HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 28 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 1086

Aihe: 1x11

  1. #811
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Moi!

    Minulla on kaksi pyörää joihin haluaisin muuttaa voimansiirron 1x11 -kokoonpanoon. Toisessa pyörässä kampisarjana on Deore XT ja toisessa FSA Comet. Millaisia Narrow-Wide -rattaita arvon gurut suosittelee?

    Onko fiksuinta laittaa Shimanon kampisarjaan Shimanon oma NW ratas?
    Esim. Tällainen https://www.bike-components.de/en/Sh...-CRM81-p50276/

    FSA Kampisarja onkin sitten mysteeri. Alkuperäiset rattaat ovat kamalaa peltiä ja niihin on saatava selvä parannus.
    Rattaiden kiinnityksenä niissä on ilmeisesti ”Direct Mounut”, mutta millainen?
    Kävisikö siihen esim tämä ratas? https://www.bike-components.de/en/Ra...2-fach-p62284/

    Seuraava ongelma onkin sitten oikea piikkien määrä. Molemmat pyörät ovat XC -pyöriä. Ajosta 50% on helppoja hiekkateitä ja pururatoja sekä noin 50% polkuja. Kuski on suht huonokuntoinen maltaalla maustettu sunnuntaisuhari. Olisiko 30, 32 vai 34 piikkinen järkevin kompromissi jos takapakkana molemmissa on 11-42?

  2. #812
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Et anna tarpeeksi tietoja.

    Minkä mallinumeron XT on kyseessä? Jos vanha, siihen sopii minkä tahansa merkin 104 BCD narrow-wide. Shimanon omat narrow-widet ovat Shimanon uudemmalle BCD-systeemille, eivätkä sovi vanhoihin XT-kampiin.

    Entä millainen FSA Comet? En usko tuohon direct mountiin, koska kyseessä entry level -kampi ja kaksi ratasta, veikkaan että siinä on 104 (/64) BCD myös.

    Kuva auttais. Tai sitten vaan googlaat BCD ja selvität itse.

    Entä ovatko pyörät 29ereitä? Vaiko jotain muuta? Jos 29er, laita 32-piikkinen siihen pyörään, jolla ajelet yleisajoa, ja 30-piikkinen siihen jolla ajat metsässä. Jos 26er, laita 34 ja 32.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  3. #813
    ^^ Toki omaan makuunhan ne välitykset pitää laittaa. Ajele vähän ja mieti sen jälkeen, tarvitaanko lisää välitystä isoon alamäkeen, vai kevyempää ylämäkeen.

  4. #814
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Pahoittelut en tiennyt että Shimanolla on muitakin 11 ketjulle sopivia XT -kampisarjoja kuin M8000 -sarja. Sen takia jätin tuon tarkan mallinumeron mainitsematta.

    29" kiekoilla molemmat, eli 32 piikkinen varmaankin järkevin.

    FSA:n kampisarjan tarkka nimi on FSA Comet Modular Megaexo V17.
    Linkin takaa löytyy hieman lisätietoja, mutta en silti ottanut tolkkua miten rattaat ovat kammissa kiinni.

    https://www.tredz.co.uk/.FSA-Comet-M...nset_99043.htm

    Pyörä on tällä hetkellä eri kaupungissa kuin minä, joten en pääse suoraan katsomaan. Siksi kyselin jos joku täällä tietäisi, niin voisin hankkia osat valmiiksi. Kuvan perusteella näyttäisi että "4-arm" -kampisarja kyseessä mutta tuo "modular" teksti jotenkin hämää.

  5. #815
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Jaa vai niin. Noita Shimanon XT8000-sarjaan sopivia narrow-wide-rattaita tekee moni. Linkkaamasi Shimanon oma sopii, mutta itse laittaisin halvemmalla AbsoluteBlackiä tai Blackspirea tai OneUpia. Valkkaa sopivan hintainen ratas, jossa mainittu XT8000. Saatat tarvita myös lyhyemmät rattaanpultit.

    FSA:han sopii harvinaisempi Cannondalen standardilla tehty direct mount -ratas. Niitä tekee FSA:n itsensä lisäksi mm. Absoluteblack ja Superstar. Linkkaamasi ratas ei käy. Ulkonäön puolesta parhaiten saattaa istua nimenomaan Comet-kampiin tehty FSA:n oma ratas.

    FSA-kammissa on vähän tavallista ikävämpää purkaa se spider- ja ratasviritelmä ja laittaa direct mount -ratas paikoilleen, kun tarvitsee erikoistyökalun. Toisaalta etuna on se, että ketjulinjaa voi säätää Boostin ja 142-perän välillä 3 mm spacerillä. Ei tarvitse eri rattaita eri perälle. Tässä linkki opasvideoon:

    https://www.youtube.com/watch?v=77aQNNMaMpY

    Tässä keskustelua asiasta:
    https://forums.mtbr.com/drivetrain-s...g-1027094.html

    Tässä selitystä:
    https://www.pinkbike.com/news/fsa-la...look-2016.html

    Niin ja itse kisakuskina ajan 30-piikkisellä rattaalla, kun takana 10-42. Sinuna en laittaisi molempiin 32-piikkistä vaan toiseen 30.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  6. #816
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Kiitos kattavasta ja hyvästä vastauksesta!

    Tosiaan tuo FSA:n kampisarjalla varustettu pyörä on jäykkäperä ja merkiltään Cannondale. Siihen ajattelin tilata 32 piikkisen FSA:n oman rattaan. Joko Cometin tai sitten Afterburner Megatoothin.

    Shimanon kammilla varustettu pyörä on täpäri, joten siihen 30 piikkinen voisi olla hyvä valinta. Näiden tietojen perusteella tilaan suosiolla siihen Shimanon oman FC-M8000-1 -rattaan, niin sopii varmasti suoraan paikalleen ilman mitään spacereita tai erikoispultteja. Myös ulkonäkö on mielestäni tyylikkäin.

  7. #817
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Apua, mittasin ketjun ja totesin että aika vaihtaa varastosta uusi alle. Ensimmäinen kerta kun teen tätä. SRAM NX 11-vaihteinen ja ketju paketissa on PC1110 114 linkkiä. Pyörästä irti otettu näyttää olevan 3 linkkiä (?) pidempi. Vähän epävarma mikä lasketaan linkiksi, yksi linkki on kai pari jossa kapeat ja leveät levyt?

    SRAM:in tuotesivulla ei mainita mitään pituudesta. https://www.sram.com/sram/mountain/p.../pc-1110-chain

    Miten saan ketjusta riittävän pitkän?

  8. #818
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Miten saan ketjusta riittävän pitkän?
    https://www.youtube.com/watch?v=XagB...&feature=share

    Se selviää esimerkiksi tuosta videosta heti alussa. Jos taas pyörässä joustoa, niin sillä saattaa olla omat tarpeensa. Mutta nyrkkisääntönä neljä linkkiä kun ketju takana suurimmalla rattaalla eikä ketju ole takavaihtajan rullien läpi vietynä.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  9. #819
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Miten mulla ollut sellainen muistikuva että on puhuttu kahdestakin linkistä? Voi olla kyllä kaksi pariakin. Yhteen 30/46-välityksillä olevaan pyörään laitoin ilmiesesti Shimanon 116-linkkisen ketjun niin ei tarvinnut ottaa yhtään pois eli aika tarkkana saa nykyään olla jos on takana joku 46- tai 50-piikkinen että ketju riittää.

  10. #820
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Tiedän siis että vanha on 117 lenkkiä, ja paketissa oleva 114. Ostin nyt toisen uuden ketjun, josta ajattelin ottaa ne puuttuvat. Laitatteko vanhasta ketjusta ne puuttuvat vai miten teette yleensä?

    Pyörä on haibike fatsix, siksi siinä on varmaan pidempi ketju.

  11. #821
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Tähän mennessä on aina riittäneet linkit eli ketjun pituus. Jos ei, niin en laittaisi vanhoista ketjuista (heikoin lenkki, ya know) mitään vaan ostaisin toiset ketjut, joista ottaisin sitten sen tarvittavan määrän materiaalia.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  12. #822
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Kiitos tästä, itseäkin mietitytti että sekoittaisi vanhaa ja kulunutta uuteen. Onpahan niitä vara-lenkkejä nyt sitten satakunta molempiin pyöriin joissa siis molemmissa tuo SRAM 11v.

  13. #823
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Näköjään Sramin 1x-systeemeihin toi 4 ja 2 sitten jos on vaikka 2 eturatasta. Taitaa olla yhdessä pyörässä jossa Sramin 1x vaan 2 linkkiä niin vaikuttaakohan paljon? Ei kauhean hyvin nouse 46-piikkiselle mutta vaihtajassa tosin 42 vaan takuuna.

  14. #824
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Olen tässä aatellut päivittää arkipyörän 1x11 systeemille ja olisi muutama askarruttava asia:

    Vaihtoehtoina on Sram NX ja Apex, suoratanko vivuilla. Onko noissa muuta eroa kuin paino (bike24 sivuston mukaan ei). Onko shimanolla vaihtoehtoa SLX? Muissa pyörissä on Srammia ja sillä aattelin mennä nytkin.

    Keskiökin hieman kummittelee ja kammetkin saaneet kosmeettista vauriota, vois samaan konkurssiin päivittää netkin. Ilmeisesti BSA-keskiö ja nelikanttikammet nyt kiinni. Sram Apex kammet menee kunhan valkkaa sopivan keskiön? toimiiko tuo NX:n vaihtajan kanssa? ketjulinjan (chainline) mitta on eri maastokampien kanssa eikä sitten välttämättä toimi kunnolla? (cyclocrossiin vaihatin aikoinaan maantiekampien tilalle maastokammet ja oli vaihteiden kanssa toimivuusongelmia). Eturattaan joudun kuitenkin vaihtaan sopivammaksi; 36 tai 38 piikkiseksi.

    Piheyttäni kuitenkin vaihtanen vaan keskiölaakerin ja nykyiset rattaat. Nykyiseen saanee pienemmän rattaan tilalle 36 tai 38 piikkisen? Ja isomman tilalle bashguardin (mikä onkaan suomenkielinen sana)?

    Kasetiksi olen aatellut 11-36 piikkistä. 11 riittänee myötätuuleenkin eikä Oulussa ole mäkiä että 40 piikkistä tarvis, nykyisellä 34-30 välityksellä olen pärjännyt pahimmatkin kelit ja vastatuulet.

    Tuliskohan tuohon toimiva paketti? Jotain kommenttia? Rahallisesti mitää järkeä, 9-pakalle sopivia kiekkojakin löytyy. Kiekon rikkoontuminen ajoi ajatusleikkeihin.
    --
    Hiljaa hyvä tulee.

  15. #825
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kun kysyt niin vastaan.
    Muutoksessa ei ole järkeä, se on täysin vastakkainen toimenpide näissä maastoissa tarvittavalle välitykselle. Näissä Oulun ja Liminganlahden tuulisissa olosuhteissa kaksi melko pienellä erolla olevaa eturatasta ja tiivis pakka on ihanteellisen vältyksen tuottava. Vaikka eturattaista käyttäisi paljonkin vain toista, niin silti molemmat on hyvin järkevää säilyttää. Pakaksikin riittää hyvin ysi tai kymppi huolellisesti omaan ajoon valittuna.
    Näin on tai sitten jotenkin toisin.��

    PS. Saa 1x systeemillä ääripäät helpostikin tyydyttäviksi, mutta ei välitysalaa, jolla meillä tasangoilla enimmäkseen ajetaan. Tämä lisäyksenä vielä edelliseen ja tämä vain tällaisen "elämäntapainsinöörin" vastaus kysymykseen, jota ei edes minulle ole kohdistettu.
    TERU muokkasi tätä : 14.12.2018 at 08.50

  16. #826
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    En myöskään näe mitään järkisyytä päivittää systeemiä 1x:ään. Tasaise(hko)lla maalla 2x tiheällä pakalla on mielestäni parempi vaihtoehto kuin 1x. Painollakaan ei ole tasaisella käytännön merkitystä. Tietenkin jos on pakko saada 1x, niin sitten on pakko. Sekin toki riittää perusteeksi pyörän päivitykseen.

  17. #827
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Vaihdoin uudet ketjut noin 75 tuntia ajettuun XT voimansiirtoon. Ja huh mikä rutina alkoi. Enpä tajunnut että 11 osat on oikeasti noin herkkiä kulumaan. Vaikka siis päälle päin näyttävät ihan hyviltä.

  18. #828
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Vaihdoin uudet ketjut noin 75 tuntia ajettuun XT voimansiirtoon. Ja huh mikä rutina alkoi. Enpä tajunnut että 11 osat on oikeasti noin herkkiä kulumaan. Vaikka siis päälle päin näyttävät ihan hyviltä.
    Millä ketjulla tuo 75 tuntia on ajettu?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  19. #829
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Shimpan HG701.

  20. #830
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Vaihdoin Trek Farley 5:n alkuperäiset Shimano Deore M6000 1x10 vaihtajan ja vivun Shimanon XT M8000 1x11 sarjaan ja olen ollut kyllä tyytyväinen.
    Kumpikin 11-42 ja täytyy sanoa että hienosti vaihtaa kun välissä on yksi ylimääräinen ratas ja välit on lyhyemmät.
    Alkuperäiset ketjut KMC X10 vaihdoin Shimano CN-HG701 ketjuihin.
    Alkuperäisen Deore takapakan ja KMC X10 ketjujen ollessa kiinne jokaisen lenkin jälkeen ketjuja pestessä tai putsatessa niistä irtosi aina hillittämästi metallisilppua.
    Nykyisellä XT takapakalla ja Shimano CN-HG701 ketjuilla noin 500km ajon jälkeen ei ole irronnut yhtään metallisilppua. Ei vaikka mustan rätin kanssa oikein hakenut kiiltävää silppua.
    Edessä on alkuperäisenäkin ollut Race Face DM Cinch Narrow/Wide Chainring - 28T, mutta vaihdettu uuteen päivityksen yhteydessä.
    Ketjut olen liukastanut motonetin dry lubella ja pro lubella.

  21. #831
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Onko kenelläkään kokemusta tai mielipiteitä, toimiiko 3 mm offsetillä oleva eturatas nykyisen rattaan tilalla, jossa offset on 6 mm? Saako vaihteet säätöihin pienimmällä vaihteella? Vai meneekö ketjulinja liian vinoon?

    Pyörä on 26" kiekoilla oleva PIVOT, jossa on normaalit navat (ei boost). Mutta 2.8 plus kumeilla ja i40 kehillä ketju menee pienimällä vaihteella sen verran läheltä rengasta, että mutakelillä rengas pyyhkii mudat ketjuihin.

  22. #832
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Shimpan HG701.
    OK. Käytitkö muuten ketjussa venymämittaria ennen vaihtoa? Mitä lukemia näytti jos käytit? Kiinnostaa, koska ajelen tässä juuri talvilenkkejä vastaavalla setillä, jonka olen kasannut alkusyksystä.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  23. #833
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Millä ketjulla tuo 75 tuntia on ajettu?
    Mielenkiintoista. JOs toi 75 tuntia on ajettu vaikka 25km/h keskituntinopeudella, niin ketjuilla on allaan 1875km. Ympärivuotisessa käytössä (suolassa, pashassa) tuo kyllä oman kokemuksen perusteella hyvälläkin hoidolla riittää "valmistamaan" ketjut. Mutta ei kyllä muuta voimansiirtoa. Tietty puhdistamisen, voitelun määrä voinee vaikuttaa. Jos tuo 75 tuntia on kaikki tuolla voimansiirrolla ajettu, niin kovasti omalla kokemuksella hämmästyttää jos rattat tuosta ovat porsineet. Ainakaan omassa käytössä ei mitään vastaavaa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  24. #834
    Olenko oikeilla jäljillä, että Shimano on varmempi valinta jos haluaa kasvattaa 1x11 pakan isoja rattaita niin, että isoin lautanen kasvaisi esimerkiksi 42t > 46t? Lähinnä haen tietty vaihteiden&vaihtamisen toimintavarmuutta.

    Fillarinvaihdon yhteydessä olisi mahdollista päivittää DT 350 XD 12*197 hubiin DT:n muuntopalikka (google: HWYABX00S3745S). Tarkoituksena vaihtaa silloin pois Sram XD > ja Shimano 9/10/11 yhteensopivaksi. Huomasin, että ainakin XT CS-M8000 pakkaa löytyy 11-46 hampaisena. Pakka on kyllä melko painava (437g). Löytyyköhän keveämpää? Ilmeisesti XTR pakka on max 11-40t... onko näin?

    Kannattaako keventämismielessä sitten hommata XT-pakka ja muut osat XTR vai eikö ylin sarja ime isoja pakkoja?

  25. #835
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Keveämpiä pakkoja sekä Shimanon että XD:n (joissa 46 tai suurempi) vapaarattaille kyllä löytyy. Mutta ne maksavat selvästi enemmän kuin Shimanon XT tai Sramin GX 10-42. (garbaruk, e13, ...). Ja niidenkin toimivuudesta ja kestosta on vähän ristiriitaisia kokemuksia maailmalla. Vaan eipä vapaarattaan vaihtokaan Shimanoksi ilmainen ole. Olisiko kuitenkin mahdollista pysyä nykyisissä Sramin osissa sekä pakassa, ja päivittäisi eturataan pienemmäksi? Riippuu toki kammista onko tämä mahdollista. Toimintavarmuudesta 1x11 Shimano vs SRAM paljon mielipiteitä suuntaa jos toiseen, molemmilla puolensa. Shimano vähän halvempi, mutta asia tietysti eri jos on jo Sramin palikkaa pyörässä. Rahalla Sramista saa kevyemmän (= kevyt ja kallis SRAMin takapakka).

    XTR:n takavaihtaja toimii XT 11-46 pakan kanssa hienosti, minulla on se käytössä. Ilmeisesti pieni ero XTR:n häkin muodossa on vs XT/SLX mutta se vaikuttaa vasta 48 tai 50 hampaisen takarattaan kanssa jolloin XT/SLX parempi valinta. Keveyden kannattavuus pitää pohtia omalla lompakolla. Minulle tuli käytetyt XTR:n osat vastaan, joten siksi ne uusien XT:n osien sijaan.

  26. #836
    Eturatas on 28t ja mielellään uuteen fillariin (Pole Taiga) sen vaihtaisi 30t ovaaliksi. (28t ovaali ei kuulemma kokonsa vuoksi välttämättä tuo ovaalin hyötyä. Hieman vaikea ymmärtää miksi.) Vaikka nykyinen välitys onkin 28 - 42 niin silti mielellään ottaisi vielä keveämmän hiivintävaihteen.

    Kysyn vielä näin, että onko kokemusta, että Sram X01/Shimano ei toimi hyvin 10-46 pakalla? Miten tämä mahdollisesti ilmenee? Garbarukin valmistajan mielestä X01 häkin pituus riittää 46t asti, eikä häkkiä tarvi vaihtaa pidempään. Jotenkin tuntuisi luontevalta, että Shimano toimisi paremmin isommalla pakalla kun itse sitä valmistaa.

    Päivitys Shimanoon olisi nyt tehtävissä vaikka hieman maksaakin kun joka tapauksessa vähintään uusi pakka ja ketju on hankittava ja X01 vaihtajan häkkikin saattaa olla aavistuksen vääntynyt.

  27. #837
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    Kannattaa katella Sunracen MX8 pakkaa. Ei hinta huimaa päätä. Itsellä ainakin toiminut loistavasti. Siinä olis yks irtoratas vähemmän CS-M8000 verrattuna, eli ekassa spiderissa on yksi enemmän.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...e-11-46-535478

    Uudessa pyörässä on 11-46 pakka XT vaihtajalla ja kyllä se aika limiteillä tuntuu olevan, mutta toimii kuitenkin. Saa niitä jotain goat linkkejä sitten jos tarvitsee.

  28. #838
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Ainakin Shimano M8000 11spd vaihtaja toimii todella hyvin sunrace 11-46 pakan kanssa. Kyseinen vaihtajahan on spekseissäkin 46t yhteensopiva.

    Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

  29. #839
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Tilasin juuri csms-8 sunrace pakan. Siinä on kaikki rattaat terästä. Hinta ei ollut tosiaan paha.

  30. #840
    F. Kotlerburg Guest
    Toisessa pyörässä 11spd 11-42 pakka medium-häkkisellä XT-vaihtajalla ja toisessa 11-46 samanlaisella vaihtajalla ja en kyllä huomaa noiden toiminnassa mitään eroa. Enkä kyllä allekirjoita tuotakaan että 28t rattaassa ei olisi ovaalin hyötyjä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •