Oon ihmetellyt milloin virtuaali pyöräilyyn tulee web kamerat ja ajo-asennon vaikutus vastukseen. Luulisin että olisi erittäin helppo teknisesti toteuttaa.
Oon ihmetellyt milloin virtuaali pyöräilyyn tulee web kamerat ja ajo-asennon vaikutus vastukseen. Luulisin että olisi erittäin helppo teknisesti toteuttaa.
Ajoin tänään Zwift FTP porrastestin, sain lukemaksi 235W, joka on minulle 3,3 W/kg. Kuinka tarkka tuo mahtaa olla? Onko kokemuksia? Olen nyt ajanut harjoituksia 210 asetuksella ja tuo uusi lukema on jo 10% kovempi!
Sent from my iPad using Tapatalk
Kalibroin Wahoo Kikcr trainerin reilu viikko sitten ja näyttää eroa keskiössä olevaan Rotorin Inpower mittariin 1% verran. Eli Kickr ja Rotor samalla tasolla. Tuo porrastesti korreloi siis hyvin 20 min testin kanssa. Wattimittarini on mielestäni riittävän tarkka!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Menee hiukan OT:ksi...
Testasin viikko sitten hallissa eri ajoasentoja ja kadensseja perusajossa (ilman peesihyötyä) 195W vakioteholla 5min siivuissa. Ajoa-alustana oli mondo, jonka hitaudesta tai nopeudesta on hankala sanoa mitään. Ajoasentoa ei ole trimmattu aerodynamiikan ehdoilla, vaan sellaiseksi mikä tuntuu hyvältä (runko kisageom. Scott Addict, 10mm spacer ja -6-asteen kannatin).
Keskinopeudet asettui 32,5-34,0km/h. Pieni yllätys oli se ettei alaotteen ja yläotteen välillä ollut kuin hyvin pieni ero (max 0,5km/h). Mukavuudessa ero oli merkittävä yläotteen hyväksi. Odotetusti selvästi nopein asento oli makaava aika-ajo tyyppinen, jossa lepuutin käsivarsia mahd. lähekkäin tangon päällä.
Oma tuntemus Zwiftin keskinopeuksissa on lievästi ~1-2km/h yläkanttiin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Zwift porrastestin eroista verrattuna Trainerroadiin on keskustelua (yllätys yllätys) mm Trainerroadin foorumilla.
Erot on joku siellä kirjannut seuraavasti:
Tuo on kuin minun kynästäni. Olen edelleen toipilas hirmuisen alhaisella FTP:llä. Ajoin TR ja Zwift porrastestit samalla viikolla: Zwift antoi hieman liian suuren tuloksen minulle. Ajaessa olin huomaavinani sen siten, että toiseksi viimeinen porras meni aivan liian helposti, mutta 20 w siihen lisää oli hirmuinen porras ja seinä vastassa. Lopputuloksena tahtomattaankin loppukiri ja "heittäytyminen viivalle", joka ainakin TR:ssa taitaa olla kielletty. Muokkaan ja yritän selventää: ajamissani lukuisissa TR porrastesteissä tulee tunne "tämä on paha, seuraava on paha, mutta vasta sen jälkeen katsotaan mihin asti vielä.." Z:ssä sen sijaan siirryin "hankalasta mahdottomaan" liian nopeasti ja liian tuoreilla jaloilla huonosta kunnostani johtuen.Zwift
- Starts at 100w after a “free ride” warm up with no set wattage.
- Uses a fixed 20w step per minute.
TR
- Starts at 52% of starting FTP.
- Uses 6% of the starting FTP per minute.
- 20w would be 6% steps for a 333w FTP.
In Zwift:
- If you have an FTP around 100w, you may have real trouble with this version.
- If you are further away from 333w FTP, there may be more of an impact in the feel of the steps.
- The lack of adjustment to a base FTP around the rider seems like a problem, depending on where your FTP really is.
Täysin epätieteellinen mututuntuma jäi, että tulokset (ehkä) ovat sitä paremmin yhteneväisiä näiden testien välillä, mitä suurempi on testattavan aerobinen kunto.
"Toipilasnainen FTP 130 / 55v" tapahtunee Zwift-testissä sama ilmiö kuin minulla, mutta vielä paljon korostuneenpana. Hänkin joutuisi aloittamaan Zwiftin testin teholta 100w, jolloin jo toinen porras voisi mennä yli FTP:n ja lopputesti alkaisi aivan liian tuoreilla jaloilla, päättyäkseen lyhyen sisutestin jälkeen. Trainerroad sen sijaan alkaisi jostakin 65 watista, ja vasta joku viides tai kuudes porras menisi FTP lukemiin ja testin edellyttämää hidasta väsymistä ennättäisi tapahtua.
Voin olla väärässä. En todellakaan ymmärrä treenaamisesta mitään, kunhan terveystarkoituksessa ajelen TR tai Z ohjelmia. Kirjoituksilleni saa nauraa ja hymähdellä.
Ai niin, tuolla sitä keskustelua ainakin oli: https://forum.trainerroad.com/t/zwif...gh-vs-tr/13200
Varmasti jollain riittää 150w 30km/h vauhtiin, mutta riippuu kuitenkin niin monesta tekijästä, että tehovaatimus vaihtelee henkilöstä toiseen varmastikin reilusti. Täytyy silti ruveta tarkastelemaan vauhdin ja tehon suhdetta maantiellä kunhan kelit paranevat ja miettiä muutoksia ajoasentoon jos vaikuttaa siltä, että 30km/h vauhtiin tasaisella joutuu pusertamaan liikaa.
Minustakin Zwift antaa aika korkean keskinopeuden todelliseen maantieajoon verrattuna. Vertailun vuoksi eilinen maantieajelu cyclolla vesisateessa paikoitellen sohjossa ja hiekoitussepelillä nastarenkailla antoi keskinopeuden 23,7 km/h ja keskiteho wattimittarilta 203 W. Kesällä maantiepyörällä olisi vauhti ollut lähellä 30 km/h.
Pakko kysyä mitä infoo Zwiftin nopeudet ja kilometrit antaa teille (Laroute?) jotka niitä enemmänkin tuijottelette? Itselleni ihan sama onko Zwiftin keskinopeus 1 vai 5 enemmän. Katson mielummin watteja ja aikaa kuin keskinopeuksia ja ajettuja kilometrejä.
Varsinkin kun kyyläis vielä jonkun toisen kuskin virtoaalikilometrejä ja virtuaalikeskinopeutta tekemällä niistä johtopäätöksiä. Varsinkin, kun "pelin" asetuksilla ja valinnoilla voi näihin vaikuttaa tehokkaasti.
Täysin OT: Vätternrundanin olen ajanut alle 10 tunnin kokonaisaikaan alle 150W keskitehoilla 2011 ja 2018. Route300 v. 2015 meni 136W keskiteholla aikaan 10:03 kun matkaa kirjautui 309km. Ihan yksin ei ole tarvinnu ajaa Zwiftissäkään. Siellä peesihyöty ja kilometrit on virtuaalisia, ulkona todellisia. Miksi näitä pitäisi verrata?
90-luvun alussa kaverin kanssa pelailtiin (muistaakseni Mac) golf-tietokonepeliä. Kentät pelattiin jatkuvasti läpi alle ihannetuloksen. Käytiin sitten kokeilemassa hommaa reaalimaailmassa harjoituskentällä, johon pääsi ilman green cardia. Juu ei ollu pelit veljiä keskenään. Loppu siihen myös innostus virtuaalipelinkin osalta.
Olen tahkonnut Build Me Up -treeniohjelmaa nyt noin 2/3. Valitsin siihen 10 viikon setin, jossa on jätetty pois muutama kevyempi harjoitus sekä jokunen lepopäivä. Nyt on menossa 7. viikko, ja alkaa kyllä tuntua ihan tehokkaalta.
Kun tänään Z5-alueen kolmeminuuttisten jälkeen oli lopussa kymmenen minuuttia 90% FTP, se tuntui suorastaan lempeältä kaiken kitumisen jälkeen. Bikecalculatorin mukaan niillä tehoilla meikäläisen kokoinen ajaisi 38 km/h. Jos tämän näkisi tapahtuvan tuolla livemaailmassa, niin olisihan se komeaa. Täytyy varmaan keväällä viitsiytyä Pepen tempoon tarkistamaan onko jotain kehitystä tapahtunut.
Alussa tuo ohjelma tuntui vähän kepoiselta, mutta nyt ollaan kyllä asian äärellä. Se toimii vähän kuin virtuaalivalmentaja. Periaatteessa muutenkin tietää mitä pitäisi tehdä, mutta ohjelma plus julkiset Strava-päivitykset laittavat tekemään hommat kunnolla.
10k-kerhon jäsen
^
Itsellekkin tämä Zwift toimii ikään kuin perseellepotkijana. Tämmönen pitkien kevyiden lenkkien suosiva velliperse luovuttais vedot paljon helpommin jos tulis tehtyä ominpäin.
Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.
Toki pitää vähän helpompiakin treenejä ajaa mutta jonkin verran olen Zwiftillä lisännyt virtuaalisten mäkien/vuorien kiipeämistä, kompensoi tuuliolosuhteiden puuttumisen ohjelmassa. 100km:n lenkit olen tehnyt helpoilla tasaisilla reiteillä ikään kuin lähtien varovaisesti testaamaan miten kroppa sietää Zwiftailua noin pitkään, seuraavaksi voisi laittaa lisää haastetta ajamalla vaihtelevalla reitillä 100km.
Four horsemenin olen pariin otteeseen ajanut. Siinä on vaihtelevuutta riittävästi.
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
Pidän myös Four Horsemenistä, mutta kun Juha kyselee "vaihtelevaa" reittiä, en valitsisi Alpe du Zwiftiä. Sen sijaan ottaisin pohjaksi joko Pretzelin (72,4 km, 1360 VAM) ja jatkaisin ajellen omien mieltymysten mukaan, tai Mega Pretzelin (107 km, 1639 VAM). Pidän tuosta Mega Pretzelistä siksi, että siinä tulee nousuja sopivin välein, ja niiden profiilit poikkeavat riittävästi toisistaan.
10k-kerhon jäsen
Osaako joku selventää mitä Zwiftpowerin tuloslistoissa ovat nuo w/kg tehoalueiden pokaalimerkinnät? Niitä tuli pari meikäläisen kohdalle, vaikka en ollut lopputuloksissa kärjessä. Siinä oli joillain hieman parempia lukuja, mutta heille ei kuitenkaan tuota pokaali merkintää ollut. Onko se, jotenkin painon/pituuden/iän ym. yhdistelmästä laskettu arvio, vai mikä?
6.-12.5 on Tour of Watopiassa etappina "Tempus Fugit". 18 kilometriä ja 25 nousumetriä. Eli tulossa viimeistään tuolloin uusi laajennusosa.
Lainattu Zwiftin sivuilta: "We have a surprise for you in Stage 5. We’re bringing a whole new climate to Zwift. A little bit of California here. A little bit of Arizona there. Some Utah. And a dash of Colorado. Shake well and serve. We can’t wait for you to ride it. Remember to stay hydrated and keep the dust out of your eyes."
En tiedä kumpi tänään enemmän sekoili Zwift vaiko Strava mutta Stravaan tuli tänään muutama segmentti jossa keskinopeus oli suurempi kuin segmentin maksiminopeus.
Zwift evoluution terävimmässä kärjessä järkkäämässä gravel eRacing kisoja. Mä taidan kuitenkin odottaa seuraavaa askelta, eli e-bike gravel eRacing kisoja, koska kuten artikkelissa sanotaan, niin hiekkatiekisat ovat ihan liian pitkiä ilman avustusta.
https://www.cxmagazine.com/uci-annou...nships-esports
6.7 WTF/kg
Lauantaina 11.5 Zwift tuo ulos samana päivänä ajettavan Giron prologireitin.
https://zwiftinsider.com/giro-bologna/
Ehkä ajan, ehkä en. Ride on!
Ensin ajattelin, että ajanpa tuon kun osallistun maglia rosan arvontaan. Sitten mietin, että mitä helkkaria tuollaisella paidalla tekisi. Eihän tuota voi pukea ajopaidaksi eikä se sovi seinällekään. Eli taitaapa jäädä prologi testaamatta täällä.
10k-kerhon jäsen
Ajoin nyt kuitenkin. Sehän olikin ihan toimiva kuntoajoformaatti, varsinkin kun tuon rykäisi ulkolenkin päälle.
10k-kerhon jäsen
Itselläni oli tavoitteena ajaa alkuosa maltillisesti ja mäki osuus hieman yli FTP:ni. Onnistuin tuossa ja en halunnut muutenkaan ottaa kaikkea itsestäni irti. Takana oli yövuoro ja vielä pitäisi jaksaa yksi tehdä joten tältä pohjalta session ajoin.
Kirjanmerkit