FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 109 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 59 99 107 108 109 110 111 119 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.241 - 3.270 / 4161

Aihe: Kengät talveksi

Hommasin juuri Bontragerin uudet OMW kengät vanhojen Lake 303 tilalle. Parin lenkin jälkeen vaikutelma lupaava. Lämpimämmät kuin Laket ja irto sisätossut käteviä, kun ne voi pestä. Ajotuntuma paljon parempi jämäkämmästä rakenteesta johtuen. Boa isompi ja kengät saa tarvittaessa kireälle, toisin kuin Laket.

Wölvhammer Boa testattu yön yli talvipäivänseisauksessa ja hyväksi todettu.

Missään vaiheessa ei palellut varpaita, lämpötila pyöri koko ajan 5-6 pakkasasteessa. Minulla oli jalassa Sealskinz mtb sukka ja sen alla ohut villasekoitteinen De Marchi pyöräilysukka. Olen lukenut, että Sealskinz estää hien pääsyn kostuttamaan kengän toppauksia ja täten aiheuttamaan palelua. Nyt ei ollut kyllä hikiongelmaakaan, koska yritin ajaa koko ajan "termostaattiohjauksella" ja vältellä kovia tehoja.

Monella muulla kuskilla näkyi Lake 300-sarjaa, 45nrth:n eri malleja, tuolta porukalta voi ehkä saada hyviä kokemuksia
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaska Katso viesti
    Hommasin juuri Bontragerin uudet OMW kengät vanhojen Lake 303 tilalle. Parin lenkin jälkeen vaikutelma lupaava. Lämpimämmät kuin Laket ja irto sisätossut käteviä, kun ne voi pestä. Ajotuntuma paljon parempi jämäkämmästä rakenteesta johtuen. Boa isompi ja kengät saa tarvittaessa kireälle, toisin kuin Laket.
    Tämä sisätossu ratkaisu on kyllä kätevä. Lisäksi siinä jää ilmatila varvaskuppiin kuoren ja tossun väliin. Mulla 303 ja Nortin Yetit ja molemmissa on kyllä kärkikupin eristys aika mitätön tälläselle kylmävarpaiselle. Laket näistä ehkä hitusen lämpöisemmät. Eilen taas Yeteillä -5 varpaat jäässä hyvästä merinosukka yhdistelmästä huolimatta.

Tarttis vissiin hakea uudet Lenzin akkupohjalliset, kun edellisistä alkaa oleen akut finito. Wölfgareja olis kiva koittaa, mutta noi lämppärit on kyllä toimivat ja pärjää vähän sirommilla monoilla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Onko joku jo koettanut noita xxl:ssä myynnissä olevia lämpösukkia?

Omw-kengissä ei kun mitään Boakiristystä ole , sisäkengessä normipiuha missä pikalukko. Mun leveetä lestiä kaipaaville jaloille ok, tosin tää 45 on sen verta tykäistuva ettei kovasti sukkia mahdu. Toisaalta ihan hyvin lukkopoljin kengässä kantapää ei nouse eikä ees hinkkaa. -7C asti ja sitten kylmää!
    I väntan på ännu dåligare tidet

zipo Guest
    Jaahas?Pikkasen tarkkuutta dataan.
    Joo nyt on itsekin muutama lenkki ajettu vanhalla OMW 2018 ei BOA mallilla ja eipä ole kuin yksi moitteen kohde löytynyt.
    Nojaa.. kyseinen malli alkaakin olla loppunmyyty alehinnoilla.
    Katoppa 2019 mallia siinä on BOA.

Toki katoin mutta olen sitten väärin boatiedossa, sori.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Menin ja hankin Wölvhammerit ja manuaalista hoksin, että noihinhan voi upottaa nastat. En pikahaulla löytänyt kokemuksia tästä ja erityisesti kiinnostaa ovatko Schwalben nastat yhteensopivia näiden töppösten kanssa? Niitä kun löytyy ylimääräisenä työkalupakista.

Hyvää talvikenkää BOA-nauhoilla flättipolkimille? En siis etsi pyöräkenkää klosseilla...

Tuli nuo wölvhammerit hommattua.
    Muutama lenkki ajettu, kylmin sää ollut muistaakseni -7°
    Varpaat tuntuu viileältä parin tunnin jälkeen mutta eivät kuitenkaan kylmettyneeltä. Vain yksi "saapas"sukka ollut käytössä.
    Varsi on uutena todella jäykkä, eiköhän se siitä pehmiä.
    Boa kiristys on mielestäni vähän huono koska sama köysi kiristää jalkapöydän ja varren, jos nuo haluaa tiukalle niin varsi alkaa puristaa ja tämä johtaneet huonohkoon verenkiertoon.
    Ekat lenkit tuntui kylmiltä mutta tilanne tuntuisi paranevan kengän pehmiämisen myötä.
    Kenkä on todella tilava, otin kokoa 45.
    Paksutkin sukat mahtuu.
    Verrokkikengät mitä olen kokeillut, OMW:46 liian kapea, 303:46 kapeahko tämäkin.
    Entiset kengät olivat vanhempi malli Laken 303:sta koossa 46wide.
    Kesäkenkänä on Shimanon maastolenkä kokoa 45wide, napakat.
    Yleiskenkänä Suomalaiseen jalkaan sopiva Sievin maihari kokoa 44.
    Kohtapa tuo lämpösyys testataan -15°

Lähetetty minun Pixel laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Wölvhammer Boa testattu yön yli talvipäivänseisauksessa ja hyväksi todettu.
    - -
    Monella muulla kuskilla näkyi Lake 300-sarjaa, 45nrth:n eri malleja, tuolta porukalta voi ehkä saada hyviä kokemuksia
    Ostin ekoiksi talvipyöräilykengiksi Lake 303:t, lähinnä koska niistä löytyi erikseen leveälestinen malli, ja oma jalkaterä hiertyy jos on yhtään kapea kenkä. Muuten kaikin puolin loistavat, mutta omat jalat on sen verran arat kylmälle, että toisinaan varpaat alkaa paleltaa kun lämpötila lähestyy kymmentä pakkasastetta.

Talvipäivänseisaukseen otin avuksi Sportfire-talvikengänsuojat, isoin koko 49-51 mahtuu nipin napin 47-wide-kengän päälle. Tällä yhdistelmällä ei ole vielä palellut, saa nähdä miten käy kun tulee kovempia (yli kymmenen asteen) pakkasia. Seuraava varasuunnitelma on varmaan sähköpohjallisten virittely.

Puolitoista tuntia tuli ajettua -15° pakkasessa, tunnin jälkeen alkoi varpaat viilenemään mutta olo ei muuttunut epämukavaksi.
    Ajo oli semiteknistä metsäpolkua rauhallisella sykkeellä. Joten viiiman aiheuttamaa viilennystä ei tapahtunut.
    Kyllä ne varret pehmiää, enää ei häirinnyt polkemista.
    Sukkana oli villapohjaiset urkkasukat ja mummon kutomat kulahtaneet villasukat, tätä sukka-asiaa pitää vielä tutkia.
    Aivan mahtavaa ajella mukavasti ilman repsottavia kengänsuojia sekä akkupohjallisia!
    Uskallan ehkä suositella viluvarpaille wölvhammaria.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sak Katso viesti
    ...
    Uskallan ehkä suositella viluvarpaille wölvhammaria....
    Minä taas viluvarpaana en.

Yetit on lämpimät. Tarkenee hyvin -8c, kun laittaa päälle paksut kengänsuojat ja sisään kemialliset lämmittimet

Eilen 25km lenkki -11° kelissä. Jalassa ohut 60% merinovillainen ja paksumpi 90% merinovillainen ja päällä 2018 wölwhammerit. Viimeset 7-8km varpaat jääs. Nämä menee myyntiin ja seuraavaksi katellaan Lake 400.

Aina kerrotaan kyllä, mitä oli jalassa, mutta entäs muuten?

Jos on muualla liian vähän vaatetta, esim. pää paleltuu, niin elimistö alkaa pudottaa varpaiden ja sormien lämpötilaa ensimmäisenä ja siksi niitä palelee. Jotenkin näin se menee, kannattaa huomioida
    Pyöräily on kivaa!

No jos nyt oikeen mietin niin pers poskiin oli välillä vähän vilu. Muuten oli kuuma.

Uskon että nuo Laken mxz400 ovat lämpimämmät, hintakin on kovempi, joka itseäni useasti ohjailee.
    Otan vielä kaverilta sellaiset mahdollisesti testiin.
    Eilen oli kyllä lämpimästi päällä. Ei minkäänlaista viileyden tunnetta.
    Melko ohut on kärkikupin vuokraus wölveissä.

On varmasti totta jollain tasolla. Ja siitähän on erilaisia kansanuskomuksia mitkä paikat on erityisesti syytä pitää lämpiminä.

Isoäidit tietävät että kun pää ja kädet ovat lämpimät ja jalat kuivat, ei tule kylmä muuallekaan. Japanilaiset ovat sitä mieltä että riittää kun vatsa on hyvin suojattu kylmältä. Jotkut ovat vuorenvarmoja siitä että lämpö karkaa pahiten kaulan, ranteiden ja nilkkojen kautta jos niitä ei ole kunnolla suojattu, mutta muuten voi olla vaikka takki auki ja paljaspäin.

Toiset tietävät että liikuntapukeutumisessa on tärkeää vain se on että iho pysyy kuivana eikä viima pääse tunkemaan läpi, keho kyllä huolehtii lämmöntuotosta myös käsien ja jalkojen osalta.

Ja sitten on vielä niitä jotka ovat sitä mieltä että kaiken aa ja oo on totuttelu kylmään ja verenkierron parantaminen sitä kautta. Joko esimerkiksi avantouinnin, kylmien suihkujen tai käsien ja jalkojen kylmään veteen upottamisen avulla - tai sitä kautta ettei ilmojen kylmetessä ja pakkasten tullessa ole heti lisäämässä lämmintä ylle ja siirtymässä talvikenkiin lämmittimineen vaan kestää aluksi urheasti pientä palelua.

Mä olen yrittänyt kohdallani yhdistää parhaat palat näistä viisauksista, mutta olen tullut myös siihen tulokseen (1) ettei mikään niistä päde kaikkien kohdalle, (2) ettei minkään ongelmallisen paikan lämpimänä pitämiseen ei yhtään auta se että muualla (tai jossain muussa kehonosassa) on liikaa päällä, ja (3) että palelemisen alkusyy on usein hikoilu liian lämpimän varustuksen vuoksi.

Eli en ole mitään järisyttävää enkä uutta keksinyt. Mutta jos kenkiin ei mahdu kaksia pohjallisia ja kaksia sukkia ja jos varpaita ei mahdu heiluttelemaan, on ihan turha tulla mulle selittämään että jotkut talvikengät eivät toimi tai riitä Eikä se ajotuntumaa tai tehonsiirtoa pilaa, jos varpaiden ja kengänkärjen väliin jää milli ilmaa toisin kuin ehkä on laita kesäkengissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sak Katso viesti
    Melko ohut on kärkikupin vuokraus wölveissä.
    Tämä. Jos kenkä muuten hyvin vuorattu, mutta kärki "unohdettu" niin kylläpä siinä vaan varpaisiin kylmä tulee jos verenkierto varpaisiin on huono. Ite ostin wölwit 2 numeroa suurempana kuin normi kengät ja ovatkin mulle reippaasti liian isot normisukalla ja vaikka laitan 2 sukkaa jalkaan niin tilaa on silti vielä tehdä reilua varvasjumppaa plus että jalkaterääkin pystyy hieman heilutella. Ainut vaan että siitä ei ole mitään apua!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti himo_kaappoo Katso viesti
    Tämä. Jos kenkä muuten hyvin vuorattu, mutta kärki "unohdettu" niin kylläpä siinä vaan varpaisiin kylmä tulee jos verenkierto varpaisiin on huono. Ite ostin wölwit 2 numeroa suurempana kuin normi kengät ja ovatkin mulle reippaasti liian isot normisukalla ja vaikka laitan 2 sukkaa jalkaan niin tilaa on silti vielä tehdä reilua varvasjumppaa plus että jalkaterääkin pystyy hieman heilutella. Ainut vaan että siitä ei ole mitään apua!
    Tämän saman huomasin myös vertaillessa noita normi ns. lämpökenkiin ja mielessä on käynyt vanhoista huopavuorista kärjen irtileikkaus ja asennus wölveihin. Joku untuva voisi toimia vielä paremmin, mutta on kertaluokkaa hankalampi operaatio. Sukkamäärän lisäämisessä tulee väistämättä jossain vaiheessa raja vastaan, etenkin kun noi ei ole mitkään maailman leveimmät kengät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    On varmasti totta jollain tasolla. Ja siitähän on erilaisia kansanuskomuksia mitkä paikat on erityisesti syytä pitää lämpiminä.

Isoäidit tietävät että kun pää ja kädet ovat lämpimät ja jalat kuivat, ei tule kylmä muuallekaan. Japanilaiset ovat sitä mieltä että riittää kun vatsa on hyvin suojattu kylmältä. Jotkut ovat vuorenvarmoja siitä että lämpö karkaa pahiten kaulan, ranteiden ja nilkkojen kautta jos niitä ei ole kunnolla suojattu, mutta muuten voi olla vaikka takki auki ja paljaspäin.

Toiset tietävät että liikuntapukeutumisessa on tärkeää vain se on että iho pysyy kuivana eikä viima pääse tunkemaan läpi, keho kyllä huolehtii lämmöntuotosta myös käsien ja jalkojen osalta.

Ja sitten on vielä niitä jotka ovat sitä mieltä että kaiken aa ja oo on totuttelu kylmään ja verenkierron parantaminen sitä kautta. Joko esimerkiksi avantouinnin, kylmien suihkujen tai käsien ja jalkojen kylmään veteen upottamisen avulla - tai sitä kautta ettei ilmojen kylmetessä ja pakkasten tullessa ole heti lisäämässä lämmintä ylle ja siirtymässä talvikenkiin lämmittimineen vaan kestää aluksi urheasti pientä palelua.

Mä olen yrittänyt kohdallani yhdistää parhaat palat näistä viisauksista, mutta olen tullut myös siihen tulokseen (1) ettei mikään niistä päde kaikkien kohdalle, (2) ettei minkään ongelmallisen paikan lämpimänä pitämiseen ei yhtään auta se että muualla (tai jossain muussa kehonosassa) on liikaa päällä, ja (3) että palelemisen alkusyy on usein hikoilu liian lämpimän varustuksen vuoksi.

Eli en ole mitään järisyttävää enkä uutta keksinyt. Mutta jos kenkiin ei mahdu kaksia pohjallisia ja kaksia sukkia ja jos varpaita ei mahdu heiluttelemaan, on ihan turha tulla mulle selittämään että jotkut talvikengät eivät toimi tai riitä Eikä se ajotuntumaa tai tehonsiirtoa pilaa, jos varpaiden ja kengänkärjen väliin jää milli ilmaa toisin kuin ehkä on laita kesäkengissä
    Joskus pentuna luisteltiin paljon ulkojäillä ja aina paleltui varpaat hokkareissa. Kaveri kertoi että piti jalkojaan 10min niin kuumassa vedessä kuin kärsi ja sen jälkeen laittoi kuivat sukat jalkaan ja hokkarit. Väitti ettei paleltunu varpaat niin herkästi. Tiedä tuota vaikka olis hyväkin kikkakakkonen?
    -Usot sie jot myö uitiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henuz Katso viesti
    ... mielessä on käynyt vanhoista huopavuorista kärjen irtileikkaus ja asennus wölveihin. ..
    Mä olen funtsinut, että se lisävuoraus pitäisi olla kengän ulkopuolella. Jotain teddykarhun turkkia tai vastaavaa?

Itse asiassa mun teddykarhuiset kengänsuojat alkaa olla repaleina, vois ottaa niistä kärkiosat ja jeesusteipata Wölveihin.

Tänään poljin 26km (2h26min) pakkanen vaihteli -11 ja -17 välillä Garminin mukaan. Jalassa paksu merino sukka ja wölvhammer. 13km kohdalla varpaat jäässä, kävelin pyörää taluttaen n. 400m jonka jälkeen loppulenkin aikana ei muu jäätyny kuin perse! En kyllä ymmärrä miksi toisinaan kävelemällä saa varpaat lämpöiseksi noinkin kylmässä ja toisinaan ei saa edes -8 kelillä ja pukeutumisessa ainut muutos on että kylmemmälle laitan tpaidan ja fleece paidan väliin ohuen pitkähihaisen paidan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä olen funtsinut, että se lisävuoraus pitäisi olla kengän ulkopuolella.
    Da daa!

Formulapiireissä tuota kutsutaan kengänpääliseksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä olen funtsinut, että se lisävuoraus pitäisi olla kengän ulkopuolella. Jotain teddykarhun turkkia tai vastaavaa?

Itse asiassa mun teddykarhuiset kengänsuojat alkaa olla repaleina, vois ottaa niistä kärkiosat ja jeesusteipata Wölveihin.
    Huomenna on testissä sisäpuolen lisäeriste, katotaan miten käy
    Kengänsuojatkin löytyy ja aina voi ostaa lämmitettävät pohjalliset tai sukat. Mutta ensin muuta säätöä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Da daa!

Formulapiireissä tuota kutsutaan kengänpääliseksi
    Niin siis suotta intoilet, et pääse pätemään. Onhan kengänpääliset mulle ihan tuttu juttu. On mulla varsin paljon kokemusta talvipyöräilystä. Ja mun lämpimin ratkaisu talvipyöräilyyn on edelleen mun välikausikengät (Defroster) Urheiluareenan teddykarhusuojilla. Tarvittaessa kemialliset lämppärit inessä.

Wölvhammerit ostin kun halusin ajaa (maastossa) ilman kengänsuojia ja kaikki kertoi tässäkin topicissa, että ne ne vasta ovar jeesuksen lämpimät. No eivät ole. Eikä olleet Lake 330:tkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti himo_kaappoo Katso viesti
    ...13km kohdalla varpaat jäässä, kävelin pyörää taluttaen n. 400m jonka jälkeen loppulenkin aikana ei muu jäätyny kuin perse! ...
    5min kevyttä juoksua toimii lähes poikkeuksetta, kunhan sen tekee riittävän ajoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henuz Katso viesti
    5min kevyttä juoksua toimii lähes poikkeuksetta, kunhan sen tekee riittävän ajoissa.
    Aivan varmasti, mutta lähtökohtaisesti juoksu on vastenmielinen akti, haluisin polkee enkä lenkkeillä ja kavereille tulee kylmä kun yks vetää kuntopiiriä joka 30-40min välein..

Eilen/tänään yhteensä noin 10h ajoa ja yötä laavulla + muutama sisätauko plus autoilua välissä. Pisimmät fillarisiivut 5h+. Pakkasta noin 10-15 astetta. Jalassa löysät 45nrth Japantherit, ohut sukka, paksumpi vaellussukka ja paksut neopreenit kengän päällä. Muutenkin asianmukainen vaatetus niin käsillä, päällä kuin keskivartalolla, eikä kertaakaan varpailla kylmä.

Kylmyyden puoleen en kaipaa japantheria + neopreenia lämpimämpää yhdistelmää, mut olisihan se luksusta jos laavulta heräillessä ei tarvitsisi vetää jäisten kenkien lisäksi myös jäisiä neopreeneja kenkien päälle...

Pitäisiköhän sitä testata vaikka sitä 45nrth wölfiä sit?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •