Ei mikään upea kuva tai maisema, mutta halusin jakaa. Onhan uusi pyörä aina jees.
Pieni tarina tähän alkuun. Viime syksynä maantiepyörän jälkeen kommuutterina toiminut Nishikin krossari tuntui jotenkin laiskalta. Oikeastaan kauhealta. Kokonaisuudessaan melkein neljä kiloa painavampi ja
kauheat Contin touring-renkaat (taijotain) saattoivat vaikuttaa asiaan. Alkoi tuntua, että haluan tämän nelospyörän päivittää johonkin sporttisempaan ja kevyempään. Mutta ei liian kalliiseen.... Onhan sillä tullutkin ajettua yhtä paljon kuin muillakin pyörillä, käyttöpyörä lokareilla kuitenkin.
Ajattelin, että jokin perus ok krossari olisi jees, vaikka saksalaisen nettikaupan alesta. Tai vaikka CAADX, sellaista olen joskus kuolannut ja vanha CAAD maantiepyörä on palvellut monta vuotta. Shimanon sirot kahvat pitäisi kuitenkin olla, sopii parhaiten käteen.
Sitten lähti vähän lapasesta. Esim. On-One:n titaanirunko oli jo ostoskorissa ja pari kertaa sormi kävin napin päällä. Löysin netistä "halvalla" osasarjan ynnä muut tilpehöörit ja laskeskelin jo sopivaa budjettia. Mutta sitten jostain foorumin viesteistä tuli mieleen se yksi brittiläinen "grainderi" mitä jotkut kovasti hehkutti. Näyttihän se hienolta, mutta kallis ja kaikkea. Annoin sitten joitain viikkoja ajatuksen muhia ja se "steel is real" alkoi tuntua koko ajan paremmalta ajatukselta. Tässä ajassa se oli myös muuttunut jotenkin kauniimmaksikin.
Sitten yksi päivä lokakuussa heikkona hetkenä kirjauduin Fairlightin sivuille ja tilasin Secan-rungon flint grey värissä ja 56 tall koossa. Kolme ja puoli kuukautta myöhemmin paketti saapui kotiin. Ja koska aikaisemmin olin valmiiksi speksannut osat, tietysti se piti osista rakentaa. Tässä kävi taas niin, että lähti lapasesta. Haluttua osasarjaa ei enää saanut ja hytikkajarrutkin piti saada. Lopputuloksena itse kasattuna maksoin monta sataa enemmän kuin mitä valmis pyörä olisi ollut
Voimansiirtona Shimano 105 R7000, edessä 50/36 ja takana 11-34 pakka. Putkiosat alumiinista FSA:ta, satulatolppa hiilaria. Kiekot kasautettu erinäisistä DT Swissin osista, mm. navat 240 ratchetilla. Jos kiinnostaa, niin paino ajokunnossa polkimilla 10,2 kg. Ilman lokareita ja telineitä siis.
Renkaat Vittoria Terreno Dry 40 mm litkutettuna. Tykkään näistä kovasti. Rullaa hyvin ja todella mukavat. Eivät tosin olleet oikea valinta tähänvuodenaikaan. Muutama lenkki meni hyvin, mutta sitten yhden päivän aikana pari terävää sapelisepeliä upposi keskelle rengasta ja toisella kerralla ei edes Orange paikannut. Tästä sisuuntuneena laitoin alle Gatorskinit sisureilla. Lenkin sain ajettua ja kotipihalla takarengas tyhjä. Perkele. Ei auta varmaan muu kuin odotella kesää ja kantaa sisureita mukana.
Mutta tuollainen siitä tuli. Olisihan se kauniimpi ilman lokareita ja muita härpäkkeitä, mutta tämä pyörä on kuitenkin työkalu. Ympärivuotinen kommuutteri ja sadekelin lenkkipyörä.
Omaan suhteellisen vähäisen kokemuksen pyöräilystä, enkä välttämättä huomaa kaikkia pieniä eroja esim. renkaissa, joustokeuloissa yms., mutta tämän kohdalla täytyy sanoa, että on aivan mahtava ajaa! Mukavuus on huippua, ainakin verrattuna vanhaan täysalumiiniseen Nishikiin. Olkoot vaikka plaseboa, mutta teräsrunko 40 mm renkailla @3 bar tuntuu hyvältä. Pyörä on myös sekä vakaa, että ketterä. 60 km/h alamäkeen on naurettavan helppoa verrattuna maantiepyörääni ja silti herkemmin muuttaa suuntaa kuin Niskihi. Tälle siis iso peukku
![]()
Kirjanmerkit