GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 60 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 50 58 59 60 61 62 70 110 160 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.771 - 1.800 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1771
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Niin siis katsoin että nx sarja maksaa jotain 140€. Bike-discountista en nyt muita sarjoja äkkiseltältään löytänyt.
    Tuossa samasta kioskista esim. SLX 155€. BC:lla kympin halvempi.

    Ilmeisesti erikseen osista keräämällä tulee aina kalliimmaksi?
    Ei välttämättä.


  2. #1772
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tuossa samasta kioskista esim. SLX 155€. BC:lla kympin halvempi.



    Ei välttämättä.
    Mutta ei taida olla 10sp samanlaisia sarjoja.

  3. #1773
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Mutta ei taida olla 10sp samanlaisia sarjoja.
    Siis haluat Sramilta 11-rattaisen mutta Shimpalta 10-rattaisen. Miks?


  4. #1774
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Siis haluat Sramilta 11-rattaisen mutta Shimpalta 10-rattaisen. Miks?
    Ei kun molemmat käy, vertailen vaan hintoja. Luultavasti se 10 käy, mutta jos 11 ei maksa paljoa enempää ja jos toimii vaihdot paremmin niin sitten 11. Mulla itellä on ollut x01 ja xt 11sp, niin noita halvempia ei taas ole ollut. Taas 10sp on ollut halvempia, mutta ei parempaa sarjaa. Tuo pyörä ei tule itelle.

  5. #1775
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Itse päivittelin vasta 10s käyttikseen pakan + ketjun + takavaihtajan. Laitoin 11-42 HG500 10s pakan, M7000 11s takavaihtajan ja XT 10s-ketjun. Maksoi noin 100e. Päivitys 10s->11s olis maksanut noin 55e enemmän, koska pakka kalliimpi ja olisi tarvittu uusi triggeri. Haussa oli siis 11-36 laajempi (ja uusi) voimansiirto. Laitoin kuitenkin tuo 11 M7000 takavaihtajan koska hintaeroa 10s M6000 takavaihtajaan oli vitonen ja onpahan tulevaisuuden varalta 11s yhteensopiva. Alkuperäinen XT M789 -takavaihtaja ei olisi tuota 42-hampaista suosiolla käyttänyt. Tässä tapauksessa siis yksi jää yksi vaihde vähemmän käyttöön minkä joskus huomaa 18->15 vaihdossa (7->8 vaihde), vanhalla pakalla ja 11s pakalla tuo hyppy olisi 17-15.

    Mielestäni tuo kombo vaihtaa oikein hyvin SLX 10s triggerillä ja suht tuoreilla kaapeleilla. Ei häpeä toisen pyörän rinnalla jossa XT 11s 11-46 pakka ja muut osat XTR:ää.

  6. #1776
    Minä ostin myös vielä 10-vaihteiston, erikseen osia valikoimalla. Deore M6000 pakka ja takavaihtaja, Zee vipu ja joku satunnainen ketju. Muutaman kympin halvemmaksi jäi kuin SLX tai NX. Kuitenkin tässä saa jo 11-42 pakan ja kytkimen aika halvalla. Ajokokemuksia ei vielä ole, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tämä on ihan samaa tavaraa kuin SLX, mutta yksi ratas vähemmän.

  7. #1777
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti anomuumi Katso viesti
    Minä ostin myös vielä 10-vaihteiston, erikseen osia valikoimalla. Deore M6000 pakka ja takavaihtaja, Zee vipu ja joku satunnainen ketju. Muutaman kympin halvemmaksi jäi kuin SLX tai NX. Kuitenkin tässä saa jo 11-42 pakan ja kytkimen aika halvalla. Ajokokemuksia ei vielä ole, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tämä on ihan samaa tavaraa kuin SLX, mutta yksi ratas vähemmän.
    Taitaa tuo M6000 pakka olla oikealta koodiltaa HG500, sama pakka siis. Zee ja SLX 10s triggerit näyttävät hyvin samoilta, pl. SLX:n vaihdenäyttö. Lisäksi SLX:n mukana ainakin bike-discountista tulee kaapelikuori, toisaalta Zee (yli kuoren verran) halvempi.

  8. #1778
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Jos vaihteisiin vaihtaa uuden kaapelin ja sen ulkokuoren, niin onko mitään erityistä kun pätkin ulkokuoren oikean mittaiseksi? Esim. meneekö mattoeitsellä siististi poikki?
    Tämän ehkä ajattelin tilata:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ble-set-820493

  9. #1779
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Siinä kuoressa on metallikudos pintamuovin alla, ei katkea veitsellä. Tarvitsee sivuleikkurit tai mieluummin kaapelisakset. Pitää katsoa, että pää ei leikatessa litisty tai jää mitään purseita. Tarvittaessa sitten siistii katkaisun jälkeen niin, että se sisäreikä on varmasti auki ja pyöreä.

    Tuon tyyppiset pihdit toimii hyvin:


    -

  10. #1780
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    498
    Ihan vain perjantainipotukseksi, niin sitä "kaapelia" kutsutaan ainakin fillareissa vaijeriksi.

  11. #1781
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Se kuori katkeaa kyllä ilman "erityispihtejä" normaaleilla kunnon sivuleikkureilla, mutta katkaisu kannattaa tehdä vaikka vasaralla, moskalla tmv. Kerralla kun kunnolla täräyttää vaijerin kuori katkeaa siististi ilman että siihen jää vaijerin liikettä haittaavia vääntymiä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  12. #1782
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    186
    Uusi takakiekko haussa 12x148 boost XD (30mm) trail/all mountain ajeluun. Mitähän käytännön eroa on noilla kahdella kiekolla? R2 bikessä olisi 25e halvemmalla mutta onkohan siinäkin ratchet systeemi?

    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Rear-Wh...reehub-SRAM-XD

    https://www.bike-discount.de/de/kauf...6?varid=676052

  13. #1783
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Taitaa E:ssä olla tukevampi ja siten painavampi kehä. Molemmissa 1700-kiekoissa 350 napa, jossa 18 POE ratchet vapaaratas. Päivitettävissä 36 tai 54 POE:n versioihin vajaalla satkulla.

  14. #1784
    Vuoden verran on ollut sekalaisessa trail-käytössä DTswissin 29" 1700E kiekot 25mm leveänä ja boost navoilla. Löysin tuollaisen setin alla kolmensadan halpuutuksesta. Tuo kapeampikin kehäinen on ollut hyvä ja jäykkä kiekko, mutta suosittelen päivitystä 36-hampaiseen vapaarattaaseen.

  15. #1785
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    241
    Laittelen vanhan cyclon voimansiirtoa uusiksi (2x10, 36/46). Sopiiko, kuten oma järki niin sanoo, 2x11 etuvaihtaja konstruktioon? Aikomus olisi vaihtaa 105 FD-5700 vaihtajan tilalle Ultegran FD-R8000. Vai olisiko vielä parempaa ehdokasta tarjolle? Kahvoina 105 STI ST-5700, kampisettinä FC-RS500, jos sillä on jotain merkitystä.
    _ava_ muokkasi tätä : 14.01.2019 at 19.20
    www.club15k.com/SR

  16. #1786
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Pystyykö tolle takajarrun jäätymiselle oikein mitään näillä puuterilumikeleillä? Ilmeisesti palat tai levy vetää jäähän kun lumi pöllyää mutta pienellä jarruttelulla sulaa kyllä. Aina ei vaan kerkee kun sitä jarrua tarvitsisi.

  17. #1787
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Teipinpala jarrusatulan päälle, niin että reunat kumminkin jää auki, tuolla saa joissakin olosuhteissa vähennettyä puuterin pääsyä jarruun.

  18. #1788
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Voinko pistää BB92 bottom bracketiin Shimanon 1x11 groupsetin? Tarkistetaan vielä kun ensimmäistä tälläistä projektia tekemästä.

    Runkoon sopii BB92 bottom bracket, eli ilmeisesti Pressfit, Shimanon 24mm kammille.

    1x11 suunnitelmissa, ilmeisesti fiksuinta on ostaa tuohon joko XT tai SLX 11x

  19. #1789
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923

  20. #1790
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Kiitos. Ilmeisesti tuohon tosiaan SLX ja XT(R) ainoat vaihtoehdot jos 1x11 jarjestelmaa haluaa?

    Saako tuohon muilta valmistajilta parempia kampia tai muita osia, vai ostanko vaan suoraan Shimanolta?

    Olen kanssa katsonut tarjouspyoria joissa olisi valmiina tuo 1x11 minka voisi omaan napata, osat yksittain ostettuna tulee helposti kalliimmaksi.

  21. #1791
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Shimanolla tosiaan 11s on SLX:stä eteenpäin. Onko muut sitten parempia, no makuasia sano koira kun.... Kokonainen SLX osasarja maksaa n.260€, en mä mitään osaluovuttajaa alkaisi tuohon hintaan etsimään, jos muille osille ei ole tarvetta: https://www.bike-components.de/en/Sh...oupset-p65605/

  22. #1792
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lukija5 Katso viesti
    Kiitos. Ilmeisesti tuohon tosiaan SLX ja XT(R) ainoat vaihtoehdot jos 1x11 jarjestelmaa haluaa?

    Saako tuohon muilta valmistajilta parempia kampia tai muita osia, vai ostanko vaan suoraan Shimanolta?

    Olen kanssa katsonut tarjouspyoria joissa olisi valmiina tuo 1x11 minka voisi omaan napata, osat yksittain ostettuna tulee helposti kalliimmaksi.
    Race Facen Aeffect kammet käy samaan keskiöön. Huom, kalliimmat ei. Noissa etuna (race facen) direct mount -kiinnitys rattaalle. Tykkään siitä enemmän kuin Shimanon spideriratkaisusta. Ja sopii varmasti pienempikin ratas jos sellaista halajaa.

  23. #1793
    Pikainen kysymys. Vaihdoin ensimmäistä kertaa itse sisäkumin takapyörään, oli aika väkivaltaista touhua. Pyörä seissyt lumessa ja pakkasessa n. viikon päivät ennen kuin sillä lähdin taas liikenteeseen ja huomasin, että ketjut hyppii. Johtuuko ulkona pakkasessa värjöttelystä vai onko ketjunohjain tmv. vääntynyt sisäkumin vaihdon yhteydessä? Eli pitäisköhän viedä ihan huoltokaverille säädettäväksi, ei kai tuossa mitään peruuttamattoman pahaa ole päässyt tapahtumaan... Nishiki 501 kyseessä.

  24. #1794
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Ehkä vain kiekko huonosti paikallaan. Avaa pikalinkku, aseta akseli kunnolla hahlojen pohjaan, kiristä pikalinkku kireälle.


  25. #1795
    Kiitos, testataan.

  26. #1796
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Vajjeri lyhentynyt lämpölaajenemisen seurauksena? —>Rullasäädöstä vaihteet kohdilleen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #1797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Vajjeri lyhentynyt lämpölaajenemisen seurauksena? —>Rullasäädöstä vaihteet kohdilleen.
    Otin ny vekottimen sisälle ja heitin selälleen. Rengas oli ihan hyvin paikoillaan, joskin avasin ja varmistin voimankäytöllä, että on pohjassa.

    Koitin sitten siinä vaihdella vaihteita ja ihmetellä, mitä tapahtuu. Ei vaihda yhdellä painalluksella, pitää kolinaa, toisen kerran kun vaihtaa, niin sitten kolahtaa seuraavalle vaihteelle aika ikävän kuuloisesti ja siltikin jää hankaamaan vierekkäistä pakan ratasta, jossa suurempi halkaisija

    Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.

  28. #1798
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fuku Katso viesti
    Otin ny vekottimen sisälle ja heitin selälleen. Rengas oli ihan hyvin paikoillaan, joskin avasin ja varmistin voimankäytöllä, että on pohjassa.

    Koitin sitten siinä vaihdella vaihteita ja ihmetellä, mitä tapahtuu. Ei vaihda yhdellä painalluksella, pitää kolinaa, toisen kerran kun vaihtaa, niin sitten kolahtaa seuraavalle vaihteelle aika ikävän kuuloisesti ja siltikin jää hankaamaan vierekkäistä pakan ratasta, jossa suurempi halkaisija

    Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.
    Joko liipasimen tai vaihtajan päästä rullasäädöllä säädöt kohdilleen. Vaijerikin saattaa jumittaa vaijerikuoren sisällä, jos kuoren sisällä on möhnää.

    Tässä vielä video-opastusta.

    https://youtu.be/gg6WWeaPGi0


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  29. #1799
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fuku Katso viesti
    Otin ny vekottimen sisälle ja heitin selälleen. Rengas oli ihan hyvin paikoillaan, joskin avasin ja varmistin voimankäytöllä, että on pohjassa.

    Koitin sitten siinä vaihdella vaihteita ja ihmetellä, mitä tapahtuu. Ei vaihda yhdellä painalluksella, pitää kolinaa, toisen kerran kun vaihtaa, niin sitten kolahtaa seuraavalle vaihteelle aika ikävän kuuloisesti ja siltikin jää hankaamaan vierekkäistä pakan ratasta, jossa suurempi halkaisija

    Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.
    Voit ihan hyvin kokeilla ensin itse säätää vaihtajan vaijeria, jos menee pieleen, niin samaan rahaan se pyörähuolto sen säätää joka tapauksessa. Tällä idealla itse opettelin. Olen harrastanut pyöräilyä reilu vuoden ja mitään tee-se-itse taitoja en omaa millään saralla, mutta tuon opin aika nopeasti. YouTube sisältää useamman videon ihan suomeksi missä näytetään mallia "vaihteiden säätäminen". Meinaan hienosäätöä vaihteisiin joudun ite ainakin tekemään useamman kerran vuodessa, jopa kuukausittain jos ketjua vaihtaa ym niin ajotunnit lisääntyy ku saa pyörän itse nopeasti ajokuntoon

    Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

  30. #1800
    Kiitti Kanuuna ja sampo12 ja muutkin ohjeita antaneet. Ehkä koitan vielä. Epäilytti vain että jotain menny enemmänkin pieleen, kun meni selkeesti tossa kumin vaihdon yhteydessä risaksi.

    Olen kanssa itse vasta kohta vuoden päivät harrastanut ja sit kun olis halunnut alkaa enemmän pyöräilemään, niin tuntuu, että sisäkumit puhkeaa viikon välein ja siksi ajattelinkin, että täytyy koittaa opetella itse vaihtamaan... ja seuraavaksi ostaa pistosuojattuja sisäkumeja ja sen jälkeen järeemmät renkaat, jossei meinaa loppua tulla. Ei jaksais aina varata puolta tuntia ylimääräistä matka-aikaa mahdollisen kumirikon takia.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •