GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 258 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 158 208 248 256 257 258 259 260 268 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.711 - 7.740 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Muuton jälkeen ensimmäistä kertaa töihin fillarilla. Olipa tuo vantaanjoen vierusta sohjoinen ja märän hiekkainen. Parhaat pätkät itse asiassa D5 nastoilla oli jäiset kohdat. Siistiä, äänetöntä ja rullaa hyvin. Toivottavasti on paljon vettä väylällä kun pakastaa

Jotkut kelvit on nyt kuin aitoja sorateitä Sitä hiekoitus-soraa piisa paikoitellen....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Vapaapäivän ajelulla ja nyt on hyvä pohtia, miksi edes jotain pätkiä kevlejä ajetaan lumesta puhtaaksi, jos niitä ei ole edes tarkoitus hiekottaa (terkkuja Villilään, siellä oli hauskoja jääratoja). Loppukädessä näilläkin keleillä olisi kapea tampattu polku kivempi ajaa kuin koneellisesti tasoitettu jäärata. Puhutaan kuitenkin harvempaan kansoitetusta käytävästä

Sohjoa piisaa tälläkin korkeudella. Maanataina paluumatkalla piti nosta Merida kainaloon noin kilometrin matkan ajaksi, kun noin 8cm sohjopatti oli melko pehmeä +5 asteen auringonpaisteessa, yksi onnellinen läskinpolkija rymisteli onnellisena vastaan sillä matkalla. Tänäaamuna oli vielä tiet kovina ja hyvin kulki, mutta saas nähdä onko tilanne sama tuossa reilu tunnin päästä niinkuin Maanantaina, kaippa siellä on sen verta käyty kauhomassa ja huomisesta lähtien taas pakastuu. Löytyyhän tuo läski iteltänikin mutta 11km (suunta) työmatkalle se ei ole kovin mukava vaihtoehto, kerran olen tämän pätkän sillä ajanut ja mies meinasi loppua kesken

Talvipyöräily jatkuu kovassa pakkasessa nyt ja sepeli kuormurilla on kiire tänään... ainoo väli oli Rantaperkiö johon ei ehtinyt sepelikone ja pelotti ajaa kesäkumilla

Täällä oli noin -14 astetta pakkasta kun töihin polkasin. Vaikka ei kova pakkanen olekkaan, niin huomaan kyllä miten kankeaksi pyörän voimansiirto muuttuu, kun vertaa noihin nollakeleihin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

^ Tuon selvästi huomaa myös silloin kun pyörän ottaa lämpimästä sisätilasta ulos ja lähtee ajamaan. Ensin vaihtajat sun muut toimivat sujuvasti. Mutta jäykistyvät pikkuhiljaa kun lämpö osista katoaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    ^ Tuon selvästi huomaa myös silloin kun pyörän ottaa lämpimästä sisätilasta ulos ja lähtee ajamaan. Ensin vaihtajat sun muut toimivat sujuvasti. Mutta jäykistyvät pikkuhiljaa kun lämpö osista katoaa.
    Väärä huolto ja/tai voitelu. Ei pakkanen vaikuta kunnossa olevien osien toimivuuteen juuri mitenkään. Jos joku paikka jäykistyy niin siellä on liikaa kitkaa (em syistä johtuen?) -> se ottaa vastaan voiman -> alkaa kuumenemaan/kulumaan sitäkin hanakammin. Minulla ainoa riesa lämpimästä varastosta pakkaseen lähtiessä on että vaijerivetoinen jarru tuppaa jäätymään. Tähänkin auttaisi että säilyttäisi kylmässä. Hydraulisilla ei ole sitäkän ongelmaa.

Joskus kymmeniä vuosia sitten mulla tuppas vapaaratas jäätymään yli 20 asteen pakkasissa ja se olikin sitten inhottavaa kun välillä polkas tyhjää.
    LintuPete muokkasi tätä : 04.03.2019 at 13.21

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LintuPete Katso viesti
    Minulla ainoa riesa lämpimästä varastosta pakkaseen lähtiessä on että vaijerivetoinen jarru tuppaa jäätymään.
    Mekaanisen levyjarrun jäätyminen (?), neuvoja kaivataan
    Levyjarrut jäätyy

Hiekkakuskeilla taas kiire!!
    Rantaperkiö eteläkelvi sai kahdella koneella sepeliä
    Oli muuten se asvaltti liukas...

Joo, se on tää sama ongelma takajarruvaijerin vedon kanssa. Alkutalvesta kun tuo iskee sen ekan kerran niin olen vetänyt vaijerin pois, kuoren sisään sprayöljyä täyteen niin että toisesta päästä sylkee ulos. Olisko CRC Sisua nyt tän talven ollu, ei oo toista kertaa jäätyny.

Hyvin onnistuin tähtäämään joka talvisen flunssan tähän takatalviseen aamuun. Ei tarvinnut polkea mihinkään. Huomenna olen vielä kipeä puoleen päivään asti, sitten pitäisi yön pakkasten jälkeen lämmetä.

Maaliskuun alussa "takatalvi"? Odottaisimmeko kuitenkin kuukauden tai pari ja katsotaan tuleeko sellaista?

Ei odoteta yhtään. Takatalvi oli nyt tässä. Kevätkin oli jo niin pitkällä...

Joskus jäätyneeseen vaijeriin tuuppasin tenua ja aseöljyä perään. Ei tarvinnu sinä talvena takkuilla enää sinä talvena.

Otti taas pikkusen voimille toi lumikaaos.. Kiitos tiedotusvälineiden..

60km pisin lenkki nyt talvella kilpurilla..vauhdit hitaita..mut mihin mulla kiire olis..korkeintaan himaan jos paikat alkaa jäätyy...toissa vuonna vedin maastocykkelil 110km..laiskana gubbena...

Oli munasta oleva keli iltapäivällä Vallila-Kivenlahti
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Manailin eilen myös kotimatkalla, etten aamulla tajunnut lähteä läskillä. On /c:stä auraamattomilla osuuksilla se cyclolla kiemurtelu. Menee voimat ja hermot.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Minä olen jo halunnut kovasti siirtyä cykloon, ja missäpä muualla kuin Puistolassa oli tänä aamuna (pe 8.3) ainoa pätkä, jossa kaipailin läskiä. Ja taas meni viestiä kaupungille otsikolla "Puistola ei petä n xxx".

Mutta muutenhan on siirrytty normaalin PK-säähän. Yhtenä päivän tulee lunta, joka seuraavana päivänä sulaa ja sitten kolmantena jäätyy...

Tänään oli taas Läski omassa elementissään kun ajeli ajoratoja reunustavaa suola-loska-mössössä pitkin ulkoilureiteille jotka olivat puolestaan jäätynyttä marenki- ja kynnöspeltoa jalankulkijoiden jäjiltä. Päivä päivältä tykkään tuosta läskistä enemmän
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Hyvin tuolla pääsi 37 millin nastarenkailla varustetulla cyclocrossillakin. Ainoastaan kuski oli läski, ja toivottavasti päivä päivältä vähemmän..

Jokohan nuo nastarenkaat voisi pääkaupunkiseudulla vaihtaa pois? Kiinnostais jo maanteitä lähteä koluamaan viikonloppuna. Ovatko kelvipääväylät ulos KehäIII:n sisäpuolelta jo sulia? Ympäryskuntien pikitiet lienevät ainakin?

Sohjossa tuntuu pitävän sliksikin

Millä renkailla välikausi?

Olisi nyt taas pitkästä aikaa havaittavissa mahdollisesti jonkinlaista inspiraation poikasta työmatkapyöräilyyn. Valmistauduin tänä ehtoona toteuttamaan ko asian huomis aamuna. Rengasvalinta on pääkaupunkiseudulla vallitsevien välikeliolosuhteiden vuoksi aiheuttanut hieman päänvaivaa.
    Kehä I.n vierustalla oleva klv ei ole ollut enään jään tai lumen peitossa kuluvan viikon aikana. Sähköhybridissäni on ollut alla kuluvan talven aikana W240-40 nastarengastus. Esim tanä aamuna kävellessäni jokeribussin pysäkiltä kustannuspaikalle, ja kun vielä lisäksi oli sepelinharjaustoimet käynnissä, tuntui em renkaat vallitseviin olosuhteisiin nähden reippaasti ylimitoitetuilta. Jos taas vaihtaa alle kesäsilestonet, tulee Murphyn - tai meteorologian lakien mukaan viimeistään parin päivän päästä aamulla jää- tai lumikeli.
    Junassa istuskellessani tuli aivan kuin puskista idea: Häkkivarastossa on cyclossa aikaisempina talvina kayttämäni Marawintterit 35mm. Ko cyclo on nyt sattuneesta syystä roikkunut telineessä 1 1/2 vuotta ja em kumit on ollu naftaliinissa. Nyt ne on asennetty e-hybridiin.
    Kuivalla kelillä täydet paineet, jääkelillä vähän vähemmän (lumimyskyn vallitessa HSL). Nyt on vaihto suoritettu. Saas nähdä mikä on lopputulos?.
    Läski pyöräilijä, ei läskipyöräilijä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    Jokohan nuo nastarenkaat voisi pääkaupunkiseudulla vaihtaa pois? Kiinnostais jo maanteitä lähteä koluamaan viikonloppuna. Ovatko kelvipääväylät ulos KehäIII:n sisäpuolelta jo sulia? Ympäryskuntien pikitiet lienevät ainakin?
    Vaihdoin sunnuntaina kesägummit ja kävin jo heittämässä HEPOn ke-lenkinkin (väärään suuntaan) ja tiet olivat käytännössä täysin auki. Immersbyntiellä siellä täällä pieniä jääriuttoja, jotka oli helppo havaita. Samoin kevlit käytännössä jäästä vapaita.

Juuri nyt (ke 20.3. klo 6:38) näyttäisi olevan asteeen verran miinuksella pääkaupunkiseudulla, mikä hieman pistää miettimään. Mutta edellä mainituista syistä johtuen, taidan siirtyä toisille palstoille eli lopettelen (toivottavasti) talvipyöräilyn ainakin toistaiseksi.

Sent from my iPad using Tapatalk

tempokisu Guest
    Osa Tampereen kelveistä on aurattu...tai siis harjattu ( Sarankulman pätkä) mutta kyllä mä vielä näillä kurasepelikeleillä cyclolla ajelen ja kevytnastarengas edessä on ihan hyvä. Sen verta pientä on mun ajeluni että ei haittaa nastat...senverta kuraistakin on ettei ole viitsinyt sillee kunnolla pestä, mitä nyt pahimmat hiekat huuhdellu.
    Osan talvivaatteista ( paksut rukkaset, villakaulurit ja paksummat pipat, talvisin ajotakki) laitoin pesuun ja /tai korjasin ylähyllylle.

Pirkanmaalla tais tää talvi olla kesäkumin kun sitä jäätä oli kolmena päivänä vaan ja nyt ei nastakumia enään viitti vaihtaa

Kyllä se nyt on niin, että minä ainakin haluan julistaa talvipyöräilykauden päättyneeksi ja siksi jätän tämän palstan "omaan arvoonsa". Niin tai näin, haluan kiittää saamastani vertaistuesta juuri tässä ketjussa. Ilman kannustavia sanojanne ja kokemuksianne olisi uskoni varmaan loppunut. Tukea on siis tarvittu tänä talvena, joka oli haastavin ainakin minulle pitkään aikaan. Seuraavaksi suunnistan ketjuihin "kevätpyöräily" ja "paljasta pintaa esillä".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Kyllä se nyt on niin, että minä ainakin haluan julistaa talvipyöräilykauden päättyneeksi...
    Joo kyllä vanha kansa tietää; "uudet lämpöasteet ovat vanhan lumen surma". Kevät saa tulla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •