FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 373 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 273 323 363 371 372 373 374 375 383 423 473 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.161 - 11.190 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Heijastinliivit on nössökoirille Mitäs kuuluu...
    "tasamaiden suuri yksinäinen"

www.mtb-lohja.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Yleistäminen menee aina pieleen.
    Yleistäminen on tosiaan lähtökohtaisesti typerää ja oikeaanosuvaa vain sattumalta. Mutta avautuminen ilman tiettyä määrää yleistämistä jää aina ikävästi puolitehoiseksi. Eikö voitaisi sopia että tässä ketjussa saa esittää yleistyksiä kaikista muista paitsi omaan viiteryhmään kuuluvista pyöräilijöistä?

Jos se takaa phillaroiva valoton ja soittokelloton puupää ei anna lähestymisestään mtn merkkiä niin saa syyttää itteään onnistumattomasta ohituksesta.
    Seuraava.
    Toisaalta voisi edellyttää että aikuinen koiranulkoiluttaja tajuaa ja ymmärtää ettei ole kotipihallaan tai omassa metsässään ja kulkee sen mukaisesti - eli pitää osan väylää koko ajan vapaana ohittajille, olivatpa nämä pyöräilijöitä tai ketä tahansa, liikkuipa heitä tai ei. Ja silloinhan sen pyöräilevän puupään ole tarvis antaa lähestymistään merkkiä sen enempää kuin kenenkään muunkaan liikkujan - eli korkeintaan tai tietysti huomaavaisuudesta tai hyvien tapojen vuoksi.

Tilanne: koiranulkoiluttaja kävelee someensa syventyneenä, kuinkas muuten, ulkoilutien keskellä ja koira pitkän hihnan päässä nurmikolla ulkoilutien oikealla puolella. Koiranulkoiluttajan vasemmalta puolelta mahtuu kyllä ohittamaan, vieläpä kohteliaan sivuetäisyyden jättäen, mutta (soittokelloton) pyöräilijä haluaa olla huomaavainen ja ilmoittaa ajoissa ja rauhallisella äänellä"Vasemmalta!"

Mitä tapahtuukaan? Koiranulkoiluttaja rupeaa nostamatta katsetta älypuhelimestaan siirtymään vasemmalle (eli peittää ainoan turvallisen ohitusvälin) ja yrittää samalla toisella kädellään kiskoa koiraansa lähemmäksi siinä tietenkään onnistumatta (joten hihna peittää loput tiestä).

PS Sitä joka ehdottaa että hankkisin soittokellon ja käyttäisin sitä, jolloin välttyisin edelläkuvatun kaltaisilta tilanteilta, lyön kirveellä päähän.

Ah, vaan suomen kieli ei ole universaali kommunikoinnin väline, ja jopa kantasuomalainen voi ymmärtää kuulemansa väärin, etenkin jos huomio on keskittynyt toisaalle. Itse koetan suosia toisenlaista, kielimuureista vapaata kommunikointivälinettä, joka suoraviivaisuudessaan kyllä välillä irroittaa paheksuvia kommentteja. En tässä sitten ehdota mitään, kunhan totean.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    PS Sitä joka ehdottaa että hankkisin soittokellon ja käyttäisin sitä, jolloin välttyisin edelläkuvatun kaltaisilta tilanteilta, lyön kirveellä päähän.
    Krossarilla sekä maastopyörillä voi kurvata ohi reilummin.

Sen kun tekee niin saa paheksuvia kommentteja koko leveydeltä kulkevilta selvästi mukavuudenhaluisilta tyypeiltä. Hinnatonta.

^ Been there, done that. Mutta läheskään aina se ei ole mahdollista juuri sillä kohtaa olevien lampputolppien, puidemn, pensasistutusten tai ojien takia. Mutta kieltämättä silloin kun niin tekee, ohitettava voi mitä ilmeisimmin kokea sen pyöräilijän mielenosoituksena tai jopa v-luna päätellen niistä kommenteista joita minäkin olen takaani silloin kuullut.

^^ Jos The flying Chocobo on keksinyt sellaisen universaalin kommunikaatiovälineen joka olisi tuossa tilanteessa tuottanut koiranulkoiluttajassa jonkin muun eli yhtään fiksumman reaktion, hänen olisi syytä patentoida se ja sopia valmistuksesta ja markkinoinnista jonkin alan yrityksen kanssa. Olen näet tähänastisen pyöräilykokemukseni perusteella sataprosenttisen varma siitä että soittokello olisi aiheuttanut pikaisen vilkaisun taaksepäin, minkä jälkeen koiranulkoiluttajan toiminta olisi ollut tismalleen kuvatunlainen.

Olen näet tähänastisen pyöräilykokemukseni perusteella sataprosenttisen varma siitä että soittokello olisi aiheuttanut pikaisen vilkaisun taaksepäin, minkä jälkeen koiranulkoiluttajan toiminta olisi ollut tismalleen kuvatunlainen.
    Kokeile sitä soittokelloa (lakisääteinen varuste polkupyörässä) johonkin toiseen koiranulkoiluttajaan tai pysähdy keskustelemaan tuon ulkoiluttajan kanssa ja esitä argumenttisi myös hänelle.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kokeile sitä soittokelloa (lakisääteinen varuste polkupyörässä) johonkin toiseen koiranulkoiluttajaan tai pysähdy keskustelemaan tuon ulkoiluttajan kanssa ja esitä argumenttisi myös hänelle.
    Soiton ajoituksesta voi kysyä samalla ja mielipiteen soittotavasta/kellosta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Ei mulla ole mitään "argumentteja". Mä jätän ne ja niiden käytön muille.

Mutta jos nyt unohdetaan se että voimaantulleen lakimuutoksen jälkeen sen lakisääteisen varusteen ei enää tarvitse olla soittokello vaan jonkinlainen äänimerkinantolaite sen tekniikkaa rajaamatta, niin suhtaudun soittokelloon samalla huolettomalla piittaamattomuudella kuin vaatimuksiin etu-, sivu- ja takaheijastimista.

Mulle riittää jatkossakin se että tämä nykyisin käyttämäni menetelmän avulla ohitukset sujuvat helposti ja sujuvasti ylivoimaisesti useammin kuin soittokelloa käyttämällä ja että olen siihen siirryttyäni saanut välittömänä palautteena kiitoksia enemmän kuin aikaisemmin. Tätä empiiristen tosiasiain tilaa ei miksikään muuta se että joskus tapahtuu myös jotain sellaista mikä aiheuttaa minussa tarpeen avautua tässä ketjussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Soiton ajoituksesta voi kysyä samalla ja mielipiteen soittotavasta/kellosta.
    Onko sinulla syytä uskoa että vastaukset noin yleensä poikkeaisivat linjalta "Soitit liian kaukaa!", "Soitit liian läheltä!", "Soitit liian kovaa!", "Soitit liian hiljaa!", "Soittoääni on liian aggressiivinen!", "Soittoääni on liian käskevä!", "Soittoääni on liian ärsyttävä!" jne?

Mulle riittää jatkossakin se että tämä nykyisin käyttämäni menetelmän avulla ohitukset sujuvat helposti
    Siis Sinulle riittää, että perääsi huudellaan ja kiroillaan - ilmeisesti aiheesta - sujuvien ohitusten jälkeen? Miten on nuo sivuutukset, aiheutuuko niistä samanlaista elämöintiä?

Onko sinulla syytä uskoa että vastaukset noin yleensä poikkeaisivat linjalta "Soitit liian kaukaa!", "Soitit liian läheltä!", "Soitit liian kovaa!", "Soitit liian hiljaa!", "Soittoääni on liian aggressiivinen!", "Soittoääni on liian käskevä!", "Soittoääni on liian ärsyttävä!" jne?
    En tiedä mikä tuosta tekee vaikeeta.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Siis Sinulle riittää, että perääsi huudellaan ja kiroillaan - ilmeisesti aiheesta - sujuvien ohitusten jälkeen? Miten on nuo sivuutukset, aiheutuuko niistä samanlaista elämöintiä?
    Lukutaidoton tollo. Ikäänkuin niitä ei tarpeeksi jo olisi...

Lukutaidoton tollo. Ikäänkuin niitä ei tarpeeksi jo olisi...
    Niinpä, joku kun kirjoitti:
    ohitettava voi mitä ilmeisimmin kokea sen pyöräilijän mielenosoituksena tai jopa v-luna päätellen niistä kommenteista joita minäkin olen takaani silloin kuullut.
    ilmeisen sujuvan ohituksen perusteella.

Eilen sitten vihdoin itse törmäsin (kuvaannollisesti) vapaana juoksevaan koiraan Vuosaaren sillan kupeessa juuri ennen Rastilan saunan maisemia. Ihan pimeästä alkoi kuulumaan hirveä haukun rähinä ja 20 metrin päässä sitten omistajarouva(?) ilmestyi niinikään pimeästä. Valitettavasti olin sammuttanut kypärävalon kelvillä ajaessani, niin en voinut töräyttää 4000 lumenin edestä fotoneita madamen naamaan ja kysyä, että "kuinkas tämä meni noin niinkuin omasta mielestä". En sitten sanonut mitään, mutta jos rekku olisi juossut eteen, niin eipä tuollaisesta kahden kilon puudelsta paljon jää fätin kanssa keskustellessa.

Mitä ihmiset oikein ajattelee, kun antaa noiden koirien juosta vapaana muiden joukossa? Sitten itketään iltapulussa, kun koiralle käy jotain. Joko pyöräilijä ajaa päin tai mastiffi syö.

Niinpä, joku kun kirjoitti:

(Oatmeal Stoutin siteeraamana) "ohitettava voi mitä ilmeisimmin kokea sen pyöräilijän mielenosoituksena tai jopa v-luna päätellen niistä kommenteista joita minäkin olen takaani silloin kuullut."

ilmeisen sujuvan ohituksen perusteella.

Haluat siis vetää paitsi lukutaidottoman tollon myös moukan roolia tällä foorumilla?

Se "joku" kirjoitti:

"^ Been there, done that. Mutta läheskään aina se ei ole mahdollista juuri sillä kohtaa olevien lampputolppien, puiden, pensasistutusten tai ojien takia. Mutta kieltämättä silloin kun niin tekee, ohitettava voi mitä ilmeisimmin kokea sen pyöräilijän mielenosoituksena tai jopa v-luna päätellen niistä kommenteista joita minäkin olen takaani silloin kuullut."

Voi halutessasi ihan itse ottaa selvää mihin "^" viittasi ja minkälaista ohitusta "that" ja "se" tarkoittivat. Ja tietysti miettiä sitä oliko niissä ohituksissa kyse "nykyisin käyttämästäni menetelmästä" vai ei.

PS Mutta kiitos nyt kuitenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eilen sitten vihdoin itse törmäsin (kuvaannollisesti) vapaana juoksevaan koiraan Vuosaaren sillan kupeessa juuri ennen Rastilan saunan maisemia. Ihan pimeästä alkoi kuulumaan hirveä haukun rähinä ja 20 metrin päässä sitten omistajarouva(?) ilmestyi niinikään pimeästä. Valitettavasti olin sammuttanut kypärävalon kelvillä ajaessani, niin en voinut töräyttää 4000 lumenin edestä fotoneita madamen naamaan ja kysyä, että "kuinkas tämä meni noin niinkuin omasta mielestä". En sitten sanonut mitään, mutta jos rekku olisi juossut eteen, niin eipä tuollaisesta kahden kilon puudelsta paljon jää fätin kanssa keskustellessa.

Mitä ihmiset oikein ajattelee, kun antaa noiden koirien juosta vapaana muiden joukossa? Sitten itketään iltapulussa, kun koiralle käy jotain. Joko pyöräilijä ajaa päin tai mastiffi syö.
    Onhan noita vapaina juoksevia koiria vaikka kuinka, hauskimmat tietty lähtee maastossa perään ja omistaja huutelee epätoivoisesti puolen kilsan päässä

Huput pitäis kieltää lailla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fjälle
    Heijastinliivit on nössökoirille Mitäs kuuluu...
    Sitä samaa,aina nousee joku uusi puupää esiin. Keuhkot, nilkat ja kunto paskana, muuten menee ihan hyvin.
    Oujee.
    Hanna Huppupää (saattoi olla Hannukin) mennä somettaa keskellä kelviä laidasta toiseen hortoillen. Ei reagoi edestä eikä takaa tulevaan kellonsoittoon eikä pitkien valojen loimottamiseen mutta malttaa huutaa kaukaa ohittavan protetariaatin edustajan perään että mitäuittuastntahvo.
    Sama tapahtuu kun väylällä on potkupallojoukkueellinen tulevaisuuden toivoja etenemässä samaan suuntaan. Vastaantulevat kyllä väistää toiseen laitaan kun lauman vetäjä kiljaisoo sen StVzo valon bongattuaan että laitaan.

Millä ketulla näistä menee tyylikkäästi tai ees turvallisesti ohi?

Nimim.
    Aina laidassa
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Haluat siis vetää paitsi lukutaidottoman tollon myös moukan roolia tällä foorumilla?
    Jos olen lukutaidoton mutten kirjoitustaidoton, niin ylimaallisena tulkitsijana päädyt päätelmiisi vai miten kirjoittamasi voisi vaikuttaa minun kirjoituksiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Sitä samaa,aina nousee joku uusi puupää esiin.
    Nössökoiria ovat kaikki muut kuin taistelukoirat ja nössöjä koiranomistajia ne, jotka eivät mene paljain käsin erottamaan kiimaisia taistelukoiria toisistaan. Muille heijastimet niin liiveissä (1% -heijastuvana) kuin muuallakin.
    Varsinaisia taistelukoiria ei tosin taida saada kouluttaa Suomessa, joten täällä on vain nössöjä niin koiranomistajina kuin koirattominakin.

Nyt mennään kyllä aika isolla pensselillä/-sedällä...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Jos ajelet hienolla cyclocrossilllasi kaupunkialueella hiljakseen ja minä kaupparomullani kiireessä ja vesisateessa ohitan, niin on epäkohteliasta lähteä perään roikkumaan. Kyllä pitäisi itsetunnon kestää moinen. Typeräksi asia muuttuu siinä kohtaa kun yritän viestiä edellä ajavasta papparaisesta hidastaen ja eleillä, ja sinä ohitat molemmat väärältä puolelta liian ahtaassa paikassa, samalla kysyen "hyytyikö?". No ei vielä hyytynyt, mutta varmasti kohta olisi. Kohteliaisuuttani en jäänyt eteesi hidastelemaankaan, joten ajelin reippaammin kun huomasin ettei ohitusta hyväksytty.

Niin kova pala ei ole edes TMT-tappio*, että jäisin sateella toisen perään kuraroiskeisiin peesaamaan. Muutenkaan en pidä peesaamisesta, kun mielestäni ajoneuvojen etäisyys pitää olla riittävä. Onhan roikkuminen autoilijoille tehdyn kyselyn mukaan yksi ärsyttävimpiä asioita liikenteessä. Mutta ehkä joillekin tilannetaju on liian vaikea pala, kilpailuvietti sysää kaiken muun sivuun.

* Lötjönen näyttää olevan palstalla uusi kaveri (tervetuloa!), joten varmuuden vuoksi pieni täsmennys viestissä #57: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44065-Ty%F6matkatemmon-s%E4%E4nn%F6t&p=1701689#post1701689

Voi tietysti olla, että vieläkään kaikki tmt-harrastajat eivät tunne tuota sääntöä, vaan "kuittaavat päänahkoja". Yleensä heikolla menestyksellä.

Tästä tuntemattomien yllättäen ja pyytämättä työmatkalla suorittamasta peesaamisesta tekisi kyllä tosiaan usein mieli avautua. En ymmärrä ajatusta, alkuunkaan.

Luvaton peesaaminen on rikos. Ei lakiteknisesti, mutta moraalisesti.

Peesaajista pääsee eroon joko järjettömällä spurtilla, pikkuhiljaa hiljentämällä tai tyhjentämällä sieraimet limasta.

En itsekään oikein osaa arvostaa tuota jekkupeesaamista, mutta kyllä toisten päälle räkiminen alkaa jo olla samassa sarjassa lasinpesunesteen ruiskuttelun kanssa.

Lötjösellä ei ole työmatkatemmosta juuri hajuakaan, eikä kysy muilta mistä tulossa. Lähes mammapyörällä, kauppakassi tangossa ajelin sateessa ja kiire skeidalle. Eikai sentään tarvitse taakse jäädä jos joku hiilikuiduissa ja trikoissaan ajelee 10km/tunnissa. Ihan yleisesti sanoin tämän koska minusta on melko noloa jos täytyy jokaista ohittajaa lähteä haastamaan ja ylpeänä kuittailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lötjönen Katso viesti
    Lötjösellä ei ole työmatkatemmosta juuri hajuakaan, eikä kysy muilta mistä tulossa. Lähes mammapyörällä, kauppakassi tangossa ajelin sateessa ja kiire skeidalle. Eikai sentään tarvitse taakse jäädä jos joku hiilikuiduissa ja trikoissaan ajelee 10km/tunnissa. Ihan yleisesti sanoin tämän koska minusta on melko noloa jos täytyy jokaista ohittajaa lähteä haastamaan ja ylpeänä kuittailla.
    Suosittelen Lötjöselle TMT-ketjua tutustuttavaksi. Työmatkapyöräilyssä ollaan äärimmäisen äärellä. Ei kannata väheksyä Wakavaa asiaa...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ...tai tyhjentämällä sieraimet limasta.
    Yks tyyppi teki mulle noin kerran.
    ...
    sit mä menin ja voitin sen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MäkiHiiri Katso viesti
    Yks tyyppi teki mulle noin kerran.
    Tarkoitat varmaan, että sait limat päällesi, koska ajoit liian lähellä? Itse en yleensä taakse katsele, jos nenä on tukossa. Ehkä pitäisi, mutta sama kai se takana ajavan näkökulmasta on, lentääkö päälle koiran p**kaa renkaista vai jotain muuta jostain muualta. Pitkän matkan kisoissa ei kuulemma pysähdytä edes puskatauolle ja jos ei ole peesikieltoa, seuraukset on sitten kestettävä.

sit mä menin ja voitin sen
    Missä lajissa?

Hupaisa aloitus Lötjöseltä, tervetuloa vaan tältäkin nimmarilta, kevennystä me tarviimmekin.🤗

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •