ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 123 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 73 113 121 122 123 124 125 133 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.661 - 3.690 / 5183

Aihe: harjoitusvastus??!!

  1. #3661
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    154
    Täytyy kyllä vähän kehua omaa laitetta, kun se on sitä mitä trainerin mielestäni kuulukin olla: kohdillaan oleva tehonmittaus ilman kalibrointitarpeita ja hiljainen käyttöääni mikä erityisen tärkeää näin kerrostaloasujalle.

    Traineri on siis Tacx Neo (v1) ja harjoitussoftana on Trainerroad iPadilla. Ainoa ongelma on käyttäjän toisinaan pehmeä luonne, joka joustaa liikaa sweet spot treenien edessä.

    Laitteen huonot puolet:
    - niin hiljainen, että voimansiirron täytyy olla hyvin säädetty ja öljytty
    - näistä on raportoitu paljon ylimääräisiä ääniä ja on paljon tuurista kiinni saako virheettömän version. Tacx lähettelee ilmeisesti ilmaiseksi laitteen avaustyökaluja, joilla ylimääräiset saa laitteen auki ja äänettömäksi. Mutta ei tälläistä säätämistä pitäisi tarvita tehdä yli 1000€ tuotteen kanssa.
    - iso ja painava laite, jolle täytyy käytännössä on pysyvä paikka. Tuota ei mielellään siirtele.

    Aikaisemmat verrokkilaitteet:
    - Tacx Vortex Smart - ei enää ikinä kitkaversiota, koska ne ovat epätarkkoja ja vaatii säätöä mm. rengaspaineen takia + kova ääni
    - Wahoo Kickr 2016 - muuten hyvä, mutta nämä vanhat versiot ovat turhan kovaäänisiä kerrostaloon. Viimeisimmät versiot on ilmeisesti parempia. Laatuongelmia näissäkin.

  2. #3662
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    ^^Kiitos! Hankinta tuli tehtyä jo aamupäivällä verkon kautta, ja sattumoisin järjestyi sitten myös Direton haku myymälästä.

    Helppo koota kunnes.... en löydä pakka-avaintani... eikä V-O (meni kiinni), Biltema (virheellinen myymäläsaldo) eikä XXL (saldo 0) pysty auttamaan. Vielä täytyy siis mennä Quboilemaan.
    10k-kerhon jäsen

  3. #3663
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Mitä ääniongelmia carp neossa on ollut, jonka vuoksi noita pitää availla?

    Jos tarkoitat magneettiin mahdollisesti kertyvää likaa, niin tuota ei oikein voi laittaa valnistajan piikkiin, tai tietysti voi, jos se on laitteesta itsestään irronnutta. Vähän kuitenkin luulen, että ulkona ajaminen kerää moskaa.

  4. #3664
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    154
    Ilmeisesti ongelmat ovat liittyneet pilkälti juurikin tuohon magneetteihin tarttuvaan metalliroskaan. En tiedä tarkemmin kun ei osunut omalla kohdalle, mutta facebookin owners groupissa on paljon postauksia siitä, että noita ongelmia on ollut ihan tehtaalla tulleissakin laitteissa: https://www.facebook.com/groups/TacxNeoOwners/

  5. #3665
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jep, facessa olikin juttua. Tosiaan noin vahvaan magneettiin voi helposti tarttua roskia kuljetuksenkin aikana.

    Neo näemmä tosiaan lähettää nykyään ilmaiseksi ulosvetäjän, mikäli ääntää kuuluu. Kirskuva ääni ei kuitenkaan estä ajoa eikä vaurioita traineria. Metallia saisi olla aika paljon välissä, jotta se yltäisi käämeihin asti.

    Facen juttujen perusteella otan kyllä suoraan yhteyttä neon asiakaspalveluun, mikäli mitään vikoja ilmenee. Tuntuu pelaavan aika hyvin.

    Minulla lähtee kolmas talvi neon kanssa ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ei ole käynyt edes mielessä vaihtaa traineria, eiköhän tuo kestä vielä vuosia. Neon rakenne oli oikeastaan tärkein syy valintaan. Tuossa nyt ei vaan ole mitään kuluvia tai säätöä vaativia osia. Tai no, kai moottorin laakerin joutuu jossain vaiheessa uusimaan. Mutta tuskin vielä muutamaan vuoteen. Wattimittarit vaihtuu ja lukemat heittää. Neo on siitä kiva, että tuloksia on helppo verrata vuodesta toiseen.

  6. #3666
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Elite Direto teki sitten minustakin "ylinopean". Kalibroin sen ja asetin renkaan kehämitan mielestäni oikein (2093mm), mutta niin vain matka taittuu Zwiftissä kovempaa kuin ennen ja mielestäni kovempaa kuin todellisuudessa. Zwift tarjoili kymmenen prosentin kasvua FTP:hen, samoin Epic KOM ja Jungle Lap menivät 5-10% eilistä nopeammin, vaikka yritystä oli hiukan vähemmän. Nyt on helpompi ymmärtää miksi Zwiftin kisoissa keskinopeudet ovat niin korkeita

    Onko muita keinoja saada realismia nopeuksiin kuin pienentää renkaan ympärysmittaa My E-Training ohjelman kautta? Toinen juttu on, että vastus (ja teholukemat Zwiftissä) "hengittää" eli hiukan kevenee ja tiukkenee ehkä 4 sekunnin sykleissä. Pitäisikö "Power smoothing" arvo vaihtaa 2 sekunnista joko nollaan tai sitten pidempään tasoitukseen, esim 15 sek?

    Muilta osin oli helppo setup ja hyvin toimii.
    10k-kerhon jäsen

  7. #3667
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No kyllähän tuohon diretoon kannattaa luottaa enemmän mitä siihen aiempaan rimpulaan. Diretossa on sentään oikea tehomittari.

    Edit: Stalkkasinkin ajon stravasta. Komeita tehoja. Jos nuo tehot tuntuvat liian isoilta, niin ota jostain tehomittari lainaan ja testaa. Takuunalainen laitehhan tuo on ja tosiaan sisältää tehomittarin. Itse en alkaisi millään renkaan ympäryksellä kikkailemaan.

  8. #3668
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    ^joo hyvät teholukemat verrattuna siihen mihin olen tottunut - ja aika maltillisilla sykkeillä. Kun sitten seurailin muutamia muita, jotka ajoivat samaa tahtia samoilla W/kg-luvuilla, niin joko Direto näyttää oikein tai samalla tavoin väärin kuin heillä

    Mutta ei näillä tehoilla reaalimaailmassa pääse sellaista vauhtia kuin Zwiftissä. Pitääpä joululomalla verrata esimerkiksi RGT:hen.
    10k-kerhon jäsen

  9. #3669
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Minulla on Garmin Vector 2 nyt traineripyörässä, mielestäni tehot ovat ihan linjassa Direton kanssa.

    Joskus huomaa kyllä selkeää heittoa, silloin kalibrointi Eliten softalla auttaa.

  10. #3670
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.394
    Itselläni on Elite Drivo 2:n ja Quarq Riken R tehomittarin kesken ollut maksimissaan 5W eroavaisuudet keskitehoissa. Kalibrointi näyttäisi omalla kohdallanikin eron aika minimiin asettanut.

  11. #3671
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    No, kunhan numerot jatkossa pysyvät linjassa, niin hyvähän se on jos sitten Vectorit ym. näyttävät samalla tavalla. Mutta miksi tämä "tehonlisäys" sai mun virtuaalijamppani ajamaan Zwiftissä kovempaa kuin oma ajoni reaalimaailmassa?
    10k-kerhon jäsen

  12. #3672
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    No, kunhan numerot jatkossa pysyvät linjassa, niin hyvähän se on jos sitten Vectorit ym. näyttävät samalla tavalla. Mutta miksi tämä "tehonlisäys" sai mun virtuaalijamppani ajamaan Zwiftissä kovempaa kuin oma ajoni reaalimaailmassa?
    Missä kohdassa sinulla on trainer difficulty asetus Zwiftissä?. Tuo asetus vaikuttaa siihen miltä virtuaalimäet tuntuvat reisissä.

  13. #3673
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    No, kunhan numerot jatkossa pysyvät linjassa, niin hyvähän se on jos sitten Vectorit ym. näyttävät samalla tavalla. Mutta miksi tämä "tehonlisäys" sai mun virtuaalijamppani ajamaan Zwiftissä kovempaa kuin oma ajoni reaalimaailmassa?
    Ei kai sitä virtuaalivauhtia voi verrata oikeaan ajoon. No ehkä tasaiseen jyrkkään ylämäkeen onnistuisi, mutta kaikkialla muualla on liikaa muuttujia . Jo esimerkiksi ajoasento vaikuttaa kovassa vauhdissa tosi paljon nopeuteen.

  14. #3674
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Missä kohdassa sinulla on trainer difficulty asetus Zwiftissä?. Tuo asetus vaikuttaa siihen miltä virtuaalimäet tuntuvat reisissä.
    Itse asiassa se ei vaikuta yhtään mitään, jos välitykset ovat riittävät. Siis jos ajetaan samalla vauhdilla tai samoilla wateilla.
    Sitten jos välitykset loppuvat mäkeen, niin tuo tietysti vaikuttaa.

  15. #3675
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itse asiassa se ei vaikuta yhtään mitään, jos välitykset ovat riittävät. Siis jos ajetaan samalla vauhdilla tai samoilla wateilla.
    Sitten jos välitykset loppuvat mäkeen, niin tuo tietysti vaikuttaa.
    Siinä se ero juuri tuleekin kuten sanoit että välitykset saattaa loppua kesken eli tuntuu reisissä pahemmalta. Tässä aika hyvä demonstraatio.

  16. #3676
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Minulla on Garmin Vector 2 nyt traineripyörässä, mielestäni tehot ovat ihan linjassa Direton kanssa.

    Joskus huomaa kyllä selkeää heittoa, silloin kalibrointi Eliten softalla auttaa.
    Tämä tosiaan vähän ihmetyttää, mutta oliko niin, että diretossa mittari oli vasta hihnavedon jälkeen? Eli jos se noin on, niin kalibrinti tosiaankin kannattaa tehdä.
    Hihnan kireyden muuttuessa teho voi helpostikkin vaihdella.

    Mihinkähän se muuten käytännössä vertaa tehoa kalibroidessa?

  17. #3677
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Siinä se ero juuri tuleekin kuten sanoit että välitykset saattaa loppua kesken eli tuntuu reisissä pahemmalta. Tässä aika hyvä demonstraatio.
    Juu, tuo on totta. En itsekkään pysty ajamaan max säädöllä zwiftiä millään pienellä takapakalla, mutta sama tietysti pätee myös vuorilla.

  18. #3678
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Mulla on Trainer difficulty noin 95%. Sillä tavoin todellakin joutuu vaihtamaan kevyempää kun aletaan lähestyä 10 prosenttia. Qubon pahin puute oli juuri tuossa, ettei se noteerannut mäkiä kuin 5-6 %:iin saakka. Toki Zwift sitten kompensoi laskennallisesti vähentämällä nopeutta - mutta reisille nuo jyrkät ylämäet eivät antaneet sitä tuntumaa kuin piti.

    Aikaisemmin keskinopeuksia ja jopa ylämäkien keskinopeuksia pystyi vertaamaan todellisuuteen. Olivat aika samankaltaisia, vaan eivät ole enää. Kun kerran ainoat samoina pysyvät suureet virtuaali- ja reaalipyöräilyn välillä ovat BPM ja W, niin pitää opetella unohtamaan km/h. Puoltaisi wattimittarin hankintaa myös ulkokäyttöön.

    Tein kalibroinnin kahteen kertaan, kun en ensin uskonut lukemia. Samoina pysyi.
    10k-kerhon jäsen

  19. #3679
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jos aiemmin sama mäki on mennyt hiljempaa zwiftillä, niin myös w/kg on ollut pienempi. Helpoiten saat vauhtia ylös huijaamalla painoasi

  20. #3680
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos aiemmin sama mäki on mennyt hiljempaa zwiftillä, niin myös w/kg on ollut pienempi. Helpoiten saat vauhtia ylös huijaamalla painoasi
    Testasin kerran Innsbruckringillä tuota metodia. Laskin 82kg -> 70kg. Taitaa tuo oma kierros ennätys jäädä rikkomatta itseltäni jos ei tule johonkin kisaan otettua osaa ja peesin turvin rikottua.

  21. #3681
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Direton pohjassa on kirjattu lukema jonka kalibrointiohjelman pitäisi antaa.
    Ei siitä kalibroinnista mitään apua ole jos ei tiedä minkä lukeman sieltä pitäisi näkyä.
    Hihnaa kiristämällä ohjelman näyttämä lukema kasvaa. Viisi pykälää jos heittää ohjearvosta niin eliten mukaan pitää säätää. Ite säädän jo kolmessa.
    Edit. Fiber mikä lukema sulla on direton pohjassa? Mulla se on tarraan käsinkirjattu 6515, viimesestä numerosta ei ota selvää onko se 5 vai 2 mutta kalibrointiohjelma antaa nyt 6512 ja on aikalailla kohillaan kun power2maxiin vertaa.

  22. #3682
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    paaton: toki, jos traineri-softa-combo on antanut pienemmät watit, niin w/kg on ollut pienempi ja tietysti vauhti hitaampi. Sitäkin mietin, että huijaisin nyt painoa ylös, vaikkapa +10kg, niin saisin nopeuden jotensakin linjaan todellisuuden kanssa.

    Tietysti myös sillä on pikkuriikkisen merkitystä, että ei fillari-kiekkosettini ole todellisuudessa yhtä hyvä kuin Zwiftin peliareenalla.

    jone1: kiitos tiedosta! Ei softa kyllä kalibroidessa mistään tuollaisesta maininnut. Täytyy vielä tsekata manuaali erikseen.
    10k-kerhon jäsen

  23. #3683
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Eipä juuri ohjeissa hihnasta puhuta.

    Oliko linkkiä ohjeisiin?
    Pyöräily on kivaa!

  24. #3684
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792

  25. #3685
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Tekee vaan ohjeen mukaan ja kun hemot on mennyt teholukemiin niin ottaa eliten mainioon tukeen yhteyttä niin saa ohjeet.
    Edit. Taisi siinä laitteen mukana tulleessa paperiohjekirjassa olla ohjeet muistaakseni tohon kiristykseen.
    Edit. Ajele laitteela viikko pari ja seuraa elääkö lukema kalibroitaessa. Lukeman pitäisi laskea kun hihna tekeytyy/venyy. Kun lukema laskee pitäisi kuntosi laskea myös.

  26. #3686
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Elite Direto teki sitten minustakin "ylinopean". Kalibroin sen ja asetin renkaan kehämitan mielestäni oikein (2093mm), mutta niin vain matka taittuu Zwiftissä kovempaa kuin ennen ja mielestäni kovempaa kuin todellisuudessa. Zwift tarjoili kymmenen prosentin kasvua FTP:hen, samoin Epic KOM ja Jungle Lap menivät 5-10% eilistä nopeammin, vaikka yritystä oli hiukan vähemmän. Nyt on helpompi ymmärtää miksi Zwiftin kisoissa keskinopeudet ovat niin korkeita

    Onko muita keinoja saada realismia nopeuksiin kuin pienentää renkaan ympärysmittaa My E-Training ohjelman kautta? Toinen juttu on, että vastus (ja teholukemat Zwiftissä) "hengittää" eli hiukan kevenee ja tiukkenee ehkä 4 sekunnin sykleissä. Pitäisikö "Power smoothing" arvo vaihtaa 2 sekunnista joko nollaan tai sitten pidempään tasoitukseen, esim 15 sek?

    Muilta osin oli helppo setup ja hyvin toimii.
    Mulla ei ole kuin ikivanha Tacxin Fortius, mutta mutuilisin, että sillä kehämitalla ei teoriassa pitäisi olla mitään merkitystä. Tai jos käytännössä jotain pientä onkin, sen ei pitäisi toimia niin, että jos tiputtaa kehämittaa 10 %, samalla yrityksellä kuljettu matka lyhenee 10 %.

    Perinteisissä trainereissa takarengas pyörittää pientä rullaa, joten takarenkaan ja rullan kehän nopeudet ovat samat. Näin ollen traineri saa laskettua nopeuden mittaamalla rullan kulmanopeuden ja tietämällä rullan kehämitan. Suoravetotrainerissa takapakka pyörittää suoraan traineria, joten takarenkaalla ei ole mitään osaa. Näin ollen trainerille on kerrottava, kuinka pitkää matkaa yksi takapakan kierros vastaa. Minun ymmärryksen mukaan tällä ei kuitenkaan pitäisi olla muuta merkitystä, kuin että tietyllä virtuaalinopeudella ajaa samalla välityksellä kuin samalla nopeudella ulkona. Kehämitan perusteella softan ja trainerin pitäisi asettaa vastus niin, että polkeminen vaikuttaa nopeuteen realistisesti. Trainerin tehonmittaukseen tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska trainerin pitäisi pystyä laskemaan käytetty teho asettamastaan vastuksesta sekä kulmanopeudesta ja sen mahdollisesta muutosnopeudesta.

  27. #3687
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.184
    Miten te olette verranneet trainerin ja wattimittarin antamia lukemia toisiinsa? Saako jollakin ohjelmalla molemmat näkymään yhtäaikaa, vai pitääkö toinen ajo ottaa vaikka trainerroadilla ja toinen pyöränmittarilla (Bolt) ja verrata niiden käppyröitä toisiinsa?

  28. #3688
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Miten te olette verranneet trainerin ja wattimittarin antamia lukemia toisiinsa? Saako jollakin ohjelmalla molemmat näkymään yhtäaikaa, vai pitääkö toinen ajo ottaa vaikka trainerroadilla ja toinen pyöränmittarilla (Bolt) ja verrata niiden käppyröitä toisiinsa?
    Minä olen verrannut niin että harjoitusvastus on paritettuna Zwiftiin ja Quarq on Garminiin. Itselleni on lähinnä riittänyt keskiarvojen vertaaminen toisiinsa.

  29. #3689
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Direton pohjassa on kirjattu lukema jonka kalibrointiohjelman pitäisi antaa.
    Ei siitä kalibroinnista mitään apua ole jos ei tiedä minkä lukeman sieltä pitäisi näkyä.
    Hihnaa kiristämällä ohjelman näyttämä lukema kasvaa. Viisi pykälää jos heittää ohjearvosta niin eliten mukaan pitää säätää. Ite säädän jo kolmessa.
    Edit. Fiber mikä lukema sulla on direton pohjassa? Mulla se on tarraan käsinkirjattu 6515, viimesestä numerosta ei ota selvää onko se 5 vai 2 mutta kalibrointiohjelma antaa nyt 6512 ja on aikalailla kohillaan kun power2maxiin vertaa.
    No näinhän se onnistuu. Tehtaalla on kalibroitu jokainen laite tehomittarin kanssa ja hihnan aiheuttama virhe on kirjattu arvona ylös.

    Kai tuo nyt kuitenkin on tarkka ajon aikana, eli hihna ei anna periksi sprinteissä tai pitkissä voimavedoissa? Tuohan saattaisi aiheuttaa sitä heiluntaa erg moodiinkin. Tuskin nyt kuitenkaan.

  30. #3690
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Miten te olette verranneet trainerin ja wattimittarin antamia lukemia toisiinsa? Saako jollakin ohjelmalla molemmat näkymään yhtäaikaa, vai pitääkö toinen ajo ottaa vaikka trainerroadilla ja toinen pyöränmittarilla (Bolt) ja verrata niiden käppyröitä toisiinsa?
    Tallennus tosiaan eri laitteilla. Dc rainmakerilla oli pro softa tuohon vertailuun, johon sai ostaa lyhytaikaisen käyttöoikeuden. Mullekkin kyllä riittänyt tasatehojen vertailu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •