Tulikin ostettua vannejarrullinen pyörä ja nyt mietinnässä alle 500€ kiekot siihen. Harkinnassa tällä hetkellä Mavic Ksyrium Elite tai Campagnolo Zonda. Onko muita hyviä vaihtoehtoja hintaluokassa?
Tulikin ostettua vannejarrullinen pyörä ja nyt mietinnässä alle 500€ kiekot siihen. Harkinnassa tällä hetkellä Mavic Ksyrium Elite tai Campagnolo Zonda. Onko muita hyviä vaihtoehtoja hintaluokassa?
Fulcrum Racing 4? Hintaa on noin 400 €. Fulcrum lienee aika lailla sama kiekko kuin Campagnolo.
Ksyrium Elitet on hyvät benchmark - joten sitä raskaampia ei kannata tuolla rahalla ottaa.
Sivuhuomio: Kun maailman on nyt vaihtamassa levyjarruihin, eikö hyviä vannejarrukiekkoja mahda saada edullisesti käytettynä?
http://veloviewer.com/athlete/931321/
Ainakin oman kokemuksen mukaan aktiivisella pyöräilijällä on vannejarrumaailmassa 2-3 kiekkoparia pyörää kohti. Kun uusi ostaja on vähemmän aktiivinen pyöräilijä, tuskin haluaa noita kaikkia kiekkoja ostaa pyörän mukana - en tiedä mutta näin kuvittelisin.
http://veloviewer.com/athlete/931321/
Onko maailma siirtymässä levyjarruihin?
Btw tuollaisia edellämainittuja kiekkoja liikkuu käytettynä paljon.
Kesäkäytössä tuskin saa vannejarrullisia kulutettua joten parikin vuotta alla olleet saa aika sopuisaan hintaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Täytynee laittaa fillaritori seurantaan
Aloin pohtimaan olisiko sittenkin järkevää jättää pyörän vakiokiekot (DT Swiss P1800) kakkoskiekoiksi ja hankkia korkammalla profiililla (40-50mm) olevat hiilikuitukiekot? Mahtaako 1000€ budjetilla saada järkeviä hiilikuitukiekkoja?
Pikaisen tutkiskelun jälkeen löytyi pari vaihtoehtoa.
Mavic Cosmic Pro Carbon https://www.bike24.com/1.php?content...ge=2;orderby=2
Fulcrum Racing Quattro Carbon https://www.bike24.com/1.php?content...D%5B17588%5D=1
Fulcrumin laadusta on ilmeisesti yleisesti tykätty mutta mikä on tuon hiilikuituisen jarrupinnan vaikutus?
Vivve muokkasi tätä : 29.01.2019 at 14.58
Hyvät ja puhtaat jarrupalat, niin ei mielestäni ole mikään ongelma jarruttaa hiilarillakaan. Toki jokaisen oma ajoympäristö vaikuttaa asiaan ja jarrutteluiden määrään, mutta asia pitää vaan tiedostaa ja tietää jarrujen käyttäytyminen kuivana ja märkänä.
Jos menet katsomaan Fulcrumin omilta sivuilta specsejä niin siellä näkyy uusimmassa Racing Quattrossa AC3 jarrupinta mitä Campan kalleimmatkin kiekot käyttää. Eli toimii ihan ok myös sateella, ainakin paremmin kuin sileä pinta. Bike24 tiedoissa vissiin vanhentunutta tietoa, kun malli kuitenkin 2019.
https://www.campagnolo.com/WW/en/Technologies/ac3
WW pitkä topikki näistä kiekoista et kannattaa vilkasta kokemuksia. Aikaisemmat kiekot ovat lisäksi tulleet jopa yli 100g kevyempänä kuin tuo ilmoitettu 1550g.
https://weightweenies.starbike.com/f...37898&start=75
Mantelilla näyttäisi olevan 850€ ilmasilla posteilla.
https://www.mantel.com/fi/fulcrum-ra...-road-wheelset
Noita alujarrupintaoisia Mavicceja on saanut monesti esim RCZ tarjouksesta 600€ joten tuo lähemmäksi 800€ menevä hinta melko korkea.Jos kuski ei ole 90g++ ja ei harrasta aktiivisesti sateella ajamista niin mielummin itse valitsisin sen täyskuituisen vaihtoehdon. Noita Fulcrumeja olen aikaisemminkin suositellut 800€ hintaluokassa, kun mielestäni ihan järkevä ja takuuvarma paketti.
Täytynee kytätä tarjouksia. Jotenkin toi Mavic houkuttelee enempi varsinkin jos sais noinkin hyvällä tarjouksella.
Itte tilasin nuo mavicit RCZ:lta juurikin 600egellä joskus heinäkuun lopussa ja 20 working days arviolla meni 6 viikkoa. Tuon puljun viivyttelyt tuntien tilasin ajatuksella että kunhan ensi kesäksi saisi ja olin positiivisesti yllättynyt kun pari koeajoa ehdin vielä syksyllä tekemään. Referenssiä muista aerokiekoista ei ole joten ei tarkempaa analyysiä mutta ei myöskään pahaa sanottavaa ja uskoisin hinta-laatusuhteen olevan kohdillaan. Mukana tuli sillon vähän hassusti 28mm leveät renkaat jotka ei pyörääni mahtunut testiajoa varten joten piti laittaa kiekoille aiotut renkaat jo syksyn testilenkeille.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
No ei kuulosta kauheen luottamusta herättävältä firmalta. Lisäks toimitukseen ei näytä kuuluvan pikalinkkuja eikä vannenauhoja.
[QUOTE=JohannesP;2844035]Jos menet katsomaan Fulcrumin omilta sivuilta specsejä niin siellä näkyy uusimmassa Racing Quattrossa AC3 jarrupinta mitä Campan kalleimmatkin kiekot käyttää. Eli toimii ihan ok myös sateella, ainakin paremmin kuin sileä pinta. Bike24 tiedoissa vissiin vanhentunutta tietoa, kun malli kuitenkin 2019.
Tilasin juuri nämä Fulcrumit Mantelilta keväällä 2017. Niissä oli jo silloin tuo kuvioitu jarrupinta. Toimii ainakin kuivalla säällä hyvin. Sateella en aja.
Tosin minulla on vauhdit sen verran pienet, että pyörä pysähtyisi ilman jarrujakin...
Ainoa vika noissa on se ettei niitä saa tubelessina.
Maviceissa näyttää olevan pienoinen ongelma jos sattuu vesisade yllättämään hhttps://www.youtube.com/watch?v=E12-WBUesK0
Kiekot tuossa olivat Mavic Cosmicit eivätkä Cosmic Carbonet, kuten omistaja väittää - minulla on kokemusta Cosmic Carboneista (Premium ja SL) eikä kummissakaan vesi jäänyt sisään ajettaessa, huonoimmillaan 12 tuntia putkeen, mikä ei toki osoita vääräksi videoijan kokemuksia. Toki reiän koko ja veden pintajännite vaikuttavat asiaan - Gore Tex perustuu juuri siihen, että ulkoinen vesi on suurempina pisaroina kuin sisäinen.
Hedillä oli 55mm korkeat kiekot, joissa oli vain yksi reikä ja niissä jäi vettä sisään, mutta tilanne korjaantui tekemällä reikiä lisää.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Kyllä ne on ihan mitä siinä videon otsikossa sanotaan, samanlaiset: https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod126935
Videolla näyttäisi minusta olevan Mavic Cosmic Carbone SLS -kiekot. Omat Cosmic Carbone SL:t täyttyivät osittain vedellä juuri videon kuvaamalla tavalla, kun ajettiin muutama tunti vesisateessa. Vesi ei ole hiilikuituosan sisällä, vaan alumiinikehässä. Sen saa pois irrottamalla renkaan ja vannenauhan ja sitten kaatamalla veden pois pinnanreiästä.
Olen miettinyt miten vesi menee alumiinikehän sisään ja yksi vaihtoehto on se, että alumiinikehä on haljennut nippelin tai nippeleiden juuresta. Tämä halkeileminen on tunnettu kyseisten kiekkojen ominaisuus ja minulla on mennyt kaksi takakehää rikki juuri tällä tavalla. Se voisi myös selittää miksi kaikilla ei mene vettä sisään. Ehkä heillä kehä on ehjä. Joka tapauksessa en voi suositella noita kiekkoja, jos kuski on yhtään painavampaa tekoa. Ne eivät oman kokemukseni mukaan kestä kovin hyvin.
Ihan susi*askathan ne oli. Ainoa hyvä ominaisuus oli hieno suhina yli 45km/h nopeuksissa. Ei tarvinnut katsoa lainkaan nopeusmittaria kun äänestä kuuli kuinka lujaa mennään.
Sivuutiliherkät, rekka meinasi imaista mukaansa. Lisäksi kaarteissa huterat. Täyshiilari Zippit noiden jälkeen aiheutti "ohhoh" ilmiön, jota sittemmin ei enää ole tullutkaan, vaikka eri kiekoilla on tullut ajeltua.
Minusta hintahaitarin rajaaminen tonniin on hiukan ongelmallista kun sitten oikeasti hyviä kiekkoja saa 1300 eurolla.
Okei eli kannattaisi mieluummin vähän vielä säästää. Mitkä mahtaisi sitten olla hyvät tuossa hintaluokassa?
Edit: Mites nämä? https://www.mantel.com/fi/bontrager-...0zNDgjc3RhcnQy
Tai nuo: https://www.mantel.com/fi/reynolds-a...0xI3N0YXJ0MQ==
Parhaat tarjoukset taisi mennä jo syksyllä kun myivät 2018 malleja pois.
Oma valinta olisi: https://edelrad.de/en/sale/wheelsets...th-dt240s-hubs
Minulla tuli pyörän mukana tuosta linkkaamastasi Bontragerista:sta se edellinen kalliimpi malli, ja jos hiilikuituosa on tässä "samaa puuta", kuin niissä omissani niin muuten varmaan hyvät, ja aerodynaamisetkin, mutta jouduin myymään ne pois koska rengasrikko olisi johtanut taksireissuun. Täysin älytöntä voimaa piti käyttää että sai 25mm rengasta väännettyä päälle: ( https://www.trekbikes.com/us/en_US/e...wheel/p/22641/ )
EDIT: Zipitkin alessa: https://www.evanscycles.com/en-fi/zi...elset-EV307773
Taitaa tosiaan aika moni tubelessvanne vaativan melkoista rengasjumppaa. Nuo Knightit olis varmaan hyvät mutta onko tuossa jo liian korkea profiili?
Jos edelleen puhutaan niistä tonnin kiekoista niin mikäs vika niissä Fulcrum quattro carboneissa sit on? Mielestäni 850€ hintaluokassa edelleen erittäin hyvät ominaisuuksien puolesta. Ei se tonnin ylitys mikään tae ole paremmasta kiekosta et välttämättä sitä tarvisi maksaa jos kuitukiekkoja katsoo.
Reynoldsin asteen paremmat Aero kiekot ovat hyvät, mutta on nuo perus assaultitkin vissiin ihan käyvät vaikka ei mitään tajunnan räjäyttävää. Fulcrumeissa kuitenkin AC3 jarrupinta mikä pitäisi paperilla olla kuitenkin aavistuksen parempi vaikka ei Reynoldsissakaan vikaa ole.
Bontrager vähän tuntematon itselleni, mutta kai nekin ihan asiallisia kiekkoja ovat, mutta hintakin alkaa aavistuksen kasvamaan muista vaihtoehdoista.
JaniM: viittisitkö hieman perustella miksi suosittelet noita 65mm korkeita Knight kiekkoja? 1300€ alkaa saamaan jo vaikka mitä muutakin niin en näe noita mitenkään erikoisena vaihtoehtona. Perus arkiajoonkin menisin mielummin lähemmäksi 50mm kiekoilla.
Ja suosittelen myös katsomaan käytettyjen markkinoita. Ostajan markkinat tällä hetkellä.
Lompakolle ystävällisimmät olis nyt tällä hetkellä nuo Fulcrumit https://www.mantel.com/fi/fulcrum-ra...-road-wheelset
ja Reynoldsit https://www.mantel.com/fi/reynolds-a...0xI3N0YXJ0MQ==
Kumpikin varmaan on hyviä kiekkoja mutta olisko jollakin vielä mielipidettä noista puolesta tai vastaan?
- Erinomaiset navat.
- Aerodynaamiset, nopeammat kuin esim. Zipp 404:set.
- leveä profiili 28mm, eli voi laittaa 25mm kumin aerodynamiikan kärsimättä.
- 20/24 pinnat
- Ikuinen takuu ensimmäiselle omistajalle
- Huonona puolena on että mikäli haluaa käyttää latex-sisäkumeja, niin tarvitsee venttiilinjatkot.
Laita sinä nyt tasapuolisuuden nimissä niitä 1300€ "vaikka mitä muutakin" kilpailijoita linkkeinä kysyjän hankinnan tueksi, niin vertaillaan vaihtoehtoja.
Kirjanmerkit