HuntteriVelosportVelobeCanyonContinentalGiant
Sivu 39 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 37 38 39 40 41 49 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.141 - 1.170 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Jos asia (rekkojen rajoittimet) haluttaisiin oikeasti ratkaista, niin rajoittimesta tehtäisiin sellainen, että sitä vasten ei voisi ajaa täältä Utsjoelle. Tuskin kenelläkään niin pahasti peräkärry on pois hallinnasta. Tai kannattaa miettiä uutta ammattia. Eli normisti rajoitin olisi se 80 km/h ja antaisi sitten hetkeksi +10-15km/h lisää nopeutta/voimaa.

Mutta asiaa ei ole jostain syystä haluttu ratkaista näin. Ja kuten totesit, niin nyt se kuski todellakin ajaa sitä rajoitinta vasten täältä Utsjoelle, joten ei ole enää mitään extraa mitä käyttää kun mopo keulii.
    Totta. Toisaalta henkilöautoihinkin on olemassa jo yhdistelmän vakauttavia ajonvakautusjärjestelmiä. Luulisi noita raskaankaluston puolellakin olevan ja tilanne tunnistettavissa milloin tarvitaan lisää nopeutta.

Toisaalta vika ei ole pelkästään kuskien vaan liian tiukkojen aikataulun laatijoiden, joiden laatimia aikatauluja kuskit sitten yrittävät noudattaa parhaansa mukaan.

F. Kotlerburg Guest
    Joo, olen ollut joskus vastaavassa tilanteessa. Siinä kun on 42 tonnia metrin päässä takapuskurista, niin ei viitsi mitään äkkijarrutuksia suoritella, kun joku bussipysäkki ilmestyy mutkan takaa.
    Sama homma. Tilanne tosin oli se, että edelläni oli puolen kymmenen auton jono, joka eteni n. 80km/h 80km/h alueella. Olin jonon viimeisenä ja perään ilmeistyi tukki-Scania eli painoa se 60 tonnia. Siinä vaiheessa, kun taustapeilistä ei näkynyt muuta kuin iso Scania teksti totesin, että ennemmin kortti kuin henki ja polkaisin reilulla ylinopeudella koko jonosta ohi ensimmäisen paikan tullen.

Jos syyllistämisellä viittaatte minuun, pieleen menee ja pahasti koko porukalla. Toisaalta jos syyttömällä on mahdollisuus puuttua tilanteeseen, mutta ei sitä tee, eikö syyllistäminen ole oikeutettua?

Rekka tekee ehdottomasti väärin, mutta kun se rekka siellä taustapeilissä on, itsestään se ei katoa, eikä riski mihinkään häviä. Jos kyse on halusta poistaa tuo riskitekijä omalta osalta, on itse tehtävä jotain. Ellei halua tehdä mitään siksi, että rekka tekee väärin, mutta tilanne silti ärsyttää, kyse on valtapelistä, ei turvallisuudesta. Sitäkö liikenteessä pitää pelata?

Vai sovellatteko pyöräillessännekin samaa logiikkaa eli kun huomaatte esim. autoilijan rikkovan väistämisvelvollisuutta, ette väistä, kun syy on vastapuolen, eikä uhri voi TLL 3§ mukaisesti mitään tehdä, kun se on uhrin syyllistämistä?

Jos aikoo väistää ja antaa rekan mennä, varmaan muitakin keinoja terveet ajokortin omistajat keksii kuin tehdä äkkijarrutus mutkan takaa ilmestyvälle pysäkille tai tehdä itse laiton ohitus ja ajaa karkuun? Tulee noista kommenteista elävästi mieleen se ohittaja, joka sanoi olevan mahdotonta ohittaa pyöräilijä turvallisesti autolla, kun vastaan tulee autoja kapealla tiellä. Ainoa vaihtoehto oli tehdä vaarallinen ohitus.

Asioilla tuppaa olemaan myös se toinen puoli. Tällä en tarkoita yllä olevaa Kotlerburgin tapausta.
    Joskus tätä näkee myös henkilöauton kabiinista käsin. Tahallista tai tahatonta. Siellä ratin takan saatta olla meineillään elintärkeä veispuukipäivitys
    https://www.youtube.com/watch?v=8P_AZWZQcMc

F. Kotlerburg Guest
    Ohitus oli ihan laillinen. Suoralla tiellä hyvällä näkyvyydellä suoritettu. Isolla bensakoneella varustettu henkilöauto lähtee vähän eri tavalla kuin lastissa oleva tukkirekka niin se tukkirekka ei olisi siinä ehtinyt kenestäkään ohi. Vaikka olisin pysähtynyt ja antanut rekan mennä niin se ei olisi päässyt yhtään lujempaa, kun siinä edessä oli ne viisi muuta henkilöautoa. Ilmeisen vaikea case ymmärtää joillekin. Rekkakuskihan tässä oli täydellinen kusipää, mutta minä toki olin se joka mokasi

Tuo kiusanteko mihin usko viittaa on nykyliikenteessä varsin yleistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ohitus oli ihan laillinen. Suoralla tiellä hyvällä näkyvyydellä suoritettu.
    #1164: "polkaisin reilulla ylinopeudella koko jonosta ohi ensimmäisen paikan tullen"

Vaikka olisin pysähtynyt ja antanut rekan mennä niin se ei olisi päässyt yhtään lujempaa, kun siinä edessä oli ne viisi muuta henkilöautoa. Ilmeisen vaikea case ymmärtää joillekin.
    Ainoa vaikeasti ymmärrettävä asia on se, mihin kommenttisi liittyy. Rekan osalta lopputulos oli sama, päästit sen edelle tai ohitit jonon ja ajoit karkuun. Kiinnostavaa on se, mitä rekan edessä kannattaa tehdä, jotta voi omalta osaltasi minimoida riskin.

Rekkakuskihan tässä oli täydellinen kusipää, mutta minä toki olin se joka mokasi
    Kun tilanteessa on kaksi osapuolta ja molempien käytöksellä on merkitystä, useinkaan ei ole yhtä oikeassa olevaa ja yhtä väärässä olevaa.

Tuo kiusanteko mihin usko viittaa on nykyliikenteessä varsin yleistä.
    Veikkaan tuon olevan tahatonta. Todella harva kai tuolla tavalla tietoisesti kiusaa tekee, kun ei siitä itselle mitään hyötyä voi saada. Taas joku varmaan vetää herneet, mutta vaikka henkilöautoilijan käytös oli typerää, eipä siitä horisonttiin katoamisen jälkeen rekkakuskille haittaakan ollut. Hyvin oli tilaa palata oikealle ja jatkaa matkaa eli sen puoleen turha tilanteeseen mitään elämää suurempaa dramatiikkaa on liittää. Moottoritiellä pienehköllä nopeuserolla ohittaessa tuollaista aina joskus tapahtuu ja jos ohittaja millään tavalla on hereillä, ei siitä ongelmaa aiheudu. Sitten se voi alkaa harmittaa, jos kiihdyttäjä hetken kuluttua hidastaa ja aiheuttaa tarvetta yrittää ohittaa uudestaan. Sellainen kyllä on onneksi äärimmäisen harvinaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Rekka tekee ehdottomasti väärin, mutta kun se rekka siellä taustapeilissä on, itsestään se ei katoa, eikä riski mihinkään häviä. Jos kyse on halusta poistaa tuo riskitekijä omalta osalta, on itse tehtävä jotain. Ellei halua tehdä mitään siksi, että rekka tekee väärin, mutta tilanne silti ärsyttää, kyse on valtapelistä, ei turvallisuudesta. Sitäkö liikenteessä pitää pelata?
    Toisaalta taas rekkakuski luottaa vain siihen suuremman voimaan hiostaessaan. Jos otetaan polkupyöräesimerkki, niin mitä tekisit, jos autoilija ajaisi metrin päässä takarenkaastasi pientarettomalla maantiellä 40 km/h rajoitusalueella? Päästäisit ohi? Ja seuraava ja seuraavan, kunnes ilta koittaisi.

Sen sijaan että liikenteenvalvonnan voimavaroja käytetään automaattiseen ylinopeuksien valvontaa, nämä liian lyhyet turvavälit pitäisi saada poimittua pois. Eikä itse asiassa olisi kummoinenkaan ohjelmointi siihen kameraan, että se ottaisi kuvan siitä perässäroikkujasta nopeudesta riippumatta.

Jos otetaan polkupyöräesimerkki, niin mitä tekisit, jos autoilija ajaisi metrin päässä takarenkaastasi pientarettomalla maantiellä 40 km/h rajoitusalueella? Päästäisit ohi?
    Juuri niin, väistäisin sivuun.

Ja seuraava ja seuraavan, kunnes ilta koittaisi.
    Eipä ole tullut vastaan tarvetta väistää kerta toisensa perään. Tuskin sinullakaan, joten ei kannata keksiä noin mielipuolisia tilanteita, kun ne alkaa ohjata ajattelutapaa tuolla tavoin vinoon. Kyllä takaa tulijat ohittaa vaikka vastaantulijan silmille, mutta perään ne ei jää.

Sen sijaan että liikenteenvalvonnan voimavaroja käytetään automaattiseen ylinopeuksien valvontaa, nämä liian lyhyet turvavälit pitäisi saada poimittua pois. Eikä itse asiassa olisi kummoinenkaan ohjelmointi siihen kameraan, että se ottaisi kuvan siitä perässäroikkujasta nopeudesta riippumatta.
    Minä en etäisyyden valvontakameraksi voi muuttua, joten joudun jatkossakin hakemaan paikkani liikenteessä siten, että koen oloni turvalliseksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No oli tai ei niin rekkapenoilla ei ole mitään oikeutta painostaa ajamalla puskuriin kiinni.
    Toisaalta ei sekään ole oikein, että joku siinä edessä nönnöttää turhan hiljaisella vauhdilla. Jos tuntuu, että ei pysty muun liikennevirran mukana kulkemaan niin sitten pysäyttää välillä tiensivuun ja päästää muut ohitse.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    #1164: "polkaisin reilulla ylinopeudella koko jonosta ohi ensimmäisen paikan tullen"
    Niin ohitus oli täysin laillinen. Siihen käytetty nopeus ehkä ei. Ohituksesta ei olisi voinut sakkoja antaa, joten se ei ollut laiton.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Toisaalta ei sekään ole oikein, että joku siinä edessä nönnöttää turhan hiljaisella vauhdilla. Jos tuntuu, että ei pysty muun liikennevirran mukana kulkemaan niin sitten pysäyttää välillä tiensivuun ja päästää muut ohitse.
    80km/h 80km/h alueella on nönnöttämistä turhan hiljaisella vauhdilla?

Fillarifoorumi on muuttunut viime päivinä rekkakuskifoorumiksi. Muuten ei ole selitettävissä, miksi noita puskurissa ajavia sankariammattilaisia palvotaan. Ja ei, kyse ei ole alinopeudella ajavista henkilöautoista. Tai on, jos nopeusrajoitus + vähän yli on alinopeutta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Fillarifoorumi on muuttunut viime päivinä rekkakuskifoorumiksi. Muuten ei ole selitettävissä, miksi noita puskurissa ajavia sankariammattilaisia palvotaan. Ja ei, kyse ei ole alinopeudella ajavista henkilöautoista. Tai on, jos nopeusrajoitus + vähän yli on alinopeutta.
    Hauska aina miettiä miksi jotkut lait ovat vain suuntaa antavia kun samat ihmiset ovat sitten tiiraamassa jotain lakia laskutikun kanssa, ai niin, kun se koskee niitä muita eikä itseään.

ei se jumalauta voi olla vaikea, nopeusrajoitus on 80 niin ajetaan 80 eikä mittariheitto lisää päälle ja sitten liikennevirran lisä päälle niin saadaan vähän vauhtia matkaan jos joku ihmettelee kun aikuinen ei osaa noudattaa sääntöjä.....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti puppy Katso viesti
    ei se jumalauta voi olla vaikea, nopeusrajoitus on 80 niin ajetaan 80 eikä mittariheitto lisää päälle
    jos auto liikkuu 80km/h, niin siihen mittarivirhe lisää? Jos mittari näyttää nolla niin +80km/h eli 160km/h! Järkevää. Asiaan vaikuttaa vain auton liikkumisen nopeus, mittari ei ole edes katsastuksessa pakollinen, jolloin ei synny mittarivirhettäkään.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    jos auto liikkuu 80km/h, niin siihen mittarivirhe lisää? Jos mittari näyttää nolla niin +80km/h eli 160km/h! Järkevää. Asiaan vaikuttaa vain auton liikkumisen nopeus, mittari ei ole edes katsastuksessa pakollinen, jolloin ei synny mittarivirhettäkään.
    Nopeusmittari on pakollinen katsastusvaruste 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa eli nykyään lähes kaikissa päivittäisessä liikenteessä käytetyissä.

Kaiken kaikkiaan on turvallisinta ja fiksuinta ajaa muun liikennevirran mukana samaa vauhtia kun muutkin. Jos jono on etupuskurissa niin ehkä kannattaisi hidastaa omaa ajonopeutta. Jos taakse alkaa kertyä kovasti jonoa niin ehkä voisi olla syytä hitusen lisätä vauhtia.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

tempokisu Guest
    Joo niin teen, mutta jos siellä on vain minä ja se rekka takana entäs jos mä vaan piruuttani ajankin vähän hitaammin, saa rekka ohittaa jos tykkää ei mua haittaa. Mutta eipä ohittanu, tilaisuuksia kyllä oli.
    Ei kukaan voi vaatia että jos on nopeusrajoitus 80km/h niin sitä on ajettava tai vähä yli. Saa ajaa hiljempaakin, ihan rauhassa saa ajella ilman minkäänlaisia omantunnontuskia. Siellähän takana kärvistelee jos ei haluu ohittaa.
    Mä otan tähän nyt toisenlaisen asenteen, jos en halua ajaa kovaa niin en aja ja perässä tuleva jos ei tykkää niin menee sitten ohitte vaan. böö..vielä kiusallanikin väläyttelen jarrrruvaloja.

Jos taakse alkaa kertyä kovasti jonoa niin ehkä voisi olla syytä hitusen lisätä vauhtia.
    Nyt olen Tempokisun kanssa melkein samaa mieltä. Jos hyvissä olosuhteissa ajaa suurinta sallittua ja jonoa kertyy perään, ongelma on takana tulijoiden. Ei suurinta sallittua ajavan. Tilanne muuttuu, jos takana ei pidetä riittävää etäisyyttä, silloin tilanteesta tulee myös edessä ajavalle ongelma.

Dr Tukon kommenttia en tajua. Kuka täällä on palvonut perässä roikkuvaa?

Kaiken kaikkiaan on turvallisinta ja fiksuinta ajaa muun liikennevirran mukana samaa vauhtia kun muutkin. Jos jono on etupuskurissa niin ehkä kannattaisi hidastaa omaa ajonopeutta. Jos taakse alkaa kertyä kovasti jonoa niin ehkä voisi olla syytä hitusen lisätä vauhtia.
    Samaa mieltä, mutta keneltäkään ei voi edellyttää tai vaatia ylinopeuden ajamista. Ja kyllä jokaisella pitää olla (järjen rajoissa) oikeus ajaa sitä nopeutta, jolla tuntee olevansa ajoneuvonsa kontrollissa eri tilanteissa/sää olosuhteissa. En itse (vielä) ole huomannut noiden rajoittavan juuri omaa menemistä, mutta olen tiedostanut edellämainitun ja oma "kiire" on vähentynyt huomattavasti jos vaikka joku edellä selkeästi rajoittaisi menemistään.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

tempokisu Guest
    ^ niin joo oli pimeetä ja sumuista, aivan eri asia valoisalla ja kuivalla kelillä. heh...ihan sama juttu silloin kun olin toista päivää uudella mazdallani liikenteessä juurikin Porintiellä, oli pimeetä ja sateista, niin en uskaltanu ajella ihan kasiakymppiä. Joku kiireinen oli tehnyt ilmoituksen "epävarmasta ajosta" ja poliisit tuli perääni. Selitin tilanteen, eikä siittä sen enempää kuin että sain poliiseilta hyvät matkantoivotukset.

Mä en halua ottaa turhia riskejä ja haluun päästä turvallisesti kohteeseen ja kohteestä kotiinkin. Mutta kyllä mä ymmärrän, jos joku nimenomaan haluaa ajaa mun hienon mazdani perässä, onhan siellä se hieno tarra takalasissa

Jos tiellä SUURIN sallittu nopeus on 80 km/h eli optimaalisissa oloissa niin mikä on oikea tilannenopeus kun
    A. On pimeää
    B. On pimeää ja sataa vettä/lunta

tempokisu Guest
    ...mutta ei se mitään, on mulla päinvastainenkin ajokokemus erittäin hyvässä muistissa. Ajelin sillä Ferrarin 360 Spiderilla, joku nihkee bemari halusi ihan välttämättä ohittaa, mä päästin aika lähelle ja sitten näytin miten Ferrari lähtee, ja lähtihän se aika hätäseen ja bemariraukka jäi sinne körötteleen, ai että tuntui hyvältä mahtava ajokokemus - mutta kyllä mä sanoisin että Nakkilan reissut oli kuitenkin mukavampia.
    Omat unelmat oli kyllä hieno toteuttaa, oon iloinen että näin tein kun se oli mahdollista. Toki Nakkilan reissuja tulee vielä lisää, ja ne on varmasti tosi mukavia aina.

^ Vastaan A.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Jos tiellä SUURIN sallittu nopeus on 80 km/h eli optimaalisissa oloissa niin mikä on oikea tilannenopeus kun A. On pimeää B. On pimeää ja sataa vettä/lunta
    Mitä jos ennen tuollaista kysymystä ensin hankkisit ajokortin ja ajokokemusta. Ei ole mitään sääntöjä turvalliseen tilannenopeuteen. Olosuhteita on niin erilaisia 80 km/h nopeusrajoitusalueilla. Esim suora valtatie kesällä tai mutkainen hiekkatie talvimyrskyssä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Mitä jos ennen tuollaista kysymystä ensin hankkisit ajokortin ja ajokokemusta.
    Ajokortti on ja myöskin ajokokemusta. Kysymys oli palstalaisten mielipiteestä esim vaihtoehdossa A ja B ja sivuten samalla Tempokisun tapausta missä olosuhteet eivät olleet optimaaliset.

Ei tuohon voi vastata. Olosuhteet ovat niin tapauskohtaisia ja vaikea hahmottaa tälläi kirjallisesti ilmaistuna mitä mahtaa käytännön tasolla tarkoittaa. Oikea tilannenopeus vaihtoehdoissa A tai B voi olla 80 km/h tai se voi olla jotain muuta. Itse pyrin pitämään tilannenopeutena sallitun kattonopeuden.

Lisämausteeksi voisi kysyä jos edellä ajaa omaa tilannenopeutta hitaammin ajoneuvo jonka takalasissa on "Lapsi kyydissä" -tarra, saako sen ohittaa? Tarrahan on tosin usein hienompi amerikankielinen, ymmärtääkö sen kaikki?

Mikähän mahtaa olla tämä uusi trendi jarruttaa moottoritiellä mahdollisten
    rampilta liittyjien vuoksi? Tänään näkyi pari "tilannetta" moisen käytöksen johdosta.
    Vaikuttaa jotensakin vaaralliselta toiminnalta, kun ne tulijat ovat väistämisvelvollisia,
    ainakin minun käsityksen mukaan?
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    Mikähän mahtaa olla tämä uusi trendi jarruttaa moottoritiellä mahdollisten
    rampilta liittyjien vuoksi?
    Samaa olen pohtinut ja päätynyt siihen, että nämä kuskit ovat varmasti tanskalaisia. Siellähän rampista tulijalla on etuoikeus. Yleensä kyseistä sääntöä kannattaa siellä noudattaa, tanskalaisten liikennetaidot kun ovat vielä härmäläistäkin heikommat.
    Rule #1: Obey The Rules

Sen verran monta kertaa on kivi tai nasta napsahtanut noissa liittymissä tuulilasiin, kun liittyjä on kiihdyttänyt ja tullut ahtaaseen väliin eteen, että huomatessani potentiaalin, nostan jalkaa kaasulta. Joskus myös tulee jarrulla hidastettua.

^ Mieluimmin napsu lasiin, kuin jono peräluukkuun kuitenkin?
    ^^ Ne kiertoliittymissä keskelle vilkuttavat ruotsalaisia
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Peräänajaja maksaa. Tuulilasin joudun maksamaan itse.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •