GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 59 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 61 69 109 159 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #1741
    Amatööri keräilee osia ensimmäiseen pyöräprojektiin – tarkemmin droppitankoiseen maastopyörään, runkona uusin Salsa Fargo. En tule kasaamaan pyörää itse kun en näistä juuri ymmärrä, mutta osat koitan haalia siis kasaan itse – yksi kaveri jeesailee kyllä. Saa siis vääntää rautalangasta!

    Kysymys voimansiirrosta. Akselit siis mallia boost, 15x110mm ja 12x148mm. Droppitankoon kiinnostaisi ostaa kokonainen maantiesarja kuten Sram Apex1 tai Sram Rival kahvoineen, ja vaihtaa sitten jotain osaa jos on tarvis. Erikseen nuo kahvat tuntuu maksavan aika paljon.

    Joitain maastosarjoja myydään boosteina, joten miten käy jos hommaan tuollaisen ’normaalin’ road/gravel groupsetin pyörään? Ilmeisesti ketjulinjaan on tuolla boostilla vaikutusta, mutta löytyykö jotain lisäkilkettä mitä sitten käyttää ns. tavallisen osasarjan kanssa?

    Pitäisi siis tietää, mitä pitää ottaa huomioon tuossa, että osaa jatkaa pähkäilyä asian kanssa... 1x11 on lähinnä mielessä, mutta 2x10/11 ei myöskään ole mahdoton ajatus. Vanteet on juuri tilattu, vapaarattaana Shimano 11-speed.

    (Vielä lisäinfona sanottakoon, että tarkoituksena on siis kasata kohtuullisella budjetilla maastokelpoinen bikepacking/yleispyörä. Retkikäyttö- /huoltomielessä jarruiksi tullee mekaaniset levyjarrut.)

  2. #1742
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ykkösfani Katso viesti
    ...miten käy jos hommaan tuollaisen ’normaalin’ road/gravel groupsetin pyörään? Ilmeisesti ketjulinjaan on tuolla boostilla vaikutusta...
    Hyvin käy. Keskiöhän on normaali 73mm BSA. Boost-keskiötä ei ole pakko laittaa (https://salsacycles.com/bikes/fargo/...steel_frameset).

    ...mutta löytyykö jotain lisäkilkettä mitä sitten käyttää ns. tavallisen osasarjan kanssa?
    Väliprikkoja sitten jos ongelmia ilmenee.


  3. #1743
    Kiitoksia!

  4. #1744
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Kuinkas luotettavia nuo Sramin kalliimat (esim. Force) maantiehydrot on? Huonoja kokemuksia ainakin Apexien kestävyydestä kun uudesta pyörässä alkoi jarrusatula vuotamaan. Tässä speksailen retkipyörän jarruja ja mietin onko turhan riskialtista laittaa nestelevareita siihen.
    Tilasin nyt kuitenkin Forcet ku sai Apexeja halvemmalla Voihan ne sit laittaa vaikka maantiepyörään

  5. #1745
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Shimano suosittelee sähkövaihteiden lataamiselle 0-45*C ja käytölle -10-50*C. (http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-03-ENG.pdf)

    Äsken hankkimassani maantiepyörässä on Ultegra Di2 ja pyörä roikkuu talvikauden kylmän varaston (lämpötila vastaava kuin ulkolämpötila) seinällä.

    Kannattaako ottaa satulatolppa ja sen sisällä oleva akku talveksi sisälle säilytykseen? Entä miten purkaa akkua, jos ei pääse ajamaan (en omista traineria, enkä valitettavasti pääse säännöllisesti pyörän kanssa etelään lomalle)? Ja miten usein akku kannattaa ladata, jos sitä ei ajossa käytä? Riittääkö kerran kuukaudessa?

    Terv. Sähkövaihdenöösi

  6. #1746
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    68
    Etukiekkoa ei saa irti haarukasta, kun läpiakseli (boost) on jumissa. Ei aukea vaikka kuinka vääntää. Mitä tuolle voi tehdä?

  7. #1747
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Riippuen toki siitä missä aikoo retkeillä, kannattaa retkipyörässä tyytyä johonkin turvallisen luotettavaan perustason ratkaisuun jo varaosien saatavuudenkin takia.

    Joku Sramin kalliimpi maantienestelevyjarru kuulostaa sellaiselta, että reissu muuttuu helposti leirielämäksi, kun mahdollisen vikantumisen sattuessa odottelee osapakettia johonkin Sallan moottorisahakorjaamoon saapuvaksi.
    HMK on minusta aivan oikeassa, näin vanhan liiton miehen kanta on se että varsinkin retkillä pitää pystyä maan(sora)tien laidassa pyörä parsimaan kasaan jos haveria sattuu. Kestäähän nestelevarit mutta jos kunnolla turvallaan ja letku kärsii niin so what. Perinteisen tekniikan murheisiin suattaa vaikka Sallan Husqvarnan sielunelämään perehtyneeltä korjaajalta apua löytyä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #1748
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Juu, kyllähän sieltä reissusta jollain kostilla kotio pääsee, mutta jäisi se silti harmittamaan, jos matkan joutuu keskeyttämään jonkun pikkuvian takia. Vaijereita on helppo kuljettaa varalle mukana, ja muutenkin mekaanisia vehkeitä on helpompi paikkailla vaikka tilapäisillä virityksillä, että seuraavalle varaosakaupalle pääsee. Ja niitäkin kauppoja on tiheämmässä yleisimpien mallien osille.
    -

  9. #1749
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Onko kenelläkään kokemusta tai mielipiteitä, toimiiko 3 mm offsetillä oleva eturatas nykyisen rattaan tilalla, jossa offset on 6 mm? Saako vaihteet säätöihin pienimmällä vaihteella? Vai meneekö ketjulinja liian vinoon? Kokeilemalla se tietysti selviää, mutta kokeilu maksaa sen 60-70 euroa.

    Pyörä on 26" kiekoilla oleva PIVOT Mach 5.7c, jossa on normaalit navat (ei boost). 2.8" plus kumeilla ja i40 kehillä ketju menee pienimällä vaihteella sen verran läheltä rengasta, että mutakelillä rengas pyyhkii mudat ketjuihin. Olisi kiva saada edes milli pari lisää väliä.

  10. #1750
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Varmaksihan ei voi sanoa, kun ei tiedä, miten "rajoilla" se nyt menee. Mutta omaan pyörään vaihdoin muista syistä rattaan 3mm offsetistä suoraan rattaaseen. Alkuun ketjut ei pysyneet takapakan isoimmalla rattaalla jos pyöritti taaksepäin ja ensimmäisen 100m matkalla tippui kerran myös eturattaalta normaalisti polkien, kun takaa oli isoimmalla rattaalla. Kuitenkin, ajoin rattaalla lopulta kaksi kesää ilman ongelmia, kunnes se hajosi muuten. Eli mulla toimi, kun karkeahkosti viimeistelty kiinalaisrinkula kului kulmistaan hieman.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  11. #1751
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Mitkäs ketjut tuollaiseen SRAMin 1*12 NX'ään sopii / mistä saa?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  12. #1752
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Olikos se niin , että noita sramin 1x11 maastoosia voi käyttää ristiin .
    Siis normivaparille tulevaa pakkaa olen suunnitellut , eli onko muuta eroo kun
    toi pienin ratas ja paino . Vipu olisi vaikka nx ja vaihtaja x01 esim.
    Ajattelin kun yleensä kyttään torin kautta käytettyjä ja mikä tulee ensin tarjolle.
    Nyt olis jo nx vipu olemassa.

  13. #1753
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    On se niin.

  14. #1754
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    On se niin.
    Lisäisin vielä sen, että se se vaan on sillää lailla.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #1755
    SRAM Force Douple-tap vaihtajavipu (10 sp takavaihde) lakkasi toimimasta kunnolla. Vipua painettaessa vaihde lähtee siirtymään isommalle rattaalle kuten kuuluukin, mutta kesken liikkeen vaihtaja sanoo "naks" ja vaihde putoaakin pienemmälle rattaalle. Mahtaako olla tyypillinen vika? Onko vaihtaja nyt lopullisesti kaputt vai korjattavissa? Kilometrejä tällä on minun ajamanani reilut 15 000. Edellisen kuskin kilometreistä en tiedä. Cyclocrossari kyseessä.

  16. #1756
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^voisi olla ihan vaan huoltoa vaille
    https://www.youtube.com/results?sear...le+tap+service


  17. #1757
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Hyvin käy. Keskiöhän on normaali 73mm BSA. Boost-keskiötä ei ole pakko laittaa (https://salsacycles.com/bikes/fargo/...steel_frameset).
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ykkösfani Katso viesti
    Kiitoksia!
    Sitä rupesin miettimään, että oliko maantiekampia 73mm keskiölle? Pitääköhän laittaa maastokammet kuiteskin?


  18. #1758
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Mulla on nyt viimeisillä maastolenkeillä pari kertaa tippunut ketju takaa alimmalta pikkurissalta ja mennyt jumiin sinne rissan ja sitä kiinni pitävän häkin väliin. Sisemmlle puolelle. Nyt lähti samalla ketju pois rattaalta edestä. En tiedä kumpi tapahtui ensin mutta edellisellä kerralla taisi lähteä vain sieltä takaa jumittamaan pois rattaalta. Vauhtia oli reilusti ja monttua matkalla. Joku aika pieni takaratas siis käytössä.
    Mikähän vois olla syynä? Luulis, ettei sinne häkin ja rissan väliin pitäis ketjun mahtua tippumaan. Kyseessä Eagle 12, edessä yksi narrow-wide ratas.

  19. #1759
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eratt Katso viesti
    Etukiekkoa ei saa irti haarukasta, kun läpiakseli (boost) on jumissa. Ei aukea vaikka kuinka vääntää. Mitä tuolle voi tehdä?
    Koita suihkuttaa jotain voiteluainetta ja anna vaikuttaa. Jatkossa hieman vaseliinia sinne kosketuspintoihin. Siskon miehellä oli ollut etukiekko ikuisuuden irroittamatta ja oli jämähtänyt kiinni ne haarukan ja läpiakselin kartiomalliset vastinpinnat.

  20. #1760
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^voisi olla ihan vaan huoltoa vaille
    https://www.youtube.com/results?sear...le+tap+service
    Kiitos videolinkistä! Yhden videon katsottuani purin oman kahvan kuoren ja alta paljastui vaihdevaijerin vetämisestä huolehtiva hammastettu rulla, jonka hampaista useimmat olivat joko kuluneet tai murtuneet liian mataliksi, jotta rullaa kiertävä kynsi pystyisi tarttumaan niihin. Rullaa pyörittävä kynsi vaikutti ihan ehjältä. Yritän liittää tähän selitystä havainnollistavan kuvan (en tietenkään onnistunut). En ihan päässyt selvyyteen, olivatko rullan hampaat kuluneet vai murtuneet, mutta joka tapauksessa vaihde näyttää siltä osin olevan finaalissa. Mahtaako tuollaisia yksittäisiä osia olla myytävänä vai meneekö koko kahva vaihtoon?

  21. #1761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sitä rupesin miettimään, että oliko maantiekampia 73mm keskiölle? Pitääköhän laittaa maastokammet kuiteskin?
    Tuo katsomani Apex1 ainakin näin; "Bottom Bracket: GXP BSA 68/73"

    Mutta eipä tuo tuollaisenaan oikein 42T kelpaisikaan... Pitänee laittaa 28T tai 30T

    EDIT: siis meinaan, että voi laittaa kammet vaihtoon kokonaankin, vaikka sitten ei olisikaan sopiva keskiöllekään. Ellei sitten irto-osina saa samaan hintaan sopivilla kammilla/eturattaalla. On tää vaikeaa piruvie

  22. #1762
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Pitäis löytää läpiakseli Merida CC 600 pyörään. Akselin kokonaispituus 135mm, kierre M15xP1,5. Hieman on haasteellista. Mahtaiskohan toimia tollanen DT Swissin, jonka kokonaispituus on 143mm?

  23. #1763
    Vaadittava asiantuntemus ja perehtyneisyys ylittävät jälleen kerran omani, mutta joskus osuin sivuille joista voi olla apua ainakin niin sanotusti yleisen ongelmatiikan ymmärtämiseksi:

    https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/

  24. #1764
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Minkälaista ainetta käytätte hydraulijarrujen jarrunesteroiskeiden puhdistukseen? Campagnolon asennusohjeissa käsketään puhdistamaan jarrujen ilmauksessa tulleet roiskeet kahvoista ja jarrusatulasta alkoholilla, mutta alkoholia on aika monenlaista.
    Rule #1: Obey The Rules

  25. #1765
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Vaadittava asiantuntemus ja perehtyneisyys ylittävät jälleen kerran omani, mutta joskus osuin sivuille joista voi olla apua ainakin niin sanotusti yleisen ongelmatiikan ymmärtämiseksi:

    https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/
    Tuolta ei löytynyt sopivaa mutta laitoin heille kuitenkin viestiä

  26. #1766
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Minkälaista ainetta käytätte hydraulijarrujen jarrunesteroiskeiden puhdistukseen? Campagnolon asennusohjeissa käsketään puhdistamaan jarrujen ilmauksessa tulleet roiskeet kahvoista ja jarrusatulasta alkoholilla, mutta alkoholia on aika monenlaista.
    Bräkleen, Muc Off Disc Brake Cleaner tai joku muu vastaava
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  27. #1767
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Isopropanoli, jolla hoituu keulahuoltojenkin puhdistuksetkin, on itselläni käytössä.

  28. #1768
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Mihin väliin tuo sram nx 11sp takaivaihteet meneen, esim. jos vertaan shimanon 10sp? Tuo olisi tulossa maastopyörään, joka on arki käytössä. Tuolle ensimmäiselle saa päivitys sarjan ja shimanoa taas joutuu osina ostamaan.

  29. #1769
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Mihin väliin tuo sram nx 11sp takaivaihteet meneen, esim. jos vertaan shimanon 10sp? Tuo olisi tulossa maastopyörään, joka on arki käytössä. Tuolle ensimmäiselle saa päivitys sarjan ja shimanoa taas joutuu osina ostamaan.
    En paljoa ymmärrä mitä tässä kysytään, mutta yritän silti vastata.

    Ilmeisesti haluat verrata NX:aa ja Shimanoa, että kuinka "hyvä" NX on? No minä sanoisin, että se on Deore- tai Deore miinus -tasoa.

    "Ensimmäiselle saa päivityssarjan"? Siis NX:lle ilmeisesti tarkoitat? Ja sitä, että kaupasta saa jonkinlaisen NX-päivityspaketin, joka sisältää tietyt voimansiirron palikat? No ihan samanlaisia 11-speed upgrade -settejä saa Shimpaltakin SLX-, XT- ja XTR -sarjoissa. Ei tarvitse erikseen ostaa.


  30. #1770
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    En paljoa ymmärrä mitä tässä kysytään, mutta yritän silti vastata.

    Ilmeisesti haluat verrata NX:aa ja Shimanoa, että kuinka "hyvä" NX on? No minä sanoisin, että se on Deore- tai Deore miinus -tasoa.
    Tuota hain.
    Niin siis katsoin että nx sarja maksaa jotain 140€. Bike-discountista en nyt muita sarjoja äkkiseltältään löytänyt. Ilmeisesti erikseen osista keräämällä tulee aina kalliimmaksi? Sitten yrittänyt katsoa noita myös käytetttynä, shimanoa joku myy uutta tai melkein uutta sekalaisilla osilla tai samaa sarjaa. Tuo 140€ alkaa olemaan kyllä aikalailla budjetin yli tuohon pyörän ikään verrattuna, mutta jos se sen arvoinen on niin toki voisin sen laittaa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •