GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 247 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 147 197 237 245 246 247 248 249 257 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.381 - 7.410 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Sillä mennään mitä on eli cyclo on mun ainoa väline. Toistaiseksi spessu on pelannut hyvin tuolla.
    Sama tilanne. Onnistui tammikuussa pääkaupunkiseudulla omat työmatkat joka päivä cyclolla ja 35 mm nastarenkailla. Vakioreitti Kehä I:tä ja Vanhaa Tuusulantietä/Kirkkotietä pitkin on ollut vaihtelevasti aurattu, aamulla jotkin pätkät paremmin, illalla usein jotkin muut pätkät. Mulla on ollut talvipyöräilystä useamman vuoden tauko, ja pelkäsin pahempaakin, mutta aika hyvin on aura-autoja liikkunut ainakin omalla reitillä. 19,5 km matkaan kului tammikuussa useimmiten noin tunti, nopein näköjään 53 min ja hitain 1 h 27 min (maanantain 28.1. lumimyräkkä). Näillä renkailla pakkaslumi ei haittaa kovin pahasti, jos aamulla ehtii koskematonta lumipintaa halkomaan, mutta jos illalla lumi on puoliksi jalankulkijoiden tamppaama, eteneminen menee vaikeaksi tai vähintään tärisyttää.

Onnittelen itseäni onnistuneesta pyörävalinnasta: kontekstina pääkaupunkiseutu ja alla se varsinainen talvipyörä eli 29" takajäykkä, jota en ole juuri viime viikkoina käyttänyt. Alla ISPit ja täysi luotto niihin, joka ei tänä aamunakaan horjunut. Välillä tarjolla paljasta jäätä. Tällä menolla projektini "alle tunnissa töihin" onnistuu pian. Olen toiveikas.

Oli asiaakin. Nyt alkavat sitten erottua väylät, joita on puhdistettu säännöllisesti ja huolellisesti niistä, joita on aurailtu miten ja milloin sattuu. Jälkimmäiset alkavat olla aika pahassa jamassa eikä nykyisellä kevyellä aurauskalustolla enää tahdo saada niitä kondikseen. Huomenna mennään sitten taas plussalle ja lunta tulee lisää. Tänään sai/saa nauttia niin sanotusta normaalista talvikelistä. Nauttikaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    alla se varsinainen talvipyörä eli 29" takajäykkä, jota en ole juuri viime viikkoina käyttänyt. Alla ISPit ja täysi luotto niihin
    Se mitä sittemmin myymästäni 29" pyörästä ISP:eillä muistan, niin nyt olisi ollut mahtava ajella noita täysjäisiä osuuksia sellaisella. Läskillä D5:illa piti tulla varovaisemmin.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Tänään oli kyllä mennessä että tullessa sellaista iskua käsille, että tokko huomiseksi palautuvat. Vihdintiellä Ainontien ja Paperitien välinen pätkä täysin auraamatonta kivikovaa jalankulkijoiden askelia täynnä olevaa pakkautunutta jäätä. Sitä hoitaa urakoitsija, joka vaivautuu korkeintaan joka kolmas päivä nostamaan takapuolensa työhönlähtöön. Pahimmissa kohdissa oli vaikeampi ajaa kuin singleträkkiä metsässä näillä keleillä kun ajoradalta oli möhnät lennätetty kelville.

Noin ylipäätään suosittelen ja toivon, että kaikki jotka törmäävät huonosti hoidettuihin valtion l. elykeskuksen vastuulla oleviin kelveihin, ottaisi puhelimen ja soittaisi tienkäyttäjänlinjalle (0200 2100, kun vastausautomaatiikka vastaa, painaa 2 niin pääsee ohi litaniat ja epistolat) ja antaisi palautetta. En viitsi yleisesti jaella, mutta minulta saa yv:nä sen vastuuhenkilön nimen, joka pääosin näistä pääkaupunkiseudulla on vastuussa. Henkilökohtainen viesti auttaa hieman enemmän.

Sen verran alkaa keittää tämä yksi väli, joka vuodesta toiseen kusee muiden muroille.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Eilen oikaisin Villa Elfvikin ohi parikymmentä senttiä leveitä tallausurapolkuja vanhalla täysjäykällä 26" teräsmaasturilla , edessä wanha WXC 300 2.1" ja takana W240 (1.9?), välillä upposi takarengas mutta yllättävän hyvin pääsi etenemään. Paineita on aika paljon että jaksaa polkea kovalla alustalla.

Herttoniemestä Kalasatamaan oli tänään mennen tullen hieman haasteellista. Hertsikan ja Kulosaaren välisen eteläpuolen sillan klv oli täynnä kadulta aurattua moskaa. Tavaraa oli niin paljon, että edes tunkkaaminen ei onnistunut. Piti ajaa itäväylää vastaantulijoiden kaistalla. Sama illalla takaisin. Kulosaaren ja Kalasataman välisen sillan pohjoispuoli oli myös mielenkiintoinen: jossain vaiheessa on kadulta aurattu loskat KLV:lle, sen jälkeen on traktori ajanut klv:iä pitkin. Tosin kauha ylhäällä, jättäen mukavat renkaanjäljet ja keskelle kunnon moskat. Ura on sen verran syvä ja kapea, että polkimet hakkaavat reunoihin.

Samoissa tunnelmissa Puotila - Kallio - Puotila. Rantareitti Puotilasta Herttoniemeen oli "kevytajettu". Takaisin tullessa heti Itäkeskuksen puolella oli väylät hienossa kunnossa.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Ja huomenna lisää snögää pääkaupunkiseudulle, jippii!

Joo - metropäivä edessä. Tuli kotimatkalla vedettyä nenälleen Lintulahdenkadun möhjyisellä jyrkyllä.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Tänään oli kyllä mennessä että tullessa sellaista iskua käsille, että tokko huomiseksi palautuvat. Vihdintiellä Ainontien ja Paperitien välinen pätkä täysin auraamatonta kivikovaa jalankulkijoiden askelia täynnä olevaa pakkautunutta jäätä. Sitä hoitaa urakoitsija, joka vaivautuu korkeintaan joka kolmas päivä nostamaan takapuolensa työhönlähtöön. Pahimmissa kohdissa oli vaikeampi ajaa kuin singleträkkiä metsässä näillä keleillä kun ajoradalta oli möhnät lennätetty kelville.

Noin ylipäätään suosittelen ja toivon, että kaikki jotka törmäävät huonosti hoidettuihin valtion l. elykeskuksen vastuulla oleviin kelveihin, ottaisi puhelimen ja soittaisi tienkäyttäjänlinjalle (0200 2100, kun vastausautomaatiikka vastaa, painaa 2 niin pääsee ohi litaniat ja epistolat) ja antaisi palautetta. En viitsi yleisesti jaella, mutta minulta saa yv:nä sen vastuuhenkilön nimen, joka pääosin näistä pääkaupunkiseudulla on vastuussa. Henkilökohtainen viesti auttaa hieman enemmän.

Sen verran alkaa keittää tämä yksi väli, joka vuodesta toiseen kusee muiden muroille.
    Osittain samaa väliä ajelen päivittäin ja samat huomiot / manailut talvesta toiseen. Välillä ihmettelen kuinka monen urakoitsijan kesken toi Rajatorpantien - Kehä I:n väli on jaettu. Sen verran monentasoista "laatua" tuolla välillä esiintyy. Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksessä sekä Kehä I:n rampin risteyksessä oli aamulla sen verran korkeat vallit, että oli pakko jalkautua. Nöyryytysnapille joutui kahlaamaan paksussa hangessa kun oli aurattu se liikennevalotolppa kätevästi kinoksen taa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Ei oo vielä viime sunnuntain lumia ajettu. No ajetaan ajoradalla, sitä sentään kiillotetaan päivittäin

tempokisu Guest
    Mä ajelin eilen kotia ja 11km matkaan meni tunti, ajamalla kyllä tulin koko matkan. Pska yhtään oltu aurattu aamun jälkeen. Tänä aamuna kävin kaupassa, kääk! mutta sieltä mä punnersin.
    Kohta punnerretaan lisää, varaan reilun tunnin työmatkaan eli lähden ihan kohta. No, eipä tulisi ilman työmatkaa ajeltua kuin se yhteenstä 6km kauppareissu.

Olen tässä pohdiskellut olisiko sähköavusteinen läski tällä kelillä aivan ylivertainen kulkuväline verrattuna autoon tai luomupyörään?
    Minulla ei ole läskiä puhumattakaa sähköavusteisesta sellaisesta, joten en tiedä.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antha Katso viesti
    Herttoniemestä Kalasatamaan oli tänään mennen tullen hieman haasteellista. Hertsikan ja Kulosaaren välisen eteläpuolen sillan klv oli täynnä kadulta aurattua moskaa. Tavaraa oli niin paljon, että edes tunkkaaminen ei onnistunut. Piti ajaa itäväylää vastaantulijoiden kaistalla. Sama illalla takaisin. Kulosaaren ja Kalasataman välisen sillan pohjoispuoli oli myös mielenkiintoinen: jossain vaiheessa on kadulta aurattu loskat KLV:lle, sen jälkeen on traktori ajanut klv:iä pitkin. Tosin kauha ylhäällä, jättäen mukavat renkaanjäljet ja keskelle kunnon moskat. Ura on sen verran syvä ja kapea, että polkimet hakkaavat reunoihin.
    Vaikka sisäinen Besserwisserini käskeekin heti aluksi huomauttamaan hyvin täsmällisesti että silloilla on nimetkin - Naurissalmen silta ja Kulosaaren silta - niin onhan tässä melko tyhjentävästi, tiivistettynä ja kiteytettynä kaikki mikä mättää niillä kelviosuuksilla, jotka ehkä ovat paperilla tai urakkasopimuksen ehtojen mukaisesti aurattu mutta tosiasiallisesti kaukana siitä ja usein kehnommat ajaa kuin täysin auraamaton kelvi.

Kokonaan toinen juttu on sitten se että enemmän tai pitempään talvipyöräilyä harrastava oppii pakosta vähitellen millä osuuksilla kuvatussa kunnossa olevia kelvejä löytää eli mistä kannattaa ajaa ja mistä ei. Joskus tai hyvällä tuurilla varsin usein eli tyyppillisesti toisella puolella oleva kelvi voi olla ajettava tai aivan vierestä kulkee samansuuntainen reitti joka kyllä pidentää matkaa mutta helpottaa etenemistä ja lyhentää matka-aikaa.

Mutta eihän asian silti pitäisi näin olla!

Vantaalla kadutkin on on nimetty talvipyöräilijää silmällä pitäen. Ja ratkaisu talvikunnossapitoon on betoniporsaat ja kevään odottelu

Oikeastihan tuo tie ei vie minnekään, korkeintaan läskipyöräpoluille.

Eilen iltalenkillä vastaan tuli kyllä sitten kaikkea kunnossapitoa (tai sen puutetta), pitkittäisuritettua jäätä, poikittaista auran pompottamaa aaltoa, kevytaurattua pintaa sohjolla yms. yms.
    Pyörällä päästään pyörälle päästään

Minussa on varmasti joku vika sitten, mutta tänään vaihdoin plussan kesken matkan cycloon 32mm renkailla ja Johan keveni meno. Auraamattomat sillat joilla tieltä auratut kurat meni yllättäen myös ihan leikaten.

Kyllä vaimo tuo tarvittaessa kalut paikalle. Pitää palkita sitä sitten jollain.

Ei sinussa varmaankaan vikaa ole, mutta sen lumensekaisen moskan koostumus, määrä ja ennenkaikkea olotila voivat vaihdella kovastikin - ja niin muodoin myös se miten ajettavaa se erilaisilla pyörillä tai erilaisilla renkailla kulloinkin on.

Vain yksi pysyy samana: vahvat jalat ja hyvä tasainen pyöritys ovat aina eduksi etenemisessä. Tai sekin että vaikkei vauhti aina korjaakaan virheitä, vauhdin puute tekee etenemisestä kertaluokkaa vaikeampaa ja joskus mahdotontakin.

Eli suomeksi: nostan hattua!

Juu, siinä ajellessa jo pohdin, että cyclon ajoasentokin helpotti pitämään vauhtia. Vaikeampaa oli vain jyrkissä ylämäissä. Mutta hyvin siis leikkasi lunta, jopa auran jättämissä valleissa risteyksissä. Leveä rengas vain pyrki yli niistä, kapea leikkasi halki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Olen tässä pohdiskellut olisiko sähköavusteinen läski tällä kelillä aivan ylivertainen kulkuväline verrattuna autoon tai luomupyörään?
    Minulla ei ole läskiä puhumattakaa sähköavusteisesta sellaisesta, joten en tiedä.
    Sähköläski olisi ylivertainen verrattuna autoon "Tavan Läski" on kuin luotu näille keleille, jos haluaa polkea fillarilla. Elämäni paras hankinta - sitten ensimmäisen "oikean" aikuisiän fillarin
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Minulla on luomuläski, mutta täytyy myöntää että tänä talvena olen ensimmäisen kerran harkinnut aivan samoja eli sähköistämistä. Viime syksyn 3 kk sairis ja siihen yhdistetty pyörätön kausi on vienyt kunnon alas. Alkaa päivästä toiseen 40 km läskillä ajelu töihin ja takaisin käymään jo kunnon päälle. Kun ei tiedä miten paljon tuolla oikeasti pyryttää päivän mittaan, niin pistän sitten henkselit ja vyön. Näin vertauskuvallisesti.

Tänä aamuna läski oli (jälleen kerran) hieman ylimitoitettu. Minun matkoilla siinä pääradan tuntumassa auraus pelaa varsin hyvin. Ja kun kamppaili vastatuulen kanssa, niin tuntui että tähänkö jään. Minulla on vielä järjettömän leveä tanko, joten siinä kädet levällään tuntui kuin kaikki maailman tuulet olisivat rynnineet syliini. Paluumatkalle luvataan onneksi 6 m/s myötätuulta, joka sekin näyttää Ilmatieteen mukaan koko ajan vaimenevan. Kele.

^ & ^^
    Nyt vain pitäisi arvuutella kirotaanko ensi talvena Pakkasukkoa vai Esterin per*että.
    Ei aika kulu; me kulumme.

tempokisu Guest
    perse...persereica sentään. Punnersin aikani kotimatkaa ja loppujen lopuksi ajelin viimeset 4 km autotietä, ei kertakaikkiaan enää jaksanu auraamatonta suojalumisöheröä. Yksi auto tööttäsi, ihan sama. Voisi sitä nyt vähän aurata kelvejäkin!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Minulla on luomuläski, mutta täytyy myöntää että tänä talvena olen ensimmäisen kerran harkinnut aivan samoja eli sähköistämistä. Viime syksyn 3 kk sairis ja siihen yhdistetty pyörätön kausi on vienyt kunnon alas. Alkaa päivästä toiseen 40 km läskillä ajelu töihin ja takaisin käymään jo kunnon päälle. Kun ei tiedä miten paljon tuolla oikeasti pyryttää päivän mittaan, niin pistän sitten henkselit ja vyön. Näin vertauskuvallisesti.

Tänä aamuna läski oli (jälleen kerran) hieman ylimitoitettu. Minun matkoilla siinä pääradan tuntumassa auraus pelaa varsin hyvin. Ja kun kamppaili vastatuulen kanssa, niin tuntui että tähänkö jään. Minulla on vielä järjettömän leveä tanko, joten siinä kädet levällään tuntui kuin kaikki maailman tuulet olisivat rynnineet syliini. Paluumatkalle luvataan onneksi 6 m/s myötätuulta, joka sekin näyttää Ilmatieteen mukaan koko ajan vaimenevan. Kele.
    Miten hemmetissä tommosta matkaa jaksaa ajaa pyörällä, saati fätillä talvella kun autollakin se jo tympäsee kulkea päivittäin. Peukkua sisukkuudesta ja kunnosta Olen leikitellyt ajatuksella että menisi sähköpyörällä ton 35km työmatkan mutta tuntuu että sekin pitäisi olla nopeampi kuin 25kmh jolloin se olisi joko laitonta tai tarviis vakuutukset ym siihenkin eikä ole edennyt ajatusta pidemmälle

oho, taisikin olla 20km suuntaan. mutta on siinäkin melko matka

Talvipyöräily

Kannustus täältä kaikille kaltaisilleni idiooteille! Kyllä katselivat tänään kaupassa, että mikähän tuollakin on elämässä mennyt pieleen kun tulin sisään pyöräkamppeet päällä.

Kiitos kannustuksesta. Kuten sanottua, tänään ajattelin taas että ei jaksa, ei jaksa. Junakin veisi.

Mistä tietää, että on ollut pyöräilytaukoa liikaa mm työmatkojen takia. Kun nämä kauhukuvat lumisista kevleistä saavan aikaan vaan syvän huokaisun ja toiveen että pääsisi ajelemaan sinne. Huomenna pyörä huoltoon (jarrut ei toimi ja työkaluja ei ole) ja jos pääsisi taas viikonloppuna ajelemaan!

Luovutan. Jään odottamaan parempia kelejä.

...ja älkää missään nimessä lukeko HSn mielipidesivuja. Siellä kerrotaan kuinka kaikki pyörätiet on ihan aina aurattu - toisin kuin jalankulkijoiden väylät.

Eilen oli niin mahtava työmatka. Harmi ku parhaat oli siivottu tänään, mut pääsi tuolla silti paikallisesti ns. fiilikseen.

Just olin katsomassa tätä kun viestisi tuli. Kiitos. Tuttuja maisemia stadiin saavuttaessa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •