GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 245 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 145 195 235 243 244 245 246 247 255 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.321 - 7.350 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Pyöräilijän tulee käyttää ensisikaisesti KVLiä. Jos se ei ole mahdollista (mm. auraamattomuuden vuoksi) on pyöräilijä oikeutettu käyttämään viereistä ajorataa.

.
    Näin minäkin olen kuvitellut, mutta jokunen vuosi sitten poliisi oli toista mieltä. Kehoittivat sitten taluttamaan jos kelvillä ei voi ajaa ( ihan auraamaton, olin tulossa takaisin Pirkkalaan Valkeakosken lenkiltä). No mä talutin pari metriä ja kun poliisiauto oli mennyt, jatkoin matkaani ajoradalla.

Silloin kun vielä kaverini kanssa talvilenkkejä ajeltiin, oli sama tilanne ja me ajeltiin ihan tien sivussa Pirkkalassa. Yksi tummanvihreä volvo ( muistan sen auton rekisterin ja kuskin ikuisesti kun ajelee Pirkkalassa siellä täällä sillä autollaan usein, oon ootellu että tulisi ajokorttitodistusta hakeen kun on iäkkäämpi ukko...) kiilasi mun ojaan, ihan selkeesti tahallaan. Onneksi oli niin paljo lunta ettei sen kummemmin sattunu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti APaavo Katso viesti
    Ilmeisesti tuo pätkä ei kuulunut kuskin vastuualueeseen.
    Tänään ajaessani vähintään yön lumisateiden jälkeen auraamatonta Länsiväylän kelviä, vastaan tuli auratraktori kauha ylhäällä. Siinä sen jälkeen möhjöistä rengasuraa ajaessani mietin, että ei tosiaan varmaan ollut vielä herännyt juuri sen alueen traktoriyrittäjä tai sitten hän oli juuri mennyt nukkumaan taikka oli pasvahuussissa
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Näin minäkin olen kuvitellut, mutta jokunen vuosi sitten poliisi oli toista mieltä. Kehoittivat sitten taluttamaan jos kelvillä ei voi ajaa ( ihan auraamaton, olin tulossa takaisin Pirkkalaan Valkeakosken lenkiltä). No mä talutin pari metriä ja kun poliisiauto oli mennyt, jatkoin matkaani ajoradalla.
    Yksittäinen partio saattaa antaa lain kanssa täysin ristiriitaisia kommentteja. Ei nekään sitä kirjaa ulkoa osaa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Ekaa kertaa ties miten moneen talveen päädyin polkemaan työmatkaa Gravdaleilla varustetun sijaan 2,35-tuumaisilla Ralliraneilla varustetulla. Taittuipa matka kevyesti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^itsekin olen lähipäivinä löytänyt läskipyöräilyn ilot uudestaan. Justiinsa sopiva peli näille keleille.

Muistatko vielä viime kesän? Kun ajoit kiiltävällä ja kevyellä, hiilikuituisella pyörälläsi kaveriesi kanssa ja kilpailitte leikkimielisesti siitä, kuka ehtii meren välkkeessä kylpevän kahvilan jonon ensimmäiseksi. Halusit varmistaa, että saat himoitsemasi Berliinin munkin. Oli lähdes tukahduttavan kuuma, mutta pyörä kulki kuin unelma ja teillä oli hauskaa. Oli itse asiassa niin kuuma, että päätitte porukalla ottaa tuopit ja sovitte, että ajetaan hieman rauhallisemmin kotiin. Paluureissulle oli luvassa vielä lämmin myötätuuli. Silloin ajattelit, että pyöräily on melkein parasta mitä tiedät.

Kuka muistaa, kaiken tuon, kun tunkkaat pyörääsi yksin pimeässä ja lunta on puolisääreen. Ainoa, joka sinuun kiinnittää huomiota on ruma mopsi, joka on aivan liian pitkän hihnan päässä...

Pääkaupunkikeskeistä, mutta olkoon.

PS Itse olen päättänyt jäädä näistä talvipyöräilyn tämänhetkisistä iloista paitsi, mutta hatunnosto kaikille niille jotka ovat pyöräänsä ulkoiluttaneet (ja tietenkin erityisesti niille jotka ovat viitsineet jakaa kokemuksiaan tässä ketjussa). Talvipyöräily on tosiaan sekä taito- että tahtolaji!

@Isä nitro:
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Turku-/Kaarina-akselilla edellispäivänä ja eilen aamulla/päivällä osittain auratut kelvit, mutta päivän/illan lumipyryt kyllä tehokkaasti täyttivät ne, muttei kuitenkaan mitään noihin pääkaupunkiseudun keleihin verrattuna. Molempina iltoina vähän yli neljäkymmenen kilsan iltalenkki noin 21,5 km/h keskarilla ja tuokin hitaus kyllä ketutti ja vaati jonkin verran normi-PK-lenkin watteja verran enemmän tehoja ukosta. Alla 29"-täysjäykkämaasturi ja ISP:t leveillä vanteilla ja kiemurtelua kyllä riitti...

Kyllä auraus on mennyt selvästi eteenpäin niiden kahdeksan talven aikana kun mä olen työmatkaa kulkenut. Enää ei ole nähnyt pitkään aikaan sellaisia huippusuorituksia kuten kerran Eiranrannassa, jossa hiekoitettiin auraamatonta pyörätietä. Eli 10cm lumipatjan päälle hiekat, ja traktorin renkaiden urat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Täsmennyksenä edelliseen lausuntoon kuva Espoonlahdesta klo 18:30 aikaan, kun takana 20km ja 1h20min veivausta. Loivaan ylämäkeen ei vaan yksinkertaisesti jaksanut enää polkea, kun pöperö söi miehen. Tunkkasin, kusin (oli pakko kun matka vaan kesti ja kesti) ja tunkkasin. Huomenna sitten lisää.

Kuvan mukaan nopein reitti menee kelvin oikeassa laidassa. Cyclon rengas leikkaa tuon lumipatjan leikiten. Ette kait tuossa keskellä olemassa pöpperössä yritä ajaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jneed Katso viesti
    Kuvan mukaan nopein reitti menee kelvin oikeassa laidassa. Cyclon rengas leikkaa tuon lumipatjan leikiten. Ette kait tuossa keskellä olemassa pöpperössä yritä ajaa?
    Emme. Ei se minulta mennyt enää mistään mutta myönnetään että väsymystä oli paitsi fyysisesti myös henkisesti. Oli vielä tänään auraamatta, saa tulla vapaasti kokeilemaan meneekö mäki ylös. Positiivisesti ajateltuna se ei mennyt myöskään alas. Oli jotenkin raskasta lunta.

Kiersin koko passiivin tänä aamuna ja muutenkin reitti oli paremmassa kunnossa, joten työmatkan keskinopeus oli peräti 18,2km/h!
    -L.

Muistatko vielä viime kesän?
    ....
    Silloin ajattelit, että pyöräily on melkein parasta mitä tiedät.
    Muistan toissakesänkin, kun vettä tuli joka tai jokatoinen päivä ja tietysti aina silloin kun olisi ollut mahdollisuus lähteä lenkille. Ja haaveilen muuttavani viimeistään eläkkeen alkaessa maahan jossa ei sada lunta ainakaan joka vuosi ja jossa kesät ovat samankaltaisia paahteisia ja auringon täyttämiä kuin kesä '18 Suomessa.

Minun mielestäni kyllä viime kesän sää oli jotakuinkin pahinta, mitä voi kuvitella harrastuksen, työn tai yhtään minkään kannalta. Mitä tahansa, mutta ei sitä uudestaan enää tämän eliniän aikana. Mitä hyvää siinä on, kun kuivuus tärvelee joka paikan, eikä mitään jaksa tehdä kuin ehkä iltamyöhällä vähän aikaa.
    -

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Minulle kyllä viime kesä oli jotakuinkin pahinta, mitä voi kuvitella harrastuksen, työn tai yhtään minkään kannalta. .
    Sama täällä. Ehkä eri syystä, mutta kuitenkin. Syksy oli kuitenkin muuten kiva, paitsi työn kannalta.

Tarkoitin siis nimenomaan säätä, joka haittasi kaikkea tekemistä ja aiheuttaa vahinkoa. Ei siinä muuta ollut.
    -

No ei kai se nyt pyöräilyä vaikeuttanut. Se viime kesä. Minullakin meni sato pilalle ja nurmikko kuivui.

No ei kai se nyt pyöräilyä vaikeuttanut. Se viime kesä. Minullakin meni sato pilalle ja nurmikko kuivui.
    No pyöräilyä se nimenomaan vaikeutti. Lenkit jää pikku pyörähdyksiin illan ja aamun viileinä hetkinä. Yötä ei pysty hyödyntämään, kuin loman aikana. Ei minua ainakaan huvita lähteä pitkille lenkeille helteellä päiväsaikaan nääntymään ja aina pitäisi palamisen takiakin olla varuillaan.

Muista puuhista sitten marjasaalis jäi mitättömäksi parempaan kesään verrattuna ja loman aikana kun piti hommailla pikku remontteja vanhemmille, nekin piti ajoittaa auringon kierron mukaan. Ei siellä seinällä ja ikkunoilla muuten pystynyt olemaan ja maalit jämähtää pensseliin.

Töissäkään ei ole toimistossa viilennystä. Huone onneksi varjon puolella sentään, että sikäli siedettävänä pysyi, mutta kyllä se tuollaisessa kuukausia kestävässä paahtessa silti alkaa rasittavaksi muuttua. Samaten asunto, parvekkeelle piti patja viedä, että yleensä sai nukutuksi. Onneksi tässä on vähän liikennettä ympärillä, mutta aina siinä silti ylimääräisiä heräilyjä tulee korvatulpista huolimatta.

Talven säiltä ja vesisateilta pystyy suojautumaan, niistä ei haittaa ole. Helteelle ei vaan voi mitään. Tai voi pysyä varjossa, mutta se on aika rajoitettua, mitä siellä pystyy tekemään.
    -

Varasuunnitelmia/lajeja pitää aina olla. Sataa vettä: juokse, sataa lunta: hiihdä. Liian kuuma: aja maantiellä, liian kylmä: aja maastossa. Muija vaihtaa lukot: mene vara-akan tykö.

Niitä toki onkin. Viime kesänä viihdyin hyvin uimahallissa töiden jälkeen. Nyt on viikonloppuisin päiväsaikaan hyvä käydä metsissä lumikengillä. Toki pyörälenkkiäkin olen tehnyt, sen verran hyvin on tiet olleet auki, että maasturi ja isp:t on riittänyt, näin otsikon mukaisesta aihetta sivuten.
    -

Tällä hetkellä ikävintä tuossa työmatkassa on pyörän jarrujen ärsyttävä kiljunta.
    Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 25,5 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Allekirjoittaneen mielestä taas säiden puolesta yksi parhaista kesistä.
    Ehdottomasti! Lisää samanlaisia. Ja vähälumisia talvia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Tällä hetkellä ikävintä tuossa työmatkassa on pyörän jarrujen ärsyttävä kiljunta.
    Ainakin jos/kun on Avidit Keskari kohonnut näköjään pysyvästi 18km/h paremmalle puolelle, joten sysi-revaa ja tarvittaessa myös -munaa ei tarvitse enää hokea. Lupaan kyllä taas hokea jos tulee lisää lunta eikä aurata.
    -L.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Ainakin jos/kun on Avidit
    No ne.

Mulle tästä on ollut hyötyä . Kävelijät katsoo taakseen/eteensä ilman erillistä äänimerkkiä ja kun väylät on mennyt niin kapeaksi, niin parempi näin.

Minä kun en ole suolauksen ystävä, niin mieluusti laittaisin lisääntyneen kiljunnan (Avid, Shimano) suolan piikkiin.

Tänä aamuna se sitten tapahtui: ajelin baanalla kelpo pyöräilijän varustein (lukot, succikset jne.) ehdottomasti nopeimmalla talvipyörälläni eli cyklolla. Ohitseni ajaa ensin farkkuihin pukeutunut, ylipainoinen, keski-ikäinen mies markettipyörällään. Heti perään toinen farkut jalassa ja Insera alla ohittaa minut. Eikä niillä ollut sähköä!!! Ihan kaikki ei mene alkuviikon raskaiden kelien ja eilisen sulismatsin piikkiin.

Kertokaa nyt jotain kivaa minulle. Itsetuntoni romahti muutama tunti sitten...

Sä vaan olit nautiskelumoodissa ja halusit hyvän menon kestävän kauemmin.

Kirjaimellisesti vain kotiintulomatkalla kerran täytyy käyttää jarruja, niin johan ne ulisee kylmyyttäänkin

Kiitos. Nyt on parempi olo.

Jossain oli varmaan -80% farkkuale, siksi kiire. Eikä muuten kannata kaikista farkuista hämääntyä... Meidän kurpalla on trikoot jotka näyttää täysin farkuilta. Tarkemmin tunnustellessa taskut onkin pelkät kuvat. Ne jalassa voisi kuitenkin maratonin vetäistä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •