FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 111 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 61 101 109 110 111 112 113 121 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.301 - 3.330 / 4161

Aihe: Kengät talveksi

Kerran kokeilin muovipusseja jalassa ja tulin kyllä siihen lopputulokseen, että vähän kylmät varpaat on huomattavasti mukavemmat. Ei ollut minun juttu.

Käytän itse suosiolla kemiallisia lämmittimiä nykyään jokaisella lenkillä. 2e on pieni hinta lämpimistä varpaista. On tullut kokeiltua miltei kaikkia talvikengiksi luokiteltavia kenkiä, 45northit, laket, omw ja yeti. Omw:t oli omiin jalkoihin yhdet huonoimmista kengistä kun 15min jälkeen alkoi jo tuntumaan kylmä, tai sitten oli maanantaikappaleet. Toisaalta omw:n 2019 malliset boa:t vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kengissä huomaa kyllä eroja siinä, että mistä ne alkavat kylmenemään ja kuinka nopeasti. Nyt mennään 2019 wölfeillä, jotka kyllä tuntuvat kärjestään olevan huonommin eristetyt kuin aikaisemmat mallit. Ja wölfgarit oikein kylmiä säitä varten.

Sealskinzit olisi kyllä hyllyssä odottamassa kokeilua. En vain oikein tykkää niiden tuntumasta jaloissa.

Olen kyllä hieman koittanut tuota Teemu H:n mainitsemaa teoriaa tarpeeksi pukeutumisesta ja jotain perää siinäkin on, ehkä...
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mettis Katso viesti
    Eipä tarkene minun varpaat noissa NW yeti kengissä. On reilu koko ja vaikka minkälaista merinosukkaa/villasukkaa mutta varpaat palelee -5 jälkee pidemmällä lenkillä.
    Muu osa jalasta tarkenee jo sitte liianki hyvin, sukat oli nilkasta ylöspäin eilen läpimärät.
    Kaverilla taas esim semmoset syys ajokengät käytössä ja samalla lenkillä totesi ettei mitään ongelmaa varpaissa.
    En oo kyllä koskaan varpaitani palelluttanut ja kokenut ongelmaksi tuota kylmää jaloissa muuten mutta tuli silti yllätyksenä miten kehnot kengät nämä oli omaan käyttöön.
    En ainakaan suosittele niille joilla herkästi palelee varpaita.
    Ite ajan näillä kengillä flättipolkimilla ja se klossin kohta on peitetty sillä läpällä mutta ei nämä oo silti kyllä pohjan muodon takia parhaat flättipolkimille mutta menettelee.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makton Katso viesti
    Käytän itse suosiolla kemiallisia lämmittimiä nykyään jokaisella lenkillä. 2e on pieni hinta lämpimistä varpaista. On tullut kokeiltua miltei kaikkia talvikengiksi luokiteltavia kenkiä, 45northit, laket, omw ja yeti. Omw:t oli omiin jalkoihin yhdet huonoimmista kengistä kun 15min jälkeen alkoi jo tuntumaan kylmä, tai sitten oli maanantaikappaleet. Toisaalta omw:n 2019 malliset boa:t vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kengissä huomaa kyllä eroja siinä, että mistä ne alkavat kylmenemään ja kuinka nopeasti. Nyt mennään 2019 wölfeillä, jotka kyllä tuntuvat kärjestään olevan huonommin eristetyt kuin aikaisemmat mallit. Ja wölfgarit oikein kylmiä säitä varten.

Sealskinzit olisi kyllä hyllyssä odottamassa kokeilua. En vain oikein tykkää niiden tuntumasta jaloissa.

Olen kyllä hieman koittanut tuota Teemu H:n mainitsemaa teoriaa tarpeeksi pukeutumisesta ja jotain perää siinäkin on, ehkä...
    Täälläkin kokeiltu kaikki mahdollinen varpaiden takia, Motonetin sähköpohjalliset, foliopohjallisia, kahvipakettia pohjallisen alle, teknisiä tuplasukkia, huopapohkallisia. Tällä hetkellä kenkänä NW Celcius Arctic, enkä ole lähtenyt vaihtamaan, koska en ole ollut varma, että ongelma tuolla ratkeaisi.
    Pari vuotta sitten syksyllä tuli pitkässä rogainingkisassa ekaa kertaa testattua noita kemiallisia lämmittimiä + Sportsfiren karvavuorellinen suojus (-9C). Vaikka välillä erehtynyt kuvittelemaan, että nollakelissä menisi pelkkä talvikenkä, mutta puolen tunnin jälkeen isovarpaat alkaa kylmettyä.

Ainoaksi toimivaksi olen todennut tuon yhdistelmän, jolla lenkit menee ongelmitta. Lisäksi kun nyt useammin ajanut, niin saman lämmittimen voi käyttää kahteen kertaan, kun laittaa minigrippussiin ja kemiallinen reaktio pysähtyy/hidastuu. Ei nuo kalliita ole, mutta en halua roskiin turhaan heittää. Viimeksi oli testissä Motonetista pohjallisen muotoinen lämmitin, mikä tosin vastasi varmaan kokoa 39, mutta lämmitti koko jalkapohjaa silti ja eristi lisää klossin suunnasta tulevaa kylmyyttä.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Mistäs olette Bontragerin OMW:t hommanneet? Löytyykö kivijalasta vai meneekö nettihommiksi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Uskon myös siihen toiseen teoriaan, jonka mukaan pitää pukea tarpeeksi vaatetta päälle muualle kehoon. Sitäkin olen kovasti yrittänyt noudattaa. Oikeastaan jalkoja ei ole enää palellut kertaakaan lenkillä, vaikka ennen uskoin olevani erittäin herkkä varpaista ja sormista. 1-9 tunnin lenkkejä olen tänä talvena ajellut.

Hmm.. pitäisi vielä kehitellä teoria sykkeen tai tehon yhteydestä varpaiden paleluun
    Ei kait tuossa tarvi mitään kehitellä. Fillaristin hyötysuhde on noin luokkaa 0.2, eli jos ajat lenkin 200W keskiteholla, niin sulla on kropassa koko ajan 800W lämmitin päällä. Sit vaan pukeutumaan silleen että osa ylimääräisistä lämmöistä ohjautuisi mahdollisimman lähelle varpaita

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    ...saman lämmittimen voi käyttää kahteen kertaan, kun laittaa minigrippussiin ja kemiallinen reaktio pysähtyy/hidastuu....
    Huomauttaisin tähän, että tuo riippuu siitä miten pitkällä lenkillä niitä on poltettu.

Aika monessa pussissa taidetaan luvata 6 tuntia paloaikaa. Parille kolmetuntiselle riittänee, mutta 4-5 tunnin ajelun jäljiltä ei kannata säästää.

Tänään -8C kelissä alkoi tulla Japanthereilla kylmä 1h työmatkalla. Täytyy varmaan ottaa Laket ja villiivisukat käyttöön. Ei mulla muuta.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Huomauttaisin tähän, että tuo riippuu siitä miten pitkällä lenkillä niitä on poltettu.

Aika monessa pussissa taidetaan luvata 6 tuntia paloaikaa. Parille kolmetuntiselle riittänee, mutta 4-5 tunnin ajelun jäljiltä ei kannata säästää.
    Toki, ei tuo pussitus sitä ikuiseksi tee. Maalaisjärki mukana. Itse vedin noilla pohjallisen mallisilla kaksi lenkkiä 3+4h ja lämpöä riitti vielä kenkiä riisuessakin.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Mistä Lake 303 kengistä on yleensä saanut pulittaa ja mikä liike niitä ylipäätään kivijalasta myy? Nyt Bikeshop lie edullisin 250 e? Kivijalan poistoista on löytynyt n. 160 eurolla, mutta koot on sitten mitä on.

Sattuuko jollakin muuten olla MX237, miten koko vertautuu 303:een?

Kai täällä jokainen on omalla tavallaan oikeassa. Oma näppi- ja varvastuntuma vannoo latexihanskojen ja pakastepussien nimeen pidemmillä, varsinkin yön yli laavulla
    reissuilla. Mitä kuivemmat kinttaat niin sen verta lämpöisemmät eikä se villakaan märkänä mikään hirveän hyvä lämmöneristeenä ole muuten... Tai ainakaan mun kokemuksella.

Vuosi sitten lokakuuta olin 7 päivän ajoreissulla, lämpöä +5-8 ,yhtenä päivänä ei satanut. Oli isommat kesäkengät ja Sealkinzin mtbsukat, nätistihän nuo aamulla jaloissa tulilla kahvia keittäissä kuivi, höyry vaan nousi, en parempia kaivannut.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rabb Katso viesti
    Mistä Lake 303 kengistä on yleensä saanut pulittaa ja mikä liike niitä ylipäätään kivijalasta myy? Nyt Bikeshop lie edullisin 250 e? Kivijalan poistoista on löytynyt n. 160 eurolla, mutta koot on sitten mitä on.

Sattuuko jollakin muuten olla MX237, miten koko vertautuu 303:een?
    Missä on myyty 160€:lla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Missä on myyty 160€:lla?
    Itse ostin ainakin HI5 Bikesista tuolla hinnalla jokunen vuosi sitten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EvilOne Katso viesti
    Mistäs olette Bontragerin OMW:t hommanneet? Löytyykö kivijalasta vai meneekö nettihommiksi?
    Keravan Lundbergiltä löytyy, jos on vielä jäljellä.

Uskon myös siihen toiseen teoriaan, jonka mukaan pitää pukea tarpeeksi vaatetta päälle muualle kehoon. Sitäkin olen kovasti yrittänyt noudattaa. Oikeastaan jalkoja ei ole enää palellut kertaakaan lenkillä, vaikka ennen uskoin olevani erittäin herkkä varpaista ja sormista. 1-9 tunnin lenkkejä olen tänä talvena ajellut.
    8-9 tuntia pyörän päällä ilman että varpaat palelee on musta aika hyvin. Ihan sama mitä pakkanen on. Toki jos on -25C niin kyllä muukin kroppa alkaa oirehtimaan jo tuollaisella lenkillä

Tänään saapui 2018 malliset bontragerin OMW kengät wölvien kaveriksi. Yhtään lenkkiä ei oo alla, mutta alla muutama havainto sovittamisen jälkeen:

- Referenssi: shimanon kesäkenkä 45 joka on jämpti
    - Wölvit kokoa 47, hyvin mahtuu kaks sukkaa ja leveydessäkin reilu. Eristys varvaskupissa puutteellinen ja lenkin jälkeen selvästi viilein kohta kengässä.
    - OMW kokoa 46, sopii kyllä yhdellä sukalla mutta ylimääräistä tilaa ei pahemmin ole. Lesti myös hieman kapeamman oloinen. 47 koossa todennäköisesti hieman wölviä pienempi.
    - Kun OMWn sisäkengän ottaa ulos ja kurkkaa sisään paistaa valo läpi klossin reijästä eli eristys ulkokengässä on nolla klossin kohdalla. Toki sisäkengässä on foliopohjallinen tuomassa eristystä, mutta epäilyksiä tuo herättää.
    - OMW paljon työläämpi ja hitaampi pukea. Haittaa työmatkoilla lähinnä.
    - OMW huomattavasti kevyempi ja sirompi. Nyörien ja tarrojen kestävyys herättää epäilyksiä siinä missä wölvi tuntuu kestävän käyttöä hyvin.

Pitää kattoa jos jostain sais kokoa isomman OMW hankittua testiin. Ihan kivan oloinen kenkä muuten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    8-9 tuntia pyörän päällä ilman että varpaat palelee on musta aika hyvin. Ihan sama mitä pakkanen on. Toki jos on -25C niin kyllä muukin kroppa alkaa oirehtimaan jo tuollaisella lenkillä
    On ehkä totuuden nimissä on tunnustettava, että tuolla reissulla oli paljon taukoja (Talvipäivänseisaus 2018, ajoaika minulla 9:30, koko aika 15:20, pakkasta noin 5-6 astetta). Huoltoasemilla oli aikaa lämmitellä, tosin tauon jälkeen oli aina pahin, mutta varpaita ei palellut. Ja pelkästään ajamalla olisi varmasti ollut lämpimämpää, näin se on!
    Pyöräily on kivaa!

On ehkä totuuden nimissä on tunnustettava, että tuolla reissulla oli paljon taukoja (Talvipäivänseisaus 2018, ajoaika minulla 9:30, koko aika 15:20, pakkasta noin 5-6 astetta). Huoltoasemilla oli aikaa lämmitellä, tosin tauon jälkeen oli aina pahin, mutta varpaita ei palellut. Ja pelkästään ajamalla olisi varmasti ollut lämpimämpää, näin se on!
    Olisit nyt jättänyt paljastamatta niin ois jäänyt legenda kovasta jätkästä elämään omaa elämäänsä Mutta joo, pitkillä siivuilla paussit on ihan paikallaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Tänään saapui 2018 malliset bontragerin OMW kengät wölvien kaveriksi. Yhtään lenkkiä ei oo alla, mutta alla muutama havainto sovittamisen jälkeen:

- Referenssi: shimanon kesäkenkä 45 joka on jämpti
    - Wölvit kokoa 47, hyvin mahtuu kaks sukkaa ja leveydessäkin reilu. Eristys varvaskupissa puutteellinen ja lenkin jälkeen selvästi viilein kohta kengässä.
    - OMW kokoa 46, sopii kyllä yhdellä sukalla mutta ylimääräistä tilaa ei pahemmin ole. Lesti myös hieman kapeamman oloinen. 47 koossa todennäköisesti hieman wölviä pienempi.
    - Kun OMWn sisäkengän ottaa ulos ja kurkkaa sisään paistaa valo läpi klossin reijästä eli eristys ulkokengässä on nolla klossin kohdalla. Toki sisäkengässä on foliopohjallinen tuomassa eristystä, mutta epäilyksiä tuo herättää.
    - OMW paljon työläämpi ja hitaampi pukea. Haittaa työmatkoilla lähinnä.
    - OMW huomattavasti kevyempi ja sirompi. Nyörien ja tarrojen kestävyys herättää epäilyksiä siinä missä wölvi tuntuu kestävän käyttöä hyvin.

Pitää kattoa jos jostain sais kokoa isomman OMW hankittua testiin. Ihan kivan oloinen kenkä muuten.
    Noni, nyt on yks lenkki takana. -12C ja 2,5h pitkin pikkuteitä reilun 20kmh keskarilla. Aluksi tunti pelkällä kengällä, mutta sen jälkeen oli pakko pistää karvasuojat päälle ku alko paleltaa. Jos noi ois isompaa kokoa niin varmasti tarkenis paremmin enkä usko että tuo on sen kylmempi kenkä kuin wölvi. Sanoisin että tää 46 koko on aika hyvä jos kesällä käyttää 44 shimanoa. Päkiän alla ei tuntunut erityisen kylmältä joten ei kai se klossi sieltä kauheasti hohka läpi. Karvasuojien kanssa jalat sitten pärjäskin ihan hyvin tuon lenkin loppuun. Lenkin jälkeen kun otti sisäkengät ulos niin huomas että niiden pinnalla oli kyllä kosteutta jonkin verran joten seuraavaksi menee muovipussit testiin. Ihan kiva et tuon sisäkengän saa ulos kuivumaan ja näillä oli kyllä hyvä pyörittää kun ovat suht kevyet ja sirot.

Omaan jalkaan suurin ongelma on kuitenkin kapea lesti joka puristaa päkiän takaa, joten nää menevät nyt vaihtoon.

No mun jalan koko on pituus milleissä mitattuna 43,6. KesäShimanot MO87 Widelestillä 44 on ohuella sukalla kooltaan kisakireät, 45 M088 Wide mahtuu jo Sealkinzit.
    45 Bontrager OMW:n koen kooltaan ja lestin leveydeltään hyvin lähelle 45wide Shimanoja, ehken vähän pienemmäksi.

Ylimääräistä sukkatilaa ei ole ja minusta mantis on kokosuosituksessaan OMW:n suhteen aivan oikeassa . Tullut investoitua noihin sähköpohjallisiin niin näillä mennään tää talvi ja jos keväänä kauniina 46 OMW saan järkihintaan pitää sitten ostaa.

Testilenkki muovipussit jalassa.

Keli -11...-7C ja 4h ajoaikaa 20kmh keskarilla. Muutama pysähdys ja vähän tunkkaustakin. Jalassa alla ohuet merinosukat, pakastepussit, hiihtosukka, sitten wölvit ja päällä sportfire karvasuojat. Aika hyvin tarkeni vaikka kyllä parin tunnin jälkeen varpaissa alkoi tuntua. Ei kuitenkaan mitään minkä takia tarttis luovuttaa. Lenkin jälkeen kenkä ja hiihtosukka täysin kuivat, mutta kengän kärkiosa hyvin viileä. Eli tässä muovipussihommassa on paljonkin ideaa ja itse en pitänyt niitä mitenkään epämiellyttävinä. Aion käyttää jatkossakin, mutta kengän kärkeen tarvitaan vieläkin lisää eristystä.

Taidanpa askarrella tuollaiset paksummat varvassuojat seuraavaksi

Juuri kävin 15 kilsaa, pikkusen reilu tunti ajoaikaa+maisemien ihmettelyä. Pääosin polkuja pitkin.
    -18astetta pakkasta ja jalassa wölvhammerit, ohut merino+mummonkutoma villasukka.
    Puolisen tuntia meni hyvin ja sitten alkoi kantapäistä viilenemään, siitä sitten varpaat kylmäksi.
    Vaatetus oli muuten täydellinen.
    Kyllä nuo jotain vaatii kaveriksi jos näillä keleillä ajelee.
    Korkea ja jäykkä varsi vähän haittaa vielä polkemista mutta mukava taas kahlata umpihangessa kun nilkat pysyy lumesta kuivana.

Lähetetty minun Pixel laitteesta Tapatalkilla

Askartelin wölveihin varpaanlämmittimet. Ainakin tuli riittävän muhkut ;D Tuossa on kaksi kerrosta teddyä päällipuolella ja yksi alla. Sitten tuulenpitävä kangas ja tuollainen kulutusta kestävä kangas.

Mihinkään tunkkaamiseen nuo eivät tietty toimi mutta mä kävelen niin vähän noilla lenkeillä ettei toi varmaan oo ongelma. Lisäksi tuossa on tarrakiinnitys nauhoihin ja kumppari kantapään taakse. Patent pending...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Mun suositus on että joko ihan paljaaltaan tai sitte aivan ohuenohkanen keinokuitusukka alle. Sori mantis ,meijän kaupat meni pieleen mutten tosiaankaan aivan aina ole netin ääressä ja ny kun foorumi vielä kaatui niin vastaäsken kerkesin linjoille.

Mutta nää kemialliset lämmittimet??? Ikuna mitään tietoa ...https://scandinavianoutdoor.fi/grabb...kadenlammitin/

Tuohan vois olla aika hauska tuolla Barmitsien sisällä.

https://alpenheat.com/en/products/in.../bootcover-ab/ tilasin tommoset wölvien päälle. Saas nähdä miten paljon joutuu modaamaan..

Lake MZXT 303:n ostin eilen. Lesti on noissa kapea, vaikka on "wide" mallia. Ne on varmaan sentin kapemmat kuin Sievin jalkineen XL-lestiset (jotka on minulle ne parhaat, niistä menee jopa koko 43 ihan kohtuudella). Näistä piti ottaa koko 47 että mahtuu. Nilkan kohdata noi on aavistuksen naftit, minusta se saisi olla siitäkin kohdalta leveämpi. Mutta ilmeisesti kaikki ulkomaiset pyöräilijät on tehty jaloista gasellin mitoilla. Minä en.

Tänään menin töihin 8,9 km -16 astetta ja hieman tuulta - meni OK, kaksilla ohuilla sukilla. Takaisinpäin olikin pakkanen kirinyt -25 ja ajelin hieman pidemmän matkan kautta takaisin (rapiat 10 km). Kyllä se tuossa alkoi jossa 6-7 km:n kohdalla vähän varpaita nipistelemään, eli noilla pakkasilla tarvisi jo jotain lisää. Pitää huomenna kokeilla vielä sähköpohjallisilla. Kävellessä minulla ei koskaan ole vielä oikeastaan varpaita palellut. Pitää huomenna kokeilla sähköpohjallisilla että miten se sitten, -24..-25 luvannut huomiseksikin.

Jalat on siitä jännät, ettei ne tykkää kylmästä (jos ei ole liikettä), mutta ei ne kyllä tykkää liian kuumastakaan. Ostin Velogin innoittamana ne semmoiset halvat kiinalaiset värkit ja en minä niitä ainakaan pysty käyttämään, kun ne lämpenee ilmeisesti johonkin 45 asteeseen ja se on näköjän mun herkille jalkapohjille ihan liikaa. Tunne on kuin jalkoja poltettaisiin ja se sattuu oikeasti. Nämä kalliimat akulla olevat pohjalliset tekee samaa HIGH -asennossa, mutta MEDIUM menee (+38 C).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneKii Katso viesti
    Lake MZXT 303:n ostin eilen. Lesti on noissa kapea, vaikka on "wide" mallia.
    Olen kuvitellut että mulla olisi erittäin leveä jalka (jalkaterän pituus 280 mm, leveys 120 mm), ja ainakin omaan jalkaani 303:t (wide 47) istuvat hyvin. Eivät hierrä pitkälläkään matkalla (> 200 km), toisin kuin esim. jotkin Shimanon wide-mallit, eli väittäisin että pyöräilykengiksi ovat kuitenkin aika leveät. (Voi toki olla että sattuu juuri mun jalkaterään sopimaan, leveissä jaloissakin on varmasti eroja.)

Vilpoisuuden kanssa on ollut vähän enemmän haastetta, tällä viikolla meni vielä 20 km työmatka n. -17..-20 asteessa kahdella merinosukalla ja Sportfire-karvasuojuksen kanssa, varpaat melko vilpoiset, enkä olisi yhtään pidempään halunnut niillä varpailla ajaa. Ostin sitten kylmemmille keleille Therm-Ic-sähköpohjalliset, eikä jää työmatkat ainakaan varpaiden takia ajamatta.

Naurakaa mutta Crocsin saappaat, ja polyesteri-villasekoitus sukkia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneKii Katso viesti
    Pitää huomenna kokeilla sähköpohjallisilla että miten se sitten, -24..-25 luvannut huomiseksikin.
    Testi tehty, keli olikin vähän kylmempi, -28 C ja Foreca väitti tuulen vuoksi että "tuntuu kuin -34 C". Mutta enpä juuri tuulta huomannut. Vaatetta oli riittävästi ja lämpöpohjallisten kanssa pärjäsi tuon 30 min matkan ihan hyvin. Kyllä toi kylmä kangistaa, ei tahdo hybridillä kyllä juuri yli 16 km/h näillä keleillä päästä. Mutta varpaat oli OK.

Kolmisen talvea palvelleet laken 303:t sai väistyä lake 400:n tieltä ainakin pahimmiksi pakkasjaksoiksi. Ovat muutaman pakkasajelu kokemuksen perusteella hyvä hankinta yli -15c pakkasiinkin.

-25c asteessa vajaa parin tunnin syslolenkki yksillä sukilla ei aiheuttanut vilua varpaissa, 303:lla olisin jo joutunut jalkautumaan pariin kertaan.

Nelisatkut soveltuu ainakin itsellä myös cyclolla ajeluun ( pääasiassa siihen hommattukin) kantapää ei ota takahaarukkaan eikä kengät hankaa kampiinkaan, eivät ole siis pelkät fatbike käyttöön soveltuvat.

Itsellä oli 303:t wide mallia. Otin 400:t yhden koon isompana varmuuden vuoksi ja tuntui sattuvan hyvin itselleni.

Eikun kilsoja alle niin näkee alkaako heikkouksia paljastumaan.
    Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •