Ei siellä ketään näkynyt mun seitsemän sekunnin stopin aikana. Juodaankohan tuolla muuten edelleen oluet hillopurkeista kaapelikelapyötien ääressä istuen, vai onkohan meno muuttunut vuodesta 1993?
Ei siellä ketään näkynyt mun seitsemän sekunnin stopin aikana. Juodaankohan tuolla muuten edelleen oluet hillopurkeista kaapelikelapyötien ääressä istuen, vai onkohan meno muuttunut vuodesta 1993?
Jep. Tuo on hyvä muistaa aina satulaan hypätessä.
Olet tainnut viime aikoina osallistua rastikilpaan sangen harvakseltaan. Mahtaako meidän kahden lisäksi kukaan muu enää lisätä hakujaan taulukkoon?
Täytyy myöntää, että Violanpuiston jatko-osa ei ollut edellistä rastia asettaessa lainkaan mielessä, vaikka muistan sitä koskevat uutiset lukeneeni. Jouduin kaiken lisäksi hetken aikaa hakemaan tuota paikkaa kartalta, vaikka reilu vuosikymmen takaperin pari tuttua asui tuossa melkein vieressä.
Päätin jonkinlaisen hetkellisen mielenhäiriön seurauksena, että en sentään heti lähde vastapalloon hakemaan rastia vaan annetaan muillekin mahdollisuus. Kun sunnuntaina uutisia ei näkynyt, eikä sääennuste näyttänyt yleiseen makuun erityisen houkuttelevalta, päätin lähteä matkaan. Siinä kävi sitten miten kävi.
Poljit tuonna asti, mutta et käynyt sisällä asti tarkistamassa? Nyt tämä jäi vaivaamaan meitä muitakin!
Itse en tuossa juottolassa ole koskaan käynyt, enkä ihan varmuudella osaa sanoa, olenko koko paikan olemassaoloa edes aiemmin huomannut. Onneksi edellisen rastin jäljiltä karttahaussa asettamani hakusana pub tuotti Itä-Helsingissä vain kohtuullisen määrän osumia...![]()
Juu näin on päässyt käymään. Niin paljon mielenkiintoista tekemistä ja niin vähän aikaa... Mielenkiinnosta tulee kuitenkin seuratuksi, missä milloinkin mennään. Ehkä se 90 haettua riittää. Ehkä ei.
Eilen kävelin kyllä Black Birdin ohi, paremman puoliskon kanssa ostoshelvettikierroksella. Mieluummin olisin ehkä pyöräillyt siellä pyryssä...![]()
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
Nostan tämän tähän kun on jäänyt jorinan jalkoihin. Eiks kukaan meinaa hakea tuota?
Itse en ehkä kehtaa lähteä tänään lenkille kun on hääpäivä ja kaikkea. Napsin kyllä viime viikolla varakuvia Karunan kirkolle siltä varalta, ettei sitä hyväksyttäisi, mutten juuri tuosta![]()
Kysymys on mielestäni pikkaisen hätäisesti esitetty. Rasti vaihtui sunnuntai-iltana, joten käytännössä hakuaikaa on ollut yksi arkimaanantaipäivä ja tämä aamu. Maanantai on monella kuvarastipyöräilijälläkin jonkinlainen lepopäivä, jolloin ei ajeta tai ajetaan vain lyhimmän kaavan mukaan. Niitäkin joilla ajatus rastin hakemisesta on käynyt mielessä on varsin todennäköisesti pidätellyt tieto ja kokemus siitä millaista ajaminen lumisateen jälkeisenä päivänä voi olla.
Mutta kyllähän JackOjakin tiesi tämä, joten viestin varsinainen sisältö ja tarkoitus oli tietenkin kertoa että hän tunnisti tämänkin rastinNo, mun kohdalla tällaisen informaation vaikutus on yleensä pelkästään latistava, mutta on varmaan niitäkin joita se suorastaan innostaa.
En aio hakea rastia tänäänkään, menen hiihtämään ja sillä siisti. Enkä aivan rehellisesti sanottuna tiedä missä rasti sijaitsee. Kyllähän siinä jotain tuttua on, mutta ei puu niin ikoninen muodoltaan ole että se olisi etsautunut muistiiniOlen toki sen luullakseni nähnyt, katsellutkin ehkä, mutta en sillä tavalla tietoisesti että olisin sen mihinkään mielessäni kiinnittänyt. Siksi odotankin suurella uteliaisuudella sitä että joku minua parempi tällaistenkin asioiden havainnoija ja muistiinmerkitsijä hakee rastin.
Vaikutelma rakentamattomasta rannasta on niin voimakas että se pyyhkii kaiken muun tieltään. Eli en sen vuoksi osaa kuvitella sitä minkä pyry peittää tai mikä jää kuvan ulkopuolelle - ja ilman niitä en keksi enkä saa kaivettua muististani oikeaa paikkaa. Ja voihan olla että en ole kaikkia Helsingin rantoja kolunnut.
PS Hääpäiväonnittelut - mutta onhan se päivä huomennakin!
Ai oliko siitä niin vähän aikaa? Oli vissiin tuota hämäävää höpinää tuossa liikaa, että ajantaju hämärtyi.
Ei välttämättä, mutta onhan tuo ihan kuin yksi paikka. Ja puuttuihan Casanovalta ainakin vielä 2.1. tuosta hollilta vv-ruutukin. Sopisi hyvin pirtaan että hoidettu samalla reissulla....viestin varsinainen sisältö ja tarkoitus oli tietenkin kertoa että hän tunnisti tämänkin rastino
Tunnustan osuuteni höpinään. Olen ajatellut asian niin, että hakemalla rastin ja lisäämällä uuden voin ikään kuin lunastaa oikeuteni höpistä niitä näitä siihen asti, että rasti taas vaihtuu.
Nykyisen rastin asetin sunnuntai-iltana klo 21.14, jonka jälkeen 58 minuuttia myöhemmin nimimerkki -mk olisi käytännössä voinut yhtä hyvin hakea uuden rastin kuin myöhästyä tuolta edelliseltä. Tämä vain huomiona, että meitä potentiaalisia yöajajiakin on. Kuvarastien kannalta en osaa oikein nähdä eroa arki- ja viikonloppupäivien välillä. Ne jotka käyvät arkisin päivätöissä ehtivät viikonloppuisin ehkä paremmin (ainakin valoisaan aikaan) liikkeelle, mutta toisaalta moni on työmatkojen vuoksi arkisin aamuin illoin pyörällä liikkeellä joka tapauksessa. Oli miten oli, on tämä rasti ollut esillä sen verran vähän aikaa, että vihjeitä ei vielä ole luvassa, mutta en tunnetusti ole tässä asiassa kovin kärsivällinen.
Ehkä hääpäivän kunniaksi voisi käydä yhteislenkillä?![]()
Uunisaarten varmastikin kuvatuin puu (tai ainakin Eteläisen Uunisaaren kuvatuin koivu):
Rasti 1473 avautui minulle kesken hiihtolenkin, kun oivalsin että jos rastia ei kerta kaikkiaan löydy niiltä Helsingin rannoilta joita olen ajanut, sen on löydyttävä sieltä missä en vielä ole fillarilla käynyt. ("How often have I said to you that when you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth?") Ja kun kuvaa tarkasteli vielä kerran, oli selvää että puu oli kalliolla...eikä sen jälkeen kestänyt enää kauaakaan kun pystyi (tai luuli pystyvänsä) erottamaan Helsingfors Segelsällskapin paviljongin hahmon taustalla.
Uusi rasti on mikä on, mutta luulisi sen löytyvän, haettiinpa sitä päivällä tai pimeän aikaan:
![]()
Otin ensin tämän kuvan - jota suunnittelin myöhemmin käyttäväni vihjeenä - mutta huomasin, että seuraavaan ruutuun oli vielä vähän matkaa. Eteläisen Uunisaaren kallioille siirtyessäni iski hetkellinen lumisade, joka sai puun näyttämään aika hienolta, mutta yrityksistä huolimatta maiseman pelkistetty kauneus ei kuvasta täysin välittynyt.
Uusi värikäs seinä tuo jostain syystä mieleen joulun.Uusi rasti on mikä on, mutta luulisi sen löytyvän, haettiinpa sitä päivällä tai pimeän aikaan:
![]()
Hakijaksi minusta ei nyt ole, koska tänäänkin herätessä olo oli kuin jyrän alle jääneellä. Ärsyttävä kuumeeton flunssa tekee koko elämästä puolitehoista.
Rasti 1474, Hietsun paviljonki ja Riitta Nelimarkan triptyykki "Without too much thinking". Pahoittelut huonosta kuvanlaadusta - kuva on otettu liikoja ajattelematta ja Garminin hysteerisen incident detectionin häiritsemänä.
Uusi:
![]()
Rasti 1475 oli Brändö svenska samskola:
Eikun piskuinen Brändö lågstadieskola ja sen kyljessä kiinni oleva Brändö gymnasium:
Armas Lindgrenin suunnittelema koulurakennus valmistui vuonna 1916 saaren parhaalle tontille, kuten koulun satavuotisjuhlissa muisteltiin. Perinteen mukaan vastalakitetut ylioppilaat kannetaan valkoisesta ovesta kultatuolissa. "Skolan är känd för sin öppna. kreativa och humana inställning". "Brändöandan" tarkoittaakin että "här får alla vara sig själva, man behöver inte falla in i ett visst mönster."
Kulosaaren hengestä osattomaksi jääneenä valitsin eräiden ajatuskommervenkkien jälkeen tämän:
![]()
Olis kyllä pitänyt hakea toi saaripuu. Uhosin kavereille meneväni naapurisaareen viettämään synttäreitä 15. päivä
Harakka vai Liuskasaari? Harakkaan menemisellä voi ennen jääsillan rakentamista ehkä uhotakin ja Liuskasaaresta löytyy niin komeat puitteet että niillä voi halutessaan uhotakin?
Uuden rastin monihaarainen (-runkoinen?) puu löytyy mantereen puolelta kuten monet lienevät jo arvaanneetkin. Kameran linssi taitaa olla puhdistuksen tarpeessa, mutta ei se taida olla kuvanlaadusta kiinni. Joka tapauksessa mennään tuolla kuvalla ja vasta jos rastia ei ole viikolopun aikana havaittu, laitan hiukan aikaisemmin otetun päiväkuvan lisävihjeeksi.
Liuskasaareen siihen puupöydän kieppeille (jos se siinä enää on). Alunperin joku ulkoluoto ja koordinaatit, "kuohuvaa ja kahvia klo 12-13 paikassa xxx.xxx). Liuskasaaressa tuli aikoinaan käytyä enempikin fillarilla ja nuoruuden menestysvuosina purkkarianikin rikailemassa.
*tähän hukassa oleva kuva fillarista jäisellä aallonmurtajalla*
Tämänkin rastin haku on houkuttanut jo hyvän aikaa, mutta työmatkan polkeminen osoitti tänään, että voimat ovat vielä pahasti hukassa. Taitaa peti kutsua heti kun saan lapset ensin unille. Ehkä tässä viikonlopun aikana ilmaantuu sopiva hetki tälle harrastukselle.
Taidetta nimettömässä puistossa Itiksen nurkilla. Rasti 1476.
Taidetta tämäkin.
![]()
casanova muokkasi tätä : 19.01.2019 at 20.53 Syy: karttalinkki, 119
En nyt viitsi spämmätä kuvalla, mutta jos joku kovasti haluaa nähdä edellisen rastin hieman toisesta kuvakulmasta, mistä näkyy myös casanovan jättämät jäljet, niin multa löytyy... 😀
Älä suotta emmi, kuvarastiketjuthan ovat olemassa sitäkin varten että voi postata yhä uusia kuvia omasta ajopelistään. Ei Rosesta koskaan liian monta kuvaa tulla näkemään - niin kuin ei Gir'sistäkään:
Jossain välissä tuli sitten lunta enemmänkin![]()
Puistolla ei tosiaan taida olla muuta nimeä kuin Olavinlinnantien ja Kajaaninlinnantien välinen puistoalue. (Uimahallin takana olevaa kallioista ja metsäisempää aluetta olen joskus nähnyt nimitetyn Olavinlinnanpuistoksi.)
"Idän Tarinalyhty -hankkeessa toteutetaan yhdessä alueen lasten ja nuorten sekä muiden asukkaiden kanssa valoveistos Olavinlinnantien ja Kajaaninlinnantien väliselle puistoalueelle sekä Stoan aukiolle.
Jos olisit eläin, mikä eläin olisit? Piirrä omakuvasi ja ole mukana luomassa yhteisöllistä valoveistosta. Teokset toteutetaan laserleikatusta ruostumattomasta teräksestä ja led-valaisimista.
Projektissa tehdään yhteistyötä alueen asukkaiden, Itäkeskuksen peruskoulun oppilaiden, Puotinharjun päiväkodin lasten ja Stoassa toimivan nuorten toimintatalo Kipinän nuorten kanssa.
Hankkeen tavoitteena on tuoda asukkaiden tarinoita ja lasten kuvakieltä julkiseen tilaan ammattimaisessa muodossa, tuottaa yhteisöllisiä sisältöjä osaksi ympäristökokemusta ja luoda uusia kohtaamispaikkoja.
Hankkeessa luodaan yhteisöllisyyttä muokkaamalla tilan tunnelmaa ja tarjoamalla osallistava taideprosessi kohtaamisen alustaksi. Hankkeen teemana on naapuruus, jota käsitellään fiktiivisten eläinidentiteettien avulla.
Hankkeen vetäjinä toimivat kuvataiteilija Raita Virkkunen ja taidekäsityöläinen Kaisa Barbieri ja hanke toteutetaan yhteistyössä Stoan kanssa. Idän Tarinalyhty on jatkoa Herttoniemenrannan alueella toteutetulle monivuotiselle Tarinalyhty-hankkeelle."
Casanova ei näköjään voinut vastustaa talvisen auringonpaisteen ja haasteellisen rastin kutsuaNo, mikäs siinä, kun uusi rasti on vielä haasteellisempi ja hienompikin!
Mua vähän nolottaa että en tunnistanut Itiksen rastia.
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen! Hieno köysikuva on melko suurella varmuudella otettu Englantilaisaukiolta Redin nurkalta. Rasti 1477.
And now for something completely different:
![]()
-mk muokkasi tätä : 19.01.2019 at 21.16
Kun mahdollisuus on tarjolla, siihen tartuaan. Hyvin nukutun yön jälkeen polkeminen tuntui ihan hyvältä idealta. Ajeltiin esikoisen kanssa synttäreille, josta syystä minulle tarjoutui sopivasti vapaa kaksituntinen keskelle päivää mitä mainiompaan keliin.
Kiitos kehuista, mutta arvasin kyllä, ettei tuo kovin vaikeaksi osoittaudu...![]()
Niin tuttu tunne, niin tuttu.
Itiksestä puheen ollen, jostain syystä nämä sen suunnan rastit keräävät minulle huomiota. Tällä kertaa touhujani tuli kommentoimaan edelliskertaista iäkkäämpi rouva, jonka kanssa puheltiin tovi niitä näitä mm. pyöräilystä. Ihmettelen vain, kun en ole tottunut siihen, että tuntemattomat suomalaiset alkavat jutella.![]()
"I'm an optimist. I always have been. The older I get, the more I agree with Shakespeare and those poet Johnnies about it always being darkest before the dawn and there's a silver lining and what you lose on the swings you make up on the roundabouts." P.G.Wodehouse
Sitä voi luulla tunnistavansa jotain jota pitää hyvin tunnistettavana, mutta ei ole sanottu ettei juuri siksi luule väärin.And now for something completely different:
Haasteellinen ei ole aina sama kuin mahdottoman vaikea
"Lighting Design Collectiven Väre-teos koostuu kahdesta tuhannesta katutason ja katon väliin jännitetystä kevlarköydestä, jotka valaistaan maahan upotettavien valaisimien avulla. Köysistö muodostaa tilan, jossa voi oleskella. Valaistujen köysien väliin voi pujotella. Itse asiassa siellä on huvimaja, josta löytyy penkkejä istuskeluun."
https://www.srv.fi/stories/redin-vare/
"Mitä iistimpää, sitä siistimpää". Itse asiassa on niin että se vanha oikea helsinkiläisyys jota stadilaisuudeksikin joskus kutsutaan eli semmoinen luonnollinen kaupunkilaisuus johon kuuluu myös sumeilematon mutta tungettelematon ja takertumaton sosiaalisuus siirtyi kantakaupungin työväenluokkaisista osista paljolti juuri itähelsinkiläisiin lähiöihin ja elää vielä niissä. Käsitys siitä että Kontulan ynnä muiden kerrostalot kansoittivat Kainuusta tai muualta tulleet maaltamuuttajat ei ole ihan koko totuus 1960-luvun lähiöiden asujamistosta.
Vanha oli Kultsa tai Kulttis. Rasti 1478
Uudessa on jotain uutta
![]()
Marsusram on kiistatta päivän kuvarastisankari! Kun muut jorisevat joutavia ja jauhavat tyhjää, Marsuram menee ja tekee pakkasesta piittaamatta!
As Aalto described it: "An ordinary wall brick is a seemingly primitive object. However, if properly made, refining materials obtained from the earth itself, using them in the right way, and linking them to the whole correctly, the brick forms the basic unit of the most precious monuments built by humankind; similarly, the brick is the basic element of social comfort in a giving environment."
Kulttuuritalon tiilet olivat erityisesti tätä rakennusta ja konserttisalin kaarevia seiniä varten tehtyjä.
(Isävainaa oli Oulunkylän Tähden talkooporukan mukana rakentamassa Kulttuuritaloa ja ylpeä siitä sillä tavalla kuin hänen sukupolvensa tekemisistään oli. Itse olen ylpeä lähinnä vain siitä että vuonna 1976 kun Patti Smith oli vielä nuori - ja kuovipolku vielä nuorempi - ja kävi Helsingissä keikalla, olin Kulttuuritalon katsomossa.)
On joutavien jorisemisessa ja tyhjän jauhamisessakin charminsa!
Nyt harmittaa koska avasin heti googlen kuvahaun "kulttuuritalo" haulla ja olin melko varma heti että ensimmäinen rastini ikinä olisi haettavissa. Ajoin jopa sturenkatua pitkin eilen 15:40 aikaan, mutta arvaa muistinko tämän?
Missatut tilaisuudet ja hukatut rastit ovat aivan olennainen osa kuvarastipyöräilyä! Mutta niin on myös se että uutta ei yleensä tarvitse kauan odottaa! Ja nythän voi olla otollinen hetki kun monikaan ei viitsi lähteä tekemään lyhyttäkään yimääräistä lenkuraa...
Kirjanmerkit