FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 41 / 76 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 2260

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

  1. #1201
    tempokisu Guest
    esteettisyydestä viis, pääasia että on käytännölliset ja mukavat. Jos se tuntuu hyvältä, se on hyvä ja näyttääkin paremmalta. Sama se on oman ulkonäön kanssa, kun vihdoin viimein hyväksyy itsensä eikä yritä esittää jotain muuta mitä ei ollenkaan ole, se vaan on parempi ja näyttääkin paremmalta.

  2. #1202
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.972
    Mitä vikaa on siinä oikeanpuoleisessa kaistassa kehä ykkösellä, ja esim Lahdentiellä? Ns. "kaikki" tulevat liittymästä ja vaihtavat keskikaistalle ja ajavat siellä sitten 5-10 km/h alle rajoitusten. Liikenne sujuisi melko paljon paremmin kun ne, joiden mielestä auton mittarin näyttämä 70 km/h on hyvä nopeus 80 km/h alueella, ajaisivat sitä oikean puoleisinta kaistaa. Monta kertaa saa kehä ykkösellä itäänpäin ajaessa vaihtaa oikeanpuoleiselle kaistalle mestarintunnelin sisällä ja sitten vakionnopeussäädin asetettuna ohittaa kaikki keskikaistalla köröttävät aina tuusulanväylälle asti.

    Laissa taitaa olla muuten sellainenkin pykälä että yli 12 metrinen ajoneuvoyhdistelmä ei saa käyttää vasemmanpuoleisinta kaistaa, jos käytössä on kolme tai enemmän kaistoja. Tätäkään ei kukaan valvo, osin varmaan em. syistä.

  3. #1203
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Höhö. Ajelin äsken vitostietä noin 85/80 todellista nopeutta. Hymähdin kun Rekkamies suhautti täysperällä ohituskaistaa ohi. Meni seuraavalla ohituskaistalla toisesta täysperästä minä perässä. Ajeltiin sitten seuraavat 50km jonossa kunnes satasen rajoituksella menin ohi. Aika vähiin jäi senkin kouhotuksen hyöty.

    Muoks: Takaisin tullessa uudennäköinen Skoda Superb meni sulkualueella ohi. Eipä siinä mitään, mutta noin 200 metriä myöhemmin olisi ollut ihan virallista ohituskaistaakin tarjolla. Oletan, että siinä oli senior account managerilla pirunmoinen kiire asiakasrajapintapaltsuun diiliä clousaamaan kun alkaa jo kuun loppukin näin lähenemään.
    Munarello muokkasi tätä : 28.03.2019 at 15.05

  4. #1204
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Okei. Mikä olisi mennyt eri lailla jos naapurisi olisi suorittanut tarpeellisen kaistanvaihdon ohituksen merkeissä? Olisiko lopputulos ollut sama?
    Jep, mutta ei olisi rikkonut lakia, mikä saattaa suuresti vaikuttaa vakuutusyhtiön tulkintaan asiasta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Eli kun joku tulee rampista motarille 80 km/h, minä jarruttelen ja jään peesaamaan seuraillen sitä kiihdyttämistä. Sitten se jää ajamaan 110 km/h siihen eteen. Missä vaiheessa voin sitten tehdä kaistanvaihdon ja suorittaa ohituksen siten ettei ole pelkoa virheen teosta? Kilsan päässä?
    Ohitta voi vain edessä olevia, ei rampilla tai kiihdytyskaistalla olevia, vaihtamalla kaistaa. Jos vielä tuntuu ohittaminen vaikealta, niin autokoulussa on auttavia henkilöitä, jopa koulutettuja.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #1205
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Tänään lauantaina joku yhteislenkkiporukka ajeleskeli Nupurilantietä Veikkolan suuntaan komeasti 3-4 rinnakkain varmistaen, että liikenne ei varmasti pääse ohitse vaan kaikki autot ja bussit joutuvat ajamaan samaa nihkeää n 20 kmh vauhtia. Tällä lailla perseilemällä saadaan kyllä pyöräilijöille lisää sitä badwillia mikä pahimmillaan sitten eskaloituu autoilijoiden pyöräilijöihin kohdistuvana liikenneraivona.

  6. #1206
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Tänään lauantaina joku yhteislenkkiporukka ajeleskeli Nupurilantietä Veikkolan suuntaan komeasti 3-4 rinnakkain varmistaen, että liikenne ei varmasti pääse ohitse vaan kaikki autot ja bussit joutuvat ajamaan samaa nihkeää n 20 kmh vauhtia. Tällä lailla perseilemällä saadaan kyllä pyöräilijöille lisää sitä badwillia mikä pahimmillaan sitten eskaloituu autoilijoiden pyöräilijöihin kohdistuvana liikenneraivona.
    Kehottaisin katsomaan poliisin keväällä -17 (uusinta -18) julkaiseman videon missä kehotetaan ajamaan nimenomaan tiiviinä ryhmänä ohitusten helpottamiseksi.

  7. #1207
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Täh? Mistä lähtien tiivis ryhmä = 3-4 rinnakkain?

  8. #1208
    F. Kotlerburg Guest
    Piittaamaton liikenteen terrorisointi kokovartalokortsuissa on siis alkanut.

  9. #1209
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Melko väsynyttä läppää nämä tämmöiset.

  10. #1210
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Kehottaisin katsomaan poliisin keväällä -17 (uusinta -18) julkaiseman videon missä kehotetaan ajamaan nimenomaan tiiviinä ryhmänä ohitusten helpottamiseksi.
    Linkkiä kehiin sitten vain kaikille sivistykseksi. Google ei löytänyt sujuvasti.

    Sen sijaan löytyi FB - ryhmä "Minä pysäköin suojatielle". Voi elämä mitä juttua...

  11. #1211
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Tänään lauantaina joku yhteislenkkiporukka ajeleskeli Nupurilantietä Veikkolan suuntaan komeasti 3-4 rinnakkain varmistaen, että liikenne ei varmasti pääse ohitse vaan kaikki autot ja bussit joutuvat ajamaan samaa nihkeää n 20 kmh vauhtia. Tällä lailla perseilemällä saadaan kyllä pyöräilijöille lisää sitä badwillia mikä pahimmillaan sitten eskaloituu autoilijoiden pyöräilijöihin kohdistuvana liikenneraivona.
    Tuntematta kyseistä tietä kysyn: paljonko tuossa jää väliä pyöräilijöihin, jos ohittaa autolla samaa kaistaa käyttäen ja pyöräilijät ovat jonossa.

  12. #1212
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Tuolla tiellä on niin pitkiä suoria, että luulisi pääsevän kahtakymppiä ajavan ryhmän ohi aika helposti.

  13. #1213
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Tie on suora, mutta mäkinen ja risteyksiä on tiheässä. Liikennettäkin on, joten ohittaminen turvallisesti on vaikeaa etenkin silloin, kun ohitettava haluaa tehdä sen vaikeaksi. Tämä tilanne siis sillä osuudella, jolla hieno kvl siinä vieressä. Mitenhän tuollainen letka ohitetaan esim mopoautolla? Mikähän porukka tämä muuten oli?

  14. #1214
    Niin, olisi kiva tietää mikä on se porukka ja missä ja milloin se liikkuu niin isona ja mahtavana että sen koko todella riittää ajamaan "komeasti 3-4 rinnakkain".

    Yleensä eli suomeksi käytännöllisesti katsoen näissä tapauksissa on ollut kyse siitä että joko (a) yksi jonossa tai parijonossa ajanut porukka on ohittanut toisen porukan tai muita peräkkäin ajaneita pyöräilijöitä tai (b) vetovuoroa on vaihdettu eli vetomies tai -pari on ollut pudottautumassa porukan hännille.

    Molemmissa tapauksissa autoilija on kyllä saanut napattua sen kaamean ja toidistusvoimaisen kuvan kokovartalokortsuissaan piittaamattomasti muuta liikennettä terrorisoivista maantiepyöräilijöistä. Tai vedettyä sen kuplan otsaansa tai ajettua itsensä tieraivon syntymiselle otolliseen mielentilaan...


    Muuten, jos tiellä ei esimerkiksi sen mäkisyyden tai tiheässä olevien risteyksien takia ole helppoa tai mahdollistakaan ohittaa parijonossa ajavaa porukaa turvallisesti, niin sillä ei aivan varmasti ole helppoa tai mahdollista ohittaa jonossa ajavaa porukkaa tai edes yksin ajavaa pyöräilijää. Parijono kun ei ole edes sen suositellun turvavälin verran leveämpi kuin jono tai yksittäisen pyöräilijän ajolinja.

    (Nota bene: en nyt puutu tässä siihen että porukat joskus ajavat turhan leveässä parijonossa - mistä en oikein tykkää jo tyyliseikkojenkaan takia - ja että niin sanottu vetoketjumenetelmä on minusta suositeltavampi juuri sen takia että silloin parijono ei ole sekuntiakaan "3-4 rinnakkain ajavan" muodostelman näköinen.)


    .
    kuovipolku muokkasi tätä : 31.03.2019 at 15.46

  15. #1215
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Täh? Mistä lähtien tiivis ryhmä = 3-4 rinnakkain?
    Kun kokonaisleveys jää 1,5m niin aika tiiviisti siinä ollaan silloin ajamassa - pitäisikö myös traktorieita vainota pyöräilijöiden lisäksi? Ne kun ajavat hitaasti ja niitäkin joutuu ohittamaan jopa pyörällä joskus.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Piittaamaton liikenteen terrorisointi kokovartalokortsuissa on siis alkanut.
    Hyvä, jos harrastuksesi on saanut huomiota - pyöräilyvaatteet ovat taasen toinen asia.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  16. #1216
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Täh? Mistä lähtien tiivis ryhmä = 3-4 rinnakkain?
    Kun kokonaisleveys jää 1,5m niin aika tiiviisti siinä ollaan silloin ajamassa - pitäisikö myös traktorieita vainota pyöräilijöiden lisäksi? Ne kun ajavat hitaasti ja niitäkin joutuu ohittamaan jopa pyörällä joskus.
    Et halua ottaa kantaa tuohon 3-4 rinnan ajamiseen?

    Olen samaa mieltä, että 1,5 m on tiivis ryhmä, joka omasta mielestä muodostuu parijonosta kun parijono ajaa tiiviisti.

    Joko nyt ymmärrät mitä ajoin takaa tuolla alkuperäisellä kysymykselläni?

    Ei tartte vainota niin traktorikuljettajia eikä pyöräilijöitä, mutta jos jotkut perceilee valtaamalla (3-4rinnan) koko väylän niin oletan, että jotain noottia tulee. Ja tulis myös multa (mutta ei kuitenkaan saman tien vaan ensin katsotaan onko tilanne kehittymässä johonkin suuntaan).

  17. #1217
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Olen Kuovipolun kanssa samaa mieltä pyörätien hienoudesta. Tuolla Nupurintien kelvillä en uskaltaisi ajaa ryhmässä 20 km/h keskinopeutta kovempaa. Siinä on vaarallisia laskuja, joiden alla on alikulku tai risteys. Toinen syy ajoradalla ajamiseen tähän aikaa vuodesta on kelveillä oleva sepeli, joka puhkoo maantiepyörien renkaat.

    Aika harvoin pyöräilryhmät ajaa 3-4 vierekkäin muuten kuin kisoissa. Ehkä jossain ylämäessä ryhmä saattaa pakkautua kasaan, jos vetomiehet ei jaksa polkea riittävän kovaa ylämäen alkuun. Mutta ylämäethän on muutenkin huonoja paikkoja ohittaa, kun näkyvyys on yleensä huono. Silloin autoilijalta vaaditaan kieltämättä kärsivällisyyttä, kun edellä ajavan ryhmän vauhti vielä hidastuu yleensä alle kahdenkympin. Mutta yleensä pyöräilijät kyllä pyrkivät näyttämään takaatuleville, milloin ryhmän ohittaminen on turvallista eikä estämään ohittamista.

  18. #1218
    F. Kotlerburg Guest
    ^oikea tilannenopeus ei siis koske maantiepyöräilijöitä vaan aina pitäisi saada ajaa niin lujaa kuin haluaa tai pystyy?

  19. #1219
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Tottakai se koskee. Siksi kelveillä pitääkin ajaa niin hiljaa, ettei se mene kuntoilusta, palauttelusta kyllä. Maantiepyöräily onkin maantiepyöräilyä eikä kelvipyöräilyä.

  20. #1220
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Kuovipolku katsoo, että liikenteen haittaaminen on ok, koska joku Urpo on töötännyt hänelle. Tsiisus, kasvakaa hei aikuisiksi. En haluaisi lukea yhtään negatiivista juttua pyöräilystä tai pyöräilijöistä, niitä on ollut ihan liikaa. Ajoradan reunassa ajavat pyöräilijät on muuten erittäin helppo ohittaa Nupurilantiellä, koska siinä on hyvin tilaa auton ja pyörän olla rinnakkain.

  21. #1221
    Mä voisin muuten avautua siitä että eilen ajaessan illalla jo vähäliikenteistä Rekolantietä (vai olikohan se sillä kohtaa Otavantietä) antoi niin sanottu kouluttajahenkinen autoilija minulle huomautuksen äänimerkillä. No, hänen kunniakseen on ehkä syytä mainita ettei töötti ollut järjettömän pitkä vaan ainoastaan järjettömän kovaääninen. Mutta kun sellaiseen on oppinut paremmin suhtautumaan kuin foorumi-idiootteihin ja -trolleihin, niin sehän pelkästään nauratti!

    Sanontaa lainatakseeni ei ääni sentän luita riko - toisin kuin voisi tehdä törmäys väistämisvelvollisuuttaan laiminlyöneen autoilijan kuljettamaan ajoneuvoon! Eilisellä lenkilläkin olin siirtynyt ajoradalle vasta lenkin kolmannen törkeän tapauksen jälkeen. Mainittakoon vielä että en s-na ajanut tuhatta ja sataa enkä muutenkaan syyllistynyt varomattomuuteen liikenteessä, minulla oli asiallista paremmat valot jotka näkyvät myös sivulle sekä heijastavia vaatteita ja varusteita.

    Huvittavaa oli myös se että ohituksen jälkeen autoilijan perävalot eivät minnekään loitonneet. Tiellä on nopeusrajoituksia ja pyöräkin kulkee kunhan ei tarvitse koko ajan varoa jalankulkijoita, koiria tai niiden ulkoiluttajia, valottomia pyöräilijöitä, ajorataa huonommin valaistulla kelvillä piilossa olevia kuoppia tai esteitä eikä tehdä risteysten kohdalla kiertoliikkeitä. Laurintien risteyksessä olimmekin seisoimmekin sitten rinnakkain punaisissa valoissa.

    Jos autoilija olisi vilkaissut sivulleen, huomannut minut, laskenut sivuikkunan ja kysynyt sen klassisen kysymyksen, olisin ehkä vastannut: "Ajan ajoradalla silloinkin kun vieressä kulkee "hieno pyörätie" sitten kun sinä tai autoilijatoverisi lopetatte jne" No, sen tyyppinen vastaus tuskin olisi hänen ymmärrystään lisännyt vaan olisi pikemmin ollut omiaan kasvattamaan olemassaolevaa vastakkainasettelua ja vain jyrkentänyt hänen näkemyksiään.

    PS Se vieressä (tai vasemmalla) kulkeva kelvihän on autoilijan mielestä aina "hieno pyörätie", vaikka se olisi pinnaltaan ja kunnoltaan vaarallinen tai vaikka sillä olisi ajoradalla liikkuvan silmiin näkymättömiä esteitä tai haittoja parinsadan metrin tai lyhyemminkin välein. Puhumattakaan siitä että se lähes aina on sivukatujen, pihaliittymien ja näköesteiden takia kaikkea muuta kuin hieno.

  22. #1222
    Kolnaakon aikuiseksi kasvamisessa on jäänyt mitä ilmeisemmin väliin se pieni mutta tärkeä vaihe kun opitaan ymmärtämään lukemaansa.

    Negatiivisia juttuja pyöräilystä ja pyöräilijöistä hänen on syytä uskoa saavansa lukea jatkossakin aivan riippumatta siitä mitä pyöräilijät tekevät.

    Jos tiellä on "hyvin tilaa" auton ja pyörän olla rinnakkain, siinä on käytännössä kaikilla niillä teillä joilla "3-4 rinnakkain ajavat" porukat liikkuvat, hyvin tilaa ohittaa parijonokin. Jos ei ole, siinä ei silloin ole tilaa ohittaa turvallisesti sitä yhtäkään pyöräilijää, Piste.


    Missä kohtaa kirjoitin että liikenteen haittaaminen on ok tai missä kirjoitin että jokin tässä keskustelussa mainittu juttu olisi ollut ok sen takia että minulle töötättiin?

    Jos katsot että minä ajoradalla ajamisellani haittasin liikennettä, niin minähän kirjoitin että se johtui - oman piittaamattomuuteni ja harkitun päätökseni ohella - siitä että minut oli samalla lenkillä foorumikeskustelukielellä yritetty jo kolmasti tappaa tai tuottaa minulle ruumiinvamma.

    Jos katsot että minä puolustin parijonoa leveämmässä tai edes tarpeettoman leveässä parijonossa ajamista edes jollain muulla perusteella, niin olisin varsin kiinnostunut lukemaan senkin mihin käsityksesi perustat.

  23. #1223
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Tottakai se koskee. Siksi kelveillä pitääkin ajaa niin hiljaa, ettei se mene kuntoilusta, palauttelusta kyllä. Maantiepyöräily onkin maantiepyöräilyä eikä kelvipyöräilyä.
    Ei ilmeisesti koske, koska peruste rikko tieliikennelakia oli se ettei saa ajaa tarpeeksi lujaa.

  24. #1224
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Tarkoitan, että jos tuota lain kohtaa, johon viittaat, noudatetaan kirjaimellisesti, niin maantiepyöräilyn harrastaminen, johon kuuluu pitkäkestoiset yhtäjaksoiset suoritukset, ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella olisi käytännössä mahdotonta. Aina jonkin kymmenen kilometrin ajon välein tulisi joko lyhyempi tai pidempi palautusjakso, kun täytyy välillä poiketa kelville ajamaan hitaasti. Helsingistä maantielenkille lähtiessä saa kyllä ajaa aina vähintään 15 kilometriä siirtymiä, mikäli mielii maantielenkille lähtimistä. Se on ihan ok, vaikka viekin oman osansa harrastukseen käytettävästä ajasta. Sitten löytyy vasta liikenteen puolesta rauhallisempia teitä, joilla voi ajaa mielestäni ihan turvallisesti ryhmissä enkä näe sitä suureksi ongelmaksi muulle liikenteelle.

    Toki pyöräiljöiden pitää ottaa muu liikenne huomioon ja antaa esimerkiksi autoille mahdollisuus ohittaa, kun se näkyvyyden puolesta on turvallista. Joskus pienillä, mäkisillä ja mutkaisilla teillä turvallisen ohituspaikan löytäminen voi viedä melko pitkään, mutta onneksi suurin osa autoilijoista säilyttää näissäkin tilanteissa malttinsa eikä aiheuta vaaratilanteita pyöräilijöitä ohittaessaan.

  25. #1225
    F. Kotlerburg Guest
    Se, että jotain ei voi lain puitteissa harrastaa ei tarkoita sitä, että lakia saa rikkoa, että voi harrastaa, vaikka nyt ralliautoilua ei voi harrastaa yleisillä teillä, vaikka se on moninpaikoin muuten käytännössä mahdotonta.

  26. #1226
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Onneksi laki on jo muuttunut hieman pyöräilijöitä suosivampaan ja myös liikenneturvallisuuden kannalta parempaan suuntaan.

  27. #1227
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Et halua ottaa kantaa tuohon 3-4 rinnan ajamiseen?
    Neljä rinnan mahtuu hyvin tuohon 1,5 metriin ja se on silloin tiiviisti ajamista ja jopa helppo ohittaa. Ja pyöräilijät voivat ohittaa toisiaan, jolloin on rinnakkain ajoa väistämättä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    vaikka nyt ralliautoilua ei voi harrastaa yleisillä teillä
    Kyllä rallia ajetaan niin harrastemielessä kuin ammattimaisesti yleisillä teillä, käy vaikka joskus katsomassa, ne vain suljetaan muulta liikenteeltä siksi aikaa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #1228
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Neljä rinnan mahtuu hyvin tuohon 1,5 metriin ja se on silloin tiiviisti ajamista ja jopa helppo ohittaa. Ja pyöräilijät voivat ohittaa toisiaan, jolloin on rinnakkain ajoa väistämättä.
    Ok, puhutaan varmaan sit eri harrasteista.

  29. #1229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Neljä rinnan mahtuu hyvin tuohon 1,5 metriin ja se on silloin tiiviisti ajamista ja jopa helppo ohittaa. Ja pyöräilijät voivat ohittaa toisiaan, jolloin on rinnakkain ajoa väistämättä.
    Sama nicci kertoi ajelevansa talvella pyörällä työmatkaa yli 40 km/h keskinopeudella.

    Mitä jos jättäisit ammattilaispyöräilyfantasiasi ammattilaisille. Harrastajat elävät erilaisessa todellisuudessa.

  30. #1230
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Ok, puhutaan varmaan sit eri harrasteista.
    Aika kapeilla tangoilla on fillarit varustettu, ainakin kapeammilla kun mun 42 cm. Niitä kun laittaa neljä rinnan nollan turvavälillä saadaan kylmällä matematiikalla 168cm.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •