Eihän vauhdilla ole väliä jos kummallakin on kuitenkin hauskaa....![]()
Eihän vauhdilla ole väliä jos kummallakin on kuitenkin hauskaa....![]()
Noo mulle on ihan yks lysti miksi sähköavusteista pyöräilyä kutsutaan
Oon samaa mieltä aiempien kanssa että ko sarjassa suuri mielenkiinto kohdistuu sääntöihin ja mahdolliseen kaluston virittämiseen. Kyseessä on kuitenkin moottoriurheilu jossa kalusto näyttelee myös isoa osaa menestyksestä.
Sähköpyöräily on ihan jees. Sitten kun se muutetaan mopoiluksi jollain virityksellä, pidän ihan pellehommana.
Toisin kuin pyöräilyssä yleensä? Ainolla TdF:n voittoon? Tuskin.
Mikähän mahtaa normipyöräilyssä olla välineen osuus lopputuloksessa? Ei varmasti 100%, mutta tuskin myöskään merkityksetön. Jos sähköavusteiset pyörät on "normitettu" keskenään samantasoisiksi, niin mikä ratkaisee kisan lopputuloksen?
Jos kysymys oli esitetty vilpittömän uteliaalla mielellä, niin vastaus on: välineen osuus lopputulokseen on häviävän pieni.
Siis jos puhumme maantiepyöräilystä. Huipputasolla eri tallien käyttämien pyörien erot ovat täysin merkityksettömiä eikä edes SM-kisoissa omasta kukkarosta maksetulla pyörällä ajavan tarvitse tuntea antavansa minkäänlaista tasoitusta niille jotka kuuluvat jonkin pyöräliikkeen sponsoroimaan seuraan tai tiimiin.
Hetki sitten kotiuduin vajaan tunnin ajelusta kelkkareitillä. Oikein pattinen, melko kovaksi jäätynyt ura, 1-2metrin välein puoli metriä korkeaa "aaltoa". Luulisi olevan kelkallakin aivan kamala ja eipä siellä ketään näkynytkään.
10km jaksoin vaikka avustus täysillä. Kotiin tullessa pohkeet ja reidet huutaa armoa.
En tiedä tuollaisen höykytyksen tehokkuudesta treenimiellessä, mutta luulot kummasti karisevat jalkojen "voimista". Ja kiva oli puristaa kaikki irti vähän aikaa.
Suosittelen kokeilemaan jos tuollaista löytyy lähistöltä.
Treenaamisesta/kuntoilusta sen enempää ymmärtämättä. Luomulla tullut työ- ja koulumatkaa ajeltua ~15vuotta, välillä lyhkäsempää, välillä pitempää. Nyt tuli sähkömaasturi tuohon rinnalle ja samanlaisen hien saan kyllä tarvittaessa silläkin vrt. luomu. Toisaalta luomullakin pääsee hikoilematta. Ajotyylillä ja omilla valinnoilla on aika helppo vaikuttaa rasitusmäärään.
Eli siis kolmen tonnin Canyonilla oltaisiin TdF:n kärkikahinoissa?
No, joka tapauksessa näen että tämä kisahomma on sähköavusteisille pyörille loistava asia, koska vain virallisen statuksen avulla saadaan lisää rahaa pyörien ja tekniikan kehittämiseen. Lisäksi kehitystyötä aletaan kohdentamaan enemmän kilpailullisiin elementteihin (akkukesto, keveys) ja se sataa sitten myös harrastajan laariin jossain vaiheessa. Aivan kuten normifillareissakin.
Mutta tosiaan mielenkiintoista nähdä miten aikovat saada eri merkit ja teknologiat samalle viivalle. UCI:han on ollut kuuluisa pilkkua viilaavista säännöistään.
Onhan se tavallaan hiton hauskaa että kun odottaa joutuvansa pettymään, ei koskaan petyJos mä sanoisin nyt että olet sekä aivoton ääliö että selkärangaton liero, syyllistyisin kaunisteluun.
Etkö tosiaan pysty pitämään muistissa ja mielessä tai muuten ymmärtämään mistä on kyse niissä pätkissä joita siteeraat? Vai kuvitteletko todella käyväsi jotain "väittelyä" jonka voisit "voittaa" sillä että irrotat pätkiä aiemmasta keskustelusta, osoitat niissä esitetyt väitteet ja mielipiteet typeriksi ja naurettavksi hyvin osuneilla sivalluksilla ja käännyt kohti yleisöä mairea ilme jo kasvoillasi ja jäät odottamaan raikuvia suosionosoituksia, bravohuutoja ja eturiviltä alkaen seisomaan nousua?
Uskotko ettei kukaan huomaa eikä hiffaa että todellisuudessa vastaat johonkin ihan muuhun kuin mitä siteeratuissa kohdissa todella sanottiin ja tarkoitettiin siinä yhteydessä kuin ne alunperin olivat tai edes mistä tarkalleen ottaen niissä puhuttiin?
No, onhan sinulla varmasti omat ansiosi eikä niistä vähäisempänä se ettei ole kovin vaikeaa lähteä sille yleisesti ja paljon puhutulle foorumitauolle![]()
Nyt ei kyllä tällä ääliöllä riitä popparitkaan, mutta varmaan joku fiksumpi avaa tätä ehkä lisää. Tai sit ei...
Mun käsitys keskustelusta on:
Jami2003: "Kyseessä on kuitenkin moottoriurheilu jossa kalusto näyttelee myös isoa osaa menestyksestä."
Minä: "Toisin kuin pyöräilyssä yleensä? Ainolla TdF:n voittoon? Tuskin. Mikähän mahtaa normipyöräilyssä olla välineen osuus lopputuloksessa?"
Kuovi: "Jos kysymys oli esitetty vilpittömän uteliaalla mielellä, niin vastaus on: välineen osuus lopputulokseen on häviävän pieni. "
Minä: "Eli siis kolmen tonnin Canyonilla oltaisiin TdF:n kärkikahinoissa? "
Jonka jälkeen olenkin ääliö... no, toisaalta joku syväajattelija (minä?) on joskus todennut, että kun argumentaatio loppuu, niin mennään henkilöön.
Jos kerran välineen osuus lopputulokseen on häviävän pieni, niin senhän pitäisi tarkoittaa, että maantiepyöräilyyn sopivalla kohtuu-laadukkaalla vehkeellä pitäisi "Indurainin" pystyä polkemaan nopeimmassa ryhmässä. Siis lähdetään siitä, että kyseessä on UCI:n sääntöjen mukainen fillari ja "Indurainille" säädetty. Tai sitten välineen merkitys on suurempi kuin häviävän pieni.
No, kolmellatonnilla saa tällaisen Canyonin: https://www.canyon.com/fi-fi/road/aeroad/2019/aeroad-cf-sl-8-0.html
Entä jos tuplataan budjetti? https://www.canyon.com/fi-fi/road/aeroad/2019/aeroad-cf-slx-disc-9-0-sl.html
---
Mut ei mitään, kaikkea hyvää sulle Kuovi sinne tauolle. Ei varmaan mene hukkaan, kunhan muistat pitää kypärän löysällä.
Ja noin yleensä voisit kyllä koittaa lopettaa tuon omien fantasioidesi julkituomisen sen osalta mitä minusta, mun luonteesta tai mun tarkoitusperistä kuvittelet. Jos noin ahdistaa, niin heitä mut kill-fileen. Ja pliis: pysy pois tältä sähköavusteisten pyörien alueelta, kun ei sulla oikeastaan ole yhtään mitää annettavaa tänne. Muuta kuin v*ttuilua.
Jotenkin vaikuttaa, että sähköpyöräily ärsyttää suunnattomasti "luomuja" ja sitä pitä julistaa jokaisessa mahdollisessa ketjussa. Olen itsekin vielä tässä vaiheessa "luomupyöräilijä" mutta sähkö-avustus kiinnostaa paljon. Olen lukenut foorumia pari kuukautta ja nyt sitten rekisteröidyin jotta voisin kysellä sähköpyörien kanssa "elämisestä". Minuakin on tässä ketjussa ärsyttänyt pari kommentoijaa, jotka selkeästi ovat vahvasti sähköpyöräilyä vastaan. Ihmettelen itsekin, miksi joku jaksaa seurata ja kommentoida tämän osion aiheita kun selvästikin päätös sähkö-avusteisista pyöristä on jo tehty (soveltuvat vanhuksille jne.). Minä kiitän tähän ketjuun kirjoittajia (mm. MRe) jotka uskaltavat kertoa omista kokemuksistaan.
mut jos ajaa sähköpyörällä yli 25km/h eli niin ettei avustus auta niin onko sitten luomupyöräilijä![]()
mut on tämä hurjan kivaa, aamulla reilu tunti sinne sun tänne ja äsken sitten pidempi lenkki ja ei kulunut yhtään tolppaa akkua kun ajelin matkaa fatbikellä.
edit: vähän dataa, mulla on väärin vissiin vannekoko kun avustus loppuu siinä 19.5km/h kohdilla.
![]()
flassi muokkasi tätä : 03.03.2019 at 14.25
Joo, ymmärrän varsin hyvin sen, ettei sähköpyöräilyä joidenkin mielestä pidetä "oikeana" pyöräilynä, mutta sitä en ymmärrä että asiaa pitää koko ajan julistaa. Miten joku voi kuvitella, että on yleisesti kiinnostavaa mitä hän ajattelee sähköpyöristä. Varsinkin jos ainoa anti on, että sähköpyöräily on a) turhaa, b) huonokuntoisille ja c) turhaa. Kuten sanottu, en pidä nojapyöristä, enkä muuten SRAMin voimansiirron osistakaan, enkä Polen fillareista (joita en ole edes luonnossa nähnyt). Mutta en sitä käy joka paikassa julistamassa, koska asia ei oikeasti kiinnosta ketään.
Juuri näin
Olen etsinyt sähköpyöräilykypäröitä mut olen joutunut tyytymään normaaleihin luomukypäriin, pelkään että jos kaadun niin se ei auta kun en oikeasti pyöräile vaan sähköpyöräilen.
Onneksi sähkölukkoja on olemassa, ne maksoi kyllä vähän enemmän mutta ei se haittaa kun sähkömies olen.
Kohta ajattelin taas lähteä kuntoa kohottamaan sähköllä, polar flow ainakin näyttää kovasti että tolerance nousee.
^Anteeksi, sähkölukko?
epäasiallinen maastopyöräilijä
30 km höntsälenkki heitetty. Oikea käsi toissaviikkoisen pannutuksen jäljiltä edelleen siinä iloisessa kunnossa, että stongaa ei voi puristaa yhtään, eikä käyttää vaihteita. No, ensin vasurilla sitten hain sopivan välityksen ja loppu sitten avustusta säätämällä. Saman olisi toki varmaan saanut jollain 3x-voimansiirrollakin, mutta luomu 1x11 -vehkeellä olisi lenkki jäänyt ajamatta.
Suunto ilmoitti kokonaisrasitukseksi 4.8 asteikolla 0-5. Ehdottelee 61 tunnin palautumista. Että kyllä tuosta lenkin sai, vaikken metsään päässytkään.
eli lukko missä on sähköä... hälyttää kännykkään tai pitää helvetinmoista meteliä jos joku menee kopeloimaan jne...
Olen kylläkin vasta jonossa odottamassa että yhtä tiettyä mallia saa, mutta ostin edukkaasti semmoisen laitteen mikä alkaa huutamaan jos joku menee koskemaan pyörään, kaukosäätimellä saa pois päältä.
"Marlboze Waterproof Remote Control Bike Motorcycle Electric Car Vehicle Security Anti Lost Remind Vibration Warning Alarm Sensor"
^Itsellänikin on sen tapainen riippulukko avaimella ja kauko-ohjattava hälytinkin mutta ei jaksa virittää lyhyitä parkkeerauksia varten, (vaikka kaupan pihalla), eikä pyörää tuu jätetyksi pidemmäksi aikaa, (ei vaan uskalla).
Moottoripyörän ketjulukko ja "GPS-tracking"-tarra rungossa riittäneet.![]()
epäasiallinen maastopyöräilijä
Ilmeisesti missään sähköpyörässä ei ole integroitua lukkoa? Tuntuis että sähköpyörään olisi aika helppo laittaa jonkin sortin älylukko ja paikannin integroituna. Etäkäyttö vielä Teslan tyyliin että puhelin appsi ilmoittaa jos pyöräsi liikkuu lukittuna ja missä liikkuu. Ja voit etänä mykistää koko vehkeen. Siinäpä nisti sitten yrittää sillä polkea avustamattomana tai jopa moottori lukkoon menneenä....
Moottorinhan noissa vois minimissään lukita joka samalla estäisi polkemisen. Tai toteuttaa joku yksinkertainen solenoidiviritys. Voisi jäädä 25 kilon fillari viemättä.
Kyllä tämä tosiaan ihan kuntoilusta käy... Hyvin kyllä huomaa kun tuuli ottaa vastaan.
151 keskisyke, 45km ja 2tuntia 2min ja kokoajan hymyilytti![]()
^Kunto ei nouse, jos lenkin aikana hymyilyttää. Kyllähän sinun se pitäisi tietää.
^ Että sä jaksat ja viitsit![]()
PS Ja miten mä aina tänne eksyn kun summamutikassa välillä foorumia vilkaisen![]()
Onko palstalaisilla tietoa kuinka anturit liittyvät sähköpyörän moottorin ohjaukseen (esim. Bosch Active Line Plus). Eli kun on nopeus-, kadenssi- ja vääntömomentti anturit käytettävissä, niin kuinka moottorin säätö "draivilla" tapahtuu. Ennen puhuttiin PID-säätäjisä joilla ohjattiin moottoreita mutta kuinka on näiden sähköpyörien kanssa. Olisiko tuohon esittää mitään linkkiä? Lisäksi pähkin sitä, että kuinka hyvin säädöt ovat kohdallaan uuden pyörän saadessaa kun sähköpyörällä ajajia on eri painoisia ja maksimi vääntömomenttikin vaihtelee ajajien kesken.
Kirjanmerkit