Se ureapohjainen sitten sotkee lattioita ihan sikana kulkeutuessaan kenkien pohjissa sisälle. Paljon pahemmin kuin suolamoska. Baanalla koekäytettiin noita litkuja silloin ensimmäisenä kokeiluvuotena ja sekä suolaa kalliimman hinnan että ympäristön yrityksistä tulleen negatiivisen palautteen perusteella toisena kokeiluvuotena päädyttiin suolaan. Urea- ja muurahaishappopohjaisiin aineisiin liitty myös omat korroosioongelmansa.
Mä olen sitä mieltä, että tappajasepelikin on suolaa parempi vaihtoehto, koska sepeliltä pystyy suojautumaan. Suolalta ei oikein pysty muutoin kuin välttelemällä suolattuja reittejä. Ongelma välttelemisessäkin on se, että aina ei pysty arvaamaan, onko joku paikka suolattu vai ei.
Jos suolaa käytettäisiin niin kuin HePo aikoinaan asian esitteli eli, että sitä käytettäisiin väylän harjaamisen jälkeen apuna, mikäli pelkkä harjaaminen ei riitä, niin sen käyttö olisi edes jotenkin hyväksyttävää. Esim. tuolla rantaradan vartta kulkevan kelvin osalta alkutalvien hoito on nyt parin talven ajan lipsunut siihen, että kun tulee se muutaman sentin lumipyry, ajetaan siihen lumen päälle suolaa edes auraamatta väylää ensin. Harjaamisoptiota ei ole varattu noille kokeilureittien ulkopuolisille väylille, joita sitten kuitenkin suolataan nyt myös, kun kerran suolaamiselle on "saatu pyöräilijöiden hyväksyntä". Vai harjataanko niitä ykkösprioriteetin väyliäkään enää?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tätä en ymmärrä? Toisaalta joka alueella on oma tiemestari joka päättää milloin hiekoitetaan, käsitääkseni hänen päänsä on pölkyllä, jos joku liukastuu hänen vastuualueella, hän on myös vastuussa siitä, että keväällä ne hiekat pitäisi saada pois määrätyssä ajassa.
Itse en hiekoita kuin oman rappusten edustan, tarvittaessa.
Kerroin alueen tiemestarille toiveen kelvin suolaamatta jättämisestä.
Lauttasaaren sillan klv eilen: suola JA sepeli. Nyt on hyvä. [hymio]
Espoon puolella oli tänään kuiva ja puhdas asfaltti ja kiva ajella. Vantaan rajalla (Rajatorpantie) pinta oli suolattu ja hiekoitettu ja siten märkä. Ei kiva.
Siis hetkinen! Suolataanko Vantaallakin jo kelvejä? Vai oliko tuo Vihdintien vartta Helsingin puolella vai miten?
Yritän vaan epätoivoisesti kartoittaa, minne uskaltaa pyörällä mennä. On muutakin tekemistä kuin pestä fillaria joka ajon jälkeen, niin vieläkin tuo on viikon takaisen suolauksen jäljiltä happanemassa. Onneksi on metsäreitit lähellä, niin voi latujen tuloon asti vielä kuitenkin ajella. Muuten oliskin melkeinpä motissa. "Käyttäkää fillaria", vai miten se suositus menikään... No jos nyt ensin lakattais vaikka hankaloittamasta sitä viimeiseen asti.
Espooseenkin taitaa olla harjasuolaa tulossa
Rantaradanvarren kelvillä bongattu tänään harjatraktori ja sen perässä suola-auto.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eikö voisi suolottaa pelkästään kävelykaistat, on pyöräilijän asia käyttää talvirenkaita? Totta puhuen eniten potuttaa autojen pirullinen surina aamusta iltaan, katuni on nykyisin läpiajoväylä ei ollut alunperin. Joskus käy tuuri, sataa lunta ja pakkanen pysyy vähintään viidessä jolloin suola ei tehoa mutta todella harvoin.
"Näin Helsinki on päätynyt suolaamaan osaa pyöräteistä."
Pitäisköhän tehdä kuntalaisasaloite suolaamisen lopettamiseksi..?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tuosta kartasta https://kartta.hel.fi/?setlanguage=f...0&swtab=kaikki löytyy Helsingin suolatut reitit (voi sitten käyttää tai välttää kuten itse tahtoo).
Paitsi, että suolaa käytetään kunnossapitopäällikön sanojen mukaan "tarvittaessa" muuallakin kuin noilla säännöllisellä suolauksella olevilla reiteillä. Pakkaskeleillä suolan välttäminen onnistuu, kun välttää sulia pätkiä, mutta plussakeleillä vältteleminen on melkolailla mahdotonta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No, muilla (kuin tehostetunt kunnossapidon) reiteillä tuo kunnossapito taitaa olla niin huonoa, ettei pelkoa suolasta(kaan) juuri ole?
Voi HUI kun tuo suola pelottaaEi talvella ajeta kuin kalustolla jonka suola-altistus ei nosta verenpainetta
![]()
Vaihtelevaa vastatuulta...
Mun mielestä talvikunnossapito on nykyään pääsääntöisesti aika hyvällä mallilla. Ainoa asia mikä suolahölmöilyn lisäksi välillä harmittaa on se, että jos tulee lunta, niin ladut valtaa hyviä kulkuväyliä vähän liian paljon.
Oli muuten talvikenkiin ruostunut klossien ruuvit niin jumiin, ettei klossien uusiminen onnistunutkaan. Onneksi alkoi kengätkin olemaan vaihtokunnossa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Minkähänlaiset lokasuojat pitäisi olla ettei suola lentäis ketjuihin ym ? Mulla on hybridissä edessä semmoinen täyspitkä plus pidennys mutta ei riitä.
Pidennyksen pitää käytännössä ulottua miltei tienpintaan eli rakoa saa olla korkeintaan muutama senttimetri. Leveyttäkin olisi suotava olla hieman muuta lokaria enemmän. Kanttikivien ynnä muiden takia pidennyksen, lokarin jatkeen tai pidennyksen jatkeen pitääkin tämän vuoksi olla vapaasti roikkuva tai vastaavasti toimiva.
Toinen juttu on sitten se että jos ja kun lokarin kiinnitysaisat kulkevat lokarin sisä- tai alapuolelta (kuten ne yleensä tekevät ilmeisesti ulkonäkösysitä), niin ne tahtovat tietyissä olosuhteissa heittää kuraa (tai lunta) hiukan sivuun eli lokarinkaaren sivuitse ja osa siitä päätyy pakkaan ja ketjuihin. Tällöin ainoat rakaisut ovat tuunata aisat kulkemaan ulkokautta eli lokarinkaaren päältä tai hankkia uudet lokarit jossa tämä on jo otettu huomioon.
PS Googlaamalla "egolapp" ja "kompislapp" löytyy runsaasti kuvia erilaisista tee-se-itse-ratkaisuista ja -materiaaleista. Kyllähän niitä Suomessakin harrastetaan, mutta nyt ei tule yhtä sopivia hakusanoja mieleen...
^^ Turha luulla, että lokasuojilla pystyt nuo suojaamaan. Ketjut on kulutuskamaa. Ite ajelen talvella noilla sen ~1500km ja vaihdan uusiin. Ajosta / keleistä riippuen kerran pari viikossa pyyhkäisen puhtaaksi öljyisellä rätillä. Talvifillari on syytä valita siten, että ei sydäntä särje kun suola-loska roiskuu...
Vaihtelevaa vastatuulta...
^ Sanoisin myös että turha väittää ettei lokasuojilla eikä niiden pidennyksillä tai jatkeilla olisi käytännössä mitään merkitystä. Ovathan ketjut, pakat ja eturattaatkin kulutusosia kieltämättä kulutusosia eikä niiden putsaamiselta voi välttyä, mutta kyllähän lokareista lisävarusteineen on muutakin hyötyä kuin se että kuskin vaatteet ja pyörä pysyvät siistimmän näköisinä.
PS Samassa hengessä lisäisin vielä että talvifillari on valittava siten että sillä on yhtä kiva ajaa kuin kesäfillarilla
PPS Siis jos talvifillarilla on tarkoitus ajaa muutakin kuin niin sanotut pakolliset ajot eli työmatkat ja muut hyötyajot.
PPPS Tosin nykyäänhän talviflllariksi voidaan ymmärtää myös se fillari joka laitetaan kiinni traineriin ja joka voi olla huonompikin kuin oma kesäfillari.
"Pyörätie on sula, vieressä jalankulkijat liukastelevat jäässä ja sohjossa – Miksi Helsinki kohtelee liikkujia epätasa-arvoisesti?"
Tuosta vedätysotsikosta on helppo kehittää vasta-argumenttia:
Helsingissä on noin 1200km pyöräteitä. Erillisistä varsin suurella osalla on pyöräväylä selvästi heikommalla kunnossapidolla kuin viereinen jalankulkuväylä.
Käytännössä talvisin ajoradalta auratun lumen ja loskan dumppauspaikkoina.
Mielellään luopuisin tasa-arvon nimissä niistä 30km erikoiskäsitellystä (harjasuolaus), jos nuo saataisiin samaan kuntoon kuin viereinen jalankulkuväylä..
Ja sepelöinnin vastustusta kun käyttävät suolauksen puolustamiseen, niin siihen voi vastata ettei sepelöintiä vastusteta, vaan tappajasepelöintiä. Sirotetun kiviaineksen laatu ratkaisee.
Olipa nautinnollista talvipyöräilyä Pajiksesta melkein perille duuniin Sanomataloon asti tänään. Rantaradan varsikin oli vaan auratttu, ei ollut suolaa eikä sen paremmin sepeliäkään. Poikkeuksellisesti Töölönlahden rantakin oli vain aurattu tai harjattu ja vaikka siellä oli vanhat suolat pohjilla, oli pinta lähinnä luminen, mutta baana Sanomatalon edustalla näyttikin sitten tuolta..
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit