HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 13 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 63 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 1995

Aihe: Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen

SPECIALIZED Turbo Levo Comp. Eli se perusmalli? Vai onko mullakin se expert, kun otin kalliimman version?
    Siitä oli myös tonnin halvempikin versio huonommilla osilla. Mitä eroa on tuolla expert mallilla?
    Hintaa reilu 6000 tuhatta tuolla minkä tilasin, mutta oli paikallisen pyöräliikkeen synttärit niin hintaa jäi 5180€.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kingyo Katso viesti
    SPECIALIZED Turbo Levo Comp. Eli se perusmalli? Vai onko mullakin se expert, kun otin kalliimman version?
    Siitä oli myös tonnin halvempikin versio huonommilla osilla. Mitä eroa on tuolla expert mallilla?
    Hintaa reilu 6000 tuhatta tuolla minkä tilasin, mutta oli paikallisen pyöräliikkeen synttärit niin hintaa jäi 5180€.
    Tsau,

Turbo Levo Comp on itselläkin. Sehän on paremmin varusteltu näistä alumiinisista Levoista. Expert on jo hiilikuitua ja siinä myös erit osat.

-K

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kooo Katso viesti
    Tsau,

Turbo Levo Comp on itselläkin. Sehän on paremmin varusteltu näistä alumiinisista Levoista. Expert on jo hiilikuitua ja siinä myös erit osat.

-K
    Jees. Tuliko miten nopeasti sinulle pyörä?
    Joo näin arvelinkin, että se on se hiilikuituinen.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

kävin hakeen liikkeestä marraskuun 1. päivä

kohta 2000km takana.

-K

kohta 2000km takana.

-K
    Olis pitänyt olla itsekkin silloin liikkeellä. Nyt tuntuu, että joku muukin halunnut saman pyörän.
    Valkoista olisi tainnut saada nopeammalla aikataululla, mutta halusin sen sinertävän värisen.
    Jospa tulisi jo toukokuun puolella pyörä

kohta 2000km takana.

-K
    Komeet kilsat.
    Mitkä nastarenkaat otit?

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

27,5” vanteet hankin ja siihen fat freddie 3”

Kesäksi menee alle 29”, ainakin alkuunsa Butchereilla.

-K

Ja FF 3" mahtui hyvin pyöriin?
    Hyvä tietää ens talvea varten.

Hyvin pyörii. Tiesin tämän jo etukäteen, kun -W- näiltä forumeilta sen oli jo aikaisemmin kartoittanut. Itseasiassa pyörii yllättävän hyvin. puolisen senttiä väliä runkoon eri suunnista.

-K

kohta 2000km takana.

-K

Millonka tilasitkaan pyörän?

Testiajo Specialized Turbo Levo Comp. Verrokkina oli Cannondale Moterra LT1. Keli ei ollut koeajoon ollenkaan hyvä. Polut lumessa ja pehmeitä, joten pyörää piti testailla lähinnä moottorin osalta. Vähän osviittaa ajo-ominaisuuksista sai portaita ylös alas ajellen sekä lumisohjossa kaahaillen.

Moottori on hyvä. Tuntuu että jopa pirteämpi kuin Boschin Performance CX. Moottorissa oli säädetty suurimmalla avustustasolla kiihtyvyys maksimille. Kokeilimme molempia pyöriä myös moottori sammutettuna ja oikeastaan kauheasti ei huomannut eroja vastuksissa. Bosch vastusti ehkä hieman enemmän. Boschissa rajoittimen mukaantulon huomaa herkemmin kuin Brosessa. Brosessa avustus vain pikkuhiljaa katoaa kun Boschissa tuntuu iskevän "jarrut päälle". Totuus on ettei sähkötäysjoustolla ole kiva ajaa moottori sammutettuna, oli moottori sitten minkälainen tahansa. Jo yli 22 kilon massan liikuttaminen pelkästään polkuvoimin on varsin ikävää.

Pyörä tuntui tasapainoiselle ja varsinkin 29" kiekot 2,6" renkailla tuntui rullaavan kaikkien esteiden yli melko ilmeettömästi. Ajotuntumaan vaikutti se että fillari oli kokoa L kun itselle oikeampi koko olisi XL. Satulaa ei saanut optimaaliseen polkemiseen tarpeeksi korkealle. Satula alhaalla ja seisaaltaan ajaessa geometria tuntui ensiasennus ohjaustangon ja sen korkeuden kanssa hyvälle. Oikeasti geometria selviää vasta sitten kun satula on oikealla korkeudella ja ajetaan vähän pitempää lenkkiä. Seisaaltaan kikkailussa toimii vääränkokoinenkin ja väärällä setupilla oleva pyörä vähän aikaa.

Jousitus oli ainakin uutena hyvä. Ajon aikana ihmetytti sen loistava toiminta koska molemmat testaajat olivat jotenkin siinä uskossa että pyörä oli 4-4,5te hintainen. Vasta loppukahveilla tehty faktojen tarkistus paljasti että kyseessä onkin kuuden tonnin laatupeli. 150mm jousto 29" plussarenkailla tuntui aivan riittävältä - ainakin näillä keleillä.

Jarrut oli omaan makuuni vähän turhan pehmeät. Jarrut ei vielä pitäneet kunnolla, koska jarrut oli sisäänajamattomat. Pito varmasti paranee ajan kanssa, mutta kahvan tuntuma ei välttämättä. Vaihteisto oli Sram GX ja yllättäen 11-vaihteinen. Sähköfillarissa riittäisi vähemmätkin vaihteet, varsinkin kun vipu salli vaihtamisen vain 1-vaihde kerrallaan. Omassa XT-vaihteistossa voi vaihtaa alas kaksi ja ylös päin useampia vaihteita kerrallaan. Kun on oppinut vaihtamaan keventämällä, ei usean vaihteen vaihtaminen ainakaan itsellä aiheuta mitään rutinoita - edes sähköfillarilla.

Vertailua Cannarin Moterra LT1:een vaikeutti se että Cannondalessa oli nastarenkaat ja edessä vielä 3" rengas, joka pehmeällä lumella etupää vaelteli huolella kun Spessun kapeampi rengas upposi lumen läpi ja ohjattavuus oli paljon parempi. Heti testisession alussa huomasin että keulassa oli turhan vähän ilmaa, joten kävin pumppamaan sitä lisää. PRO:n pumppu teki toisen kerran sen tempun että fuskasi ilmat jostain tiivisteen välistä, eikä sillä saanut ilmoja enää lisää. Käyttöön otettu fillarin renkaiden pumppu taas hajosi kesken kaiken. Osa ajeluista meni siis keula puolityhjänä. Lopulta pyörähdimme Teboililla pistämässä kompuralla painetta, mutta keula jäis silti vähän vajaaksi ja mm. erään dropin päätteeksi pohjasi ja keräilin itseäni tontista. Nastarenkaat myös painaa paljon enemmän, joten ennen testiä suoritetussa punnituksessa todettu painoero 3kg myös tuntui ajossa. Varsinkin kun painosta iso osa oli pyörivissä massoissa.

Jos nyt lähtisin ostamaan puhtaalta pöydältä täysjoustosähkäriä niin Levo Comp olisi vahva ehdokas. Toki sitä pitäisi ensin päästä ajamaan oikean kokoisena ja ehkä pitäisi kokeilla myös Kenovoa vertailun vuoksi.
    Talviajoon joutuisi hommaamaan 27,5" kiekot ja niille 3" nastarenkaat, joilla saisi välttävän kantavuuden pehmeille poluille. Myös vaihtoakun hinta pohdituttaa, koska ennemmin ja mitä todennäkäisemmin myöhemmin, sellainen alkaa kiinnostaa yhtä jos toista sähkömaastokuskia. Myös jonkinlainen kiinteä mittari olisi kiva lisä. Mittaria saa toki irrallaan, mutta vanha totuus on että mittari unohtuu joko kotiin tai kiinni fillariin ja kahvitauolta tullessa joku pitkäkyntinen on sen nyysinyt. Sentään tehoja pystyi säätämään peukalolla. Kävelyavustimen nappi oli aika vaikeassa paikassa tolpan korkeudensäätövivun takana.

Saattaa olla XL-kokoiset koeajopyörät tiukassa. Myös minun piti koeajaa sama pyörä. Mutta, sanontaako nyt näin, että suunnitelmiin tuli yllätyskäännös, joka taitaa konkretisoitua ensiviikolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Saattaa olla XL-kokoiset koeajopyörät tiukassa. Myös minun piti koeajaa sama pyörä. Mutta, sanontaako nyt näin, että suunnitelmiin tuli yllätyskäännös, joka taitaa konkretisoitua ensiviikolla.
    Ainakin MTB Shopissa Helsingissä löytyy XL-kokoinen testipyörä (M ja L-kokoisten lisäksi). XL-koot muuten aika kiven alla tällä hetkellä.

Tampereella Motokeitaalla on myös XL kokoinen alu Comp koeajopelinä.

Kuopiosta löytyy myös Iikan pyörävarikolta XL kokoa koeajoon.

27,5” vanteet hankin ja siihen fat freddie 3”

Kesäksi menee alle 29”, ainakin alkuunsa Butchereilla.

-K
    Ootko päässyt jo ajaan 29":llä.
    Onko eroa ajotuntumaan 27,5 vs 29"?

Onko kukaan nähnyt experttejä tai sworkseja ajossa Suomessa? Tai tunnustaako joku tilanneensa?

Mulle on expertti tulossa.
    Yhtään en ole noita vielä livenä kellään nähnyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pete K2 Katso viesti
    Ootko päässyt jo ajaan 29":llä.
    Onko eroa ajotuntumaan 27,5 vs 29"?

Olen joo syksyllä. Itseasiassa vasta laitoin 27,5" alle, kun sain vanteet.

Vaikea sitä tietysti on vertailla, varsinkin kun kumivaihtoehdoilla renkaat on yhtä korkeat... about...

mutta se mikä oli silmiin pistävä, että kun vakio butcherit oli tosi tarkat ajaa, niin Fat Freddiet on koostaan ja painostaan johtuen kuin tuplajousitus pyörään. Tuntui heti alussa, että ok tässä on tämmöset pehmeät kumipallot alla ja sitten vielä pyörän jousitus lisänä.

Myös se että Fat Freddiet on 3" ja painetta noin 1 bar niin aika herkästi alkaa kovissa käännökseissä ns. "taittumaan rengas alle".

Olisi varmaan helpompi "vertailla" jos kumit olisivat lähempänä toisiaan... en tiä sit.

-K

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Onko kukaan nähnyt experttejä tai sworkseja ajossa Suomessa? Tai tunnustaako joku tilanneensa?
    nähnyt liikkeessä esillä yhden S-Worksin ja myyjältä kuulin, että he ovat yhden sworksin myyneet jo marraskuussa.

Liikenteessä en ole hiilikuituisiin törmännyt pääkaupunkiseudulla (lähinnä keskuspuistossa). Mielestäni alumiineja (kuten itselläkin) on nyt kuitenkin tullut muutamia vastaan ja tiedän että niitä on myytykkin jo pelkästään yhden liikkeen toimesta kymmenkunta.

-K

Nyt olisi levo odottamassa liikkeessä noutoa

Hieno homma.
    Mikä malli?

Turbo comp

Mitenkäs muilla Levon omistajilla on takanavat ja -laakerit kestäneet? Itse availin eilen paikkoja rasvailun merkeissä ja itse vapaaratas oli vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta pakan puoleinen takapyörän laakeri oli loppu. Oli vielä kasassa, mutta kun laakerin kiristi, niin "rutina" tuntui akselia pyöritettäessä.

Sopivat laakerithan löytyvät koodilla 6903 (17x30x7).

Omassa napa perustuu DT240 sisuskaluihin, joten luulisi kestävän ainakin muutaman tonnin. Laakereita saa onneksi laakerikaupoista edullisesti.

..ja osassa taas perustuvat Formulan vapaarattaaseen. Siinä mallissa muuten saattaa löystyä se navan akseliholkki ja sitä myöten laakerikin ihan itsekseen = kiristysmutteri pyörii auki (kuten itsellänikin kävi).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villho Katso viesti
    Mitenkäs muilla Levon omistajilla on takanavat ja -laakerit kestäneet? Itse availin eilen paikkoja rasvailun merkeissä ja itse vapaaratas oli vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta pakan puoleinen takapyörän laakeri oli loppu. Oli vielä kasassa, mutta kun laakerin kiristi, niin "rutina" tuntui akselia pyöritettäessä.

Sopivat laakerithan löytyvät koodilla 6903 (17x30x7).
    Takapyörässä pieni klappi ja mietin laakerin kiristämistä. Mutta en ole koskaan /kiristänyt/vaihtanut takalaakeria. Onko takanavasta räjäytykuvaa tai nettilinkiä ko. toimenpiteeseen? Työkalut ja muki kyllä pysyvät kädessä.

Specialized Turbo Levo FSR kaikkine variaatioineen

Ei siellä niin montaa osaa että tarvitsisi muuta ku purkaa. Työkaluiksi tarvitsee ison (olisikohan ollut 10 mm) kuusiokoloavaimen, 17 mm ja 19 mm avaimet (tai soveltuvan jakoavaimen). Toisella puolella (olisikohan ollut jarrulevyn puolella) on ”väärä” kierre. Sitten joku koukku tms. että saa stefat pois ja laakereille soveltuva ulosvedin tai vastaava. Tullevat myös lyömällä ulos.

Ja pelkkään kiristämiseen riittää tuo iso kuusiokolo ja jakoavain (tai 17+19 mm).

Onko noissa 2019 levoissa takanapa pikalinkulla kiinni? En älynnyt koeajon aikana katsoa.

On ne kaikissa ton hintaluoka fillareissa.

Samanlaisia aiheita

1. Specialized s-works turbo ONGELMA
    By Riksha in forum Renkaat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 03.05.2018, 15.35
  2. Specialized Fatboy
    By jaksu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 1041
    Viimeinen viesti: 15.03.2017, 10.45
  3. Specialized turbo sähköfillarin omistajat
    By juha_l in forum Sähköavusteiset pyörät