HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 61 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 161 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 10545

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1801
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Ilman muuta opettele itse huoltamaan helpot pyörähommat. Rengas- ja ketjuhuoltoja on hyvä osata itse, jos aikoo pyöräillä enemmän.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fuku Katso viesti
    ...tuntuu, että sisäkumit puhkeaa viikon välein ja siksi ajattelinkin, että täytyy koittaa opetella itse vaihtamaan... ja seuraavaksi ostaa pistosuojattuja sisäkumeja ja sen jälkeen järeemmät renkaat, jossei meinaa loppua tulla.
    Osta mieluummin kunnon pistosuojatut ulkorenkaat. Painanee enemmän, muttei puhkea niin helposti. Schwalben Mara plussat alle

    Toisaalta kannattaa tutustua tubelessointiin, jos on kaluston puolesta mahdollista. Eli sisäkumit veks. Rengaspalstalla lisää.

    Niin ja tervetuloa molemmille lajin pariin.
    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #1802
    Millä ketjuilla voisi korvata Shimanon CN HG74 ketjut?

  3. #1803
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Muutkin merkit käyvät kunhan pakan ratasluku täsmää, omissani on KMC.

    https://www.bike-discount.de/en/shop/chains-374

  4. #1804
    Miten pikalinkun ilmoitettu kokonaispituus mitataan (esim. Shimanon takanavoissa usein joko 163, 168 tai 173 mm)? Mittaamalla kahvapään haarukkaa vasten puristuvasta reunasta tikun päähän, tuloksena näyttäisi olevan selvästi pienempi lukema kuin nimellinen kokonaismitta.

  5. #1805
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Ongelmia Ultegra 6800 -etuvaihtajan säätöjen kanssa..
    Toimiva ja säädöissään oleva 105-5700 korvattiin Ultegra 6800:lla jotka ovat siis säädöiltään identtiset. Samalla vaihtui vaihdevaijeri ja osa kuorista(teipin alla oleva pästä on vanhaa) ja vaijerin kuorien välissä oleva säädin kun vanha katkesi kuoria vaihtaessa.
    Nyt ongelmana on se, ettei vaihtajaa tahdo saada säädettyä kunnolla. Tuntuu siltä että vaijeri ei kiristy tarpeeksi sillä kun edestä vaihtaa suuremmalle rattaalle ja takaa 5-rattaasta ulospäin, alkaa ketju hankaamaan etuvaihtajan häkkiin.
    Jos etuvaihtajan kahvsta vääntää "isommalle", siirtyy häkki sen verran että hankaus loppuu ja saman efektin saa myös kiristämällä kuorien välissä olevaa kiristintä lähelle ääripäätään.
    Kuoret ja niiden päätyholkit ovat kunnolla ja tiukasti paikoillaan.
    L- ja H-ruuvit on ainakin sinnepäin säädetty sillä ketju kyllä liikkuu rattaalta toiselle hyvin, ongelma on tuo hankaus.
    Pyöränä on 2017-mallinen BH Quartz jossa kaapelit menevät rungon sisällä, kahvat ovat Shimano RS-505:t ja entinen 105-vaihtaja oli siten erikoisesti asennettu että vaijeri oli kiristetty vaihtajan yli eikä tuon konvertteri-näppylän kautta.

    Tarkennusta: Asennuksessa on käytetty Shimanon dealer-manuaalia

    Apuja?

  6. #1806
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tämä "
    Tuntuu siltä että vaijeri ei kiristy tarpeeksi sillä kun edestä vaihtaa suuremmalle rattaalle" luo ikään kuin vaikutelman siitä,että olisit vasta "trimmi"pisteessä ja se seuraava vaihe "iso ratas" olisi sitten seuraavaksi tulossa.

    Myös "
    Jos etuvaihtajan kahvsta vääntää "isommalle", siirtyy häkki sen verran" viittaisi tähän.

    Täällähän oli se oma ketju etuvaihtajan säätämisestä,katsoitko sieltä YouTube.linkkejä ?
    Oiskohan se ollu tää ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...?minen-ei-auta
    SSGT-92 muokkasi tätä : 20.02.2019 at 20.30 Syy: lisäys

  7. #1807
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tämä "
    Tuntuu siltä että vaijeri ei kiristy tarpeeksi sillä kun edestä vaihtaa suuremmalle rattaalle" luo ikään kuin vaikutelman siitä,että olisit vasta "trimmi"pisteessä ja se seuraava vaihe "iso ratas" olisi sitten seuraavaksi tulossa.

    Myös "
    Jos etuvaihtajan kahvsta vääntää "isommalle", siirtyy häkki sen verran" viittaisi tähän.

    Täällähän oli se oma ketju etuvaihtajan säätämisestä,katsoitko sieltä YouTube.linkkejä ?
    Oiskohan se ollu tää ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...?minen-ei-auta

    Kiitos tästä.
    Kirkkain silmin huomenna uudelleen säätämään, linkin keskustelun takaa löytyy vaikka mitä mielenkiintoista.

  8. #1808
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Oheisessa satulatolpassa ei ole "baseplatea" eli vapaasti käännettynä pohja-alustaa.. tarvitseeko sellaisen sitten erikseen ostaa?

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...seplate-682707

  9. #1809
    Kysymys Shimpan 11 lehtisen 105 5800 ja Ultegran 11 lehtisen Di2 6800 takapakan yhteensopivuudesta.

    Omistan maantiepyörän jossa on täysi ultegran di2 osasarja ja ostin nyt harjoitusvastuksen mallia Tacx Neo 2, tähän ostin myös samalla 105 5800 sarjan takapakan (välityksellä 11-28) ajatuksella että se menee heittämällä maantiepyöräni kaveriksi. Vaan eipäs mennytkään, ko. pakalla isoimmat vaihteet pitävät melkoista epätervettä metallista rutinaa, joka tulee ketjusta ja sen huonosta istuvuudesta rattaille. Korjasin tilanteen ottamalla fillarini takarenkaasta ultegran 6800 pakan irti ja laittamalla sen traineriin => toimii sulavasti. Vaikka kuinka yritin säätää, niin tuota 105 pakkaa ei voinut kyllä paikalleen jättää, joten ei ongelma ainakaan säädöissä mielestäni ole.

    Nyt kysymys siis kuuluukin viisaammille, onko todellakin niin että 105 takapakkaa ja ultegran ketjua ja eturattaita ei voi sotkea keskenään? Entäs toisteppäin voinko hommata Ultegran pakan traineriin ja ajaa sitä vastaavasti rouvan 11 lehtisen 105 osasarjalla varustetulla (jossa tosin Shimano RS500 kampisarja ja 105 ketju) Focus Mares Al 105 2018 -pyörällä?

    Ajatus oli että molempia fillareita voisi helposti heittää traineriin kiinni tarvittassa, tosin Mareksen kanssa pitää vaihtaa adapterit läpiakselille, mutta se nyt on pieni juttu. Oletin että 11-v 105 ja ultegran osasarjoja voi sotkea aivan vapaasti keskenään...

    Oman maantiefillarini osat ohessa:
    Focus Cayo Evo 1.0 2014 malli: https://www.thebikelist.co.uk/focus/cayo-evo-1-0-2014

    Rouvan Cc:
    Focus Mares Al 105 2018 malli: https://www.leosport.fi/tuotteet.html?id=1/669159

    Traineriin otettu 105 takapakka:
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/CS-5800.html

  10. #1810
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^Ketjut vaihtoon uudelle pakalle?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #1811
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    El Cheapo "L- ja H-ruuvit on ainakin sinnepäin säädetty sillä ketju kyllä liikkuu rattaalta toiselle hyvin, ongelma on tuo hankaus."

    Säädä alarajoitin niin ettei pienimmällä vaihteella ketju juuri hankaa etuvaihtajan sisempään aisaan, näin ei vaijerilla tarvitse säätää kuin isomman eturattaan oikeata kohtaa ja siihen hienosäätö sopii hyvin. Nyt pitäisi välinaksujenkin toimia kumpaankin suuntaan, kunhan vielä etuvaihtaja on oikealla korkeudella ja oikein suunnattu. Tällä säätö pysyy pitkään oikein, oikeastaan ei koskaan tuota tarvitse säätää, jos ei mitään vahinkoa satu.

  12. #1812
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Noniin, nyt se vaihtaja toimii jo melko hyvin.
    Käytin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=-5jn...7s&app=desktop olevaa kikkaa vaijerin esikiristykseen ja sain toimivuuden vastaamaan lähes edellistä 105:sta, sillä erotuksella että ylempi trimmitaso ei liikahda juurikaan alaspäin kahvasta naksauttaessa mutta toisaalta ketjukaan ei häkkiin enää hankaa missään tilanteessa.
    Käytin apuna myös tätä ohjetta: https://www.artscyclery.com/road/ask...nd-adjustment/

    Testaan tätä nyt vähän aikaa ja katson sitten säätöjä lisää...

  13. #1813
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El Cheapo Katso viesti
    Noniin, nyt se vaihtaja toimii jo melko hyvin.
    Käytin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=-5jn...7s&app=desktop olevaa kikkaa vaijerin esikiristykseen ja sain toimivuuden vastaamaan lähes edellistä 105:sta, sillä erotuksella että ylempi trimmitaso ei liikahda juurikaan alaspäin kahvasta naksauttaessa mutta toisaalta ketjukaan ei häkkiin enää hankaa missään tilanteessa.
    Käytin apuna myös tätä ohjetta: https://www.artscyclery.com/road/ask...nd-adjustment/

    Testaan tätä nyt vähän aikaa ja katson sitten säätöjä lisää...

    Hehheh, pari päivää jäi väliin treenissä ja nyt kun testasin etuvaihtajan toimintaa uudelleen, toimii se juuri kuten edellinen 105 toimi.
    Harvinaistahan se on että itsestään nämä korjautuvat mutta oletan vaijerin olleen aavistuksen liian kireällä. Osat lienevät nyt asettuneet kohdilleen sillä vaihdot ja trimmit toimivat nyt suunnitellusti.
    Kiitos avusta!

  14. #1814
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Sattuisko R8000 Ultegran 11s kahvoissa oleen sama vetosuhde kuin 5700 105 10s kahvoissa?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #1815
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Sattuisko R8000 Ultegran 11s kahvoissa oleen sama vetosuhde kuin 5700 105 10s kahvoissa?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Tuskin, kun 5800/6800 sarjan kahvoissakin oli jo eri vedosuhde. Lisäksi Shimanon yhteensopivuustaulukon mukaan 5800/6800 ja R7000/R8000 kahvat sopivat ristiin.

  16. #1816
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti otski Katso viesti
    Tuskin, kun 5800/6800 sarjan kahvoissakin oli jo eri vedosuhde. Lisäksi Shimanon yhteensopivuustaulukon mukaan 5800/6800 ja R7000/R8000 kahvat sopivat ristiin.
    Okei, kiitos. RCZ:n tarjous ehtikin mennä jo ohi suun. Onneksi en ehtinyt tilaamaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #1817
    Ostaa päräytin hetken huumassa uuden voimansiirron kameliini. XT 11-42 takapakan, XT 32 piikkisen etuleivän ja samaa sarjaa ketjun.

    Nyt siinä on noin 2500 kilometriä ajettu 11-40 XT kasetti ja vaihteisto toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa.

    Mitäs mieltä olette ajelenko vanhan kasetin ensin loppuun vai vaihdanko suosiolla kaikki osat kerralla?

    2x11 --> 1x11 päivitys siis kyseessä ja ainakin eturatas vaihtuu nyt. Mietin vaan että kuinka kauan tollanen XT tason takapakka yleensä kestää ajossa?

  18. #1818
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hikoilevat sentit Katso viesti
    ...kuinka kauan tollanen XT tason takapakka yleensä kestää ajossa?
    Paljolti riippuu sun voimansiirron puhtaanapidosta, mut sellaiset 6000-10000 km.

    Parit kolmet ketjut toki käytetty samalla matkalla.


  19. #1819
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hikoilevat sentit Katso viesti
    Ostaa päräytin hetken huumassa uuden voimansiirron kameliini. XT 11-42 takapakan, XT 32 piikkisen etuleivän ja samaa sarjaa ketjun.

    Nyt siinä on noin 2500 kilometriä ajettu 11-40 XT kasetti ja vaihteisto toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa.

    Mitäs mieltä olette ajelenko vanhan kasetin ensin loppuun vai vaihdanko suosiolla kaikki osat kerralla?
    Ilman muuta ketjut kannattaa vaihtaa riittävän usein. Shimanon ketjumittari ja 0,5% venymällä niin pakka ja ratas kestää pisimpään. Kolmen ketjun kierrätys ei ,IMO, aivan perseestä ole.


    2x11 --> 1x11 päivitys siis kyseessä ja ainakin eturatas vaihtuu nyt. Mietin vaan että kuinka kauan tollanen XT tason takapakka yleensä kestää ajossa?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  20. #1820
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Jaa sori, tuossa omaishoidettavani häiritsi niinnei vastaus ihan jackojan lainauksen veroinen ole mutta kai näkemykseni selvisi???
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #1821
    Joo siis lähinnä kiinnosti että tarvitseeko myös kasetti vaihtaa aina samalla kun vaihtaa eturattaan?

    Kierrätän kahta ketjua 500 kilsan välein ja rasvaan ketjut jokasen lenkin jälkeen samalla kun putsaan pyörän. Ketjumittarilla mittailen venymän ja kun 0,75 lenkki menee läpi niin heitän ketjun roskiin.

    Kasetissa näkyy vain pientä painaumaa joissakin hampaissa. Muuten on silmämääräsesti aika jees.

  22. #1822
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    398
    Jos olet vaihtanut ketjun niinkuin kirjoitat normaalisti pakka kestää parit-kolmet ketjut,jos pakassa näkyy selvää kulumaa se syö uudet ketjut nopeammin,silloin on aika vaihtaa
    retkupyöräilijä

  23. #1823
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Onkos jollain kokemuksia Fun Worksin navoista? Onko ihan kelvollista laatua? Tällanen kiekkosetti olis harkinnassa https://www.actionsports.de/en/fun-w...0g-12471?c=399

  24. #1824
    Olen päivittämässä pyöräni jarruja. Nykyiset ovat mallia Sram Level T. Uusilta jarruilta kaipaisin vähän lisää tehoa, ja Shimanon jarrukahva istuu käteen parhaiten. Merkki on siis jo valittu, enää pitäisi valita malli. Budjetti jarruparille on n. 150 €.

    Ensin meinasin ostaa SLX M7000 -jarrut, jotka ilmeisesti ovat tässä hintaluokassa varma valinta. Nyt huomasin kuitenkin uudet BR-M520-jarrut, jotka ovat Deore-tasoiset mutta nelimäntäiset. Kumpaa raati suosittelisi? Jarrut tulevat normaaliin polkuajoon n. 90 kg kuskille.

  25. #1825
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Tänään työmatkalla lopetti takavaihtaja isommalle vaihteelle (eli pienemmälle rattaalle) vaihtamisen. Mitään troubleshootingia en kerenny vielä tekemään, mutta mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ekana?
    Pyörä on alle vuoden vanha ja takavaihtaja Shimanon 105 5800.

  26. #1826
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    ...mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ekana?
    Vajjeri ja vaihtajan rajotinruuvi.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #1827
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Jään määrä vaijerissa, vaihtajassa ja vivussa. Ts. sisälle kuivumaan?

  28. #1828
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Vajjeri ja vaihtajan rajotinruuvi.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ei kai se rajoitinruuvi iteksen siirry. Vaijeri takertelee kuoressaan.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  29. #1829
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ei kai se rajoitinruuvi iteksen siirry.
    Vaihtajassa möhnää tai jäätä->rajoitinruuvin ja vaihtajan rungon välissä voipi olla möhnää tai jäätä, joka rajoittaa entistä enemmän.

    Kunhan heitin vaan ehdotuksen, mistä voi lähtee ettiin vikaa.

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  30. #1830
    Käykö sramin takavaihtajan tilalle shimanon takavaihtaja? Meneekö samoihin kiinnitys reikiin? Pyörä siis vanha trek session 7, jossa ollut alunperin SRAM X-9 takavaihtaja. Tarkoitus laittaa myös vanteet uudet ja olisi tulossa myös shimanolta rataspakka.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •