EfatGarminGiantElectrobike
Sivu 11 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #301
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    62
    Eletään taas aikaa, jolloin ainakin pääkaupunkiseudulla alleviivautuu harjasuolauksen ja huonon aurauksen väliset erot. Esim tänä aamuna Länsiväylän pohjoispuolen kelvi, Espoon puolella pettämään alkava 5cm jääpatja mutta Helsingin puolella musta väylä. Omalla työmatkalla mustaa kelviä oli vain siellä missä on suolaa, joko erikseen levitettynä tai sitten autokaistoilta siirtyneenä. Muualla tarjotaan eri asteisesti pettäävää jääpatjaa, eli pakkasen jälkeen kynnöspeltoa.

  2. #302
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti APaavo Katso viesti
    ...alleviivautuu harjasuolauksen ja huonon aurauksen väliset erot....
    Jä tälläistä vastakkainasettelua ei tarvitsisi olla, riittäisi kauttaaltaan hyvä harjaus/auraus kuin muutaman pikku pätkän nuolenta & suolaus kiusaksi.


  3. #303
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jä tälläistä vastakkainasettelua ei tarvitsisi olla, riittäisi kauttaaltaan hyvä harjaus/auraus kuin muutaman pikku pätkän nuolenta & suolaus kiusaksi.
    Toki munkin mielestä paras olisi kauttaaltaan hyvä auraus. En kuitenkaan pidä tätä lainkaan realistisena, ainakaan Helsingissä. Just hesari kirjoitti tänään, että Kokkolaa myöden on haalittu urakoitsijoita lumitöihin.

    Harjasuolauksessa on kaksi keskeistä etua vs. auraus. 1) harjaamalla on vaikeampi tehdä niin paskaa jälkeä kuin auraamisessa oikaisemalla, jota on nähty liikaa tänäkin talvena. 2) suola tekee työtään koko ajan, jolloin asfaltin päälle ei niin helposti kerry kovaa möykkykerrosta. Omat mieltymykset ponnistaa vahvasti matkan sujuvuudesta ja turvallisuudesta, 40 km/pv huonolla tienpidolla vaatii hieman liikaa aikaa ja reittä. Toki sympatiapisteet niille veljille ja siskoille, joilla haasteita saada kalustoaan pestyä.

    Karrikoiden voisi summata niin että pitää valita kumpi miellyttää vähemmän, suolaus vai jääkynnöspelto. Ja kyllä, ajan teräsrungolla joka on parin talven jäljiltä sisäisesti siivottu ruosteesta ja saanut dinitrolia.

  4. #304
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Nyt näköjään on jossain korkeammalla taholla annettu käsky, että kaikki pyöräilevä kansa on suolalle alttiiksi pantava. Lähes koko talven pelkällä aurauksella ollut rantaradan varsi oli suolattu eilen illalla ja tänään aamulla oli keskustan suunnalla yhdistetyille kelveille kylvetty sepelin ja suolan seosta vähän sinne tänne.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #305
    Eilisessä sääennusteessahan oli yöllä tiedossa "jäätävää sadetta" ja Ilmatieteenlaitoksen tämänaamuinen varoitus oli:



    Jalankulkusää — varoitus voimassa 23.2. 09:06 - 23.2. 14:00
    Jalankulkusää: Jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.



    Kevyen liikenteen väylät laaja-alaisesti erittäin liukkaita. Liukastumisriski huomattava.


    Jotain sellaista ehdin ennen nukkumaanmenoa kuullakin joka olisi voinut olla pisarointia ikkunalaudalla, mutta aamulla ikkunasta katsottuna puhtaalta lumeltahan tuo näyttää ja kovin huolettoman näköisesti ulkona näytetään käveltävän. Lievätkö talvikunnossapidosta vastaavat sitten sortuneet tietynlaiseen aiheettomaan liioiteluun varmuuden varmistamiseksi vai ei - ja tarvitaanko fillariväylille samoja toimenpiteitä kuin jalankulkuväyliä varten, se lienee jo vieläkin laajempi kysymys.


    Mutta muutenhan jos tuolla lumen alla todella olisi sellaista peilijäätä...

  6. #306
    Sadattelin vähän palautetta Turun tilanteesta ja kysyin samalla kaupungin palautepalvelun kautta suolaukseen liittyvistä asioista. Hienosti vahingossa melkein vastaavat yhteen kolmesta kysymyksestäni, onnistuen ohittamaan niistä 2 täysin. Kuitenkin näin vastasivat:
    "Kiitos palautteestanne!
    Levitettävän suolan määrän minimoiminen on huomioitu suunnittelussa, kuitenkin turvallisuuden puitteissa. Olemme tutkineet ja tutustuneet monipuolisesti tarjolla oleviin liukkaudentorjunta-ainevaihtoehtoihin. Tarkoitus on kehittää menetelmää kertyneiden kokemusten ja mahdollisuuksien myötä, eikä vaihtoehtoisia liukkaudentorjunta-aineita ole unohdettu. Tarkoitus on miettiä testireitin jatkoa kerättyjen kokemusten myötä ja otamme kaikki saamamme palautteet huomioon. Testireitillä käytetään kalsium- ja natriumkloridin suolaliuossekoitusta. Menetelmä on yleisesti käytössä esimerkiksi Ruotsissa ja menetelmän ei ole havaittu aiheuttavan merkittävää haittaa polkupyörille. Suosittelemme kuitenkin pitämään polkupyörän puhtaana ja öljyämään ketjut säännöllisesti."

  7. #307
    Niin sanotuilla palautepalveluilla on yleensä olemassa valmiiksi kirjoitetut vastaukset, joista vain valitaan sopivin kysymyksen aiheen mukaan miettimättä vastaako se oikeasti esitettyyn kysymykseen, Jos ei vastaa, niin sen huonompi kysyjälle.

    Vain poikkeustapauksessa kysymys ohjataan eteenpäin asiasta vastaavalle tai siitä jotain todella tietävälle henkilölle.


    PS Tämä ei tietenkään koske esimerkiksi ilmoituksia kuopista, kaatuneista puista tai muista vaaraa aiheuttavista paikoista, joille pitää tehdäkin jotain.

  8. #308
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ville86 Katso viesti
    "Menetelmä on yleisesti käytössä esimerkiksi Ruotsissa ja menetelmän ei ole havaittu aiheuttavan merkittävää haittaa polkupyörille."
    Jos suolauspäällikkö kysyy toiselta suolauspäälliköltä, ei merkittävää haittaa ole varmasti

    https://mitti.se/nyheter/snofria-cyk...rade=vasterort

    https://mitti.se/nyheter/cykelsaltni...rade=ostermalm

    https://www.unt.se/nyheter/uppsala/c...t-3627970.aspx

    https://www.unt.se/nyheter/uppsala/c...t-3626340.aspx
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #309
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Sepelöity JA suolattu. Nordenskjöldinkatu-Urheilutie-Mannerheimintie-Töölönlahdenkatu. Hienoo!

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #310
    F. Kotlerburg Guest
    Onpa kauheeta ja rankkaa.

  11. #311
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Onpa kauheeta ja rankkaa.
    Sarkasmia?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  12. #312
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Onnea Lauttasaari! Ensi talvena saatte pysyä saarellanne, jos haluatte vältellä suolaa.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #313
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onnea Lauttasaari! Ensi talvena saatte pysyä saarellanne, jos haluatte vältellä suolaa.
    Jaahans, siihenkö se ura talvipyöräilijänä sitten loppui. Ellei sitten maksa 2,80€ suolan välttelystä pahimpina aikoina.

    Kuusisaaren pohjoisempi kelvi on ollut suolaton tähän mennessä ja niitä asuntokatuja (Kuusisaarenpolku, Kuusiniementie, Krogiuksenkatu) ajellessa siltä on myös voinut välttyä. Länteen päin päässyt helposti ilman isompaa suolakurakylpyä tähän mennessä.

    Pitäköön tunkkinsa saatanan paskiaiset!
    Käyttäisivät tarmonsa ennemmin siihen, että saataisin pyöräkaistoilla ajavat ajamaan oikeaan kulkusuuntaan, ***** niitäkin ääliöitä.


  14. #314
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onnea Lauttasaari! Ensi talvena saatte pysyä saarellanne, jos haluatte vältellä suolaa.

    Hanurien pippeli. Aiemmin suolaus sentään loppui Karhusaarentien sillalla olevaan Espoo, Esbo -kylttiin, nyt kattaa jo Matinkylään asti. Täytyy varmaan vaihtaa kuiturunkoon koska teräs alkaa jo nyt olla melko karussa kuosissa
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #315
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ...Aiemmin suolaus sentään loppui Karhusaarentien sillalla olevaan Espoo, Esbo -kylttiin...
    Siis näin


    ...nyt kattaa jo Matinkylään asti....
    Älä aja suolaväylää, onhan tuossa muitakin reittejä.


  16. #316
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    62
    Mainio uutinen. Vähemmän jääkynnöspeltoa. Vähemmän sepeliä.

  17. #317
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Suola sucks! And rusts!
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  18. #318
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Hanurien pippeli. Aiemmin suolaus sentään loppui Karhusaarentien sillalla olevaan Espoo, Esbo -kylttiin, nyt kattaa jo Matinkylään asti. Täytyy varmaan vaihtaa kuiturunkoon koska teräs alkaa jo nyt olla melko karussa kuosissa
    Ja mieti paljon tuolle välille saadaan suolaa levytettyä tuolla 444 000 eurolla jos Keilaniemen ja Leppävaaran välillekin levitetään vaan 34 400 eurolla.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  19. #319
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Ja mieti paljon tuolle välille saadaan suolaa levytettyä tuolla 444 000 eurolla jos Keilaniemen ja Leppävaaran välillekin levitetään vaan 34 400 eurolla.
    440te suolalla saataisiin monelle hamsterille nuolemiskivi
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  20. #320
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onnea Lauttasaari! Ensi talvena saatte pysyä saarellanne, jos haluatte vältellä suolaa.

    Kiitos vaan. Fack. Motissa ollaan. Odottelen jo kommentteja. "Mut hei, nää on valintoja kato hei, aina voi ajaa alumiinipyörälläö hei. Mitenniin sul ei oo? No n+1, hei kato tajuutsä."

    Ihanin kokemukseni harjasuolauksesta on viime talvelta Larun sillalta. Oli tyypillisen tuulinen päivä ja ylitin Larun siltaa samaan aikaan ja samaan suuntaan menevän harjatraktorin kanssa. Näin jo kaukaa miten traktorin harja lennätti ilmaan märän suolapilven, mihin sitten ajoinkin onnistuneesti sillä seurauksella että auto oli yltäpäältä kuin konepesun jäljiltä. Tiedättehän, sellaisen suolakonepesun jäljiltä missä autoshampoon tilalla on käytetty tiesuolaa. Aivan v*tun jees.
    The older I get the faster I was

  21. #321
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onnea Lauttasaari! Ensi talvena saatte pysyä saarellanne, jos haluatte vältellä suolaa.

    Jaaha. Matinkylän suunnasta tullessa on sentään vaihtoehtoja. Toivottavasti vain toinen Länsiväylän reuna suolataan, niin ei tarvitse kovin pitkiä kiertoteitä suolauksen ohi ensi talvena etsiä. Todennäköisesti taidan kyllä siirtyä auton käyttöön suolauksen ajaksi.

  22. #322
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    131
    Pystyikös Helsingin kaupungille laittamaan palautetta jossain liittyen tähän suolalla pyöräilyn estämiseen? Viime talvena joutui röyhkeästi jatkuvasti ajamaan kävelytiellä (silloin kun siellä ei ollut jalankulkijoita) ku ei siinä suolaloskassa mielellään sotke itseään ja tuhoa pyörää.

  23. #323
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onnea Lauttasaari! Ensi talvena saatte pysyä saarellanne, jos haluatte vältellä suolaa.

    Ai saatara, onneksi ei vielä täällä käytetä

    Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

  24. #324
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti anzi666 Katso viesti
    Pystyikös Helsingin kaupungille laittamaan palautetta jossain liittyen tähän suolalla pyöräilyn estämiseen? ...
    Koita nyt vaikka tuota linkkkiä tökkäämällä. Löytyi ihan kuukkelia laulattamalla

    Toi suolaus pitäis kieltää lailla ja korvata ammattihenkilön reikäterän kaa tekemällä höyläyksellä.
    Ärr märr märr...

  25. #325
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti anzi666 Katso viesti
    Pystyikös Helsingin kaupungille laittamaan palautetta jossain liittyen tähän suolalla pyöräilyn estämiseen?
    Luulen, että suhtautuvat ajatukseen myönteisesti seuraavan 6 kk periodille...

  26. #326
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Tuohon rungon ruostumiseen liittyen:

    Mun pitäis hankkia tälle kaudelle läskipyörä, joka talvella kääntyisi työmatkapyöräksi.
    Kuinka suuri riski suola on alumiinirungolle? Siinä on kuitenkin teräsosaakin kiinni ruuvien yms. muodossa.

    Lähinnä pohdinnassa on, ostanko mukavan hintaisen alumiiniläskin, vai pitääkö panostaa lisätonni kuituun?

  27. #327
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    27
    Ei kai suolauksen pitänyt Helsingissä Kehä I:lle asti laajeta? Tänään oli illalla joku n. kilometrin pätkä Vihdintien ja Espoon rajan väliltä aivan sulana, kun muualla oli ohut lumipeite. (Ei kai se muuten kuin suolalla sulaksi mene?)

  28. #328
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PasiR Katso viesti
    Ei kai suolauksen pitänyt Helsingissä Kehä I:lle asti laajeta? Tänään oli illalla joku n. kilometrin pätkä Vihdintien ja Espoon rajan väliltä aivan sulana, kun muualla oli ohut lumipeite. (Ei kai se muuten kuin suolalla sulaksi mene?)
    Ei ainakaan tämän mukaan. Rantaratareitti on merkattu tehostetun hoidon piiriin, mutta et ilmeisesti tarkoita sitä.
    The older I get the faster I was

  29. #329
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Suolaa on jo monta vuotta käytetty "tarvittaessa" kokeilureittien ulkopuolellakin. Kokeilulla ikäänkuin annettiin lupa sille, että pyöräteiden suolaaminen on pyöräiljöiden mielestä ok. Kokeilureiteillä taas varsinkin alkutalvien hoitometodi on näyttänyt olevan suolaharjaus ja harjasuolauksen sijaan. Ei siis niin, että harjataan mahdollisimman tarkasti ja sitten suolataan, jos on pakko, vaan niin, että suolataan paljon ja harjataan vasta, jos on pakko.

    Mä päätin, etten enää jaksaa yrittää metsästää suolaamattomia reittejä, kun varmuudella niitä ei oikein löydy muualta kuin hiekkapohjaisilta ulkoiluväyliltä, joista meillä päin suurin osa muuttuu laduiksi talven tultua. Niinpä kasasin ed-pinnoitettuun Surly-runkoon talvipyöräksi fiksin ajatuksella mahdollisimman vähän ruostuvaa mekaniikkaa jne. Katotaan kuinka monta talvea kestää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #330
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Eilen meinasin ajella Länärin reunaa Lauttasaaresta länteen pohjoispuolta. Äääks, suolamoskaa ja takaisin eteläpuolelle... ihanaa puuterilunta sai ajella Haukilahteen asti, jossa jostain syystä oli suolattu, vaikkei pitäisi olla edes Espoon jo rahapulassa lopetetussa suolakokeilussa. No siitä sitten rantaan ja puuterille. Näköjään suola yllättää paikoin.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •