Vanha kurki Ratsastiellä. Rasti 1461
Lähetetty minun Moto G (5) Plus laitteesta Tapatalkilla
Vanha kurki Ratsastiellä. Rasti 1461
Helsingin Polkupyöräilijät
Uusi värikäs seinä
Ai mä vaihteeksi myöhästyin.
![]()
Kuvanveistäjä Pirjo Nukarin siipiväliltään 315-senttistä pronssikurkea kannattaa käydä katsomassa Ratsaspuistossa vaikka rasti onkin jo haettu. Kuuluu ehdottomasti niihin teoksiin jotka on koettava eikä ainoastaan nähtävä kuvana.
(Voi kurkea toki vanhaksikin kutsua, aikuinen lintuhan on selvästi kyseessä ja taideteoskin on jo viisitoista talvea nähynyt - ja kun patsas paljastettiin vuonna 2003, kaupunkia edusti sivistystoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Ilkka-Christian Björklund, nykyisin jo pitkään eläkkeellä ollut mutta minun sukupolvelleni legendaarisella tapaa tuttu politiikan hahmo.)
Rajaus on ehdottomasti aivan liian tiivis ja luulenkin että hakijat ovat protestoineet jättämällä heille täysin selvän rastin hakematta.
Ei vaineskaan, onhan rajaus eittämättä tiiviinpuoleinen, mutta luulen melko vahvasti että ne joille rasti on tuttu tunnistavat sen noinkin pienestä yksityiskohdasta elleivät jo väreistä.
Ihan hyvä että on erilaisia rasteja ja erilaisia vaikeusasteita ja erilaisia rastikuvia.
PS Minullakin on edellämainittu kokonaisuus edessäni kun suljetuin silmin katselen, mutta vielä en ole osannut kytkeä elektrodeja ja piuhoja oikein päänuppini ja Googlen kuvahaun välille. No, en olisi kyllä ulkona ajanutkaan, jos rehellisiä ollaan.
Olen varmasti väärä henkilö sanomaan, että turhan tiukka rajaus, mutta ainakaan itselläni ei herää tuosta juuri minkäänlaisia ajatuksia.
Juuri nyt on jostain syystä sen verran vähän pyöräilijöitä liikkeellä, että harvat mahdolliset osallistujat tarvinnevat vähän helpotusta. Minä mukaan lukien.
PS. Vedin aamulla komeasti nurin kevyesti polkiessani suoralla ja tasaisella osuudella.
Siispä toivottu pieni helpotus visaiseen rastiin.
Visainen rasti tosiaanMulle muisti teki tepposet eli olin ihan varma että rastina on kerrostalon korkuinen muraali ja kaiken lisäksi aivot osasivat jopa täydentää maalauksen kuvassa olleen yksityiskohdan perusteella
![]()
Enkä yhtään ihmettelisi vaikka olisi ollut lukuisia muita hakijoita, jotka olivat yhtä lailla tietävinään ja muistavinaan tai vain päättelevinään tai arvaavinaan kohtalaista suuremmalla varmuudella että rastina on seinämaalaus jossain alikulussa...
...joten siinä mielessä uusi, selventävä tai ainakin vääriä oletuksia korjaava vihjekuva tuli tarpeeseen![]()
Mutta niin vain siinä kävi eilenkin että lenkki jäi ajamatta, koska ilman kuvarastia en saanut itseäni liikkeelle enkä keksinyt ensimmäistäkään tsekkaamisen arvoista paikkaa vaikka miten silmäilin karttaa ja tutkiskelin mahdollisuuksia keskustan ja Klaukkalan suunnan ulosmenoteiden välillä...
Muutaman harvemmin ajamani ja sangen urbaanissa ympäristössä olevan alikulun kävin eilen varmuuden vuoksi tsekkaamassa, mutta eipä tällaista paikkaa tullut vastaan.
Hyvin epävarmoja veikkauksia mahdollisiin sijainteihin on mielessä monta, mutta nämä ovat levällään pitkin kaupunkia, enkä oikein usko saavani itseäni liikkeelle niitä koluamaan. Odottelen siis äkillistä valaistumista, lisävihjeitä tai sitä että joku muu hakee rastin.
EDIT: Jahas, tätä kirjoittaessa tulikin vihje pureskeltavaksi.
Taitaa olla kiskoiltakin nähtävissä tämä rasti. Jos ajaminen onnistuisi niin olisin käynyt pois hakemassa, mutta vielä on jonkin aikaa ajokieltoa.
Ja vielä lisävalaistusta. Kun se on haettu, kerron miksi tämä on ei-paikallisille pyöräilijöille vaikea tapaus.
Yleensähän rastista tekee vaikean se että sitä yrittää väkipakolla etsiä väärästä paikasta eli sieltä mistä josain syystä luulee tai itse asiassa on melko varma sen löytyvän.
Toinen syy miksi joku rasti osoittautuu vaikeammaksi kuin se onkaan piilee siinä että rastikuva on useimmille ellei jopa kaikille ei-paikallisille jollain tavalla niin harhaanjohtava ettei sen perusteella oikeastaan edes ole mahdollista edes lähteä hakemaan oikeasta paikasta kuin korkeintaan vahingossa.
Mutta täytyy tunnustaa: toistaiseksi rasti on ollut hyväTurhautumistahan se on aiheuttanut ja rehellisesti sanottuna vain ja ainoastaan silkka turhautumista. Uusien kuvien ja vihjeidenkään myötä en ole edelleenkään varma ollaanko katon vai katoksen alla tai onko kyseessä osa kelviksi katsottavaa reittiä vai ei. Eli ajetaanko tuosta vierestä vai pitääkö erikseen kääntyä ja ajetaanko niin sanotusti talon läpi vai sivuitse?
Näyttää siltä kuin heti alkuun arvelin eli rakennus on varsin uusi, mutta onko se yksittäinen talo vanhassa korttelissa, osa uutta korttelia vanhassa kaupunginosassa vai osa uutta laajempaa täydennysrakennuskokonaisuutta ellei peräti kaupunginosaa?
Seinämaalauksen tyyli lienee hyvinkin tunnistettava, mutta tuntemus eivätkä ehkä kyvytkään riitä edes veikkaamaan jotain tiettyä katutaitelijaa tai graffitiartistia. Ja koska kyseessä on tämmöinen ei-esittävä muraali, ei sitä oikein osaa kuvatakaan tai keksiä sanoja joiden avulla hakukone löytäisi muutamassa hetkessä kuvan (joita netissä ehdottoman varmasti on).
Jos Sundo ei paljasa spåran numeroa, niin tämä rasti joutuu odottamaan hänen ajokieltonsa päättymistä, Siis jos sen löytyminen olisi muuten pelkästään minun varassani - mutta lyön kuitenkin lanttini likoon mustan hevosen puolesta, sillä asanovan kerroin on niin huono ettei kannata pelata.
Raitiovaunulinjoja en enää kaikkia edes tunne ja toisaalta olin itsekin mielessäni osannut rajata mahdolliset sijaintipaikat kantakaupungin ulompiin osiin.
Mulla on niin tylsää täällä kotosalla istuessa, että helpotetaan nyt kunnolla kun haluan uuden rastin ihmeteltäväksi
Ihan ei teokselle asti sporat mene, kääntyy tulosuuntaansa noin 150m päässä samalla suoralla.
Tuo ei tosiaan ole ihan houkuttelevimpien reittien varrella muualta tuleville, molemmilta puolilta pääsee paljon parempaa reittiä ohi. Kerran olen samaisen suoran toisessa päässä varmistellut kiskoihin kaatuneelta pyöräilijältä että tajunta toimii ja kaikki on ehjää ennen kun lähti jatkamaan matkaansa.
Täytyy tunnustaa että en tuntien yrityksistä huolimatta onnistunut lisäämään kuvarastia 1461 oikeaoppisesti karttaan. Ilmeisesti mobiililaitteilla se on mahdotonta, apple-tietokoneellakin vaikeaa.
Liekö joku käynyt sen juuri lisäämässä, sillä kartalta se rasti 1461 joka tapauksessa ihan oikeaoppisesti löytyy.
Ja löýtyi myös rasti 1462, tosin toistaiseksi vain virtuaalisesti, eli täytyy vain toivoa mm. sitä ettei casanovalla ole tänään iltalenkki-ilta eikä Lare kierrä huomenaamuista työmatkaansa sitä kautta.
PS Rastin vaikeuden yleiset syyt olivat tällä kertaa ja mun kohdallani molemmat keskeisesti vaikuttamassa. Sen voin kyllä sanoa että useammin kuin kaksi kertaa tuosta ajaneena kokemus ja vaikutelma on ollut aivan erilainen ja siksi mielikuvaa ja muistikuvaa oli niin mahdoton yhdistää. Suomeksi sanottuna: taas yksi niitä penteleen vääristäviä rastikuvia!
PPS Taiteilija voi kai olla tyytyväinen siihen että hänen työnsä on jäänyt tällaisen satunnaisen katsojan mieleen ja muistissa ikään kuin kasvanut ja laajentunut![]()
Arabianrannasta se viimein löytyi. Värikäs seinä Arabiankadun päässä. Rasti 1462.
Värikkäitä seiniä riittii seuraavaankin.
![]()
casanova muokkasi tätä : 06.01.2019 at 23.45 Syy: karttalinkki, tiedot, 114
... ja tässä vielä hieman toisesta kuvakulmasta, josta näkyy myös casanovan jättämät jäljet.
![]()
Jostain syystä kiskojen mainitseminen vei ajatukseni jonnekin Lassilan-Kannelmäen-Malminkartanon suuntaan, mikä ei ainakaan helpottanut rastin löytämistä. Toisaalta järki sanoi koko ajan, että jos rasti olisi siellä päin, Marsusram olisi varmasti sen jo hakenut.
Lääkärin määräämää ajokieltoako kärsit? Onko paljonkin vielä jäljellä? Fillarifoorumilla notkuminen kuulostaa tuskalliselta tavalta viettää vapaa aikaa.
No sepä se!
Tiettävästi palstan ainoana asanovana totean vain, että lisään aiemman kehotukseni pokeripöytien välttelystä perään kehotus välttää vedonlyöntiä merkittävillä panoksilla.Jos Sundo ei paljasa spåran numeroa, niin tämä rasti joutuu odottamaan hänen ajokieltonsa päättymistä, Siis jos sen löytyminen olisi muuten pelkästään minun varassani - mutta lyön kuitenkin lanttini likoon mustan hevosen puolesta, sillä asanovan kerroin on niin huono ettei kannata pelata.
Mobiililaitteilla tuskin onnistuu, ei ainakaan Maps-mobiilisovelluksella. Sen sijaan iTietokoneella toimii, jos Googlen kartat vain toimivat. Vaatii kirjautumisen google-tunnuksin, minkä olit selvästi tehnytkin, koska karttatäppä oli kohdallaan. Se oli vain väärällä tasolla (layer). Korjasin tämän.
No niinpä näkyy - siis jalanjäljet. Renkaanjälkiä ei näy, koska ajoin ajoradalla. Arabianranta on niitä paikkoja, joissa alueen suunnittelussa ei juuri pyöräliikennettä ole osattu huomioida. Pyörätiet vaihtavat kadun puolta tai päättyvät täysin yllättäen. Parempi polkea ajoradalla (kiskoista huolimatta).
Ei muuta kuin seuraavaa hakemaan!
Seuraava haetaan heti kun päästään pyörän satulaan. Mutta mitä tulee vielä tähän kerrassaan mainioksi osoittautuneeseen Arabianrannan rastiin, niin Muotoilijankatu 18:n "värikäs seinä" on lähemmin kerrottuna Annika Bergvik-Forsanderin teos "Gländtan" vuodelta 2009. "Wanhanaikaisesti" kirjoitettu ruotsinkielen sana tarkoittaa metsän keskellä tai esimerkiksi korkeiden kallioiden reunustamaa pientä aukeamaa, joten se sopii hyvin paikkaansa eli tuomaan valoa ja väriä kivierämaahan.(Taiteilija tosin itse käyttää sivuillaan teoksesta nimeä "Wonderland"; nykyäänhän englanti on kieli jolla CV:t ja taiteilijaesittelyt taidemaailmassa kirjoitetaan.)
Arabianrannasta tuli Helsingin ensimmäinen taidekaupunginosa, kun kaupunki velvoitti rakennuttajat käyttämään 1-2% hankekustannuksista taiteeseen. Arkkitehdit ja taiteilijat olivat yhteistyössä alusta pitäen ja kokonaisuutta ohjasi taidekoordinaattori. Arabianrannan pohjoispuolen teoksista suurin osa sijoitettiin sisäänkäyntien yhteyteen "tekemään aarkisista porraskäytävistä toisistaan erilaisia ja juhlistamaan asukkaille kotiintulon tapahtumaa". Bergvik-Forsanderin "emaloitu, seinänkorkuinen teos rakennuksen julkisivulla katutasolla näkyy koko Arabiankadun pituudelta. Se johdattelee kulkijan rakennuksen sisäänkäynteihin ikään kuin toivottaen samalla tervetulleeksi. Sen lämmin värimaailma ja pehmeät muodot viittaavat sekä ihmiseen käyttäjänä kuin myös tämän korttelin arkkitehtuuriin ja julkisivujen vaihtuviin väreihin."
Mulla ei ole tähän muuta lisättävää kuin että Casanovan - pahoittelen sormien ja näppäimistön yhteistyössä esiintyneitä puutteita sekä oikoluvun puutetta - tapaan ajan alueen katuja poikkeuksetta ajorataa käyttäen. Sekin käyköön osaltaan selitykseksi miksi en nopeammin tunnistanut rastia seinän vierestä jalkakäytävältä - pyörätie kulkee Muotoilijankadun vastakkaisella puolella - otetuista kuvista.
Ja kävihän siinä myös niin että etsipä muraalia tai seinämaalausta, katutaidetta tai street artia, niin veti vesiperän, koska kysymyksessä oli niin sanottu oikea taide ja oikea taiteilija. Huvittavinta onkin että jos olisi viimeksi mainitun seikan oivaltanut, teos olisi löytynyt läppärin ääressä Wikipediastakin...
Mutta onnistuu sentään puhelimella samalla kun turvottelevaa nilkkaa pitää pötköttäessä koholla. Tuossa vähän ennen uutta vuotta ajelin lumisateella alamäkeen jossa oli ohuen lumikerroksen alla kova ja sileä jää. Nastoista ja hiljaisesta vauhdista huolimatta kuski muuttui välittömästi matkustajaksi ja monen hienon onnistumisen jälkeen päädyin lopulta perseelleni nilkan päälle.
Uusi rasti on mielenkiintoisen näköinen paikka vaikka ei tutulta vaikuta. Eiköhän tuota ehdi tässä vielä hetken ihmettelemään kuovipolun satulaan nousua odotellessa![]()
Mä voin ehkä ylläolevan (ja omat ajotaitoni ja taipumukseni paniikkireaktioihin ja liiallisiin korjausliikkeisiin) huomioonottaen pitää onnelllisena sattumana sitä että mun mittakaavassani historiallisen paha ruokamyrkytys iski pari päivää ennen vuodenvaihdetta. Tosin se taisi olla itse asiassa jokin vatsainfluenssaviruksen tapainen, sillä paluu normaaliin on kestänyt ja kestänyt ja välillä on ollut pientä kuumeen tuntua (vaikka mitattaessa lukemat ovatkin jääneet alle 37 asteen).
Uutta rastia kannattaa ihmetellä ja miksei käydä hakemassa - sillä paikka on paitsi mielenkiintoisen näköinen myös hieno paikka koettavaksi, oikea kätketty helmi - vielä koko päivän tai siis valoisan(?) ajan, sillä minun lenkillelähtöni kestää, lenkki melko varmasti venähtää ja rastikuvien postauskin tulee taas viemään aikansa. Enkä minä kovin pitkään jaksa kaunaa kantaa sille joka kiilaa edelle ja vie rastin![]()
Rasti 1463 löytyi Hesarilta, Helsingin työväenopiston Opistotalon sisäpihalta. Hauskalla tavalla piilossa, taustalla näkyvät talot helpottivat.
Uudessa ollaan taas pihalla.
![]()
Juuri näin, Arabiankadun pyörätiejärjestelyt ovat pöyristyttävän kehnot, eikä ajorataakaan ole mukava ajaa kiemurtelevan kiskojen takia. Fillaristit kiertävät yleensä rannan maisemahiekkatien tai Hämeentien kautta (tosin jälkimmäinenkin on järjestelyiltään Helsingin surkeimpia).
Sent from my iPad using Tapatalk
"Helsingin suomalaisen työväenopiston (1927) laajennusosa (1959), pelkistetty, linjakas ja puhdaspiirteinen pieni rakennus piiloutuu Helsinginkadun opistotalon taakse ja on siten voinut monelta jäädä
kokonaan huomaamatta. Se voidaan täydellä syyllä nimetä yhdeksi suomalaisen modernismin merkkitöistä. Aulis Blomstedt perehtyi urallaan syvällisesti arkkitehtuurin teoriaan ja pohti peruskäsitteitä,
kuten muotoa ja harmoniaa.
Laajennusosan viimeistellyssä pelkistyksessä on selviä viittauksia myös alankomaalaisen de Stijl -ryhmän tuotantoon, joka korosti ideologiassaan järjestystä, selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Ryhmän värimaailma, kuitenkin taitettuna, toistuu muun muassa rakennukseen liittyvissä erityyppisissä tasoissa. Rakennuksessa on selvästi nähtävissä myös Blomstedtiin tärkeän esikuvan, Le Corbusierin vaikutus, jonka kehittelemät viisi perusperiaatetta toteutuvat rakennuksessa kattopuutarhaa lukuun ottamatta. Läntinen luokkasiipi on nostettu pilarien varaan. Pilari-palkki-järjestelmä mahdollistaa sen puhdasoppisen nauhaikkunafasadin.
Rakennus materiaaleineen, väreineen, kalusteineen, valaisimineen ja maalauksineen muodostaa kokonaistaideteoksen."
http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_d...?KOHDE_ID=5208
http://docomomo.fi/kohteet/suomenkie...ton-laajennus/
Läntinen Alppirinne on lyhyt kiviportaikkoon päättyvä kadunpätkä Helsinginkadun ja Alppikadun välillä. Ylhäällä Alppikadulla näkyy mm. Pelastusarmeijan Rauhanlinna. Vaaleanpunainen vanha osa komeine kahden kerroksen korkuisine portaaleineen on Helsinginkadun puolella eli jää kuvassa uuden osan taa piiloon.
Mä asuin kolme kehitykseni kannalta kriittistä vuotta eli kolmevuotiaasta kuusivuotiaaseen Vaasankatu 15:ssa (huone ja keittiö, eteinen joka oli niin pitkä että sitä sanottiin halliksi, vessa muttei kylpyhuonetta - Helsinginkadulla käytiin saunassa - ja iso pimeä komero johon minut joskus laitettiin pois aikuisten tieltä riehumasta ja jonne sitten itse hakeuduin) mutta olin hoitotädin luona Helsinginkau 28:ssa (kaksi huonetta, keittokomero, kylpyhuone, VR:n konduktöörin perheessä oli vanhempi poika ja tämän isosisko) ja näkymää laajennusosan sisäpihalle katselin kolmannen kerroksen ranskalaiselta parvekkeelta.
Olen minä käynyt sisälläkin; juhlasalista televisioitiin suorana lähetyksenä lastenohjelma "Sirkus Papukaijaa", jonka yleisöksi lapsilla oli vapaa pääsy. Sirkustirehtööriä ja Onni-klovnia en koskaan tule unohtamaan. (Joskus paljon myöhemmin tapasin kerran runoilija Tomi Kontion, jonka isä Orvo Kontio oli se sirkustirehtööri.)
Tässä hieman taustaa sille miksi minun oli aivan välttämättä käytävä hakemassa rasti - tai siis ottamassa kuva. Se selittänee myös sen miksi minusta modernistisen funktionalistisen arkkitehtuurin parhaiden saavutusten ylittävää ei ole - ja kai myös jotain siitä miksi olen juuri tällä tavalla dorka (enkä siis jollain toisella).'
PS Kuvarastit osoittivat jälleen kerran sen hienon puolensa että silloinkin tai juuri silloin kun ilma on tylsän harmaa ja keli ikävän märkä ne voivat antaa riittävän lisämotivaation lenkille lähtöön ja tekevät ehkä muuten tylsistä ja ikävistä siirtymistä mielekkäitä. Jollain lailla![]()
kuovipolku muokkasi tätä : 07.01.2019 at 22.43 Syy: Lyöntivirhe korjattu; miksi ne aina osuvatkin nimiin joiden haluaisi olevan oikein?
Kiitos koskettavan omaelämäkerrallisesta postauksesta, joka on Fillarifoorumin parasta antia, Kuovipolku. Mutta taas iski lyöntivirhe nimeä kirjoittaessa, korjaan vain siltä varalta että joku alkaisi etsiä Tomi Kontion runokirjoja, tai miksei myös lastenkirjoja, joista Keväällä isä sai siivet on lukemisen väärti myös aikuiselle.
Sent from my iPad using Tapatalk
Paavalinkirkon pihan lumet olivat edelliseen kuvaan nähden merkittävästi huvenneet. Rasti 1464.
Uudessa ollaan taas pihalla - eikä millä tahansa pihalla.
![]()
casanova muokkasi tätä : 07.01.2019 at 22.52 Syy: karttalinkki, tiedot, 115
Kirjanmerkit