen kolmanneksi ja ylittävän sulkuviiivan näin tehdessään.
    Ohjaustangon leveys yleensä on keskeltä keskelle eli 42cm tangon ulkolaitoijen väli on isompi, kuin kylmässä matematiikassasi tai vaihtoehtoisesti Sinulla ei ole normikippuratankoa pyörässäsi.
    Sinällään kiinnostaisi, missä opetetaan kylmää matematiikkaa? Siitä ei ollut kursseja Helsingin Yliopistolla opiskeluaikoinani.

    Kannattaa ehkä ottaa mitta käteen ja mitata oma leveys ajoasennossa kyynärpäästä kyynärpäähän.
    Harvalla se kuitenkaan on kovin paljon alle tuon 42 cm.

    Käytännössä pyöräilijän vaatima tila liikenteessä ilman turvamarginaaleja on noin 70 cm.
    Siitä voi lähteä laskemaan montako sopii rinnakkain siihen puoleentoista metriin.

  8. #1238
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    On näet käynyt niin että porukasta on annettu merkki ja kädet ovat viuhtoneet usean ajajan voimin toistamiseenkin, mutta autoilija ei ole suostunut ohittamaan - ja joskus sen vuoksi hänen taakseen onkin sitten kertynyt useamman auton letka.
    Ehkäpä autoilija ei ole omasta mielestään kuitenkaan nähnyt tarpeeksi ohituksen suorittamiseen. Ohitus on kuitenkin aina ohittajan vastuulla, vaikka hedellä huidottaisi mitä. Vaaratilanteessa olisitte kuitenkin syyttäneet sitä ohittajaa.

  9. #1239
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.481
    Eilen tuli bemari vastapalloon valtatieltä erkanevassa rampissa. Hyvin sopi fillarilla ohi. Henkilöautoilijalla ja rekkakuskilla olikin sitten hieman ohjelmaa koska bemari oli jo ajoradalla keskikaiteen väärällä puolella.

  10. #1240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ehkäpä autoilija ei ole omasta mielestään kuitenkaan nähnyt tarpeeksi ohituksen suorittamiseen. Ohitus on kuitenkin aina ohittajan vastuulla, vaikka hedellä huidottaisi mitä. Vaaratilanteessa olisitte kuitenkin syyttäneet sitä ohittajaa.
    Älä viitsi tulla taas kertomaan mitä "me" olisimme tai emme tehneet tai mitä "me" teemme tai emme tee.

    Ja voit noin niin kuin edes leikisti olla uskovasi että porukka olisi sen verran fiksua, että sillä olisi kokemusta ja käsitystä ohituksen vaatimasta matka, että sillä olisi kykyä arvioida edessä näkyvä autoilijan ohituksen kannalta turvallinen matka ja ennen kaikkea että sillä olisi sen verran itsesuojeluvaistoa ettei se rupea näyttämään ohitukseen kehottavia käsimerkkejä jos se ei todella ole turvallista.

    Last but not least, kai huomasit että esitin jo kysymyksen "miten paljon keskivertoautoilija katsoo voivansa luottaa siihen että ohitus tällöin todella on turvallinen". Ilmeisesti ei ollenkaan - jos sinun käsityksesi yhtään heijastaa keskivertoautoilijan ajattelua. (En tosin tiedä edustatko keskivertoautoilijaa tai oletko autoilija ollenkaan enkä väitä sitä enkä tätä.)


    PS Tämä vastuupuoli on kyllä selvä, siitä ei ollut kyse. Mutta maailmaan mahtuu asioita joissa ihmisellä on vastuu mutta joissa hän katsoo silti voivansa luottaa muihin.

  11. #1241
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ja voit noin niin kuin edes leikisti olla uskovasi että porukka olisi sen verran fiksua, että sillä olisi kokemusta ja käsitystä ohituksen vaatimasta matka, että sillä olisi kykyä arvioida edessä näkyvä autoilijan ohituksen kannalta turvallinen matka ja ennen kaikkea että sillä olisi sen verran itsesuojeluvaistoa ettei se rupea näyttämään ohitukseen kehottavia käsimerkkejä jos se ei todella ole turvallista
    Eihän siitä ollutkaan kyse etteikö ohitus olisi ollut turvallista vaan siitä, että autoilija ei välttämättä nähnyt samaa kuin te ja ei siksi uskaltanut ohittaa tai arvioi tilanteen toisin.

  12. #1242
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Eihän siitä ollutkaan kyse etteikö ohitus olisi ollut turvallista vaan siitä, että autoilija ei välttämättä nähnyt samaa kuin te ja ei siksi uskaltanut ohittaa tai arvioi tilanteen toisin.
    Sen takia, rakas Fedja, sitä merkkiä sille takana turvallista ohituspaikkaa kohteliaasti ja fiksusti odottavalle tai vain kyttäävälle autoilijalle merkkiä annetaan, että porukka (tai sen keula, pituudesta riippuen) näkee, kuulee ja haistaa pitemmälle kuin takana ajava autoilija!

    Ei kai tampereen murteella jumakiuta ole mitään järkeä näyttää merkillä sitä samaa minkä autoilijakin näkee! Vai oletko siinä käsityksessä että porukka näyttää merkkiä vain osoittaaksen sitä että se on vihdoin havainnut takanaan ajavan auton eikä sillä ole aikomusta levittäytyä viuhkaksi juuri ohitukseen lähteneen auton eteen?

  13. #1243
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.480
    Nyt kun ilmat ovat lämmenneet, niin alkavat esiintyä ajankohdalle tyypilliset normihuolet. Baanoille tulee ihmisiä, jotka eivät tunnu muistavan liikennekäyttäytymisen perusteita ja liikennettä on muutenkin talvikautta enemmän. Saattaa koskea myös meitä läpi vuoden pyöräileviä. Kiva että porukka pyöräilee, mutta jonkinmoista vinkkiä kääntymisestä voisi antaa. Tällä viikolla on jo kaksi pyöräilijää yllättäen päättänyt kääntyä vasemmalla juuri samaan aikaan kun olin ajatellut ohittaa heidät ilman että olisivat selkeästi ilmaisseet suunnan vaihtamistaan. Jokin vaisto tai sitten kykyni tulkita kehon valmistautumista kääntymiseen ovat estäneet ilmeiset törmäykset.

    Ihan on omassa liikennekäyttäytymisessäkin tekemistä saati sitten, että pitää jatkuvasti ennakoida kanssakulkijoiden päähänpistoja. Ei viitsisi ruveta huutelemaan, että kohta menossa ohi. Jossain päin englannin kielistä maailmaa huudellaan kuulemma ainakin jalankulkijoille, notta "on your left/right".

  14. #1244
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Sen takia, rakas Fedja, sitä merkkiä sille takana turvallista ohituspaikkaa kohteliaasti ja fiksusti odottavalle tai vain kyttäävälle autoilijalle merkkiä annetaan, että porukka (tai sen keula, pituudesta riippuen) näkee, kuulee ja haistaa pitemmälle kuin takana ajava autoilija!

    Ei kai tampereen murteella jumakiuta ole mitään järkeä näyttää merkillä sitä samaa minkä autoilijakin näkee! Vai oletko siinä käsityksessä että porukka näyttää merkkiä vain osoittaaksen sitä että se on vihdoin havainnut takanaan ajavan auton eikä sillä ole aikomusta levittäytyä viuhkaksi juuri ohitukseen lähteneen auton eteen?
    Älä sitten ymmärrä.

  15. #1245
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.600
    Kyllä mä olen Kotlerburgin kanssa samoilla linjoilla, ei tuolla liikenteessä voi (varsinkaan autoilijana) kenenkään luottaa.

    Tuossa lauantaina kävi itsellekin niin E75:ä etelään ajellessa siinä Kärsä-fuckin'-mäen liikenneympyröiden jälkeen. 100 km/h rajoituksen alkaessa edellä ajava virolainen rekka näytti itsepintaisesti minulle ohitusmerkkiä. Koska itse en nähnyt loivasti vastamäkeen johtavan tien olevan tyhjä, en tietenkään lähtenyt ohittamaan. Kun saavuimme harjanteen huipulle edessä aukeni kilometritolkulla tyhjää suoraa. Tokihan rekkakuski oli nähnyt tilanteen paljon ennen minua.


  16. #1246
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kyllä mä olen Kotlerburgin kanssa samoilla linjoilla, ei tuolla liikenteessä voi (varsinkaan autoilijana) kenenkään luottaa.
    Kuitenkin sitä (= luottaa muihin liikenteen osapuoliiin) tekee jokainen joka päivä.


    Tuossa lauantaina kävi itsellekin niin E75:ä etelään ajellessa siinä Kärsä-fuckin'-mäen liikenneympyröiden jälkeen. 100 km/h rajoituksen alkaessa edellä ajava virolainen rekka näytti itsepintaisesti minulle ohitusmerkkiä. Koska itse en nähnyt loivasti vastamäkeen johtavan tien olevan tyhjä, en tietenkään lähtenyt ohittamaan. Kun saavuimme harjanteen huipulle edessä aukeni kilometritolkulla tyhjää suoraa. Tokihan rekkakuski oli nähnyt tilanteen paljon ennen minua.
    Ehkä tilanne ei ole verrattavissa tyypilliseen tilanteeseen jossa autoilija joutuu köröttelemään pyöräilijöiden takana? Eihän niissä ihan noin sokeasta ja kaiken jo ohituksen ensi hetkillä riskeeraavasta luottamuksesta yleensä ole kyse.


    Mitä tarkoitit kirjoittaessasi "varsinkaan autoilijana"? Ei minusta ole ainakaan mitä erityistä syytä luottaa pyöräilijänä yhtään sen enemmän.


    PS Miten tämä taas näin kääntyi? Enhän minä ole missään välissä esittänyt että autoilijoiden ehdottomasti pitäisi aina ja joka kerran luottaa fillaristien havaintokykyyn ja liikennetajuun! Minä yksinkertaisesti kerroin havainnostani että joskus luotetaan, joskus ei, ja esitin mielestäni asiallisen ja neutraalin kysymyksen niille jotka autoilua harrastavat ja autoilevan kansanosan parissa enemmän liikkuvat.

  17. #1247
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Älä sitten ymmärrä.
    Totta kai minä ymmärrän! Olisihan sen pitänyt olla selvää alusta pitäen jo kysymyksenasesttelusta lähtien.

    Mutta oletko sitten sitä mieltä että porukan ei kannata tai edes ole syytä pyrkiä opastamaan autoilijaa näyttämällä merkkiä sopivasta ohitushetkestä ja -paikasta?

    (Entä muuten päinvastoin? Kai se on suotavaa että porukka viuhtoo sen merkiksi että edessä, autoilijan näköpiirin ulkopuolella on tulossa auto jonka takia ohitukseen lähteminen olisi vaarallista?)

  18. #1248
    Ipa Guest
    Mielestäni ohitusmerkin näyttämisen autoilijalle voi myös tulkita sympatian (ja/tai kiitoksen, anteeksipyynnön) osoitukseksi.

  19. #1249
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ei tuolla liikenteessä voi (varsinkaan autoilijana) kenenkään luottaa.
    Siis taas yksi lisää, joka pysähtyy vihreisiin valoihin, moottoritiellä ennen tulevien liittymää jne, kun ei luota muihin=?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  20. #1250
    Kuovipolku on viimeisimmissä viesteissään edustanut rasittavaa tapaa tarkoituksellisesta väärinymmärtämisestä. Ei ole hyvää keskustelukulttuuria se.

  21. #1251
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    328
    Yhden kerran luotin rekkakuskin vilkkumerkkiin joskus 80-luvulla. Alla vain oli 60-lukulainen vauxhall Victor, jossa ei ollut liikaa jerkkua... Juuri ja juuri ehdin ohi vastaan tulevan rekan edestä. Hyvä ettei tullut housupyykkiä, tai pahempaa... Sen jälkeen olen luottanut vain omaan havaintoon tuossa asiassa.

  22. #1252
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siis taas yksi lisää, joka pysähtyy vihreisiin valoihin, moottoritiellä ennen tulevien liittymää jne, kun ei luota muihin=?
    Ei suinkaan.

  23. #1253
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mitä tarkoitit kirjoittaessasi "varsinkaan autoilijana"? ...
    Tarkoitin sitä, että autolla on potentiaalia saada pahempaa jälkeä aikaan (syyttömille sivullisille) jos tekee virhearviointeihin perustuvia vääriä ratkaisuja. Harmillista vielä enemmän jos ne ovat jonkun toisen tekemiä virhearviointeja.

  24. #1254
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    775
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siis taas yksi lisää, joka pysähtyy vihreisiin valoihin, moottoritiellä ennen tulevien liittymää jne, kun ei luota muihin=?
    Mut voit laittaa samaan lokeroon jos en siellä toistaiseksi ole. Sokea luottaminen siihen että kaikki muut tielläliikkujat ajavat sääntöjen mukaan on täysin idioottimaista toimintaa. Mä olen niitä jotka eivät aja liittymästä alinopeutta motarille tulevan tukkirekan perään vain siksi etten halua suorittaa tarpeetonta kaistanvaihtoa.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  25. #1255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Istumatyöläinen Katso viesti
    Kuovipolku on viimeisimmissä viesteissään edustanut rasittavaa tapaa tarkoituksellisesta väärinymmärtämisestä. Ei ole hyvää keskustelukulttuuria se.
    Olisin ollut hirvittävän kiitollinen jos olisit viitsinyt nähdä hieman vaivaa ja kertonut minulle ja esimerkein osoittanut mitä, missä ja miten ymmärsin tarkoituksellisesti väärin, sillä jos on kaksi asiaa joita foorumikeskusteluissa halveksin syvästi ja joihin en katso syyllistyneeni, ne ovat juuri tarkoituksellinen väärinymmärtäminen ja tyhjänpäiväinen trollaus.

    Ole hyvä ja lue se keskustelu alusta pitäen ja luottamatta liikaa Filemonin tapaan siteerata, kysy itseltäsi kuinka monta kertaa sama asia, jonka on jo avausviestissä selvästi esitetty ja ymmärretty, tulisi ymmärtää ja mieti asiaa uudelleen vähän paremmalta kantilta ja vähän paremmin tiedoin. Muuta en pyydä - tai itse asiassa en pyydä sitäkään

    Mikäli katsot tämän enemmän keskustelun arvoiseksi, voit vaikka avata yleiselle keskustelulle hyvästä keskustelukulttuurista uuuden ketjun Off-Topic -osastossa

  26. #1256
    Kevään ensimmäisillä porukkalenkeillä on varmasti kivaa ajaessa jutella kaverien kanssa, mutta ehkä sitä hiukan voisi yleisellä tiellä neljän pyöräkön häröpallossa koko kaistan blokatessa tarkkailla takaa tulevaakin liikennettä. Juu ei, kyseessä ei ollut mikään järjestäytynyt telaketju vaan yleinen härdelli, jossa vasemmanpuolimmaisella kuskilla ei ollut pienintäkään aavistusta siitä, että olen ajanut parisataa metriä takana, ennen kuin tööttäsin.

  27. #1257
    Mikä estää ystävällisesti tööttäämässä heti eikä parinsadan metrin päästä?

    Mutta yhtä paljon kuin olen samaa mieltä siitä että oikeassa ryhmäajossa (lue: autoilijoita suunnattomasti ärsyttävässä parijonossa) viimeisessä parissa ei keskitytä niin täydellisesti juomiseen tai syömiseen tai räkimiseen tai vain peesissä viimeisillä voimilla roikkumiseen ettei ehditä tehdä huomioita takana tulevasta liikenteestä ja huudeta tarvittaessa "Auto!", olen sitä mieltä että tämmöisista tapauksista avautuessa olisi syytä viattomien säästämiseksi selvästi kertoa aika ja paikka. Ja saa senkin mainita jos sattui tunnistamaan ajoasut. Tai edes sen ettei ainakaan seuralenkistä ollut kyse.

  28. #1258
    Tässä ei ollut kyeessä edes mikään parijono vaan täyspitkä häröpallo, kolme rinnan. Oikea kaista oli siis täysin tukossa ja vasemmanpuolimmaisin pyöräilijä oli osittain vastaantulevien kaistalla. Ja kyseessä ei siis tosiaan ollut mikään vetovuoron vaihto tmv; sitä siinä jonkin aikaa odottelin että selkiääkö tilanne ilman interventiota. Ei selkeytynyt, en tiedä mitä mahtoi olla olla mielessä mutta ei se ainakaan muu liikenne ollut.

    Ei olleet yhtenäiset ajoasut eli usko olleen seuran ajo, jos se jotakuta kiinnostaa. Mitä olen täällä seurojen ajoiksi olettamiani letkoja nähnyt niin niiden toiminnasta ei ole valittamista. Paikka oli tie 3712 Kotkan puolella.

  29. #1259
    Mä en oikein osaa edes kuvitella että kukaan luuli sinun kirjoittaneen yhtään mitään parijonosta, sen verran lukutaitoisia sentään uskon kaikkien täällä olevan. Minä taas puolestani kirjoitin että oikea ryhmäajo on yhtä kuin (maksimissaan) parijono.

    Etenkin jos neljän kuskin "porukka" onnistuu kunnostautumaan ajamalla kolme rinnan ja vieläpä niin leveästi, niin (a) eihän siinä voi minkään valtakunnan kokeneista tai varsinaiseen porukkalenkkitoimintaan säännöllisesti osallistuneista maantiepyöräilijöistä voi kyse olla - mitä lie ihmesakkia? - ja (b) silloin on sellainen lyhyt ja terävä äänimerkin käyttö autoilijan taholta täysin paikallaan.

    Totta kai se kiinnostaa jo ihan poissulkemisen vuoksi - ja juuri sen takia että ei jälleen kerran leimattaisi kaikkia asiallisesti käyttäytyvää maantieporukkalenkkiväkeä jonkun epämääräisen kaveriporukan töppäilyjen perusteella.

    Siis ihan samalla lailla kuin että jos joku ajaa Helsingissä läskipyörällä Aleksanterinkadun jalkakäytävällä ja tönii ihmisiä, niin eihän se kerro mitään siitä miten oikeat fatbikekuskit katusiirtymiään tai työmatkojaan ajavat.

  30. #1260
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Jostain (solidaarisuus-)syistä? olen huomannut, että oma kynnys käyttää tööttiä pyöräilijää (häröpalloilijoita tai muita fillarilla suojatiellekin tunkevia)kin kohtaan on noussut niin korkealle, että käytännössä "annan possuilla". Välillä harmittaa ihteäkin...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •